Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR10952
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR10952/1
Regeling vervallen per 09-02-2012
GBA Privacyreglement gemeente Hoorn
Geldend van 26-02-2009 t/m 08-02-2012
Intitulé
GBA Privacyreglement gemeente HoornBijlage Privacyreglement GBA
Toelichting op het GBA privacyreglement van de gemeente Hoorn
De Wet GBA bepaalt dat de verstrekking van persoonsgegevens aan organen van de gemeente en verstrekkingen aan afnemers of derden buiten het GBA stelsel om in een eigen gemeentelijke regeling moeten worden uitgewerkt.
Bovendien heeft de gemeente een aantal persoonsgegevens aan de GBA “aangehaakt” voor gebruik binnen de gemeente.
Er is op 18 november 2008 een nieuwe verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen.
Door dit reglement in werking te laten treden voldoet de gemeente aan alle gestelde eisen op dit punt.
PRIVACYREGLEMENT GBA
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
besluiten:
het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Hoorn vast te stellen
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- •
de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
- •
de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
- •
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d 12 februari 2004;
- •
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
- •
aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;
- •
bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;
- •
verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders;
- •
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;
- •
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
- •
ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;
- •
betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene;
- •
afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
- •
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
- •
derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;
- •
protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;
- •
telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100 lid 2 van de wet.
Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie
Beheerder van de bevolkingsadministratie is het bureauhoofd Burgerzaken.
Artikel 3 Toepasselijke regelgeving
-
1. De bevolkingsadministratie wordt zoveel mogelijk als een geheel, onder toepassing van de wet, behandeld.
-
2. Ten aanzien van de onderwerpen waarover de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens niet-gelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.
HOOFDSTUK 2 DOEL EN INHOUD VAN DE BEVOLKINGSADMINISTRATIE
Artikel 4 Doelstellingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie
-
1. De bevolkingsadministratie heeft tot doel:
- a.
gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens wet opgelegde taken;
- b.
gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het college van B&W opgedragen taken;
- c.
informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voorzover dezen daar recht op hebben.
- a.
-
2. De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.
Artikel 5 Categorieën van personen
In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Hoorn.
Artikel 6 Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging
-
1. Naast de gegevens die op grond van de wet in de bevolkingsadministratie worden verkregen en op de in de wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1.
-
2. Aangehaakte gegevens kunnen, voorzover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.
Artikel 7 Verwijdering van opgenomen gegevens
Verwijdering van gegevens uit de bevolkingsadministratie vindt plaats:
- a.
op grond van bepalingen bij of krachtens de wet;
- b.
op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de bevolkingsadministratie .
HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE VERSTREKKING VAN GEGEVENS
Artikel 8 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
-
1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:
- a.
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het bureau Burgerzaken;
- b.
de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers.
- a.
-
2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
-
3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 9 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.
Artikel 10 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.
Artikel 11 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 12 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden
Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Of:
- 1.
Aan het basisregistratiesysteem worden gegevens verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens van diverse gegevensverwerkingen.
- 2.
Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit het basisregistratiesysteem worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Artikel 13 Gegevensverstrekking aan vrije derden
-
1. Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden.
-
2. Aan natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de wet onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang van de aanvrager.
-
3. Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109 lid 1 van de wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden.
Artikel 14 Voorwaarden voor verstrekking
-
1. Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:
- a.
dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;
- b.
dient aangegeven te worden welke persoon of personen het verzoek behelsd;
- c.
dienen door de verantwoordelijke aan te geven bewijsstukken te worden overgelegd.
- a.
-
2. Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.
Artikel 15 Terugmeldverplichting
(Binnengemeentelijke) afnemers zijn verplicht de beheerder onverwijld mededeling te doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de bevolkingsadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.
Artikel 16 Protocollering
De beheerder houdt gegevens bij betreffende de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6 en 110 van de wet.
HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 17 Beveiliging
-
1. De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.
-
2. De verantwoordelijke beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeembeheer, applicatiebeheer, gegevensbeheer, informatiebeheer en privacybeheer.
Artikel 18 Slotbepaling
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente Hoorn”.
-
2. Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.
BIJLAGE 1
Aangehaakte gegevens zijn:
- -
Gezinsverhouding
- -
Vrije aantekeningen: vak 23, 24 en 35 aantekeningen persoonskaart
- -
Alle op de persoonslijst opgenomen gegevens van vóór 1 oktober 1994 overleden personen
- -
Alle op de persoonslijst opgenomen gegevens van vóór 1 oktober 1994 vertrokken personen
- -
Signaal
- -
Stemdistrict
- -
Wijk-buurtcode
- -
Woningregister
- -
Register van ingekomen en vertrokken personen
- -
Verblijfsregister
BIJLAGE 2 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De volgende dienstonderdelen van de gemeente Hoorn hebben toegang tot de basisadministratie:
Organisatie onderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
bureau Burgerzaken medewerkers back- en frontoffice |
Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen. Wet 29/09/1815 Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw. Verordening lijkbezorgingsrechten |
Profiel 3 Burgerzaken Profiel 8 Stagiaire/uitzendkracht |
bureau Burgerzaken applicatiebeheerder burgerzaken |
Wet GBA |
Profiel 2 Applicatiebeheer |
Afdeling Advies en Control |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 1 Derden |
Afdeling Middelen en Beheer Afdeling Advies en Control |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Afdeling Welzijn |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 1 Derden |
Afdeling Werk en Bijstand |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 1 Derden |
Afdeling Werk en Bijstand |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 1 Derden |
Bureau Financiën en Belastingen |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 1 Derden |
Bureau Informatiebeheeren beleid |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 1 Derden |
Bureau Automatisering |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 1 Derden |
Intermaris woondiensten |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 5 Woningstichting |
Bureau Stadstoezicht |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 6 Parkeervergunningen |
Afdeling Middelen en Beheer |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Bureau Ingenieursbureau |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Afdeling Milieu |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Directiestaf |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Bureau Vergunningen en Bouwtoezicht |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Bureau Bestuurs-, en Juridischen personeelszaken |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Bureau documentaire dienstverlening |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Afdeling Stadsbeheer |
uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
Bureau Beleid en Juridische Ondersteuning |
Uitvoer wettelijke taken |
Profiel 7 Adres informatie |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Gegevens die per profiel geraadpleegd mogen worden:
CATEGORIE 01/51 NAAMSGEGEVENS PERSOON
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
A-nummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Burgerservicenummer |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Voornamen |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Titel/predikaat |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Voorvoegsels |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Geslachtsnaam |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Geboortedatum |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Geboorteplaats |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Geboorteland |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Geslachtsaanduiding |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Vorig A-nummer |
x |
|||||||
Volgend A-nummer |
x |
|||||||
Aanduiding naamgebruik |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Registergemeente akte |
x |
x |
x |
x |
||||
Aktenummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum document |
x |
x |
x |
x |
||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
x |
||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
CATEGORIE 02/52 EN 03/53 OUDERGEGEVENS
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
A-nummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Burgerservicenummer |
x |
x |
x |
|||||
Voornamen |
x |
x |
x |
x |
||||
Titel/predikaat |
x |
x |
x |
|||||
Voorvoegsels |
x |
x |
x |
|||||
Geslachtsnaam |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboortedatum |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboorteplaats |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboorteland |
x |
x |
x |
|||||
Geslachtsaanduiding ouder |
x |
x |
x |
|||||
Datum ingang afstamming |
x |
x |
x |
x |
||||
Registergemeente akte |
x |
x |
x |
|||||
Aktenummer |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
|||||
Datum document |
x |
x |
x |
x |
||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
|||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
CATEGORIE 04/54 NATIONALITEIT
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Nationaliteit |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Reden verkrijging Nederlandse nationaliteit |
x |
x |
x |
|||||
Reden verlies Nederlandse nationaliteit |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
|||||
Datum document |
x |
x |
x |
|||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
|||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
CATEGORIE 05/55 HUWELIJK
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
A-nummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Burgerservicenummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Voornamen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Titel/predikaat |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Voorvoegsels |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Geslachtsnaam |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Geboortedatum |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Geboorteplaats |
x |
x |
x |
x |
||||
Geslachtsaanduiding |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboorteland |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum huwelijk |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Plaats huwelijk |
x |
x |
x |
x |
||||
Land huwelijk |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum huwelijksontbinding |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Plaats huwelijksontbinding |
x |
x |
x |
x |
||||
Land huwelijksontbinding |
x |
x |
x |
x |
||||
Reden huwelijksontbinding |
x |
x |
x |
x |
||||
Soort verbintenis |
x |
x |
x |
x |
||||
Registergemeente akte |
x |
x |
x |
|||||
Aktenummer |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
|||||
Datum document |
x |
x |
x |
|||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
x |
CATEGORIE 06/56 OVERLIJDEN
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Datum overlijden |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Plaats overlijden |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Land overlijden |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Registergemeente akte |
x |
x |
x |
|||||
Aktenummer |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum document |
x |
x |
x |
|||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
|||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
CATEGORIE 07 INSCHRIJVING
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Datum ingang blokkering (bij vertrek naar een andere gemeente) |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente blokkering |
x |
x |
x |
|||||
Datum opschorting (bij overlijden en vertrek naar buitenland) |
x |
x |
x |
|||||
Reden opschorting |
x |
x |
x |
|||||
Datum eerste inschrijving |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente persoonskaart |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie geheimhouding |
x |
x |
x |
x |
||||
PK-kindgegevens geconverteerd |
x |
x |
x |
CATEGORIE 08/58 VERBLIJFPLAATS
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Gemeente inschrijving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Datum inschrijving gemeente |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Functie adres (woon- of briefadres) |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Gemeentedeel |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Datum aanvang adreshouding |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Straatnaam |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Huisnummer |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Huisletter |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Huisnummertoevoeging |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Aanduiding bij huisnummer |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Postcode |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Locatiebeschrijving |
x |
x |
x |
x |
||||
Land waarnaar vertrokken |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Datum vertrek uit Nederland |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Adres buitenland deel 1 |
x |
x |
x |
x |
||||
Adres buitenland deel 2 |
x |
x |
x |
x |
||||
Adres buitenland deel 3 |
x |
x |
x |
x |
||||
Land vanwaar ingeschreven |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Datum vestiging in Nederland |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Omschrijving aangifte adreshouding |
x |
x |
x |
x |
||||
Indicatie document |
x |
x |
x |
x |
||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Einde onderzoek |
x |
X |
x |
x |
||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
x |
||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
x |
CATEGORIE 09/59 KINDEREN
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
A-nummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Burgerservicenummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Voornamen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Titel/predikaat |
x |
x |
x |
x |
X |
|||
Voorvoegsels |
x |
x |
x |
x |
X |
|||
Geslachtsnaam |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Geboortedatum |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Geboorteplaats |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboorteland |
x |
x |
x |
x |
||||
Registergemeente akte |
x |
x |
x |
|||||
Aktenummer |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
|||||
Datum document |
x |
x |
x |
|||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie onjuist/ strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
|||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
CATEGORIE 10/60 VERBLIJFSTITEL
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Aanduiding verblijfstitel |
x |
x |
x |
x |
||||
Vervaldatum verblijfstitel |
x |
x |
x |
x |
||||
Gemeente document |
||||||||
Datum document |
||||||||
Beschrijving document |
||||||||
Ingangsdatum verblijfstitel |
x |
x |
||||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
x |
||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
x |
CATEGORIE 11/61 GEZAGSVERHOUDING
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Indicatie gezag |
x |
x |
x |
x |
||||
Indicatie curatele |
x |
x |
x |
x |
||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
|||||
Datum document |
x |
x |
x |
|||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
x |
||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
x |
CATEGORIE 12 REISDOCUMENT
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Soort Nederlands reisdocument |
x |
x |
x |
x |
||||
Nummer reisdocument |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum uitgifte |
x |
x |
x |
x |
||||
Autoriteit van afgifte |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum einde geldigheid |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum inhouding/vermissing |
x |
x |
x |
x |
||||
Aand. Inhouding vermissing Ned. |
x |
x |
x |
x |
||||
Lengte houder |
x |
x |
x |
x |
||||
Reisdocument signalering Ned. reisdocument |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding buitenlands reisdocument |
x |
x |
x |
x |
||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
|||||
Datum document |
x |
x |
x |
|||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
|||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
CATEGORIE 13 KIESRECHT
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Aand. Europees kiesrecht |
x |
x |
x |
|||||
Datum verzoek Europees kiesrecht |
x |
x |
x |
|||||
Einddatum uitsluiting Europees kiesrecht |
x |
x |
x |
|||||
Aanduiding uitgesloten kiesrecht |
x |
x |
x |
|||||
Vervaldatum uitgesloten kiesrecht |
x |
x |
x |
|||||
Gemeente document |
x |
x |
x |
|||||
Datum document |
x |
x |
x |
|||||
Beschrijving document |
x |
x |
x |
CATEGORIE 14/54 AFNEMERSINDICATIE
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Afnemersindicatie |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
CATEGORIE 21/71 VERWIJZING
profiel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
A-nummer |
x |
x |
x |
x |
||||
Burgerservicenummer |
x |
x |
x |
|||||
Voornamen |
x |
x |
x |
x |
x |
|||
Titel/predikaat |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Voorvoegsels |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Geslachtsnaam |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Geboortedatum |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboorteplaats |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboorteland |
x |
x |
x |
x |
||||
Gemeente uitschrijving |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Datum uitschrijving |
x |
x |
x |
x |
||||
Straatnaam |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Huisnummer |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Huisletter |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Huisnummertoevoeging |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Aanduiding bij huisnummer |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Postcode |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||
Locatiebeschrijving |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie geheim |
x |
x |
x |
x |
||||
Aanduiding onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Ingang onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Einde onderzoek |
x |
x |
x |
|||||
Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde |
x |
x |
x |
|||||
Ingangsdatum geldigheid |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum van opneming |
x |
x |
x |
x |
BIJLAGE 3 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Afdeling Advies en Control Bureau Communicatie |
Bijeenkomst nieuwe inwoners |
Mutatiegegevens: vestiging |
Afdeling Werk en Bijstand Staf |
actueel houden administratie |
Mutatiegegevens: vestiging |
Afdeling Advies en Control Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken |
felicitatie |
Selectie: huwelijksjubilea 50, 60, 65, 70, 75 en 80 (niet ontbonden huwelijken) |
Afdeling Advies en Control Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken |
felicitatie |
Selectie: leeftijd 100 jaar |
Afdeling Stadsontwikkeling Bureau Ruimte, Wonen en Economie |
actueel houden administratie |
Selectie: vrije aantekening “KAVEL” |
Afdeling Advies en Control Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken |
het aanvragen c.q verlenen van (koninklijke onderscheidingen |
Selectie: Inwoners van Hoorn |
Afdeling Advies en Control Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken |
Uitnodigen op Koninginnedag alle in Hoorn woonachtige gedecoreerden voor een jaarlijkse bijeenkomst |
Selectie: Inwoners van Hoorn |
Gegevens die verstrekt worden:
MUTATIEGEGEVENS ADRESWIJZIGING
Categorie 01/51 naamsgegevens
Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum, Aanduiding naamgebruik
Categorie 08/58 verblijfplaats
Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode
MUTATIEGEGEVENS VESTIGING VANUIT ANDERE GEMEENTE/BUITENLAND
Categorie 01/51 naamsgegevens
Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum, Geboorteplaats, Geboorteland, Aanduiding naamgebruik
Categorie 04/54 nationaliteit
Nationaliteit
Categorie 08/58 verblijfplaats
Gemeente inschrijving, Datum inschrijving gemeente, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving, Land vanwaar ingeschreven, Datum vestiging in Nederland
SELECTIE HUWELIJKSJUBILEA
Categorie 01/51 naamsgegevens
Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum
Categorie 05/55 huwelijk
Voorvoegsels, Geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, geboorteland, huwelijksdatum, huwelijksplaats
Categorie 08/58 verblijfplaats
Gemeente inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode
SELECTIE 100-JARIGEN
Categorie 01/51 naamsgegevens
Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Aanduiding naamgebruik
Categorie 05/55 huwelijk/ geregistreerd partnerschap
Voorvoegsels, Voornamen, Geslachtsnaam, geboortedatum, geboorteplaats, geboorteland, Reden huwelijksontbinding
Categorie 08/58 verblijfplaats
Gemeente inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving
SELECTIE VRIJE AANTEKENING ‘KAVEL’
Categorie 01/51 naamsgegevens
Voorletters, Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geboortedatum
Categorie 08/58 verblijfplaats
Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode
SELECTIE AANVRAGEN C.Q. VERLENEN VAN (KONINKLIJKE) ONDERSCHEIDINGEN
Categorie 01/51 naamsgegevens
A-nummer, Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum
Categorie 08/58 verblijfplaats
Gemeente inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving
SELECTIE UITNODIGEN OP KONINGINNEDAG ALLE IN HOORN WOONACHTIGE GEDECOREERDEN VOOR EEN JAARLIJKSE BIJEENKOMST
Categorie 01/51 naamsgegevens
Voornamen, Vooervoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum
Categorie 08/58
Gemeente van inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving
BIJLAGE 4 Lijst met vrije derden aan wie gegevens mogen worden verstrekt uit de GBA.
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Bureau voor Rechtshulp |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: - Maatschappelijke dienstverlening - Algemene/geestelijke gezondheidszorg - Kinderopvang - Jeugdwelzijnswerk - Ouderenzorg - Gehandicaptenzorg - Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Genealogische doeleinden of organiseren reünie, vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Ouderenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Pensioenfondsen (tenzij art. 34 Pensioen- en Spaarfondsenwet van toepassing is) |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Reclassering/verslaafden-zorg |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Sportorganisaties en - verenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Stichting Bureau Nieuwkomers |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Woningbouwverenigingen/ woningcorporaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
BIJLAGE 5 Lijst van binnengemeentelijke applicaties waaraan gegevens uit de bevolkingsadministratie kunnen worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
DDS4all |
Diverse gemeentelijke taken. |
Persoonsgegevens, burgerlijke staat gegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, de indicatie geheimhouding van gegevens, adresgegevens , verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens. |
BIJLAGE 6 VERSTREKKINGENTABEL GBA
Zie hiervoor de Bijlage Verstrekkingentabel GBA.
Deze is niet digitaal beschikbaar, deze is op te vragen bij de afdeling Welzijn, bureau Burgerzaken
Schema voor schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA
Geactualiseerd door een werkgroep* uit de NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten
Versie augustus 2008
Waarom dit schema?
Collega’s Burgerzaken in het land willen weten waar ze aan toe zijn (wat ze wel en niet mogen of kunnen) wanneer hen schriftelijk het verzoek wordt gedaan om op papier gegevens uit de GBA te verstrekken. De NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten (I&P) onderhoudt het schema dat de voormalige commissie Persoonsinformatie & Privacy (PIP) heeft gemaakt om een makkelijk toegankelijke handreiking te hebben voor de medewerker Burgerzaken die tot taak heeft de incidentele GBA-verstrekkingen op papier te verzorgen.
Het is vaak een lastige materie waarbij systematisch moet worden nagegaan wie wat vraagt en waarom en of er vervolgens een basis is om aan die vraag tegemoet te komen.
Voor een deel kan de beoordeling van een verzoek om GBA-gegevens plaatsvinden op basis van de GBA-wetgeving. Maar in een behoorlijk aantal situaties is het gemeentelijk informatiebeleid bepalend voor de vraag of gegevens al dan niet mogen worden verstrekt.
Ook het wel of niet heffen van leges kan onderwerp zijn van gemeentelijk beleid.
Het tot stand gekomen schema voor de schriftelijke verzoeken om papieren gegevensverstrekking geeft geen limitatieve opsomming van alle mogelijke aanvragers en verstrekkingen.
Op grond van ervaringen in de alledaagse praktijk menen de werkgroepleden en de commissie I&P dat met dit schema een groot aantal vragen kan worden beantwoord waarmee medewerkers Burgerzaken in hun werk regelmatig te maken krijgen.
Het gebruik van het schema tot nu toe
Uit ervaringen en reacties in het land is gebleken dat het schema zijn plek heeft gevonden. Het schema wordt veel gebruikt, zowel in de praktijk als tijdens opleidingen. Het is verheugend om te zien dat het schema heeft voorzien in een behoefte. Als nadeel zou kunnen worden benoemd dat het schema teveel op zichzelf is komen te staan, terwijl de toelichting bij het schema onontbeerlijk is. De toelichting en het schema kunnen dan ook niet los van elkaar worden gezien.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl