Regeling vervallen per 20-06-2013

Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012

Geldend van 22-11-2012 t/m 19-06-2013

Intitulé

Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012

Corsaregistratienummer: 12.25418

De Raad van de gemeente Hoorn;

-gelezen het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders d.d. 21 augustus 2012;

betreft: Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012

gelet op:

  • ·

    de Winkeltijdenwet 1996 en het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet;

  • ·

    de artikelen 108, 147 en 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de:

Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Winkeltijdenwet;

  • b.

    winkel: een winkel als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • c.

    feestdag: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste Kerstdag en tweede Kerstdag;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    ontheffing: een ontheffing van de verboden genoemd in artikel 2 van de wet;

  • f.

    werkdagen: maandag tot en met zaterdag.

Artikel 2. Beslistermijn

  • 1. Het college beslist op een aanvraag om een ontheffing binnen 8 weken.

  • 2. Het college kan de beslissing voor ten hoogste 8 weken verdagen.

  • 3. De aanvrager wordt schriftelijk van de verdaging op de hoogte gesteld voor afloop van de in het eerste lid bedoelde termijn.

Artikel 3. Overdracht van de ontheffing

Een ontheffing op grond van deze verordening is niet overdraagbaar.

Artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffingHet college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

  • a. ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b. veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten dit noodzakelijk maken in verband met het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • c. het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

  • d. de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • e. van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

  • f. de houder van de ontheffing dit schriftelijk en gemotiveerd aanvraagt;

  • g. de houder van de ontheffing stopt met de bedrijfsvoering.

Artikel 5. Zon- en feestdagenregeling (koopzondagen)

  • 1. De verboden genoemd in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a en b van de wet, gelden niet op ten hoogste twaalf, door het college aan te wijzen, zondagen of feestdagen per kalenderjaar.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde bevoegdheid van het college geldt voor:

    • a.

      de binnenstad (gebied ten zuiden van de Provincialeweg tussen het tracé Keern/Hoge Vest en het tracé Willemsweg/Nieuwe Wal) en Woonboulevard Hof van Hoorn aan de Dr. C.J.K. Van Aalstweg;

    • b.

      de wijkwinkelcentra (winkelcentrum De Huesmolen, winkelcentrum De Kersenboogerd, winkelcentrum De Grote Beer, winkelcentrum De Korenbloem en de dorpscentra Zwaag en Blokker);

    • c.

      de bedrijventerreinen (Hoorn 80, De Oude Veiling, Westfrisia, Lageweg e.o., Gildenweg en ‘t Zevenhuis);

    • d.

      d e seizoensgebonden bedrijven (grootschalige tuincentra en grootschalige kampeer- en outdoorwinkels).

Artikel 6. Ter inzage geven van beschikkingen

Het college verbindt aan elke bij deze verordening verleende beschikking het voorschrift, dat de houder daarvan deze op eerste aanvraag behoorlijk ter inzage moet geven aan personen, belast met de handhaving van de naleving van de wet en deze verordening of met het opsporen van overtredingen daarvan.

Artikel 7. Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties

  • 1. Het college kan voor wat betreft zondagen of feestdagen ontheffing verlenen van de in artikel 2 van de wet genoemde verboden, ten behoeve van:

    • a.

      bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;

    • b.

      het uitstallen van goederen;

    • c.

      tentoonstellingen in kunstateliers en galeries.

  • 2. De ontheffing kan worden verleend in geval van feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen of beurzen.

Artikel 8. Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen

Het college kan bepalen dat de vrijstelling genoemd in artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente.

Artikel 9. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur

Het college kan voor eenmalige activiteiten van korte duur, ten behoeve van een winkel, op aanvraag ontheffing verlenen van het verbod, zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c, van de wet.

De ontheffing kan worden geweigerd of ingetrokken als de openstelling van de winkel gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse.

Artikel 10. Toerisme

  • 1. Het college kan op aanvraag een ontheffing verlenen van de verboden, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a en b van de wet, om reden van op de gemeente gericht toerisme, voor zover zij betrekking hebben op de zondagen en de feestdagen.

  • 2. Een ontheffing kan worden verleend voor winkels in de binnenstad (waaronder het havengebied) die uitsluitend of in hoofdzaak ter verkoop aanbieden:

    • -

      souvenirs; of

    • -

      watersportartikelen of scheepsbenodigdheden al dan niet in combinatie met levensmiddelen; of

    • -

      levensmiddelen in combinatie met het bieden van toilet- en douchegelegenheid en/of een wasserette.

  • 3. Het college kan beperkingen stellen en voorschriften verbinden aan de ontheffing.

Artikel 11. Toezicht en handhaving

  • 1. Met het toezicht en de handhaving op de naleving van het bij deze verordening bepaalde zijn belast de integraal toezichthouders en coördinatoren van het bureau Stadstoezicht.

  • 2. Het college kan daarnaast andere personen met dit toezicht en de handhaving belasten.

Artikel 12. Intrekking voorgaande regeling

De Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996 wordt ingetrokken.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de dag waarop de verordening op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt.

Artikel 14. Overgangsbepalingen

  • 1. Ontheffingen die zijn verleend onder de werking van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996 en die van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012, vervallen automatisch uiterlijk 1 jaar na de inwerkingtreding van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012.

  • 2. Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van de huidige verordening een aanvraag om een ontheffing van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996 is ingediend, waarop na het tijdstip van inwerkingtreden van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012 nog niet (in eerste aanleg of na het indienen van een bezwaarschrift) is beslist, wordt daarop volgens de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012 beslist.

  • 3. Vrijstellingen voor antiekzaken die zijn verleend onder de werking van artikel 10 van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996, blijven op het moment van inwerkingtreding van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012, geldig tot en met 31 juli 2016.

Artikel 15. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012.

1.Algemene toelichting Winkeltijdenwet

1.1. Inleiding

De dagen en tijden waarop winkels geopend mogen zijn, worden beschreven in de Winkeltijdenwet (Wtw). Onder een winkel wordt een voor publiek toegankelijke besloten ruimte verstaan, waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht.

In de Wtw wordt een onderscheid gemaakt in:

  • -

    algemene openingstijden;

  • -

    koopzondagen;

  • -

    toerismebepaling en

  • -

    avondwinkelbepaling.

De wet regelt ook welke mogelijkheden gemeenten hebben om ‘lokaal’ de winkeltijden te reguleren in de ‘winkeltijdenverordening’.

1.2. Geschiedenis Winkeltijdenwet

Op 1 juni 1996 is de Winkeltijdenwet samen met het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet ingevoerd. De Winkeltijdenwet van 1996 verving de Winkelsluitingswet van 1976.

Op 1 januari 2011 is de Winkeltijdenwet 1996 gewijzigd.

Wat is er veranderd aan de Winkeltijdenwet?

Gemeenten kunnen gebruik maken van de ‘toerismebepaling’ in de Winkeltijdenwet om meer dan 12 koopzondagen per jaar aan te wijzen. Om tegen te gaan dat de toerismebepaling oneigenlijk wordt gebruikt, is aan de Winkeltijdenwet toegevoegd dat er sprake moet zijn van ‘substantieel toerisme’ voordat vrijstelling wordt gegeven. Dit betekent dat de aantrekkingskracht voor dat toerisme niets of bijna niets te maken mag hebben met de winkelopenstelling (artikel 3, lid 3, sub a. Wtw). Het is dus niet de bedoeling van de wetgever geweest om door de opening van winkels op zondag toeristen te trekken.

1.3. Uitgangspunten Winkeltijdenwet

De uitgangspunten van de Winkeltijdenwet 1996 zijn:

  • a.

    Algemene openingstijden. Op de werkdagen van maandag t/m zaterdag, is openstelling van winkels toegestaan tussen 06.00 en 22.00 uur. Gemeenten mogen tijdens deze uren geen beperkingen opleggen aan de penstelling van winkels.

  • b.

    Aan het aantal openingsuren per winkel per week is geen maximum verbonden.

  • c.

    Tijdens de nachturen van 22.00 tot 06.00 uur is winkelopening op werkdagen niet toegestaan. Gemeenten kunnen echter vrijstellingen of ontheffingen van deze verplichte winkelsluiting verlenen. Op Goede Vrijdag, kerstavond (24 december) en Dodenherdenking (4 mei) moeten de winkels vanaf 19.00 uur dicht zijn.

  • d.

    Koopzondagen.Op zon- en feestdagen is winkelopening niet toegestaan. Voor maximaal 12 zon- en feestdagen per kalenderjaar kan de gemeente vrijstelling of ontheffing van deze verplichte sluiting verlenen. De Winkeltijdenwet merkt in dit verband als feestdagen aan: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag.

  • e.

    Avondwinkelbepaling. Winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk levensmiddelen worden verkocht (in de praktijk gaat het vaak om supermarkten) kunnen ontheffing krijgen om op zon- en feestdagen vanaf 16.00 uur open te zijn. Ze moeten dan wel op alle zon- en feestdagen voor 16.00 uur dicht zijn, ook als die als koopzondag zijn aangewezen. Belangrijk is ook dat er in een gemeente maar één ontheffing per 15.000 inwoners mag worden verleend.

  • f.

    Toerismebepaling.

  • g.

    De raden kunnen bij verordening vrijstelling verlenen van de verplichte winkelsluiting op zon- en feestdagen in verband met op de gemeente of een deel daarvan gericht autonoom toerisme.

De Winkeltijdenwet is niet alleen van toepassing op winkels. Op zondagen en feestdagen (artikel 2, lid 1 Wtw) is het ook verboden om in de uitoefening van een bedrijf (anders dan in een winkel) goederen te koop aan te bieden of te verkopen aan particulieren (artikel 2, lid 2 Wtw).

1.4. Vrijstellingenb esluit Winkeltijdenwet

Volgens artikel 10 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet mogen bepaalde soorten winkels altijd open op zondagen en feestdagen. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • -

    winkels in musea;

  • -

    winkels waar uitsluitend maaltijden, voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken, worden verkocht. O.a. snackbars, ijssalons, traiteurs.

1.5. Handhaving van de Winkeltijdenwet ( Wtw )

De Wtw kan op 2 manieren worden gehandhaafd, namelijk:

  • 1.

    strafrechtelijk en

  • 2.

    bestuursrechtelijk.

1. Strafrechtelijke handhaving

In artikel 2 van de Wtw staat beschreven op welke dagen en tijden de winkel niet open mag voor het publiek. Het verbod geldt ook voor de overige vormen van detailhandel, zoals de markt- en straathandel. Een overtreding van een verbod van de Wtw is een strafbaar feit in de zin van de Wet op de economische delicten. Met de strafrechtelijke handhaving van de Wtw zijn de politie en de Belastingdienst/FIOD-ECD belast. De politie op lokaal niveau en in gevallen waarin overtreding van de Wtw een landelijke verstoring van de concurrentieverhoudingen oplevert of sprake is van overtredingen met een bijzonder karakter, de Belastingdienst/FIOD-ECD. Het primaat van de handhaving ligt bij de politie.

2. Bestuursrechtelijke handhaving

Een tweede wijze van handhaving is de bestuursrechtelijke handhaving (in overleg met de politie). Deze gemeentelijke bevoegdheid ligt bij het college.

In de praktijk betekent dit dat een winkelier eerst enkele keren wordt gewaarschuwd dat de winkel niet geopend mag zijn. Als dit geen effect heeft, dan kan het college:

  • -

    bestuursdwang toepassen (feitelijke sluiting van de winkel); of

  • -

    een last onder dwangsom opleggen (een geldsom verbeuren).

Toelichting winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012

2.1. Wat zijn de (wettelijke) kaders voor deze winkeltijdenverordening?

De kaders voor deze winkeltijdenverordening zijn:

  • -

    de Winkeltijdenwet 1996;

  • -

    model winkeltijdenverordening VNG;

  • -

    coalitieakkoord;

  • -

    Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Zondagswet.

Winkeltijdenwet 1996.

Het startpunt voor de aanpassing van de winkeltijdenverordening is de Winkeltijdenwet (Wtw). De Wtw regelt de kaders en de gemeentelijke bevoegdheden voor gemeenten op lokaal niveau.

Model winkeltijdenverordening VNG.

De model winkeltijdenverordening van de VNG is gebruikt als basis voor de nieuwe winkeltijdenverordening. De basis uit de modelverordening VNG is voor deze verordening verder uitgebreid en/of gewijzigd op enkele punten. Deze punten zijn voorgelegd, goedgekeurd en zelfs op een punt overgenomen door de VNG. In deze winkeltijdenverordening worden deze punten omschreven in de ‘artikelgewijze toelichting’ onder punt 2.2.

Coalitieakkoord.

Het (huidige) coalitieakkoord gaat uit van ‘geen’ verdere uitbreiding van de winkelopenstelling op zondagen en feestdagen (toerismebepaling). Ook worden supermarkten en andere winkels niet als avondwinkel aangewezen om op die manier zondagopenstelling mogelijk te maken (avondwinkelbepaling).

In deze winkeltijdenverordening kan de toerismebepaling alleen worden toegepast voor winkels met een winkelassortiment zoals omschreven in artikel 10 van deze verordening. De argumentatie hiervoor wordt omschreven in de toelichting op dit artikel (onder punt 2.2.).

De openstelling van winkels op werkdagen tussen 22.00 uur en 06.00 uur (avondwinkelbepaling) is alleen mogelijk voor winkels met ‘eenmalige activiteiten van korte duur’. De argumentatie hiervoor wordt omschreven in de toelichting op artikel 9 van deze verordening (onder punt 2.2.).

Algemene wet bestuursrecht en Zondagswet.

Voor deze verordening zijn ook kaders gebruikt uit de Algemene wet bestuursrecht en de Zondagswet. Deze kaders zijn terug te lezen in de artikelgewijze toelichting onder punt 2.2.

2.2. Artikelgewijze toelichting winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012

Toelichting artikel 1. Begripsbepalingen

Begrip feestdag.

Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet.

Begrip winkel. Artikel 1 van de Winkeltijdenwet geeft een definitie van het begrip ‘winkel’. Een winkel is een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht, ook al bedraagt die verkoop slechts 1% van de omzet van het bedrijf (bijvoorbeeld een kapsalon die ook shampoos verkoopt, is een winkel).

Bij plegen te worden verkocht gaat het om het ’feitelijk handelen’. Bij de vaststelling of er sprake is van een winkel is dus van belang wat de feitelijke activiteiten zijn van een bedrijf.

Toelichting artikel 2. Beslistermijn

Op de behandeling van verzoeken om ontheffing voor uitvoering van deze verordening, is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. Volgens artikel 4:13 van de Awb is een redelijke beslistermijn acht weken. Het artikel is in deze verordening opgenomen om de lezer duidelijkheid te geven in plaats van door te verwijzen naar andere regelgeving.

Tegen besluiten op grond van deze verordening kan op grond van de Winkeltijdenwet beroep worden ingesteld bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB). Voor het instellen van beroep, moet eerst op grond van de Awb bezwaar zijn gemaakt bij het college van burgemeester en wethouders als besluitvormend orgaan.

Toelichting artikel 3. Overdracht van de ontheffing

Er is gekozen voor een persoonsgebonden ontheffing. De wijze van exploitatie en de uitstraling naar het publieke domein is namelijk sterk persoonsafhankelijk. Ook voorkom je hiermee dat publiekrechtelijke toestemmingen verhandelbaar worden.

Toelichting artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffing

Sub c. Het tekstgedeelte in artikel 4 van de modelverordening VNG: ‘… op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling’ is door ons als gevolg van risicobeheersing in juridische procedures gewijzigd in: ‘… gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse’. De geactualiseerde tekst is voorgelegd aan de VNG. De VNG gaat deze tekst nu ook doorvoeren in de modelverordening van de VNG.

Toelichting artikel 5. Zon- en feestdagenregeling (koopzondagen)

Dit artikel is een uitwerking van artikel 3, lid 2 Winkeltijdenwet (Wtw). Met dit artikel is het voor de raad mogelijk de bevoegdheid die in artikel 3, lid 1 Wtw aan de raad wordt gegeven, te delegeren aan het college. Dit is wel een beperkte delegatie: de raad zelf verleent vrijstelling, maar het college bepaalt wanneer die vrijstelling precies geldt door het aanwijzen van maximaal 12 koopzondagen per kalenderjaar.

Toelichting artikel 6. Ter inzage geven van beschikkingen

Dit artikel sluit aan bij het karakter van het ontheffingensysteem.

Toelichting artikel 7. Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties

a. Bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard.

Een ‘bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard’ is bijvoorbeeld als een winkel 5, 12,5 of 25 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het jubileum wil de winkel een (eenmalige) willekeurige zondagopenstelling voor het publiek.

Bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard gaat het om activiteiten die ‘niet’ in hoofdzaak op commercie zijn gericht.

b. Het uitstallen van goederen.

Bij het uitstallen van goederen kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het uitstallen van goederen ter gelegenheid van een jubileum van een winkel. Bijvoorbeeld wanneer het een lokaal heel bekende winkel is waar een oud ambacht wordt uitgeoefend.

c. Tentoonstellingen in kunstateliers en galeries.

Kunstateliers en galeries zijn winkels, maar hebben in de Winkeltijdenwet een speciale status als het gaat om (verkoop)tentoonstellingen op zondagen en feestdagen. Deze speciale status komt voort uit de oude Winkelsluitingswet (1976) en het daarop gebaseerde Besluit gemeentelijke ontheffingen Winkelsluitingswet. De achtergrond van de speciale status is dat het voor kunstenaars mogelijk moet zijn, doormiddel van (verkoop)tentoonstellingen bekendheid aan hun werk te geven. Bovendien spelen concurrentieoverwegingen hier nauwelijks een rol, gezien het individuele karakter van de betrokken voorwerpen. 

Toelichting artikel 8. Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen

De vrijstelling gaat over het te koop aanbieden en verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.

Toelichting artikel 9. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur

Het college kan op aanvraag ontheffing verlenen voor openstelling van winkels op werkdagen tussen 22.00 uur en 06.00 uur. De openstelling van winkels moet in dit geval gaan om ‘eenmalige activiteiten’ van korte duur. Hierbij valt te denken aan winkels die eenmalig om 24.00 uur de deuren willen openen ter promotie van bijvoorbeeld een nieuw boek of een nieuw (computer)spel.

Toelichting artikel 10. Toerisme

In de hierna genoemde punten 1 en 2 is de motiveringsplicht omschreven zoals bedoeld in artikel 3, lid 7 Winkeltijdenwet en artikel 3, lid 3, sub a. Winkeltijdenwet.

1. Autonoom toerisme met een substantiële omvang

In de voormalige Zuiderzee- en VOC-stad Hoorn is sprake van autonoom toerisme met een substantiële omvang. Hoorn is met de Hoofdtoren en het Houten Hoofd een van de best bewaarde historische havengezichten van ons land. In het historische havengebied en de historische binnenstad van Hoorn zijn een aantal unieke toeristische trekpleisters en watersportvoorzieningen aanwezig op grond waarvan deze gemeente zich onderscheidt van andere gemeenten.

1.1. De watersportvoorzieningen en toeristische trekpleisters in Hoorn zijn:

  • -

    de havens in het historische havengebied van Hoorn: de Binnen- en Buitenhaven (jaarlijks ca. 7.000 bezoekers), de Vluchthaven (jaarlijks ca. 11.000 bezoekers) en de Grashaven (jaarlijks ca. 7.500 bezoekers);

  • -

    Waag (rijksmonument);

  • -

    Bossuhuizen (rijksmonumenten);

  • -

    Historische stadskern met ca. 383 rijksmonumenten en ca. 250 gemeentelijke monumenten;

  • -

    Westfries Museum (jaarlijks ca. 33.437 bezoekers);

  • -

    Museumstoomtram Hoorn-Medemblik: in 2011 hebben 128.442 reizigers gebruik gemaakt van de museumstoomtram;

  • -

    Voormalig gevangeniscomplex Oostereiland: een rijksmonument dat in 2010 en 2011 is verbouwd tot o.a.:

  • -

    Museum van de twintigste eeuw (jaarlijks ca. 30.000 bezoekers);

  • -

    Toeristisch Informatie Punt;

  • -

    Hotel en Brasserie Oostereiland.

In de toekomst komt er op het Oostereiland nog een maritieme attractie bij, nl. een museumhaven met monumentale scheepstypen, zoals vissers- en vrachtschepen, sleepboten, dienstvaartuigen, stoomschepen etc.

  • -

    Speelgoedmuseum De Kijkdoos (jaarlijks ca. 4.000 bezoekers);

  • -

    Oudheidskamer Kaap Hoornvaarders (jaarlijks ca. 1.200 bezoekers);

  • -

    Affichemuseum (jaarlijks ca. 5.000 bezoekers).

Deze trekpleisters worden onder meer genoemd in: VVV Hoorn, website van de gemeente Hoorn, zeilcharter.nl, Wikipedia, dagjeweg.nl, uitmetkinderen.nl.

N.b. in 2011 kwamen ca. 350 cruiseschepen naar de Hoornse haven (aanlegsteiger bij voormalig gevangeniscomplex Oostereiland). In 2012 komen ruim 300 cruiseschepen naar de Hoornse haven.

1.2. Evenementen

In de binnenstad van Hoorn vinden jaarlijks verscheidene evenementen plaats, o.a.:

  • -

    Westfriese Waterweken editie Hoorn (jaarlijks ca. 20.000 bezoekers);

  • -

    De Hoornse Stadsfeesten (3-daags evenement, jaarlijks ca. 60.000 bezoekers);

  • -

    De Hoornse Kermis (10 dagen in augustus, ca. 75 attracties in de binnenstad van Hoorn, ca. 50.000 bezoekers per dag);

  • -

    Jaarlijkse Bontekoerace met zeilschepen op het Markermeer bij Hoorn;

  • -

    Hoorn Kunst & Cultuur weekend (o.a. Kunstmarkt, Hoornse Havenconcerten (jaarlijks ca. 40.000-50.000 bezoekers);

  • -

    Speeldag Hoorn (jaarlijks ca. 30.000 bezoekers);

  • -

    Overige evenementen.

2. Winkelopenstelling ten behoeve van het toerisme

Zoals eerder omschreven, komt de toeristische aantrekkingskracht van de gemeente Hoorn door de watersportvoorzieningen, toeristische trekpleisters en evenementen in:

  • -

    het historische havengebied;

  • -

    de historische binnenstad.

2.1. Welke winkels komen in aanmerking voor een verruiming van de zondagopenstelling?

Er is een zondagopenstelling op meer dan 12 koopzondagen per kalenderjaar mogelijk, voor winkels in de binnenstad (waaronder het havengebied) die uitsluitend of in hoofdzaak ter verkoop aanbieden:

  • -

    souvenirs; of

  • -

    watersportartikelen of scheepsbenodigdheden al dan niet in combinatie met levensmiddelen; of

  • -

    levensmiddelen in combinatie met het bieden van toilet- en douchegelegenheid en/of een wasserette.

Binnen de gemeente Hoorn gaat het op dit moment om de volgende winkels:

  • -

    Atalante Scheepsbenodigdheden (en watersport), Oostereiland t.o. 1;

  • -

    Toeristisch Informatiepunt Hoorn (deels informatiepunt, deels souvenirshop) gelegen op het Oostereiland/ Schuijteskade 1;

  • -

    De Havenwinkel in de Oude Binnenhaven, Mallegomsteeg 7;

  • -

    Toeristische winkel ‘Typisch Hollands’, Breed 35 in Hoorn per 6 april 2012.

2.2. Hoe zit het met de belangenafweging?

Werkgelegenheid en economische bedrijvigheid.

De (watersport)toeristen zijn de belangrijkste doelgroep/inkomstenbron voor de eerdergenoemde winkels in de binnenstad (w.o. het havengebied). De (watersport)toeristen die Hoorn bezoeken, maken vaak gebruik van deze winkels.

Op basis van de (oude) ‘Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996’ was een verruimde zondagopenstelling voor deze winkels ook mogelijk.

Zondagsrust en de leefbaarheid, veiligheid en de openbare orde.

De verwachting is dat de zondagsrust en leefbaarheid, veiligheid en de openbare orde, door de (verruimde) zondagopenstelling van eerdergenoemde winkels niet in gevaar komen. Als in de toekomst klachten over deze zondagopenstelling binnenkomen, dan kan het bevoegde gezag de benodigde maatregelen nemen.

Overigens wordt de zondagsrust gewaarborgd door de Zondagswet. Op grond daarvan mag de kerkgang tussen 10.00 uur en 13.00 uur niet worden verstoord.

Artikel 11. Toezicht en handhaving

Zie hiervoor 1.5. van de algemene toelichting in deze verordening.

Artikel 12. Intrekking voorgaande regeling

Geen toelichting nodig.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Geen toelichting nodig.

Artikel 14. Overgangsbepalingen.

Geen toelichting nodig.

Artikel 15. Citeertitel

Geen toelichting nodig.