Regeling vervallen per 22-03-2012

Aanwijzingsbesluit Havenatlas Hoorn 2005

Geldend van 30-06-2005 t/m 21-03-2012

Intitulé

Aanwijzingsbesluit Havenatlas Hoorn 2005

Registratienummer: 05.19858

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn;

gelet op artikel 3 van de Havenverordening Hoorn 2005;

overwegende dat het inhet belang van de openbare orde en de veiligheid in de havens voorschriften te stellen ten aanzien van het afmeren van vaartuigen;

gelet op het door henop 1 juni 2004 vastgestelde preventief veiligheidsplan gemeentelijke haven;

gelet op de door hen op 14 juni 2005 vastgestelde notitie terrasboten in Hoorn;

besluit:

vast te stellen de

Havenatlas Hoorn

bestaande uit de volgende, aan dit besluit gehechte documenten:

  • 1.

    een aldus gewaarmerkte kaart met bijbehorende legenda;

  • 2.

    voorschriften behorende bij de Havenatlas Hoorn;

  • 3.

    toelichting Havenatlas Hoorn.

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag waarop het op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen, binnen zes weken na de dag dat het besluit bekend is gemaakt. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht, tenzij bij of krachtens wettelijk voorschrift anders is bepaald. Indien tegen een besluit bij de rechtbank beroep is ingesteld, dan wel, voorafgaand daaraan, bezwaar is gemaakt of administratief beroep is ingesteld, kan de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Sector Bestuur, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar, op verzoek een voorlopige voorziening treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Van de verzoeker wordt door de griffier een griffierecht geheven.

BIJLAGE 1

Deze bijlage betreft een gewaarmerkte kaart met bijbehorende legenda

afbeelding binnen de regeling

BIJLAGE 2

Voorschriften behorende bij de Havenatlas Hoorn

Artikel 1

In de gedeelten van de havens die in de havenatlas met de term “terrasboot” zijn aangeduid mag uitsluitend met terrasboten een ligplaatsen worden ingenomen.

Per aangewezen gedeelte mag maximaal 1 terrasboot worden afgemeerd.

Een terrasboot mag niet langer zijn dan en niet breder zijn dan

Artikel 2

In de wateren die in de havenatlas zijn aangeduid als “charterschepen en pleziervaartuigen” mag uitsluitend met charterschepen en pleziervaartuigen een ligplaats worden ingenomen.

De onderlinge afstand (gerekend vanuit de lengterichting) tussen een charterschip en een ander charterschip of een pleziervaartuig bedraagt daarbij minimaal vier meter.

De onderlinge afstand tussen twee pleziervaartuigen bedraagt minimaal twee meter.

Het aantal pleziervaartuigen dat maximaal naast elkaar mag worden afgemeerd bedraagt 5.

Artikel 3

In de wateren die in de havenatlas zijn aangeduid als “charterschepen” mag uitsluitend met charterschepen een ligplaats worden ingenomen. De onderlinge afstand tussen charterschepen (gerekend vanuit de lengterichting) bedraagt minimaal 4 meter.

Artikel 4

In de gedeelten van de havens die in havenatlas met de term ”historische schepen” zijn aangeduid worden uitsluitend historische schepen afgemeerd.

Onder een historisch schip wordt verstaan: een vaartuig dat als varend monument te boek staat en in het bezit is van een geldige “blauwe pas” uitgegeven door de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historische Bedrijfsvaartuig (LVBHB).

De onderlinge afstand tussen twee historische schepen bedraagt minimaal 4 meter.

Artikel 5

In het gedeelte van de havens dat met de term “NHN-2” is aangeduid wordt het visserschip NH-2 afgemeerd.

Artikel 6

In het gedeelte van de havens dat in de havenatlas met de term “viskaar” is aangeduid wordt de viskaar van de firma Wormsberger en Zonen aan de Wijdebrugsteeg 2 afgemeerd.

BIJLAGE 3

Toelichting Havenatlas Hoorn

Relatie havenverordening – havenatlas

Op 14 juni 2005 is door de gemeenteraad de Havenverordening Hoorn 2005 vastgesteld. Artikel 3 van deze verordening luidt:

Artikel 3 Havenatlas

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen de plaatsen vast waar de verschillende categorieën vaartuigen ligplaatsen in de havens mogen innemen of hebben.

  • 2.

    De plaatsen worden aangegeven op kaarten per gebied en/of per soort vaartuig

  • 3.

    Per plaats kunnen voorschriften worden gegeven over:

    • -

      het maximaal aantal vaartuigen dat een ligplaats mag innemen alsmede het aantal vaartuigen dat maximaal naast elkaar mag liggen;

    • -

      de maximale breedte van vaartuigen;

    • -

      de maximale diepte van vaartuigen;

    • -

      de maximale lengte van vaartuigen;

    • -

      de maximale hoogte van vaartuigen boven de waterspiegel;

    • -

      de minimale te hanteren afstand tussen de vaartuigen onderling.

Deze havenatlas is derhalve een nadere uitwerking van de regels van de havenverordening.

Relatie havenatlas - veiligheidsplan havens

De havenverordening beoogt de openbare orde en de veiligheid in de havens te beschermen. Om dit doel te kunnen realiseren dient het afmeren van vaartuigen in de havens aan dusdanige voorschriften te zijn gebonden dat onveilige situaties (zoveel mogelijk) worden voorkomen. In het op 1 juni 2004 door burgemeester en wethouders vastgestelde veiligheidsplan voor de gemeentelijke havens is in dit verband aangegeven dat:

  • a)

    vaartuigen maximaal vijf rijen dik mogen worden afgemeerd, met dien verstande dat er altijd voldoende doorvaartmogelijkheden dienen te blijven zijn.

  • b)

    de onderlinge afstand tussen schepen (spiegel/achtersteven - boeg/voorsteven) tussen vaartuigen minimaal 2 meter dient te zijn.

In het veiligheidsplan staat aangegeven dat deze afmeerregels in het kader van de uitvoering van de havenverordening dienen te worden vertaald in juridisch afdwingbare voorschriften. Het genoemde artikel 3 van de havenverordening biedt aldus de basis voor het vastleggen van veilige afmeervoorschriften.

Beleidsmatige toelichting

De vaartuigen die het meeste van de gemeentelijke havens gebruik maken zijn: pleziervaartuigen, charterschepen en passagierschepen. Voor deze typen vaartuigen, die in de havenverordening apart zijn benoemd, zijn in de havenatlas aparte ligplaatslocaties aangewezen. De bovengenoemde afmeervoorschriften van het veiligheidsplan voor de havens zijn daarbij in op de kaart en in de voorschriften van de havenatlas verwerkt. Conform de reeds in de praktijk gehanteerde beleidslijn is de Binnenhaven aangewezen voor pleziervaartuigen en charterschepen en de Buitenhaven voor charter- en passagierschepen. De onderlinge afstand (spiegel - boeg) tussen een charterschip of passagierschip en een ander vaartuig is vanwege de noodzakelijke manoeuvreerruimte bepaald op minimaal 4 meter.

Andere medegebruikers van de havens zijn voornamelijk een permanent aanwezig bunkerschip, terrasboten, een visserschip (NH-2), een viskaar en zogenaamde historische schepen (van deze groep zijn de eerste twee in de havenverordening vermeld).

Ook voor deze vaartuigen zijn in de havenatlas aparte gedeelten aangewezen. Voor wat betreft de terrasboten is daarbij aangesloten bij het ter zake vastgestelde terrasbotenbeleid, voor wat betreft het bunkerschip en visserschip (NH-2) is de reeds bestaande situatie in de havenatlas vastgelegd. Voor de vishandel aan de Wijdebrugsteeg is voorzien in de mogelijkheid van het aanleggen van een vaartuig voor het bewaren van levende vis aan de Korenmarkt. Tenslotte voorziet de havenatlas in aparte afmeerregeling voor zogenaamde historische schepen. Dit zijn oude voormalige bedrijfsvaartuigen met bijzondere cultuurhistorische waarde. Door dergelijke vaartuigen te clusteren ter hoogte van de Veermanskade en de Korenmarkt wordt het attractiviteit en het historische karakter van de Hoornse havens versterkt.

Op grond van de vastgestelde havenatlas kunnen pleziervaartuigen, charterschepen en passagierschepen zonder voorafgaande toestemming binnen de voor hun aangewezen gedeelten van de havens een ligplaats innemen mits wordt voldaan aan de voorschriften van de havenatlas.

Langduriger verblijf met een dergelijk vaartuig blijft ingevolge artikel 9 van de havenverordening echter wel vergunningsplichtig. Het afmeren van een charter-, passagierschip of pleziervaartuig in een gedeelte dat in de havenatlas niet voor dit vaartuig is aangewezen is verboden, tenzij daarvoor door burgemeester en wethouders toestemming is verleend (artikel 4 van de havenverordening). Hetzelfde geldt voor een ander vaartuig dan een pleziervaartuig, charter- of passagierschip dat in de havens een ligplaats wil innemen (artikel 4 van de havenverordening)

Dit laatste geldt dus onder meer ook voor de genoemde historische schepen. Deze vergunningsplicht hoeft voor historische vaartuigen in de praktijk geen onoverkomelijke problemen op te leveren omdat de in de havenatlas aangewezen voor historische schepen aangewezen gedeelten van de havens vooral bedoeld zijn voor die historische schepen die langer in de havens willen verblijven. Historische schepen die maar kort in de haven willen verblijven en worden gebruikt als passagierschip, charterschip of pleziervaartuig kunnen gebruik maken voor delen van de havens die voor deze vaartuigen zijn gereserveerd.

Rechtskarakter havenatlas

Deze havenatlas is een nader besluit ter uitvoering van de havenverordening. Daarbij moet echter wel een onderscheid worden gemaakt tussen soorten vaartuigen die als zodanig in de havenverordening zijn benoemd en overige vaartuigen.

De havenatlas geeft voor de vijf in de havenverordening benoemde typen vaartuigen (bunkerschip, terrasboten, charterschepen, passagierschepen en pleziervaartuigen) aan waar deze vaartuigen een ligplaats mogen innemen. Dit is een noodzakelijke toepassingsconditie voor het in artikel 4 en opgenomen ligplaatsenverbod dat verwijst naar de havenatlas. Aldus dragen artikel 1 tot met 4 en het bijbehorende deel van de kaart het karakter van een administratieve maatregel.

Voor de andere vaartuigen die op de kaart van de havenatlas staan vermeld geldt dat zij niet als zodanig in de havenverordening zijn benoemd. Zij vallen onder de algemene definitie van het begrip vaartuig (artikel 1, lid c). Nu de havenverordening deze vaartuigen niet kent, is het niet mogelijk om op grond van artikel 3 van de verordening voor deze schepen gedeelten van de havens aan te wijzen waar zij zonder vergunning een ligplaats mogen innemen dan wel voor hen voor bepaalde delen van de havens een exclusief ligplaatsrecht te creëren waar geen andere vaartuigen mogen liggen.

De betreffende, op de havenatlas voor deze overige vaartuigen (historische schepen, viskaar en visserschip) aangewezen gedeelten hebben een beleidsmatig karakter. Zij dienen als richtsnoer bij het krachtens de havenverordening verlenen van ligplaatsvergunningen ten behoeve van deze overige vaartuigen of aan in de in artikel 1 tot 5 van de voorschriften van de havenatlas benoemde vaartuigen die op een andere locatie dan de voor hen aangewezen gedeelten van de havens een ligplaats willen innemen. Aldus dragen artikel 6 t/m 8 van havenatlas en het bijbehorende deel van de kaart van de havenatlas het karakter van beleidsregels. Deze beleidsregels hebben artikel 4 van de havenverordening als grondslag.