Regeling vervallen per 20-01-2011

Handhavingsbeleid Horeca en andere alcoholverstrekkers

Geldend van 23-04-2009 t/m 19-01-2011

Intitulé

Handhavingsbeleid Horeca en andere alcoholverstrekkers

Corsaregistratienummer:

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hoorn, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft,

gelezen het voorstel van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving van 17 februari 2009;

gelet op het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht,

Drank- en Horecawet en Drank- en horecaverordening;

overwegende dat:

  • -

    er nieuw horecabeleid in ontwikkeling is;

  • -

    Hoorn pilotgemeente toezicht Drank- en Horecawet is;

  • -

    Hoorn één van de deelnemers is aan het project Jeugd en Alcohol;

  • -

    handhavingsbeleid onderdeel is van de genoemde drie activiteiten;

  • -

    het ontbreekt aan een samenhangend en integraal horeca handhavingbeleid;

  • -

    het beleid (deel 1) betrekking heeft op de Drank- en Horecawet en Drank- en horecaverordening;

  • -

    het noodzakelijk is een dergelijk beleid vast te stellen;

besluiten:

vast te stellen de navolgende beleidsregel:

Handhavingsbeleid Horeca en andere alcoholverstrekkers

Artikel 1

Handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers, inclusief het toezicht- en handhavingarrangement (deel 1).

Artikel 2

De beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

  • 2. De beleidsregel wordt aangehaald als: Handhavingsbeleid horeca en andere alcoholverstrekkers te bepalen dat deze beleidsregel wordt bekendgemaakt: door opname in het Gemeenteblad en vervolgens bij de afdeling Communicatie gedurende zes weken op werkdagen van 09.00 tot 15.00 uur voor een ieder ter inzage leggen van dit besluit; daarnaast deze beleidsregel onderhands bekend te maken aan: Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hoorn

Handhavingsbeleid Horeca en andere alcoholverstrekkers

1. Inleiding

A. Aanleiding

In de horecanota ‘Hoorn Gastvrij’ is aangegeven dat het gemeentelijke beleid en regelgeving voor horecabedrijven opgeschoond dient te worden. Met de invoering van het nieuwe beleid wordt beoogd overzicht en inzicht te verschaffen in de toe te passen regels en de juridische uitwerking ervan dient toegankelijker te worden. Onderdeel van deze aanpak is de opzet van een handhavingsbeleid voor horecabedrijven en andere bedrijven waar alcohol mag worden verkocht. Deze nota zal in september 2009 tegelijk met het bestemmingsplan binnenstad en de nota gebruik openbare ruimte in de gemeenteraad aan de orde komen.

Het belang van een handhavingsbeleid kan daarnaast niet los worden gezien van het gemeentelijke beleid rondom het uitgaansleven en met name de alcoholmatiging onder jongeren. In het project Jeugd en Alcohol worden voorstellen ontwikkeld voor alcoholmatigingsbeleid. Het plan van aanpak Jeugd en Alcohol in West-Friesland is op 16 december 2008 aangenomen door de gemeenteraad.

Ook is Hoorn samen met Enkhuizen geselecteerd als één van de plotgemeenten voor het toezicht op de gehele Drank- en Horecawet. Dit omvat de controle op het vergunningstelsel en de naleving van de overige bepalingen waaronder de regels voor detailhandel en paracommerciële horecabedrijven. Gedurende de pilotperiode, die eindigt op 1 januari 2010, dient inzicht te worden opgedaan met het overdragen van het toezicht op de Drank- en Horecawet (DHw) van de Voedsel - en Waren Autoriteit naar de gemeenten. Een handhavingsbeleid maakt hiervan deel uit.

B. Opbouw

Voor u ligt het horeca handhavingbeleid. Dit is opgebouwd uit dit algemene deel, een toezicht- en handhavingarrangement. In het algemene deel wordt met name ingegaan op het verschil in toezicht en handhaving, wie er bij betrokken zijn en welke instrumenten de handhavende instanties ter beschikking hebben. Toezicht en handhaving worden uitgeoefend in opdracht en op aanwijzing van het college of de burgemeester. Ook de rol van Voedsel- en Warenautoriteit, politie en Openbaar Ministerie komt aan bod. Vervolgens worden toezicht en handhaving uitgewerkt in een toezicht- en een handhaving(sanctie)arrangement.

Het beleidskader en het toezicht- en het handhavingarrangement zijn gesplitst in twee onderdelen. Het eerste deel van het toezicht- en handhavingarrangement betreft de DHw en Drank- en horecaverordening. In verband met de pilot toezicht DHw is dit onderdeel naar voren gehaald. Het tweede deel betreft de overige wet- en regelgeving, zoals APV (sluitingstijden, terras en kansspelapparaten), Overlastverordening, Wet Milieubeheer, Wet op de Ruimtelijke Ordening (bestemmingsplan), Woningwet en Bouwverordening en Brandbeveiligingsverordening. Dit onderdeel volgt in het tweede kwartaal van 2009. Uitwerking van deel 2 leidt tot een integraal handhavingsbeleid. Dit handhavingsbeleid heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. Uitvoering vindt plaats binnen de bestaande capaciteit.

C. Bestuurlijke keuzes

Door het toezichtarrangement vast te stellen geeft u aan op welke wijze het Hoornse horecabeleid aan de hand van prioriteiten wordt gecontroleerd. De toezichtcapaciteit is immers schaars. Dit betekent overigens niet dat de andere onderwerpen helemaal uit het zicht zijn.

Vaststelling van het handhavingarrangement geeft duidelijkheid welke bestuurlijke maatregel volgt ingeval van (voortdurende) overtreding van de regels.

Voor de DHw geldt dat de bestuurlijke boete wordt ingezet als instrument om overtredingen aan te pakken. Ingeval van een nieuwe overtreding wordt gebruikt gemaakt van de andere bestuursrechtelijke instrumenten zoals bestuursdwang. Dit is alleen anders als wet- en regelgeving nadrukkelijk bepalen wanneer overtredingen niet met de bestuurlijke boete kunnen worden afgedaan of in het handhavingarrangement een ander instrument is aangegeven. De beide arrangementen zijn de concrete instrumenten om er voor te zorgen dat de afspraken rond toezicht en handhaving eenduidig en consistent worden uitgevoerd.

2. Waarom dit handhavingsbeleid

Tot op heden is er nog geen duidelijke structuur aangebracht in toezicht en handhaving op horecabedrijven en andere alcoholverstrekkende bedrijven/instellingen. In verschillende beleidsdocumenten is vastgelegd hoe om te gaan met overtredingen van de betreffende regels. Het samenbrengen van alle afzonderlijke toezicht- en handhavingactiviteiten in een integraal horeca handhavingbeleid schept duidelijkheid in de aanpak. Het geeft inzicht waar met name op wordt toegezien en op het proces van bestuurlijke handhaving en welk handhavinginstrument wordt ingezet bij overtreding van een norm. Het benoemen van toezichtprioriteiten betekent tevens dat het toezicht meer en meer pro-actief wordt georganiseerd.

3. Doel van handhaving

Ondernemingen, bedrijven en instellingen/verenigingen hebben te maken met een groot aantal regels. Naleving van die regels, inclusief de voorschriften in vergunningen is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de ondernemer en bestuurder van verenigingen zelf. Zij hebben dan ook baat bij heldere regels over wat wel en niet mag en welke maatregelen er worden getroffen indien de regels niet worden nageleefd. Hoewel het toezicht op regels en het nemen van bestuursrechtelijke maatregelen geen doel op zich is, is toepassing ervan noodzakelijk.

Zonder dit instrumentarium is het namelijk niet mogelijk om:

  • de doelstellingen die met de regelgeving wordt nagestreefd te bereiken, namelijk een positief effect op de leefbaarheid, veiligheid en volksgezondheid;

  • de geloofwaardigheid van de overheid in stand te houden;

  • rechtszekerheid en uniformiteit voor de burgers, en ondernemingen te waarborgen.

Dit kan worden bereikt door onder regie van het gemeentebestuur, efficiënt, effectief en op een planmatige wijze het toezicht en de handhaving te organiseren, met de minste lasten voor ondernemers en bestuurders van verenigingen/stichtingen.

4. Definitie van toezicht en handhaving

Tot op heden is gesproken over toezicht en handhaving alsof het uitwisselbare begrippen zijn. Nuance is echter op zijn plaats. Beide begrippen zijn nauw met elkaar verbonden. Ze zijn van elkaar te onderscheiden maar zeker niet van elkaar te scheiden. Om dit onderscheidt te verduidelijken zijn de begrippen gedefinieerd. Handhaving beschouwen wij als het overkoepelende begrip. Handhaving is zowel preventief (toezicht) als repressief (bestuursrechtelijke handhaving of opsporing) van karakter.

A. Toezicht

In de regel staat het toezicht aan het begin van de handhavingketen. Het gaat om het uitvoeren van controles zonder dat sprake is van een daadwerkelijke overtreding van een gestelde regel en voorlichting. Het toezicht kan als resultaat hebben dat de wettelijke voorschriften zonder inzet van sanctiemiddelen (zie hierna) worden nageleefd.

B. Bestuursrechtelijke handhaving

Is het eventuele vervolg op het toezicht. Het betreft handelingen van het bestuursorgaan nadat een overtreding is geconstateerd met als doel de overtreding te beëindigen door middel van het toepassen van een sanctie. Dit is de bestuursrechtelijke handhaving.

Opsporing daarentegen is gericht op strafrechtelijke afdoening van overtredingen. Het is een justitiële taak. Het Openbaar Ministerie heeft haar eigen afwegingen neergelegd opgenomen in de Richtlijn voor strafvordering Drank- en Horecawet.

5. Doelgroepen

Met doelgroepen zijn bedoeld externe partijen die door toezicht en handhaving kunnen worden geraakt of die het handhavingsbeleid zullen gebruiken als toetsingskader.

Het beleid, inclusief de beide arrangementen is gericht op alle horeca gerelateerde bedrijven/instellingen en winkels, ongeacht of deze vergund zijn of niet, waar de wet- en regelgeving uit paragraaf 5 op van toepassing is. Coffeeshops zijn hiervan uitgezonderd. Hiervoor is afzonderlijk beleid vastgesteld.

Voor ondernemers schept het handhavingsbeleid en arrangementen duidelijkheid over de aanpak van het bevoegd gezag ingeval van overtreding van de op hen van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Derden kunnen het bevoegd gezag hierop ook aanspreken.

Voor de rechterlijke macht is het handhavingsbeleid, inclusief de arrangementen een toetsingskader indien tegen een besluit van het gemeentebestuur voorlopige voorziening en/of (hoger) beroep wordt ingesteld. Het geeft de rechter inzicht op welke wijze het bevoegd gezag optreedt tegen overtredingen van de regels genoemd in paragraaf 5.

6. Juridisch kader

Het beleid en het toezicht- en handhavingarrangement zijn integraal opgezet. Opgenomen zijn wet- en regelgeving die van toepassing is op horecabedrijven en overige alcoholverkooppunten, zoals winkels of locaties waar dat expliciet door de wetgever is verboden, zoals pompstations. Het betreft de volgende wetten:

  • Drank- en Horecawet

  • Drank- en horecaverordening

  • Algemene plaatselijke verordening

  • Overlastverordening (deze wordt in 2009 vervangen door een exploitatievergunningstelsel in de APV)

  • Wet op de Kansspelen

  • Wet Milieubeheer (Activiteitenbesluit Wet Milieubeheer)

  • Brandbeveiligingsverordening

  • Woningwet en Bouwverordening

  • Wet op de Ruimtelijke Ordening (bestemmingsplan)

De Opiumwet is niet opgenomen in dit beleid en het toezicht- en handhavingarrangement. Overtredingen van deze wet, door bijvoorbeeld horecabedrijven, zijn geregeld in het handhavingarrangement behorende bij het coffeeshopbeleid. Ook voor overtredingen op grond van andere wet- en regelgeving, zoals de naleving van het alcoholverbod in een coffeeshop, geldt dat handhavingarrangement.

In paragraaf 1 is aangegeven dat een knip is gemaakt in de uitwerking van de regels. In het verdere verloop van dit beleidsdocument en in beide arrangementen is dit doorgevoerd. Uitwerking is hierna beperkt tot de DHw en Drank- en horecaverordening. De overige wet- en regelgeving volgt in het 2e kwartaal van 2009.

7. Toezicht

Ondernemers hebben te maken met diverse toezichthouders. Het gaat dan met name om:

  • medewerkers van de afdeling VVH, die optreden als onbezoldigd ambtenaar van de Voedsel en Waren autoriteit voor toezicht op de Drank- en Horecawet (dit betreft de pilot toezicht DHw)

  • medewerkers van de afdeling VVH (sluitingstijden, terras, brandveiligheid en inrichtingseisen);

  • politie door de aanwezigheid van het Horeca Interventie team (HIT) in verband met de handhaving van de openbare orde en algemene opsporingsbevoegdheid.

Op deze toezichtsituaties wordt hierna ingegaan.

A. Organisatie van het toezicht.

Toezicht op horecabedrijven vindt plaats door meerdere instanties en binnen de gemeentelijke organisatie zelfs door meerdere disciplines. Veelal is dit toezicht achteraf, na verlening van de vergunningen. De kunst is deze disciplines zoveel mogelijk met en voor elkaar werk te laten doen. Om een goed beeld te krijgen van wat er zich afspeelt op het terrein van alcoholverstrekkers is een goede registratie op objectniveau van alcoholgerelateerde gegevens noodzakelijk. Dit geldt ook voor het registreren van hot spots in de openbare ruimte. Locaties dus waar jongeren bij elkaar komen en alcohol gebruiken. Klachten en constateringen van de toezichthouders zijn van groot belang om (in)zicht te krijgen op de naleving van de DHw in het bijzonder en op de alcoholproblematiek in het algemeen. Deze gegevens worden centraal opgeslagen en bijgehouden door het bureau Stadstoezicht. Deze dossiervorming op inrichtingenniveau en op locaties is noodzakelijk voor het mogelijke bestuursrechtelijke vervolg. Uiteindelijk zullen de ‘investeringen’ moeten leiden tot minder toezichtacties op ad hoc basis. Gezamenlijke (integrale) toezichtacties worden ieder jaar vastgesteld, maar ook op welke wijze toezichthouders ‘oog en oor’ voor elkaar zijn. Dit betekent dat niet alleen naar het eigen taakveld wordt gekeken maar dat ook toezicht plaatsvindt op taakvelden voor andere disciplines.

B. Toezicht door de VWA

Toezicht door de VWA op horecabedrijven vindt plaats door toezichthouders van de gemeente Hoorn die gedurende de pilot als onbezoldigd ambtenaar in de dienst van de VWA optreden. Het toezicht richt zich op de Drank- en Horecawet. Het gaat dan niet alleen om horecabedrijven. Ook winkels waar alcohol mag worden verkocht, hokken en keten en bedrijven waar een alcoholverkoopverbod geldt zoals benzinestations, worden gecontroleerd. Het gemeentebestuur kan zelf invulling geven aan de toezichtstaak. In bijlage 1 is dit uitgewerkt.

C. Toezicht door afdeling VVH

De toezichthouders van de afdeling VVH/bureau Stadstoezicht controleren de regels en vergunningvoorschriften die betrekking hebben op horeca-inrichtingen. Toezichthouders van het bureau Vergunningen en Bouwtoezicht (VBt) kijken naar de inrichtingseisen en vindt, in tegenstelling tot de andere toezichtsituaties, voorafgaande aan de vergunningverlening plaats. Het is aan de orde bij een nieuwe vergunningaanvraag op grond van de Drank- en Horecawet, verbouwing op grond van de bouwregelgeving of bij aanvraag van en gebruiksvergunning.

Voor de rol van het bureau Stadstoezicht wordt verwezen naar de paragraaf ‘Toezicht door de VWA’.

D. Toezicht door politie

De rol van de politie is aan de orde op het moment dat de openbare orde dreigt te worden verstoord en bij milieu overtredingen. Daarnaast heeft de politie een algemene opsporingsbevoegdheid en kan optreden bij een vermoeden van een strafbaar feit. Overtreding van de DHw is immers een economisch delict op grond van de Wet Economische Delicten.

Het Horeca Interventie Team van de politie (HIT) is ieder weekend aanwezig vanaf ongeveer 23.00 uur tot sluitingstijd van de horeca. Zij opereren voornamelijk in de drie horecagebieden. De aanwezigheid van het HIT is preventief. Zij zijn op de achtergrond aanwezig. Met de diverse portiers is wel regelmatig contact. Zij fungeert in beginsel als singaaltoezichthouder. Zo is er toezicht op de sluitingstijden van de horeca. Het gemeentebestuur kan op basis van een constatering van de politie een handhavingstraject opstarten en uiteindelijke een ontheffing sluitingsuur (tijdelijk) intrekken.

Op dit moment vindt er intern discussie plaats over het invullen van het toezicht in de openbare ruimte. De professionalisering van het toezicht binnen de gemeente is in volle gang. Met de politie zal over het toezicht in de openbare ruimte nog overleg gevoerd moeten worden. Zolang deze discussie nog niet is afgerond, gaat het arrangement uit van de huidige toezichtsituatie.

E. Toezichtprioriteiten

In Hoorn is de aanpak van het overmatige alcoholgebruik een prioriteit. In West-Friesland en Schagen is eind 2007 het project Jeugd en Alcohol gestart. Doel van het project is alcoholgebruik in West-Friesland en Schagen onder jongeren te matigen en onder de 16 jaar zelfs te voorkomen. Omdat onmogelijk alles kan worden gecontroleerd is een keuze gemaakt waar in het toezicht de nadruk op ligt:

  • A.

    Jongeren (16 min) en alcohol

  • B.

    Alcoholmatiging onder jongeren (16 plus)

  • C.

    Dronkenschap

  • D.

    Openbare orde, veiligheid en zedelijkheid

  • E.

    Alcoholverkoopverbod

  • F.

    Overige relevante bepalingen over verstrekking van alcohol

  • G.

    Aanwezigheid leidinggevenden

  • H.

    DHw vergunning in inrichting aanwezig

  • I.

    Overige administratieve tekortkomingen

Deze prioriteiten zijn onderverdeeld in drie categorieën:

  • 1.

    controle op leeftijdsgrenzen en dronkenschap (de onderdelen A tot en met C hebben hierop betrekking);

  • 2.

    effect van alcoholgebruik op ontstaan van wanordelijkheden vanuit het horecabedrijf en de rol van de vergunninghouder daarbij (onderdeel D);

  • 3.

    verkoop in strijd met Drank- en Horecawet, andere zaken die te maken hebben met illegale verstrekking en administratieve tekortkomingen (onderdelen E tot en met I). Categorie 1 heeft de hoogste prioriteit, aflopend naar categorie 3. In het toezichtarrangement zijn de prioriteiten verder uitgewerkt.

8. Bestuursrechtelijke handhaving

A. Organisatie van de handhaving

Evenals bij toezicht vindt handhaving plaats door diverse instanties en binnen de gemeentelijke organisatie zelfs door verschillende disciplines. Waar voor toezicht samenwerking voor de hand ligt is dit bij de juridische handhaving niet aan de orde. Het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel vraagt om maatwerk. Welke maatregelen worden getroffen bij overtreding van wet- en regelgeving is opgenomen in het bijgevoegde handhavingarrangement.

Het handhavingarrangement dient er voor te zorgen dat de daarin opgenomen afspraken op consequente wijze worden uitgevoerd en ad hoc maatregelen worden voorkomen. Voor de handhavers biedt het arrangement een handvat welke stap moet wordt gezet in welke specifieke overtreden situatie.

B. Bevoegdheid- en taakverdeling van factoren bij de handhaving

Evenals voor toezicht geldt voor de handhaving van de regels eveneens dat diverse partijen een taak hebben. De taken zijn als volgt:

Voedsel- en Waren autoriteit:

  • controle en opsporing;

  • het schriftelijk informeren van het college van burgemeester en wethouders;

  • het opleggen van een bestuurlijke boete;

  • overtreding laten beëindigen (inbeslagname = strafrechtelijk).

College van burgemeester en wethouders en burgemeester, een ieder voor wat betreft de eigen bevoegdheden:

  • toepassen van bestuursrechtelijke maatregelen: toepassen bestuursdwang en dwangsom;

  • sluiting van de inrichting voor bepaalde of onbepaalde tijd;

  • intrekken van de drank- en horecavergunning.

Politie:

  • controle;

  • constatering overtreding;

  • beëindiging overtreding;

  • opmaken van proces verbaal en inbeslagname alcohol;

  • schriftelijk informeren van de burgemeester;

  • eventueel verrichten van aanhoudingen of in beslag nemen.

    opsporing;

Openbaar ministerie

  • eventueel vervolging in geval van proces verbaal;

  • toepassen van dwangmiddelen (zoals doorzoekingen of voorlopige hechtenis, indien daartoe wettelijke mogelijkheden zijn);

  • leiden van opsporingsonderzoeken.

In het handhavingarrangement is aangegeven op welke wijze handhaving wordt uitgevoerd en wie wanneer wat doet. Er is onderscheid gemaakt in soorten overtredingen, te weten: ernstige overtredingen, overtredingen en geringe overtredingen. Elk soort overtreding heeft zijn eigen aanpak.

Tweesporenbeleid

Voor een goede handhaving van het lokale horecabeleid is samenwerking tussen gemeentebestuur, politie en Openbaar Ministerie noodzakelijk. Iedere partij heeft immers een deel van de handhavingpuzzel in handen. De aanpak van overtredingen loopt daarom via twee sporen, te weten de bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving. Bij de laatste gaat het om opsporing van strafbare feiten. In het handhavingarrangement zijn beide sporen beschreven.

9. Toe te passen bestuursrechtelijke instrumenten

Als een overtreding is geconstateerd kan worden overgegaan tot het opleggen van een bestuurlijke maatregel. Een bestuurlijke boete kan worden opgelegd op grond van het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Bevoegd gezag hiervoor is de minister van VWS. Deze heeft de uitvoering gemandateerd aan de Afdeling Bestuurlijke Boeten van de VWA.

Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester hebben de volgende instrumenten ter beschikking: het toepassen van bestuursdwang of opleggen van een last onder dwangsom, sluiten van de inrichting, intrekken van de vergunning/ontheffing en het ontzeggen van de toegang.

Drank- en Horecawet en Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet

Artikel 44b, eerste lid van de DHw geeft de Minister van VWS de bevoegdheid een bestuurlijke boete op te leggen. Dit is uitgewerkt in het Besluit bestuurlijke boete DHw. Deze boete kan worden opgelegd voor de meeste overtredingen uit de DHw. Het door de gemeentelijke toezichthouder opgestelde boeterapport wordt afgehandeld door de Afdeling Bestuurlijke Boeten van de VWA.

Van de geconstateerde overtreding ontvangt het gemeentebestuur een rapport met het verzoek de overtreder te informeren over door het gemeentebestuur te ondernemen stappen.

Algemene wet bestuursrecht

Bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom gebeurt conform het gestelde in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voorafgaand aan het opleggen van deze maatregel zal belanghebbende in beginsel eerst een schriftelijke waarschuwing ontvangen. Bij voortduring van de overreding zal het voornemen tot het opleggen van een maatregel wordt bekendgemaakt. De overtreder wordt in de gelegenheid wordt gesteld om te worden gehoord (artikel 4:8 Awb). In deze fase heeft de overtreder de mogelijkheid de overtreden situatie te beëindigen of in overeenstemming te brengen met de geldende wet- en regelgeving. Het is immers de verantwoordelijkheid van de overtreder de regels die op hem en zijn bedrijf van toepassing zijn na te leven. Vervolgens zal een besluit worden genomen. In ernstige en/of spoedeisende gevallen kan deze fase worden overgeslagen en direct worden overgegaan tot het opleggen van een maatregel. Deze aanpak is ook van toepassing op de procedure tot intrekking van de vergunning.

De bestuursrechtelijke instrumenten zijn hierna uitgewerkt:

Bestuursdwang

De Gemeentewet kent aan het gemeentebestuur een algemene bevoegdheid toe tot het uitoefenen van bestuursdwang. De regels over de toepassing van dit instrument zijn opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht.

Met bestuursdwang wordt beoogd om bestaande (onwettige) situaties in overeenstemming te brengen met de daarvoor geldende regels. In beginsel gaat een waarschuwing vooraf aan het opleggen van een bestuursdwangmaatregel. Deze waarschuwing wordt meegenomen bij de stapeling van overtredingen c.q. incidenten. De waarschuwing vindt schriftelijk plaats. Alle feiten en omstandigheden die hebben geleid tot de waarschuwing moeten in het voornemen om bestuursdwang toe te passen dan wel een dwangsom op te leggen en het zienswijze gesprek voorafgaand aan de te treffen bestuurlijke maatregel aan de orde komen.

Dwangsom

Een bestuursorgaan dat bevoegd is bestuursdwang toe te passen kan er voor kiezen een last onder dwangsom op te leggen. De overtreder wordt aangeschreven de overtreding te beëindigen of herhaling te voorkomen op straffe van het verbeuren van één of meer bedragen. De dwangsombevoegdheid kan niet tegelijk met de bestuursdwangbevoegdheid of bestuurlijke boete (zie hierna) worden opgelegd. De verschillende instrumenten kunnen wel na elkaar worden toegepast. Verbeurde dwangsommen worden, zo nodig bij dwangbevel, ingevorderd.

(Tijdelijke) sluiting van een inrichting

In bepaalde omstandigheden kunnen openbare inrichtingen worden gesloten. Bijvoorbeeld als een inrichting niet beschikt over de benodigde vergunning(en) of indien door de aard van de incidenten de openbare orde wordt verstoord en het woon- en leefklimaat wordt aangetast. De sluiting kan plaatsvinden voor bepaalde of onbepaalde tijd. Sluiting van een openbare inrichting kan bijvoorbeeld zijn gebaseerd op:

  • artikel 174, lid 2 Gemeentewet (ordemaatregel in het kader van veiligheid en gezondheid)

  • artikel 125 Gemeentewet

Sluiting van een inrichting kan tevens leiden tot intrekking van de vergunning.

Intrekken van de vergunning

Wanneer de vergunninghouder een overtreding begaat, is er de mogelijkheid de vergunning/ontheffing in te trekken. Het intrekken van de vergunning is mogelijk op grond van artikel 31 van de Drank- en Horecawet, artikel 6.1.6 van de Bouwverordening, of artikel 1.6 van de APV.

Ontzeggen van de toegang

Ingevolge artikel 36 van de DHw kan het college aan bezoekers de toegang tot een ruimte ontzeggen indien in strijd met de wet alcoholhoudende drank wordt verstrekt. De toepasbaarheid van dit instrument is wel beperkt. Volgens jurisprudentie is toepassing van dit instrument toegestaan in die gevallen dat de openbare orde of veiligheid in het geding is doordat personen toegang hebben tot de ruimte waar in strijd met de DHw alcoholhoudende drank wordt verstrekt.

Samenspel tussen de verschillende instrumenten (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk)

Hoe verhouden de bestuursrechtelijke instrumenten zich tot elkaar? Primair wordt gekozen voor het instrument bestuurlijke boete, tenzij een ander instrument de voorkeur heeft. Indien de bestuurlijke boete wordt gebruikt, dan kan niet daarnaast ook nog een andere bestuursrechtelijke maatregel worden toegepast.

Artikel 44a, lid 3 van de DHw bepaalt wanneer overtredingen niet met een bestuurlijke boete kunnen worden afgedaan. Het gaat om overtredingen die een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid voor de mens tot gevolg heeft en het boetebedrag aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economische voordeel. In deze gevallen kan strafrechtelijke vervolging plaatsvinden.

Het boetebeleid van de minister wordt verder niet gevolgd/vervalt als het college of de burgemeester een traject van bestuurlijke handhaving heeft aangekondigd. Dit is aan de orde ingeval:

  • Intrekking van de vergunning wordt voorgeschreven of tot de mogelijkheden behoort (artikel 44a, lid 6, sub b DHw);

  • bestuursdwang wordt toegepast of last onder dwangsom wordt opgelegd.

Deze twee situaties zijn aan de orde als na het opleggen van een bestuurlijke boete opnieuw een overtreding plaatsvindt. Een van deze twee bestuurlijke maatregelen wordt dan ingezet om de overtreding te beëindigen.

Hoe verhoudt het bestuursrechtelijke instrumentarium zich tot het strafrechtelijke?

Voor de overtredingen waarvoor ingevolge dit handhavingarrangement een bestuursrechtelijke en strafrechtelijke maatregel zijn genoemd, geldt als richtlijn dat het toepassen van de strafrechtelijke sanctie wordt ingezet op het moment dat het voorgenomen bestuursrechtelijk optreden, niet zijnde de bestuurlijke boete, wordt opgestart. Hoewel bestuursrecht en strafrecht naast elkaar kunnen worden toegepast, is met deze aanpak benadrukt dat het bestuursrecht voorop staat en het strafrecht als laatste middel wordt ingezet.

Voorst is artikel 44a, leden 6, sub a en 7 van de DHw van belang in de verhouding bestuurlijke boete en strafvervolging. Het gaat om respectievelijk het vervallen van de boete indien tegen de overtreding strafvervolging is ingesteld of het vervallen van recht tot strafvervolging indien een boete is opgelegd.

10. Bekendmaking

Het handhavingsbeleid en bijbehorende arrangementen zijn te beschouwen als een beleidsregel in de zin van artikel 4:81 Awb. De documenten zijn besproken met de politie en het Openbaar Ministerie. Beiden hebben zich akkoord verklaard met het beleid. Deze beleidsregel wordt openbaar gemaakt en is met ingang van de dag na de dag van de bekendmaking van kracht.

BIJLAGE 1 (TOE)ZICHT OP ALCOHOL (TOEZICHTARRANGEMENT)

1. Inleiding

Het toezicht op alcohol is een taak die nieuw is voor het gemeentebestuur. Om die rol goed te kunnen vervullen is het van belang de toezichthouders houvast te geven hoe zij in de gegeven omstandigheden in beginsel moeten handelen. Het is daarom zinvol uitgangspunten te formuleren en de toezichthoudende taak daarop toe te spitsen. In eerste instantie zal dit worden beperkt tot de in de DHw geregelde bepalingen. Er is onderscheid gemaakt in algemene en bijzondere uitgangspunten (toezichtprioriteiten), die onderdeel zijn van de reguliere werkzaamheden. Daarnaast zullen de toezichthouders deelnemen in projectmatige acties.

2. Doel toezichtarrangement

  • het transparant maken van de keuzen die het gemeentebestuur maakt waarop het toezicht zich met name zal richten;

  • te borgen dat het toezicht waar mogelijk integraal gebeurt;

  • de toezichtprioriteiten kenbaar maken aan horecabedrijven en andere bedrijven waar alcohol mag worden verkocht en waar dat volgens de DHw expliciet is verboden.

3. Algemene uitgangspunten

  • Na verstrekking van drank- en horecavergunning vindt een controle plaats door de toezichthouder.

  • Iedere ondernemer en vereniging wordt minimaal 1 keer per drie jaar gecontroleerd. Er wordt gekeken of de exploitatie in overeenstemming is met de afgegeven vergunningen en of de voorschriften worden nageleefd. Van de bevindingen wordt een rapportage opgesteld voor het Bureau VBt belast met de vergunningverlening.

  • Bij een geconstateerde overtreding van de voorschriften vindt een 2e bezoek plaats. Ook hiervan wordt een rapport opgesteld.

  • Een klacht wordt altijd geregistreerd, na afweging van alle relevante belangen kan een toezichtactie volgen. De klager wordt hiervan op de hoogte gesteld. Van de uitkomst van de controle wordt een rapport opgesteld.

  • Ondernemingen / verenigingen met een hoog risico (in het verleden is sprake geweest van herhaalde overtredingen) worden twee keer per jaar gecontroleerd; dit zijn extra controles bovenop de reguliere controle van 1 keer per drie jaar.

  • De toezichthouder controleert of het horecabedrijf daadwerkelijk de opgelegde maatregel naleeft.

Om te beoordelen of de toezichtinspanning ook het gewenste effect heeft, zullen enerzijds kwantitatieve gegevens worden verzameld, zoals het aantal afgegeven vergunningen, het aantal uitgevoerde controles en het aantal opgelegde maatregelen. Anderzijds is een kwalitatieve beoordeling nodig. Het gaat dan om de beoordeling van de verzamelde gegevens. Monitoring van de hierna benoemde bijzondere uitgangspunten is daarom noodzakelijk. Alle bezoeken en daar vastgestelde bevindingen worden opgenomen in een rapport en vervolgens vastgelegd in het betreffende dossier. De informatie die met deze werkwijze wordt gegenereerd wordt geanalyseerd, met als doel om in 2010 het naleefniveau te bepalen.

4. Bijzondere uitgangspunten (toezichtprioriteiten)

In paragraaf 6 van het beleidskader zijn de toezichtprioriteiten benoemd. Gemakshalve worden ze hieronder nogmaals benoemd. Deze prioriteiten zijn vooralsnog beperkt tot toezichttaken uit de DHw.

  • A.

    Jongeren (16 min) en alcohol

  • B.

    Alcoholmatiging onder jongeren (16 plus)

  • C.

    Dronkenschap.

  • D.

    Openbare orde, veiligheid en zedelijkheid

  • E.

    Alcoholverkoopverbod

  • F.

    Overige relevante bepalingen over verstrekking van alcohol

  • G.

    Aanwezigheid leidinggevenden

  • H.

    DHw vergunning in inrichting aanwezig

  • I.

    Overige administratieve tekortkomingen

De toezichttaken zijn onderverdeeld in 3 categorieën. De nadruk van het toezicht ligt met name bij de categorie 1 taken. De inzet op categorie 3 taken zal het minst zijn. Toename van het aantal (te verwachten) overtredingen binnen een categorie kan leiden tot intensiever toezicht. Dit kan ten koste gaan van het toezicht op de andere categorieën.

Om te beoordelen of de toezichtinspanning ook het gewenste effect heeft, zullen enerzijds kwantitatieve gegevens worden verzameld, zoals het aantal afgegeven vergunningen, het aantal uitgevoerde controles, hetgeen is geconstateerd en het aantal opgelegde maatregelen. Anderzijds is een kwalitatieve beoordeling nodig. Het gaat dan om de beoordeling van de verzamelde gegevens en de analyse of de ingezette handhavinginstrumenten effectief zijn geweest. Ieder jaar kunnen de prioriteiten opnieuw worden bepaald. Dit is mede afhankelijk van de uitkomst van de eerdergenoemde analyse.

A. Jongeren (16 min) en alcohol

De wetgeving

Aan jongeren onder de 16 jaar mag geen alcoholhoudend drank worden verstrekt.

  • Voor de verstrekking van sterke drank (gedistilleerd met 15% of meer) geldt een leeftijdsgrens van 18 jaar, behalve voor sherry, port, vermouth en madeira.

  • Bedrijven die alcoholhoudende drank verstrekken zijn verplicht bij twijfel de leeftijd van jongeren die om alcohol vragen vast te stellen aan de hand van een legitimatiebewijs (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs).

  • De leeftijdsgrenzen gelden ook voor indirecte verstrekking: verkoop aan jongeren via personen die de leeftijd van 16 of 18 jaar wel hebben bereikt.

  • Op plaatsen waar bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank wordt verstrekt en bij de toegang tot een slijtlokaliteit moet de leeftijdsgrens op een duidelijke en goed leesbare wijze worden aangeduid.

De controle

Bij elke controle van verkooppunten van alcoholhoudende drank wordt steekproefsgewijs gelet op leeftijd (16 en 18 jaar) o.g.v. artikel 20, lid 1, 2 en 3 van de DHw (bezoekers), artikel 24, lid 2 DHw (te werk stellen) in: horeca-inrichtingen (cafés, discotheken, bioscopen en poppodia), sport- en buurtverenigingen, supermarkten / slijterijen en tijdens evenementen / festiviteiten en artikel 20, lid 6 DHw (controle op zichtbaar aanwezige aanduiding op leeftijdsgrenzen). Controle vindt ook plaats bij benzinestations in verband met de mogelijke verkoop van (zwak)-alcoholhoudende drank. Onderdeel van de controle is ook controle op doorverkoop (indirecte verstrekking); ouderen die drank kopen bedoeld voor een jongere die zelf nog geen alcohol mag kopen. Een controle kan ook worden uitgevoerd naar aanleiding van een ontvangen klacht.

Een leeftijdsgrenzeninspectie wordt niet aangekondigd. De controle bestaat uit observaties, met daarna terugkoppeling van de bevindingen aan de ondernemer. Ook ouders/verzorgers worden via een brief van het college van burgemeester en wethouders in kennis gesteld van het gedrag van hun kind.

Waar wordt gecontroleerd

  • cafe’s, discotheken en bioscopen;

  • sportkantines en buurthuizen;

  • slijterijen en supermarkten;

  • evenementen en festivals;

  • benzinestations.

Ook het opsporen van illegale bedrijven, zoals hokken en keten valt onder dit onderdeel.

B. Alcoholmatiging onder jongern (16 plus)

De wetgeving

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken wordt tevens bedoeld het verstrekken van sterke drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, met als doel deze drank door te geven aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

De controle

De controles zijn onaangekondigd en vinden steekproefsgewijs of naar aanleiding van een klacht plaats.

Waar wordt gecontroleerd

De controles op het verbod vindt plaats bij bedrijven waar alcohol mag worden verstrekt en waar dit niet mag zoals in tankstations.

C. Dronkenschap

De wetgeving

Het is niet toegestaan mensen toe te laten in een horecalokaliteit of op een terras die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen (soft- en harddrugs) verkeren.

De controle

De controles zijn onaangekondigd en vinden steekproefsgewijs of naar aanleiding van een klacht plaats.

Waar wordt gecontroleerd

De controles op het verbod vindt plaats bij bedrijven waar alcohol mag worden verstrekt .

D. Openbare orde, veiligheid en zekelijkheid

De wetgeving

Er vindt controle plaats op het verstrekken van alcoholhoudende drank in de inrichting, hetgeen redelijkerwijs leidt tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid. De persoon van de ondernemer/leidinggevende kan hierbij van belang zijn, indien blijkt dat deze bijvoorbeeld het overwicht mist om de orde in het bedrijf te handhaven of in het in het geheel geen actie heeft ondernomen om de openbare orde problemen te voorkomen.

De controle

De controles zijn onaangekondigd en vinden steekproefsgewijs of naar aanleiding van een klacht plaats. Dit verbod beperkt zich tot alcoholverstrekking.

Waar wordt gecontroleerd

De controles op het verbod vindt plaats bij bedrijven waar alcohol mag worden verkocht en waar dit is verboden.

E. Alcoholverkoopverbod

De wetgeving

Voor een aantal bedrijven geldt een verkoopverbod, te weten:

  • tankstations (en winkels verbonden aan tankstations);

  • winkels in wegrestaurants;

  • niet-levensmiddelenbedrijven (tenzij er sprake is van een gevarieerd aanbod van levensmiddelen en tabaksproducten;

  • kiosken (niet voor de consument toegankelijke verkoopruimte).

  • voor supermarkten en andere levensmiddelenbedrijven geldt een verkoopverbod voor sterke drank. Voor bedrijven zonder een artikel 3 DHw slijtersvergunning geldt een verkoopverbod voor sterke drank voor thuisgebruik.

De controle

De controles zijn onaangekondigd en vinden steekproefsgewijs of naar aanleiding van een klacht plaats.

Waar wordt gecontroleerd

De controles op het alcoholverkoopverbod vindt plaats bij bedrijven waar geen alcohol mag worden verkocht.

F. Overige relevante bepalingen over verstrekking van alcohol

De wetgeving (hieronder vallen onder meer de volgende onderwerpen)

  • Tappen en slijten gaat niet samen in één lokaliteit (proeven van alcoholhoudende drank in winkels en slijterijen in niet toegestaan);

  • Verkoop van alcoholhoudende drank vanuit automaten is verboden, met uitzondering van automaten op hotelkamers;

  • In een supermarkt moeten alcoholhoudende dranken gescheiden worden aangeboden van niet-alcoholhoudende dranken;

De controle

De controles zijn onaangekondigd en vinden steekproefsgewijs of naar aanleiding van een klacht plaats. Deze komen voor bij bedrijven waar alcohol mag worden verstrekt of verkocht.

Waar wordt gecontroleerd

  • cafe’s, discotheken en bioscopen;

  • sportkantines en buurthuizen;

  • slijterijen en supermarkten;

  • evenementen en festivals.

G. Aanwezigheid leidinggevenden

De wetgeving

In een horecabedrijf waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt dient tijdens de openingstijden voortdurend een leidinggevende aanwezig te zijn die op de vergunning staat vermeld.

Voor de leidinggevenden geldt:

  • dat zij niet onder curatele mogen staan of uit de ouderlijke macht of voogdij zijn ontzet;

  • dat zij niet in enig opzicht van slecht levensgedrag zijn;

  • dat zij de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt;

  • dat zij voldoen aan de eisen van zedelijk gedrag

  • dienen te beschikking over diploma Sociale Hygiene

Voor paracommerciële bedrijven geldt dat op het moment dat er alcoholhoudende drank geschonken wordt er altijd een barvrijwilliger aanwezig is die de Instructie Verantwoord Alcoholgebruik gevolg heeft.

Personeelsleden dienen minimaal de leeftijd van 16 jaar te hebben bereikt.

De controle

Controles vinden onaangekondigd, eventueel n.a.v. een klacht plaats op aanwezigheid van leidinggevenden die op de vergunning staan vermeld.

Waar wordt gecontroleerd

  • cafe’s, discotheken en bioscopen;

  • sportkantines en buurthuizen;

  • slijterijen;

  • evenementen en festivals.

H. DHw vergunning in inrichting aanwezig

De wetgeving

Voor het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse (bijvoorbeeld in een cafe) is een rechtsgeldige Drank- en Horecavergunning vereist. Ook voor de verkoop van (sterke) drank voor thuisgebruik in een slijterij is een vergunning verplicht. In bijzondere situaties, zoals bij evenementen kan de burgemeester ontheffing verlenen voor het schenken van alleen zwak alcoholhoudende drank.

De controle

Controles vinden onaangekondigd, eventueel n.a.v. een klacht plaats. Gecontroleerd wordt of de ondernemer beschikt over een rechtsgeldige vergunning om alcohol te verstrekken. Daarnaast worden de aan de vergunning gekoppelde eisen gecontroleerd.

Waar wordt gecontroleerd

  • cafe’s, discotheken en bioscopen;

  • sportkantines en buurthuizen;

  • slijterijen;

  • evenementen en festivals.

I. Overige administratieve tekortkomingen

De wetgeving

Dit betreft tekortkomingen, anders dan benoemd in onderdeel H, zoals het niet aangeven van de taptijden en het niet aanwezig zijn van gekwalificeerd personeel tijdens openingstijden in een paracommercieel horecabedrijf, het ontbreken van de aanduiding van leeftijdsgrenzen, het verstrekken van alcoholhoudende drank waar dat niet is toegestaan, etc.

De controle

Controles vinden onaangekondigd, eventueel n.a.v. een klacht plaats.

Waar wordt gecontroleerd

  • cafe’s, discotheken en bioscopen;

  • sportkantines en buurthuizen;

  • slijterijen;

  • evenementen en festivals.

4. Projectmatige taken

Bij projectmatige taken wordt gedacht aan acties waaraan ook andere toezichthoudende afdelingen / instanties deelnemen. Integraal toezicht dus. De handhavingkalender bevat de planning en onderwerpen waar gezamenlijk toezicht wordt gehouden.

BIJLAGE 2 HANDHAVINGSARRANGEMENT

Het handhavingsarrangement bestaat uit 2 delen:

  • a.

    een matrix die overtredingen en handhavende partijen benoemd, te in te zetten instrumenten en de toepassing ervan;

  • b.

    deze toelichting op de matrix.

1. Doel van het handhavingsarrangement

  • a.

    e activiteiten van VWA, gemeente, politie en OM op elkaar af te stemmen en (zoveel mogelijk) complementair te laten zijn;

  • b.

    kenbaar te maken aan de overtreder welke maatregel hij van gemeente, politie en/of OM kan vewachten na een overtreding;

  • c.

    de verschillende handhavingsinstrumenten op uniforme en consequente wijze toe te passen en de voertredingen te laten volgens door een reactie die qua intensiteit zo goed mogelijk aansluit bij de ernst van de overtredinig (eisen van proporionalitet en subsidiariteit);

  • d.

    ondersteunen van een opgelegde maatregel in een juridische procedure.

2. Onderscheid in overtredingen

Overtredingen waarop dit arrangement betrekking heeft zijn zeer divers. De ene overtreding heeft meer consequenties voor de gezondheid en/of veiligheid voor personen dan de andere overtreding. Om dit onderscheid te benadrukken zijn overtredingen onderverdeeld in 3 groepen, tw weten:

  • a.

    Ernstige overtreding: een ernstige overtreding is een handeling of gedraging die instrijd is met de wettelijke voorschriften en normen met een zodanig karakter dat er sprake is van een ernstig risico voor de gezondheid of veiligheid van de mens. Onmiddelijk optreden is geboden.

  • b.

    Overtreding: een overtreding is een handeling of gedraging die in strijd is met de wettelijke voorschriften en normen met een zodanig karakter dat er weliswaar geen sprake is van een ernstige overtreding maar dat de handeling of gedraging dusdanig ongewenst is dat herhaling van de overtreding moet worden voorkomen, mede ter voorkomen van het onstaan van een ernstige overtreding.

  • c.

    Geringe overtreding: Het haat om handelingen of gedragingen dien iet in overeensteming zijn met de wettelijke voorschrften en ormen en die niet - ook niet bij een herhaling van de handeling of gedrag leiden tot een ernstige overtreding, maar waarvan het voortduren van de overtreding wel ongedaan moet worden gemaakt.

Elke overtreding heeft zijn eigen aanpak. Hierna is per soort overtreding een vertaling gemaakt naar de aanpak. In de handhavingsmatrix is per overtreding aangegeven welke categorie van toepassing is. De verdeling sluit zo goed mogelijk aan op de eerder gemaakte onderverdeling in het toezichtarrangement.

3. Handelswijze (bij samenloop van) overtredingen

Het beleidskader benoemt de diverse bestuursrechtelijke handhavingsinstrumenten. Met de inzet van een dergelijk instrumentarium wordt beoogd het opheffen van de gecontateerde overtreding en het voorkomen van een nieuwe overtreding. In het kort gaat het om:

- opleggen bestuurlijke boete;

- intrekken van de vergunning;

- het opleggen van een last onder dwangsom;

- het toepassen van bestuursdwang;

- ontzeggen van de toegang.

In geval overtreding van de regels wordt geconstateerd vindt er in beginsel altijd een vervolgactie plaats door een van de bestuurlijke instrumenten in te zetten. Ook het strafrechtelijke instrumentarium zal gebuikt worden. In onderstaand schema 1 zijn de bestuursrechtelijke en strafrechtelijke stappen verduidelijkt. Tevens is aangegeven welk instrument wordt gebruikt bij de eerste overtreding en welke daarna wordt toegepast.

schema 1

Voor het toepassen van de instrumenten geldt de volgende algemene lijn:

  • A.

    is er een overtreding geconstateerd dan volgt de aanpak conrform het interventiebeleid van de VWA (Maatregelengrenzen Drank- en Horecawet). De stappen zijn afhankelijk van de soort overtreding.

  • De maatregelgrenzen zijn:

  • - ernstige overtreding: direct boeterapport of proces verbaal;

  • - overtreding: eerst schrfitelijke waarschuwing, mogelijk gevolgd    door boeterapport bij voortduring van de overtreding;

  • - geringe overtreding: geen maatregel.

  • B.

    bij constatering van een overtreding (zie onder A) wordt door het gemeentebestuur eerst een informatieve brief gestuurd. Bij een nieuwe overtreding volgt een schriftelijke waarschuwing met een termijnstelling, tenzij spoedeisend optreden zich daartegen verzet (zie onder E). De lengte van de termijn wordt bepaald aan de hand van het soort overtreding en de termijn waarbinnen de overtreding redelijkerwijs ongedaan kan worden gemaakt. Is de overtreding binnen de termijn niet beeindigd dan volgt het voornemen tot het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel, inclusief zienswijze. Vervolgens wordt een besluit genomen. Tegelijkertijd zal met het voornemen de politie een waarschuwing uitdelen en bij een nieuwe overtreding volgt proces verbaal. Schematisch ziet de aanpak, onderverdeeld per soort overtreding er als volgt uit (schema 2):

schema 2

  • A.

    Bij de vaststelling van het aantal begane overtredingen wordt rekening gehouden met de naleving van alle in sub A en sub B (Drank- en Horecawet en Drank- en horecaverordening) genoemde overtredingen. Dit betekent in beginsel dat indien een horecabedrijf na een eerste overtreding waarvoor een waarschuwing is uitgedeeld vervolgens toch opnieuw een overtreding begaat dit altijd als de tweede overtreding zal worden aangemerkt ook als de eerste overgreding betrekking had op een andere overtreding dan de tweede (zie ook paragraaf 4 Herhaalde overtreding).

Indien sprake is van samenloop tussen diverse overtredingen, zal de zwaarste maatregel uit het handhavingarrangement worden toegepast.

  • B.

    Voor overtredingen waar uiteindelijk wordt overgegaan tot intrekking van de vergunning is aangegeven dat de overtreder zelf de mogelijkheid heeft de zaak te sluiten. Indien hiertoe, binnen de gestelde termijn, niet wordt overgegaan, zal de vervolgstap zijn het toepassen van bestuursdwang.

  • C.

    Bij ernstige overtredingen zal direct een einde daan de overtreding worden gemaakt. Dit betekent dat direct wordt overgestapt naar de bestuurlijke maatregel, mogelijk gevold door een proces verbaal door de politie. Een schriftelijke waarschuwing blijft achterwege. Hiervan is sprake als er een ernstig risico bestaat voor de gezondheid en/of de veiligheid van personen.

4. Herhaalde overtreding

Het inzetten van de handhavingmiddelen wordt bij herhaling opgevoerd. Dit opvoeren is gerelateerd aan de aard van de overtreding. Van een herhaalde overtreding is sprake als tijdens een (her)inspectie opnieuw is vastgesteld dat sprake is van een zelfde of nieuwe (andere) overtreding, waarvoor in een periode voorafgaand reeds een bestuurlijke maatregel (inclusief schriftelijke waarschurwing) werd toegepast. Deze overtreding biljft rusten op de overtreder dan wel het object waar de overtreding plaatsond. Voor ernstige overtredingen (A) geldt een periode van 1,5 jaar, voor overtredingen (B) 1 jaar en voor geringe overtredingen (C) een , jaar.

5. Afwijking van het arrangement

Afhankelijk van de ernst van de overtreding en/of de vereiste spoedeisendheid bij toepassing van een bestuursrechtelijke maatregel zal gemotiveerd besloten worden een of meerdere stappen uit het handhavingtraject over te slaan. Ook heeft de burgmeester dan wel het college van burgmeester en wethouders de bevoegdheid om in bijzondere situaties de bevoegdheid af te wijken van dit beleid. Indien de aard en de omstandigheden dat vereisen kunnen zij het beleid ter zijde stellen en als het ware maatwerk leveren.

A. Overtredingen Drank- en Horecawet

Overtreding/andere bepalingen

Voedsel en Waren Autoriteit

Categorie

Burgemeester (en wethouders)

Politie

Openbaar Ministerie

Artikel 3 DHw:

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder Drank- en horecawet-

vergunning

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I= € 900,-

II = € 1800,-

(vergunning is niet aangevraagd)

I= € 450,-

II = € 900,-

(vergunning is aangevraagd maar nog niet verleend)

CA

Geen aanvraag ingediend (aanvraag kansrijk):

- 1e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA verzoek om binnen 10 werkdagen aanvraag in te dienen inclusief bevel tot beëindiging drankverstrekking en informeren over handhavingstrategie;

- 2e keer:

Indien binnen termijn geen aanvraag is ingediend herhaling van stap 1. Tegelijkertijd kenbaar maken toepassen van bestuursdwang bij voortduren van de overtreding (waarschuwing);

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen bestuursdwangbesluit , incl. zienswijze (gericht op beëindiging exploitatie);

- 4e keer;

Opmaken bestuurlijke maatregel en effectueren.

Geen aanvraag ingediend (aanvraag niet kansrijk):

- 1e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA, opstellen voornemen bestuursdwangbesluit incl. zienswijze + conceptbevel tot beëindiging drankverkoop;

- 2e keer:

Opmaken bestuurlijke maatregel (gericht op beëindiging exploitatie).

Als het horeca- of slijtersbedrijf niet past binnen het bestemmingsplan of horecabeleid dan volgt geen bestuurlijke boete. De lijn is dan : schriftelijke waarschuwing en zonodig opleggen last onder bestuursdwang (beëindiging exploitatie).

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 3 DHw:

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder rechtsgeldige Drank- en horeca wetvergunning (rechtsvorm of inrichting is veranderd)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I= € 900,-

II = € 1800,-

(vergunning is niet aangevraagd)

I= € 450,-

II = € 900,-

(vergunning is aangevraagd maar nog niet verleend)

CA

Geen aanvraag ingediend (aanvraag kansrijk):

- 1e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA verzoek (waarschuwing) binnen 10 werkdagen aanvraag in te dienen inclusief bevel tot beëindiging drankverkoop;

- 2e keer:

Indien binnen termijn geen aanvraag is ingediend herhaling van stap 1. Tegelijkertijd kenbaar maken toepassen van bestuursdwang bij voortduren van de overtreding (waarschuwing);

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen bestuursdwangbesluit , incl. zienswijze (gericht op beëindiging exploitatie).

- 4e keer;

Opmaken bestuurlijke maatregel en effectueren.

Geen aanvraag ingediend (aanvraag niet kansrijk):

- 1e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA, opstellen voornemen bestuursdwangbesluit incl. zienswijze + conceptbevel tot beëindiging drankverkoop;

- 2e keer:

Opmaken bestuurlijke maatregel (gericht op beëindiging exploitatie).

Als wijziging van het gebruik van het horeca- of slijtersbedrijf niet past binnen het bestemmingsplan of horecabeleid dan volgt geen bestuurlijke boete. De lijn is dan: schriftelijke waarschuwing en zonodig opleggen last onder bestuursdwang (beëindiging exploitatie)

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 4, DHw

Niet naleven van voorschriften of beperkingen in vergunning opgenomen ter voorkoming van mededinging

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden aangepast.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij herhaling van de overtreding

de drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Artikel 9, lid 1 DHw:

Verstrekken van alcoholhoudende drank in een inrichting gedurende de openingstijden geschiedt te allen tijde door op dit gebied gekwalificeerde personen

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij herhaling van de overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. artikel 31, lid 2, sub c DHw kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Artikel 9, lid 2 DHw:

Niet aangeven van taptijden in de lokaliteit in een inrichting als bedoeld in artikel 4 DHw.

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 450,-

II = € 900,-

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden beëindigd..

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij herhaling van de overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. artikel 31, lid 2, sub c DHw kan worden ingetrokken;

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Artikel 11 DHw:

Verstrekken van alcoholhoudende drank met een art 3 vergunning geldt niet voor andere gedeelten van de openbare weg dan die waar dat verstrekken door b&w uitdrukkelijk is toegestaan.

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden beëindigd;

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken en voornemen kenbaar maken dat, m.i.v. zienswijze, een last onder dwangsom € 1000,- wordt opgelegd per geconstateerde overtreding met een maximum tot € 3000,-;

- 4e ,5e en 6e keer:

bij constatering overtreding last onder dwangsom opleggen van € 1000,- per keer.

Artikel 12, lid 1 DHw:

Verbod verstrekking alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan in de vergunning aangegeven lokaliteit of terras

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen vergunning moet worden aangepast dan wel overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 12, lid 2 DHw:

Verbod verstrekking sterke drank voor gebruik elders dan in de vergunning aangegeven slijtlokaliteit

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen vergunning moet worden aangepast dan wel overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 13, lid 1 DHw:

Verbod verstrekking alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op terras voor gebruik elders dan ter plaatse

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 13, lid 2 DHw:

Verbod verstrekking alcoholhoudende drank in een slijtlokaliteit voor gebruik ter plaatse of toe te laten dat daar alcoholhoudende drank wordt genuttigd (proeverij in slijtlokaliteit)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 14, lid 1 DHw:

Het gelijktijdig in gebruik hebben van een slijtlokaliteit voor het verrichten van andere bedrijfsactiviteiten

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 14, lid 2 DHw:

Het in gebruik hebben van een horecalokaliteit of een terras voor het uitoefenen van kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of het uitoefenen van de in het 3e lid genoemde activiteiten

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 15, lid 1 DHw:

Verboden bedrijfsactiviteiten in een lokaliteit behorende tot de inrichting van het horecabedrijf

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 15, lid 2 DHw:

Rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere neringruimte

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

- 1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

- 3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

- 4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

- 1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

- 2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 16 DHw:

Verbod automaten aanwezig te hebben waaruit afnemers zelfstandig alcoholhoudende drank kunnen betrekken. Dit artikel is ook van toepassing op andere bedrijven dan horeca-inrichtingen, zoals winkels , wachtlokalen en andere voor het publiek toegankelijke lokalen die al dan niet geheel omwande ruimten.

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

C

Horeca

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Andere bedrijven dan horecabedrijven

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden beëindigd;

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken en voornemen kenbaar maken dat, m.i.v. zienswijze, een last onder dwangsom € 1000,- wordt opgelegd per geconstateerde overtreding met een maximum tot € 3000,-;

-4e, 5e en 6e keer:

bij constatering overtreding last onder dwangsom opleggen van € 1000,- per keer.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 17 DHw:

Verbod verstrekking alcoholhoudende drank (voor elders dan ter plaatse) anders dan in een gesloten verpakking. Dit artikel is ook van toepassing op andere bedrijven dan horeca-inrichtingen, zoals winkels , wachtlokalen en andere voor het publiek toegankelijke lokalen die al dan niet geheel omwande ruimten.

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

C

Horeca

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Andere bedrijven dan horecabedrijven

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden beëindigd;

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken en voornemen kenbaar maken dat, m.i.v. zienswijze, een last onder dwangsom € 1000,- wordt opgelegd per geconstateerde overtreding met een maximum tot € 3000,-;

-4e, 5e en 6e keer:

bij constatering overtreding last onder dwangsom opleggen van € 1000,- per keer.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 18, lid 1 DHw:

Verbod verstrekking zwak-alcohol- houdende drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren, anders dan in een slijtersbedrijf

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen vergunning moet worden aangepast dan wel overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 18, lid 3 DHw:

Ontbreken van onderscheidt tussen alcoholhoudende drank en niet alcoholhoudende drank

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden aangepast dan wel overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 19, lid 1 DHw:

Verbod op illegale bestelservice voor sterke drank (incl. internetverkoop)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

- 2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 19, lid 2 DHw:

Verbod op illegale bestelservice voor zwak alcoholhoudende drank (incl. internetverkoop)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 20, lid 1 DHw:

Verbod om bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dan deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt (van toepassing op horecabedrijf, slijtersbedrijf, winkel en evenement)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

A

A

Horeca

-1e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA, voornemen kenbaar maken dat de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken, incl. zienswijze;

-2e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Andere bedrijven dan horecabedrijven en evenementen

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA voornemen kenbaar maken dat een last onder dwangsom wordt opgelegd van € 1000,- per geconstateerde overtreding met een maximum tot € 3000,-, incl. zienswijze;

-2e, 3e en 4e keer:

bij constatering overtreding last onder dwangsom opleggen van € 1000,- per keer.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 20, lid 2 DHw:

Verbod om bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van sterke drank aan een persoon van wie niet is vastgesteld dan deze de leeftijd 18 jaar heeft bereikt

(van toepassing op horecabedrijf, slijtersbedrijf, winkel en evenement)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

A

A

Horeca

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA, voornemen kenbaar maken dat de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken, incl. zienswijze;

-2e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Andere bedrijven dan horecabedrijven en evenementen

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA voornemen kenbaar maken dat een last onder dwangsom wordt opgelegd van € 1000,- per geconstateerde overtreding met een maximum tot € 3000,-, incl. zienswijze;

-2e, 3e en 4e keer:

bij constatering overtreding last onder dwangsom opleggen van € 1000,- per keer.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 20, lid 3 DHw: Verbod om in een slijtlokaliteit de aanwezigheid toe te toelaten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, zonder begeleiding van een persoon van 21 jaar en ouder

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

A

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA, voornemen kenbaar maken dat de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken, incl. zienswijze;

-2e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 20, lid 4 DHw:

Vaststelling leeftijd persoon die niet onmiskenbaar ouder is dan 16 resp. 18 jaar gebeurt niet a.d.h.v. daarvoor vastgestelde documenten

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

Wordt niet afzonderlijk tegen opgetreden, maar in samenhang met overtreding van artikel 20, leden 1, 2 en 3

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

A

Zie aanpak VWA; overtreding niet afzonderlijk aanpakken maar in samenhang met overtreding van artikel 20, lid 1, 2 en 3.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 20, lid 6 DHw:

Geen aanduiding leeftijdsgrenzen of aanduiding niet goed leesbaar

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 450,-

II = € 900,-

C

C

Horeca

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

b.v. ontvangen rapport waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Andere bedrijven dan horecabedrijven en evenementen

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet worden beëindigd;

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken en voornemen kenbaar maken dat, m.i.v. zienswijze, een last onder dwangsom € 1000,- wordt opgelegd per geconstateerde overtreding met een maximum tot € 3000,-;

-4e, 5e en 6e keer:

bij constatering overtreding last onder dwangsom opleggen van € 1000,- per keer.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 20, lid 7 DHw:

Verbod toelaten van personen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of terras die in kennelijke staat van drankschap verkeert of kennelijk onder invloed verkeert van andere psychotrope stoffen (drugs en/of medicijnen)

A

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA, voornemen kenbaar maken dat de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken, incl. zienswijze;

-2e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 21 DHw:

Verbod bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank, indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden

B

B

Horeca

-1e keer:

bij constatering overtreding waarschuwing, met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd;

-2e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA, voornemen kenbaar maken dat de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken, incl. zienswijze;

-3e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Andere bedrijven dan horecabedrijven en evenementen

-1e keer:

bij constatering overtreding waarschuwing, met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd;

-2e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken en voornemen kenbaar maken dat een last onder dwangsom € 1000,- wordt opgelegd per geconstateerde overtreding met een maximum tot € 3000,-, incl. zienswijze;

-3e , 4, en 5e keer:

bij constatering overtreding opleggen last onder dwangsom van € 1000,- per keer.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 22, lid 1, sub a (evt. in combinatie met artikel 25 DHw):

Verbod bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen vergunning moet worden aangepast dan wel overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

Artikel 22, lid 1, sub b DHw (evt. in combinatie met artikel 25 DHw):

Verbod bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken in winkels in wegrestaurants

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

C

-1e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 24, lid 1 DHw:

Verbod een horecalokaliteit of slijtlokaliteit voor het publiek geopend te houden ingeval een leidinggevende als vermeld op de vergunning niet aanwezig is

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 24, lid 2 DHw:

Verbod personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen in de horecalokaliteit of de slijtlokaliteit gedurende de tijd dat daarin dranken worden verstrekt

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 680,-

II = € 1360,-

C

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport VWA waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

(informeren Arbeidsinspectie)

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 25, lid 1 DHw:

Verbod op illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank (evt. in combinatie met artikel 22, lid 1 DHw)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen de overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 25, lid 2 DHw:

Verbod op het illegaal nuttigen van alcoholhoudende drank in voor publiek geopende ruimte (zie ook artikel 13, lid 2 DHw)

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 25, lid 3 DHw:

Aanwezigheid van alcoholhoudende drank in vervoermiddel voor het rondtrekkend uitoefenen van kleinhandel

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

boetebedrag:

I = € 900,-

II = € 1800,-

bij overtreding rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen de overtreding moet zijn beëindigd.

in de waarschuwing verwijzen naar de boetestrategie van de VWA.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 29, lid 2 DHw:

Niet aanwezig hebben van de vergunning in het bedrijf

optreden volgens “Overzicht specifieke interventies VWA ; alcohol en tabak”

I = € 450,-

II = € 900,-

C

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

o.b.v. ontvangen rapport waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd.

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding de drank- en horecavergunning o.g.v. art. 31, lid 2, sub b DHw kan worden ingetrokken.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning kan worden ingetrokken.

Artikel 30 DHw:

Het verzuimen om binnen 1 maand na verandering van de inrichting een wijziging te melden bij b&w

C

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding dat binnen 1 maand na datum verzending van de brief de wijziging dient te worden gemeld;

In de waarschuwing kenbaar maken dat bij volgende overtreding

de vergunning wordt ingetrokken o.g.v. artikel 31, lid 1, sub e DHw.

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen intrekken van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

drank- en horecavergunning wordt ingetrokken.

Artikel 35, lid 1 DHw:

Geen ontheffing verleend van het in artikel 3 gestelde verbod voor een bijzondere aangelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste 12 dagen

A

-1e keer:

rapport opmaken en voornemen kenbaar maken toepassen bestuursdwang (spoedeisend); overtreder gelegenheid geven overtreding ongedaan te maken.

-2e keer:

Bestuurlijke maatregel opleggen en ten uitvoer leggen.

Artikel 35, lid 2 DHw:

Niet naleving van beperkingen of voorschriften van de ontheffing

A

B

Onjuiste of onvolledige gegevens en openbare orde, veiligheid en zedelijkheid in het geding

1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA, voornemen kenbaar maken dat, m.i.v. zienswijze de ontheffing o.g.v. art. 31, lid 1, sub a en d DHw kan worden ingetrokken;

-2e keer:

Ontheffing kan worden ingetrokken.

Overige overtredingen:

-1e keer:

bij constatering overtreding waarschuwing, met vermelding van termijn waarbinnen overtreding moet zijn beëindigd;

-2e keer:

rapport opmaken en voornemen kenbaar maken opleggen last onder dwangsom ineens van maximum € 3000, incl. zienswijze;

-3e keer:

bij constatering overtreding opleggen last onder dwangsom ineens van maximum

€ 3000.

-1e keer:

waarschuwen en mutatie naar gemeente

-2e keer:

proces verbaal

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

Artikel 38 DHw (zie tevens artikel 29 DHW):

Overtreding van verbod om onjuiste of onvolledige gegevens te verstrekken ter zake van aanvraag om vergunning of ontheffing

C

-1e keer:

o.b.v. ontvangen rapport VWA overtreder informeren over handhavingstrategie van het gemeentebestuur;

-2e keer :

rapport opmaken en waarschuwing uitreiken met vermelding van termijn waarbinnen de met de wet strijdige situatie dient te worden beëindigd; tegelijkertijd voornemen kenbaar maken dat de vergunning wordt geweigerd o.g.v. artikel 27, lid 1, sub b DHw;

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen weigeren van de vergunning, incl. zienswijze;

-4e keer:

bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn weigeren DHw vergunning.

Bij verbalisering vervolging cfm richtlijn voor strafvordering DHw

B. Overtredingen Drank- en horecaverordening

Overtreding/andere bepalingen

Categorie

Burgemeester (en wethouders)

Politie

Openbaar Ministerie

Artikel 14 Drank- en horecaveror-dening:

Verstrekken alcoholvrije drank zonder verlof

C

A

Geen aanvraag ingediend (aanvraag kansrijk):

-1e keer :

rapport opmaken en verzoek om binnen 10 werkdagen aanvraag in te dienen inclusief bevel tot beëindiging verstrekking alcoholvrije drank;

-2e keer:

Indien binnen termijn geen aanvraag is ingediend herhaling van stap 1. Tegelijkertijd kenbaar maken toepassen van bestuursdwang bij voortduren van de overtreding (waarschuwing);

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen bestuursdwangbesluit , incl. zienswijze (gericht op beëindiging exploitatie).

-4e keer;

Opmaken bestuurlijke maatregel en effectueren.

Geen aanvraag ingediend (aanvraag niet kansrijk):

1e keer :

rapport opmaken en opstellen voornemen bestuursdwangbesluit inclusief concept bevel tot beëindiging verkoop alcoholvrije drank, incl. zienswijze;

2e keer:

Opmaken bestuurlijke maatregel en effectueren.

Als het horecabedrijf niet past binnen het bestemmingsplan of horecabeleid dat wordt de lijn gevolgd van schriftelijke waarschuwing en effectueren bestuursdwang (beëindiging exploitatie).

Artikel 14 Drank- en horecaveror-dening:

Verkoop alcoholvrije drank zonder rechtsgeldig verlof

C

A

Geen aanvraag ingediend (aanvraag kansrijk):

-1e keer :

rapport opmaken en verzoek om binnen 10 werkdagen aanvraag in te dienen inclusief bevel tot beëindiging verstrekking alcoholvrije drank;

-2e keer:

Indien binnen termijn geen aanvraag is ingediend herhaling van stap 1. Tegelijkertijd kenbaar maken toepassen van bestuursdwang bij voortduren van de overtreding (waarschuwing);

-3e keer:

bij niet-nakoming van de waarschuwing en voortduren van de overtreding rapport opmaken t.b.v. opstellen voornemen bestuursdwangbesluit , incl. zienswijze (gericht op beëindiging exploitatie).

-4e keer;

Opmaken bestuurlijke maatregel en effectueren.

Geen aanvraag ingediend (aanvraag niet kansrijk):

1e keer :

rapport opmaken en opstellen voornemen bestuursdwangbesluit inclusief concept bevel tot beëindiging verkoop alcoholvrije drank, incl. zienswijze;

2e keer:

Opmaken bestuurlijke maatregel en effectueren.

Als wijziging van het gebruik van het horecabedrijf niet past binnen het bestemmingsplan of horecabeleid dat wordt de lijn gevolgd van schriftelijke waarschuwing en effectueren bestuursdwang (beëindiging exploitatie).