Regeling vervallen per 01-01-2020

Aanwijzen van huwelijkslocaties

Geldend van 04-10-2018 t/m 31-12-2019

Intitulé

Aanwijzen van huwelijkslocaties

Zaaknummer: 1581623

- Gelezen het voorstel van Gegevensmanagement en Belastingen

Aanwijzing van het hele grondgebied als ‘huis der gemeente’ en delegatie van bevoegdheden aan het college.

gelet op:

- artikel 1:63 en 1:64 Burgerlijk Wetboek;

- artikel 1 Besluit burgerlijke stand;

- artikel 108 jo. 147 en artikel 156 Gemeentewet;

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

De beleidsregels voor het aanwijzen van huwelijkslocaties vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van de oude beleidsregels, in werking getreden op 26-9-2013 met als kenmerk 2013 13.13264.

  • 1.

    Huwelijken* kunnen worden voltrokken op een aangewezen vaste locatie, of op iedere andere locatie die geschikt is of geschikt is te maken voor de duur van de plechtigheid onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      de locatie bevindt zich binnen de gemeentegrenzen van Hoorn (schepen zijn voor de huwelijksvoltrekking aan een ligplaats afgemeerd op het grondgebied van de gemeente Hoorn);

    • b.

      de locatie is toegankelijk en openbaar;

    • c.

      indien de huwelijkslocatie een religieus gebouw is en er ook een religieuze inzegening plaatsvindt, moet het burgerlijk huwelijk vóór de religieuze inzegening plaatsvinden. Het burgerlijk huwelijk en de religieuze inzegening kunnen niet door dezelfde persoon uitgevoerd worden;

    • d.

      het verzoek om een locatie aan te wijzen wordt minimaal 3 maanden voor de huwelijksdatum door het bruidspaar ingediend;

    • e.

      het bruidspaar is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de locatie en instemming van de eigenaar/exploitant.

    • f.

      het bruidspaar of de beheerder doet, als het gezelschap uit meer dan 150 personen bestaat, een gebruiksmelding;

    • g.

      de locatie is brand- en bouwveilig;

    • h.

      de plechtigheid moet veilig en ongehinderd kunnen plaatvinden;

    • i.

      het bruidspaar is verantwoordelijk voor de inrichting van de locatie, zoals de aanwezigheid van een tafel, stoel, spreektafel en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar, verlichting en toiletvoorziening;

    • j.

      in geval van een voltrekking in de openlucht moet een uitwijklocatie beschikbaar zijn;

    • k.

      extra kosten voor het gebruik van de locatie worden rechtstreeks in rekening gebracht bij het bruidspaar en staan los van de leges die de gemeente in rekening brengt;

    • l.

      het bruidspaar is aansprakelijk voor overlast en eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht;

    • m.

      toestemming wordt alleen verleend voor de voltrekking van het huwelijk, eventueel aansluitende of voorafgaande festiviteiten dienen te worden afgestemd met het team vergunningen & toezicht.

  • 2.

    Het college behoudt zich het recht voor een verzoek te weigeren als de locatie in strijd is met de openbare orde en veiligheid of als er andere (gemeentelijke) activiteiten op de locatie gepland zijn.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

(*Waar gesproken wordt over huwelijk moet ook worden verstaan geregistreerd partnerschap, bij bruidsparen ook geregistreerde partners).

Aldus vastgesteld, 26 september 2018

College van burgemeester en wethouders

de secretaris,                                                       de burgemeester,

Ondertekening