Regeling vervallen per 12-10-2023

Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Wabo en openbare ruimte 2019-2020 Gemeente Hoorn

Geldend van 06-07-2019 t/m 11-10-2023

Intitulé

Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Wabo en openbare ruimte 2019-2020 Gemeente Hoorn

Zaaknummer: 1667732

- Gelezen het voorstel van Veiligheid en Toezicht

Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Wabo en openbare ruimte 2019-2020 Gemeente Hoorn

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hoorn besluiten:

  • a.

    Het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Wabo en openbare ruime 2019 – 2020 gemeente Hoorn, de in de matrix opgenomen doelen, activiteiten en prioriteiten en bijlagen vast te stellen.

  • b.

    In te stemmen met nieuwe c.q. accentverschuiving op prioriteiten:

  • -

    bijtincidenten door honden (nieuwe prioriteit);

  • -

    weesfietsen, fietswrakken en foutgestalde fietsen van prioriteit hoog naar normaal;

  • -

    afval met verschil in prioriteit per wijk;

  • -

    controle kustgebied van prioriteit hoog naar normaal;

  • -

    vergunningsvrij bouwen (nieuwe prioriteit);

  • -

    strijdig gebruik bestemmingsplan (o.a. illegale huisvesting) door opvoeren toezichtfrequentie;

  • -

    monumenten met accent op verduurzaming;

  • c.

    De looptijd van de Handhavingsvisie Gemeente Hoorn en het Handhavingsbeleid Omgevingsrecht (WABO) Hoorn 2016-2018 te verlengen tot de vaststelling van het nieuwe VTH beleid door het college.

  • d.

    Bekend maken van het uitvoeringsplan:

  • -

    aan de gemeenteraad (artikel 7.3 Besluit omgevingsrecht);

  • -

    door een persbericht.

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

- door opname in het Gemeenteblad

Aldus vastgesteld, 12 maart 2019

College van burgemeester en wethouders

de secretaris,                                     de burgemeester,

de burgemeester,

Uitvoeringsplan vergunningverlening toezicht en handhaving Wabo en openbare ruimte 2019-2020 gemeente Hoorn

Inhoudsopgave

1.Inleiding

  • 1.

    Achtergrond en kader

  • 2.

    Afbakening van taken

  • 3.

    Opzet uitvoeringsplan 2019-2020

  • 4.

    Nieuwe ontwikkelingen

  • 5.

    Leeswijzer

2.Bronnen Uitvoeringsplan

  • 1.

    Bronnen Handhavingsuitvoeringsplan 2019-2020

  • 2.

    Totstandkoming prioriteiten (risico analyse)

  • 3.

    Uitvoering van de handhavingsvisie

3.Evaluatie 2018

4.Ambities 2019-2020

  • 1.

    Doelstelling

  • 2.

    Totstandkoming prioriteiten (risico/probleem analyse)

  • 3.

    Operationele doelen

5.Vergunningverlening en Melding

6.Toezicht Bouwtoezicht / Ruimtelijke Ordening

  • 1.

    Taken Bouwtoezicht

  • 2.

    Wijziging in prioriteiten

7.Uitvoering taken door andere VTH partners

a.Toezicht Brandveiligheid

  • 1.

    Taken Brandveiligheid

  • 2.

    Wijziging in prioriteiten

b.Toezicht Milieu

  • 1.

    Taken Regionale Uitvoeringsdienst NHN

  • 2.

    Wijziging in prioriteiten

8.Toezicht Openbare ruimte

  • 1.

    Taken Veiligheid en Toezicht

  • 2.

    Wijziging in prioriteiten

9.Thema - en integrale activiteiten

10. Beschikbare personele middelen

11. Evaluatie Uitvoeringsplan

12. Nadere toelichting uitvoeringsplan/matrix

1. Inleiding

1.1 Achtergrond en kader

In dit vergunning-, toezicht- en handhavingsuitvoeringsplan van de gemeente Hoorn staan de thema’s voor 2019-2020. In dit plan zijn de vergunning,- toezicht- en handhavingsthema’s bouwen, brandveiligheid, ruimtelijke ordening, milieu(-inrichtingen) en openbare ruimte/horeca opgenomen. In de hoofdstukken 3, 4 en 5 gaan we in op de taken en prioriteiten van de verschillende thema’s.

De basis voor het uitvoeringsplan, met uitzondering van de openbare ruimte, wordt gevormd door de wettelijke criteria zoals opgenomen in het Besluit omgevingsrecht (Bor) en Ministeriele regeling omgevingsrecht (Mor). Het Bor bevat onder meer bindende kwaliteitseisen voor de thema’s bouwen, brandveiligheid, ruimtelijke ordening en milieu(-inrichtingen). De kwaliteitseisen uit het Bor zijn:

  • opstellen van en uitvoering geven aan vergunningenbeleid;

  • opstellen van en uitvoering geven aan handhavingsbeleid;

  • opstellen van een handhaving uitvoeringsprogramma;

  • eisen, die worden gesteld aan de uitvoeringsorganisatie: vastleggen personeelsformatie, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden;

  • borging van de financiële en personele middelen in de begroting;

  • het monitoren van de resultaten van het uitvoeringsprogramma;

  • het rapporteren en het evalueren van het beleid en het uitvoeringsprogramma.

Het toepassen van deze eisen leidt uiteindelijk tot prioriteitstelling en inzet van de beschikbare capaciteit. Voor het benoemen van de prioriteiten is gebruik gemaakt van de volgende documentatie/ervaringen:

  • het Coalitie akkoord 2018-2022;

  • de kadernotitie aanpak Jeugd, Alcohol en Drugs 2016-2020;

  • onderwerpen / klachten van bewoner (periode 2017 en 1e helft 2018);

  • kwalitatieve analyse Wabo taken en gebiedsanalyse openbare ruimte;

  • uitvoeringsprogramma VTH 2018-2019 RUD NHN;

  • de beoordelingsrapportage IBT Omgevingsrecht 2017.

Uitvoering van de vergunning- en handhavingstaken vindt plaats binnen het door het college vastgestelde Handhavingsvisie gemeente Hoorn. Hoogwaardige dienstverlening (vertrouwen, eigen verantwoordelijkheid en duidelijk grenzen stellen en deze handhaven) staan centraal. Dit plan is een uitwerking van de Handhavingsvisie en Nalevingstrategie Wabo Hoorn 2016-2018. De visie en het beleidsplan zullen in 2019 worden vervangen door een nieuw Vergunningen, Toezicht en Handhavingsbeleid. Zo nodig zal dit plan worden aangepast aan het nieuwe beleid.

Het opstellen van dit uitvoeringsplan is onderdeel van de beleidscyclus BIG-8.

afbeelding binnen de regeling

Halverwege het jaar monitoren we onze inspanningen. De betrokken teams/diensten rapporteren op de activiteiten opgenomen in het prioriteitenoverzicht Dat moment gebruiken we voor eventuele bijstelling van het uitvoeringsplan. Als bijstelling nodig is, vindt vooraf afstemming plaats met de verantwoordelijke portefeuillehouder. In het jaarverslag vindt verantwoording plaats over de opbrengsten van de gedane activiteiten.

1.2 Afbakening van taken

De vergunningverlening, het toezicht erop en de handhaving is geregeld in diverse wetten en regels. Deze wetten en regels bevatten diverse kwaliteitseisen waaraan het gemeentebestuur dient te voldoen. De meest relevante wetten en regels zijn:

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • Wet Milieubeheer;

  • Woningwet en Bouwbesluit 2012;

  • Wet Natuurbescherming

  • Wet Kinderopvang

  • diverse bijzondere wetten, bijvoorbeeld Reglement verkeersregels en verkeerstekens (Rvv), Wet op de kansspelen (Wok), Drank- en Horecawet (DHW), Opiumwet, Algemene plaatselijke verordening (Apv), Verordening afvalstoffenheffing 2018

1.3 Opzet uitvoeringsplan 2019-2020

Dit plan bestaat uit twee delen:

  • dit uitvoeringsplan met een toelichting op de diverse thema’s en daarbij horende onderwerpen;

  • een matrix met de thema’s, de onderwerpen en de prestatieafspraken van gemeente. De prioriteiten zijn onderverdeeld in hoog, midden en laag. Dit is aangegeven door middel van een kleur. Aan de hand van dit document vindt monitoring van de ontwikkelingen op de diverse thema’s plaats.

De teams Bouwen en Vergunningen en Veiligheid en Toezicht, de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord verrichten vergunning en toezicht-en handhavingsactiviteiten genoemd in het uitvoeringsplan.

Indicatoren

In de matrix bij het programma worden verschillende soorten indicatoren benoemd die de basis vormen voor de verantwoording. Deze indicatoren worden gemonitord door de betrokken instanties via het zaaksysteem Squit XO en Decos Join en indien nodig via Excel registraties. Te onderscheiden zijn:

  • prestatiedoelstellingen: deze doelstellingen hebben betrekking op de te leveren prestaties van de organisaties;

  • naleefdoelstellingen: deze doelstellingen hebben betrekking op het naleven van afspraken, zowel intern als extern;

  • leefomgevingsdoelstellingen (effect): deze doelstellingen hebben betrekking op de gewenste kwaliteit van de fysiek woon- en leefomgeving.

De doelstellingen zijn afgestemd op de ervaringen van de betrokken teams en diensten in de afgelopen jaren.

1.4 Nieuwe ontwikkelingen

Een aantal organisatorische en maatschappelijke ontwikkelingen is van invloed op dit uitvoeringsplan.

Economische ontwikkelingen

De toegenomen economische groei heeft een effect op het aantal bouwaanvragen, maar ook op het aantal nieuwe bedrijven. Het aantal bouwaanvragen in 2017 lag ….% hoger dan het jaar ervoor. Deze trend zet door in 2018. Ook het aantal nieuwe bedrijven is in 2017 met …..% gestegen ten opzichte van 2016. Gevolg hiervan is een toenemende druk op de plantoetsers, vergunningverleners en toezichthouders/handhavers.

Ondermijning met de aanpak op hennep en arbeidsuitbuiting/mensenhandel

De aanpak van de georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit is een van de prioriteiten van het gemeentebestuur. Van deze vorm van criminaliteit is sprake als onder- en bovenwereld verweven raakt. Criminelen maken gebruik van de bovenwereld om hun illegale activiteiten te kunnen uitvoeren. De bovenwereld faciliteert zo de onderwereld. Het gaat dan bijvoorbeeld om hennepteelt, mensenhandel en witwassen. De aanpak van deze vorm van criminaliteit is niet alleen een taak van de politie en het Openbaar Ministerie. Een effectieve aanpak vraagt om een georganiseerde overheid die haar instrumenten in de volle breedte inzet. Ook de gemeente is partij. De samenwerking uit zich in het versterken van de informatiepositie, een effectief vergunning-, toezicht- en handhavingsproces. Zie in dit verband tevens de Veiligheidsambitie Hoorn 2019-2022.

Nautisch Beheer

In het coalitie akkoord heeft het college aangegeven de ligging van Hoorn aan het water te willen benutten. De komst van het stadsstrand is daarin een prominente ontwikkeling. Dit zal leiden tot een toename van activiteiten, waaronder evenementen, langs de kust met mogelijke gevolgen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Daarnaast vindt op niveau van politie eenheid Noord-Holland een onderzoek plaats naar de rol van havens in de aanpak op ondermijning en dan met name drugs en mensenhandel. Dit onderwerp is een speerpunt in de Veiligheidsambitie Hoorn 2019-2022.

Bereikbaarheid van de (binnen)stad

In het coalitie akkoord is een betere doorstroming en bereikbaarheid van de binnenstad een speerpunt. Dit betekent aandacht voor de parkeervoorzieningen en dus ook extra inzet van handhavers op autobezitters om de betreffende regels na te leven. De bereikbaarheid van de (binnen)stad is ook van belang voor de hulpdiensten. Binnenstad blijft een aandachtsgebied ivm de rood/witte palen die weggehaald worden door burgers en niet meer teruggeplaatst worden. Het gevolg hiervan is dat voertuigen het winkelgebied inrijden tussen 11:00 uur en 18:00 uur. Verder worden de palen verwijderd wanneer de temperaturen onder 0 gr komt, ivm strooiroute. Ook levert dit problemen op omdat met name de bezorgdiensten hier misbruik van maken.

Gebruik nieuwe instrumenten

Bodycams

In het najaar van 2018 zijn de handhavers gestart met het gebruik van bodycams. Het betreft een pilot en deze duurt één jaar. Uit de pilot moet blijken of de bodycams bijdragen aan de veiligheid van de handhavers en ongewenst gedrag richting de handhavers kan voorkomen. Daarnaast kunnen de beelden worden gebruikt bij de afhandeling van klachten of aangiften. Voor het gebruik van de bodycams is een protocol opgesteld. Tevens is het gebruik getoetst aan de AVG. De bodycams zijn in de afgelopen twee maanden twee keer ingezet bij een incident. In een geval zijn de beelden bruikbaar. Op grond van deze beelden zal een betrokkene uitgenodigd worden voor een ordegesprek.

Aanpak jeugdoverlast

Het aanpakken van overlastgevende jeugdgroepen is niet altijd even makkelijk. Bij de aanpak zijn er altijd meerdere partners betrokken. De uitdaging is om op één lijn te komen. Het is een uitdaging want alle partners zijn anders getraind en werken vanuit een andere visie. Er wordt gewerkt met de plus-min-mee methode. Dit geeft een beeld over hoe de verhoudingen zijn in een groep tussen de jongeren. In deze methodiek staat de groepsdynamische werking van de jeugdgroep centraal. Deze werking wordt in kaart gebracht door het lokale werkveld, zoals de wijkagent, de handhaver (jeugdboa), de jongerenwerker, de sportwerker en andere partners welke de gemeente heeft aangesteld. Met de aanpak is in 2018 gestart. In 2019 zal er verder ervaring mee worden opgedaan.

Toezicht op de kuststrook, met name tussen de schouwburg en het Julianapark en het centrumgebied van de Kersenboogerd krijgt ook deze planperiode extra aandacht.

Asbestdakenverbod

De Tweede kamer heeft recent besloten dat de daken voor 1 januari 2025 gesaneerd moeten zijn. Behandeling in de Eerste Kamer vindt nog plaats.

Niettemin is de RUD al bezig met de voorbereidingen op deze taak. Bij reguliere controles bij bedrijven wordt geïnventariseerd of er asbestdaken aanwezig zijn. In het kader van het Project Asbestdaken wordt in overleg met de gemeenten gekeken of per gemeente een totale inventarisatie van asbestdaken (bedrijven en particulieren) kan worden uitgevoerd door een externe partij.

Wat de RUD opvalt bij controle op asbestsloopmeldingen is dat er meer illegaliteit ontstaan is in de asbestsector door de druk om voor 2024 asbestdaken te saneren en stijgende prijzen voor saneringen. Door sommige bedrijven wordt gerommeld met bijvoorbeeld schoonmaakmethoden. Aanpak is er op gericht te stimuleren dat de reguliere saneerders en inventarisatiebureau’s misstanden bij RUD melden. Er komen signalen dat criminelen zich bezighouden met asbest omdat er hoge winsten in deze sector zijn te behalen. Het delen van informatie gebeurt op provincie niveau. RUD is aangesloten (samen met politie, OM, I-SZW en IL&T.

Omgevingswet

De Omgevingswet bundelt de wetgeving en de regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Hierdoor zijn minder regels nodig en ontstaat meer ruimte voor initiatief. De Omgevingswet treedt in 2021 in werking. De periode tot de komst van de Omgevingswet gebruikt de gemeente om zich hierop voor te bereiden en mee te experimenteren.

Meer informatie over de Omgevingswet is te vinden op https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/

1.5 Leeswijzer

In dit uitvoeringsplan zijn de handhavingsprioriteiten voor 2019-2020 opgenomen voor Hoorn. Hoofdstuk 3 betreft de evaluatie van het plan 2017-2018. In hoofdstuk 4 staan we stil bij de ambities en de totstandkoming van de prioriteiten. Hoofdstuk 5 gaat in op vergunningverlening. In de hoofdstukken 6 tot en met 8 gaan we per deelgebied in op de activiteiten. In het verlengde bevat hoofdstuk 9 de thematische onderwerpen. De hoofdstukken 10 en 11 gaan over de personele inzet en de evaluatie van het plan. Hoofdstuk 12 geeft ten slotte een nadere toelichting op de toezichtmatrix.

2. Bronnen uitvoeringsplan

In dit hoofdstuk geven we inzicht hoe we zijn gekomen tot de verschillende activiteiten in het uitvoeringsplan 2019-2020. Het gaat om bestuurlijke onderwerpen maar ook input vanuit de wijken is betrokken bij de opzet van het programma. Hoe zijn de prioriteiten vervolgens tot stand gekomen? Ook voor dit jaar hebben wij de prioriteiten bepaald door bestuurlijke onderwerpen, signalen van bewoners en ervaringen uit het veld. Dit betekent niet dat we andere zaken niet oppakken. Er geldt immers de beginselplicht tot handhaving. Het gaat erom waar we ons op gaan focussen. Immers de capaciteit is niet toereikend om alles op te pakken. We ontkomen er daarom niet aan om keuzes voor te leggen. Naast de reguliere taken zijn in het programma specifieke projecten van de teams Bouwen, Veiligheid en Toezicht, VR NHN en RUD NHN aanpakken.

Bronnen die zijn geraadpleegd met als doel richting te geven aan de ambities van het bestuur.

Wat zegt het Coalitie akkoord

  • 1.

    Ruimte voor nieuwe evenementen

  • 2.

    Stimuleren van de recreatieve doorvaarbaarheid van de haven en andere vaarroutes

  • 3.

    Oplossen parkeeroverlast bij sportpark Het Krijt

  • 4.

    Een goede en veilige bereikbaarheid van de (binnen)stad

  • 5.

    Overlast aanpakken door persoon- en groepsgerichte aanpak

  • 6.

    Verbeteren van de woon- en leefkwaliteit

  • 7.

    Stedelijke vernieuwing (sloop- en nieuwbouw)

  • 8.

    Duurzaam maken van (monumentale) gebouwen

Wat zegt het programma In control of alcohol en drugs

  • 1.

    Controle op verstrekking van alcohol aan 18-minners

  • 2.

    Het gebruik van alcohol door 18-minners in de openbare ruimte

  • 3.

    Wederverstrekking van alcohol; personen ouder dan 18 jaar kopen de alcohol voor jongeren onder de 18 jaar.

Wat zegt de Veiligheidsambitie 2019-2022

  • 1.

    Drugs / Hennep

  • 2.

    Aanpak persoons- en groepsgerichte overlast

Wat zeggen de bewoners* (zie tevens de prioriteiten Coalitie akkoord)

  • 1.

    Afval en vervuiling (zwerfvuil, fietswrakken en overige afval en vervuiling)

  • 2.

    Overlast en vandalisme (geluidsoverlast, hangjongeren en vernieling aan straatmeubilair)

  • 3.

    Verkeer (parkeeroverlast)

  • 4.

    Hondenoverlast

* bron: meldingen bij het KCC over 2017 en januari-juni 2018 uit geheel Hoorn

3. Evaluatie 2018

Voor het plan van 2019-2020 hebben we tevens gekeken naar de resultaten van het toezicht in 2017-2018, Voor 2018 gaat het alleen om de eerste 6 maanden van 2018. Een terugblik op geheel 2018 wordt opgenomen in de jaarrekening.

Uit de evaluatie blijkt dat dat in de vorige planperiode het volgende is geconstateerd:

1.Bouwen/ruimtelijke ordening:

Toename controle op huisvesting arbeidsmigranten/illegale bewoning. Reden: extra signalen vanuit politie en burgerzaken. Ook door aanwezigheid van hennep toename van controles.

Er is sprake van toename van bewoning op industrieterreinen, als gevolg van krapte op de woningmarkt. Het gaat ook om verhuur van panden. Deze voldoen dikwijls niet aan de bouw- en brandveiligheidseisen. Tevens strijdigheid met bestemmingsplan.

Ten slotte is er toename van bed & breakfast. Gevolg meer overlast voor de woonomgeving. Ook de brandveiligheid is in het geding (geen rookmelders). Tevens is er veelal sprake van overbewoning.

2.Bouwen:

Er is onderzoek uitgevoerd naar Bubble Deck vloeren. Deze vloeren zijn twee keer toegepast in Hoorn. Uit het onderzoek is gebleken dat deze geen risico opleveren in Hoorn.

3.Bouwen:

Daarnaast valt op dat burgers dikwijls de regels niet goed lezen. Ze gaan aan de gang. Later bij controle blijkt dat het in strijd is met de bouwregels. Er is tevens sprake van calculerend gedrag door aannemers, die het minder nauw nemen met de regels.

Idee was een malus en bonus aanpak voor de doelgroep aannemers te starten. Verschil ten opzichte van de reguliere handhaving zit in toename van de toezichtdruk en bij notoire overtreders eerder aanschrijven bij overtredingen. Tot op heden is deze aanpak nog niet toegepast. Prioriteit lag bij andere onderwerpen.

4.Bouwen/brandveiligheid:

Strijdigheid met de vergunning. Bij controle blijkt dat uitgevoerde activiteiten afwijken van de bouwvergunning/gebruiksvergunning. Dit geldt over de hele breedte van gebouwfuncties, maar met name zorgcentra, scholen en bijeenkomstfuncties (natte horeca vormt het grootste risico).

Steeds vaker wordt geconstateerd dat bouwwerken niet (meer) overeenkomstig de vergunningen zijn uitgevoerd en daarmee worden gebruikt. Veelal ontbreken adequate tekeningen die de huidige situatie weergeeft, met extra afstemming en controles tot gevolg.

5.Bouwen/brandveiligheid/monumenten:

Aard/ernst van de overtredingen. in enkele gevallen zijn de overtredingen ernstiger. Oorzaak ligt naar verwachting in snelle oplevering van het bouwwerk. Resultaat: bouw- en brandtechnische gebreken.

Dit speelt met name bij kantoor- en woningbouw en afbouw van bedrijfspanden.

Brandveiligheid: bij nieuwbouw in het algemeen prima naleving tijdens bouw van karkas. Tijdens inrichting van het gebouw gaat het veelal mis. Wat opvalt zijn de brandwerende scheidingen die niet goed zijn uitgevoerd. Dit leidt tot een behoorlijke extra toezichtlast. Winst is te halen door overleg aan de voorkant.

Specifiek: Over brandveilig gebruik constateren toezichthouders tijdens controles bij diverse gebruiksfuncties steeds dezelfde gebreken. Blijkbaar werkt de huidige methodiek van toezicht niet.

Monumenten: Bij horecaondernemers zijn relatief veel overtredingen (illegale bouw of in afwijking van bouwen). Ook veel controle nodig bij voegbedrijven die zonder vergunning of ondeskundig gevelrestauraties uitvoeren.

6.Milieu:

Overlast van muziekgeluid vanuit de natte horeca en veroorzaakt door evenementen blijft een aandachtspunt. Met name de harde bastonen leiden tot hinder. Extra toezicht hierop helpt, zo geven bewoners aan, maar herhaling van controles blijft noodzakelijk.

In 2017 was er, eerst in Hoorn, later in heel Noord Holland Noord, een sterke stijging van het aantal meldingen over bromtonen. De RUD NHN heeft daar onderzoek naar gedaan. De problematiek rond deze klachten over laagfrequent geluid is complex. De RUD NHN heeft haar werkwijze rond de behandeling van deze meldingen aangescherpt en in het licht gesteld van de bredere landelijke problematiek. In 2018 heeft het RIVM in haar briefrapport onder ander geconcludeerd dat het aantal meldingen over laagfrequent geluid landelijk toeneemt en dat het de verwachting is dat dit zal blijven toenemen de komende jaren. Het RIVM adviseert werk te maken van een meer gestandaardiseerde methode van onderzoek voor deze klachten. De RUD NHN zal deze ontwikkelingen blijven volgen.

7.Bouwen/brandveiligheid:

Brandveiligheid: Gedachte is het toezicht meer te verschuiven naar de afbouwfase. Inzet is via bewustwordingsacties aandacht vragen voor brandveiligheid (Brandveilig Leven).

Bouwen: Kleine bouwwerken. Voor deze objecten zijn spelregels op papier gezet. Aannemers ontvangen deze brief. De bewoner ontvangt deze brief eveneens

8.Openbare ruimte:

Er is sprake van een toename van agressief gedrag tegen handhavers. Standaardprocedure is aangifte doen bij de politie. De ervaring tot nu toe is wel dat aangifte in enkele gevallen leidt tot een vervolg.

9.Openbare ruimte:

Door de ontwikkelingen op de hockeyvelden is te voorzien dat er binnen afzienbare termijn geen depot meer is om de fietsen op te slaan. De aanpak stopt dan. Dat betekent dat de uitvoering van deze taak stagneert.

10.Openbare ruimte:

Afgelopen jaar is er een toename te zien van het gebruik van lachgaspatronen. De patronen worden in de gehele stad aangetroffen in de openbare ruimte, maar met name wordt er gebruikt tijdens bepaalde evenementen. Vanaf 2019 wordt in de evenementenvergunning voorschriften opgenomen ter beperking van lachgaspatronen.

Tevens is er een opvallende stijging van het aantal bijtincidenten door honden. Toezichthouders gaan in deze nieuwe planperiode meer inzetten op het voorkomen van bijtincidenten.

4. Ambities 2019-2020

4.1 Doelstelling

Om de activiteiten uit dit uitvoeringsplan te realiseren zijn de volgende doelen geformuleerd in de nota Nalevingsstrategie Wabo Hoorn 2016-2018:

  • a.

    gemeente Hoorn, Regionale Uitvoeringsdienst NHN en Veiligheidsregio NHN stemmen hun toezicht- en handhavingsactiviteiten op elkaar af;

  • b.

    burgers, bedrijven en instellingen zijn primair zelf verantwoordelijk voor de naleving van de regels;

  • c.

    burgers, bedrijven en instellingen worden waar nodig geïnformeerd en ondersteund over de regels; overtredingen vinden soms plaats uit onwetendheid met een regel, het ontbreekt aan kennis en informatie;

  • d.

    burgers, bedrijven en instellingen die calculerend gedrag vertonen krijgen verscherpt toezicht.

4.2 Totstandkoming prioriteiten (risico/probleemanalyse)

Voor het bepalen van de koers (waar worden de middelen op ingezet) is eind 2018 een probleem/risicoanalyse (kwalitatieve gebiedsanalyse) gemaakt. Inzichtelijk is gemaakt op welke terreinen zich problemen zich kunnen voordoen. Het resultaat van deze analyse is bijgevoegd.

In het uitvoeringsplan 2019-2020 zijn de prioriteiten opgenomen. Voor het bepalen van de prioriteiten is per thema ingezoomd op de risico’s. Er is met name getoetst aan de criteria veiligheid en leefbaarheid in relatie tot (spontane) naleving van de regels. Meer risico en negatief effect betekent een hogere prioriteit. De uitwerking van deze analyse ziet u terug in de bijgevoegde matrix.

Bij de totstandkoming van de prioriteiten zijn de volgende bronnen van belang:

  • a.

    de in paragraaf 2 genoemde kaders leveren input;

  • b.

    aan de hand van een kwalitatieve gebiedsanalyse maken we ‘een foto’ van Hoorn;

Bouwen en brandveiligheid

Voor bouwtoezicht en brandveiligheid zijn de eisen uit het Bor en Mor vertaald in een kwalitatieve analyse. Hierin zijn naleefgedrag van de bouw- en brandveiligheidsnormen en ervaringen van toezichthouders meegenomen. In feite is aan de hand van een vragenlijst een sfeerbeeld gecreëerd hoe Hoorn erbij staat op deze thema’s. Met name is ingezoomd op risico’s en strijdige situaties. Dit laatste onderdeel zegt iets over de naleving van wet- en regelgeving. Voor het inschatten van de risico’s op beide thema’s zijn vragen voorgelegd over:

  • a.

    of het afgelopen jaar conform de regels, in overeenstemming met de eisen over veilig, leefbaar en ruimtelijk, is gebouwd?

  • b.

    welke tendensen zien we in het veld? Het gaat dan om aantal en soort bouwinitiatieven.

Tevens is getracht zicht te krijgen in hoeverre de toezichtinspanningen effect hebben op het naleefgedrag. Voor het bepalen van de toezichtinspanning is een inschatting gemaakt van bouwwerken/objecten en bedrijven/ondernemers en wat is het risico als er minder toezicht is. De kwalitatieve analyse is als bijlage bij dit programma gevoegd.

Milieu-inrichtingen

Binnen de RUD is voor het bepalen van de prioriteiten voor de reguliere controles gekeken naar de bestuurlijke prioriteiten en de risico’s binnen een inrichting of een locatie. De risico’s worden bepaald aan de hand van de o.a. volgende indicatoren: leefbaarheid (gevaar, schade, hinder) en duurzaamheid (energie- en waterbesparing, afvalpreventie en –scheiding). Dit is geborgd in de regionale VTH strategie 2016-2019. In het VTH uitvoeringsplan is beschreven welke inspanningen de RUD voor Hoorn levert. Ook worden naleefgedrag van de inrichting houder en de ervaringen van toezichthouders hierin meegenomen. Deze worden vastgelegd.

Op termijn wordt gestreefd naar een objectregistratie en een geautomatiseerde planningsmodule waarin de prioriteiten doorberekend zullen worden. Variabelen hierin zullen de prioriteiten vanuit het college zijn en het naleefgedrag van de inrichtingenhouder. Op dit moment is dit echter nog niet beschikbaar. Daarnaast worden de prioriteiten bepaald door de landelijke thema’s, informatie gestuurde toezicht en handhaving (IGH) en ketenbeheer, klachten en de afstemming met het gemeentelijke beleid. De prioriteiten van 2018 houden we daarom grotendeels vast voor 2019/2020.

Openbare ruimte

De prioriteiten voor de openbare ruimte kent een vergelijkbare aanpak. Om problemen in de openbare ruimte in wijken, effectief aan te kunnen pakken zijn ze eerst goed in kaart gebracht. Daarvoor gebruiken we de gebiedsscan openbare ruimte. De kern daarvan bestaat uit het bijeenbrengen van beschikbare kennis, informatie en mutaties over de overlast in wijken. Daarbij wordt de wijkkennis van alle professionals, maar ook van bijvoorbeeld wijkbewoners, gekoppeld aan geregistreerde gegevens over meldingen van overlastsituaties. Harde en zachte gegevens worden zo verbonden en geeft zicht op de problematiek in de wijk. Zo ontstaat een goed en onderbouwd beeld van belangrijke problemen, probleemlocaties ('hot spots') en probleemgroepen ('hot groups').

4.3 Operationele doelen

Op basis van de eerder genoemde doelen zijn operationele doelen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving opgesteld.

Voor vergunningverlening is de focus gericht op verbeteren van de dienstverlening:

  • a.

    99 procent van de aanvragen om vergunning, ontheffing en melding wordt binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

  • b.

    99 procent van de afgegeven vergunningen houdt stand in bezwaar- en beroepsprocedures.

  • c.

    Correspondentie sluit aan bij het programma Duidelijke Taal.

  • d.

    in 100 proces van de aanvragen wordt casemanagement ingezet

In 2019 wordt het VTH beleid (vergunning, toezicht en handhaving) vastgesteld en ingevoerd.

Voor toezicht en handhaving is de focus gericht op verbeteren van de naleving van wet- en regelgeving en afname van het aantal klachten en incidenten door:

  • a.

    a het binnen de daarvoor geldende termijn afhandelen van klachten en terugkoppeling geven aan de klager;

  • b.

    het aanpakken van overlast door persoons- en groepsgerichte interventies;

  • c.

    verbeteren van de woon- en leefkwaliteit;

  • d.

    een goede en veilige bereikbaarheid van de (binnen)stad;

  • e.

    eigenaren van bouwwerken en aannemers bewust maken van de regels omtrent vergunningvrij bouwen;

  • f.

    voorschriften uit de vergunningen worden nageleefd, calculerend gedrag van overtreders is speerpunt in het toezicht en handhaving

5. Vergunningverlening en melding

Om te voldoen aan de huidige kwaliteitseisen voor vergunningverlening en melding wordt gebruik gemaakt van een volledig backoffice systeem ter ondersteuning van de processen en wordt gebruik gemaakt van de BRIS bouwbesluit toets met het bijbehorend toets niveau. Ter voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet zullen de werk(digitale)processen beoordeeld worden. Er zal o.a. gekeken worden naar het verbeteren van de dienstverlening maar ook naar het integraal werken. Aanvragen worden dan integraal beoordeeld op hun effect voor de fysieke leefomgeving.

Dit sluit aan bij de speerpunten van het gemeentebestuur als het gaat om het verbeteren van de woon- en leefkwaliteit in Hoorn. Dat gebeurt niet alleen door sloop- en nieuwbouw maar ook transformatie van bestaande gebouwen. Vanuit vergunningverlening wordt meegedacht over mogelijkheden van bouw - en verbouw activiteiten en wordt zo nodig maatwerk geboden.

Stedelijke ontwikkeling verbindt het college aan ontwikkelingen over duurzaamheid / energietransitie van gebouwen. Deze ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd. Plannen die op dit punt worden ingediend worden benaderd vanuit een ja, tenzij gedachte.

Voor milieuactiviteiten op gebied van vergunningverlening/meldingen geldt de aanpak beschreven in het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving, Specialisme en Advies 2018/2019. Dit programma is 28 februari 2018 vastgesteld door het college.

Een aandachtspunt vanuit brandveiligheid is dat tijdens inspecties gedurende het bouwproces blijkt dat detailleringen van constructieve zaken door aannemers onvoldoende in acht worden genomen. Dit leidt ter plekke tot ongewenste discussie. Veiligheidsregio NH en gemeente zorgen in de vergunningsverleningsfase voor heldere afstemming om verschil van inzicht te beperken.

6. Handhaving Bouwtoezicht / Ruimtelijke Ordening

‘’Vertrouwen is goed, controle is beter’’

Met regelmaat constateren bouwinspecteurs dat bouwactiviteiten niet worden uitgevoerd zoals bepaald in de vergunning. Tevens wijken bouwactiviteiten af van hetgeen op de bouwtekening is aangegeven. Grote projecten bij gerenommeerde aannemers vergen een scherp toezicht vanwege geconstateerde tekortkomingen. Dit vergt een goed vooroverleg. Door zoveel mogelijk ‘aan de voorkant’ te zitten worden zaken besproken en gezamenlijk opgelost.

afbeelding binnen de regeling

Figuur: betonstorten wordt lastig

afbeelding binnen de regeling

Figuur: Rode cirkels op een wapeningstekening

6.1 Taken Bouwtoezicht

Het basispakket waarop de toezichthouders van team Vergunningen en Bouwtoezicht toezicht houden en handhaven is:

  • bouwen conform afgegeven omgevingsvergunning, inclusief illegale bouw;

  • sloop (asbestverwijdering) conform afgegeven omgevingsvergunning, inclusief illegale sloop (asbestverwijdering);

  • monumenten conform afgegeven omgevingsvergunning, inclusief illegale veranderingen aan monumenten;

  • reclames conform afgegeven omgevingsvergunning, inclusief illegale reclames;

  • Basis Adressen en Gebouwen;

  • gevaar als gevolg van de staat van het bouwwerk;

  • de naleving van de gebruiksbepalingen van het bestemmingsplannen, inclusief toezicht op arbeidsmigranten;

  • toezicht op welstand.

afbeelding binnen de regeling

Figuur: Bouwen volgens omgevingsvergunning

6.2 Wijziging in prioriteiten

De kwalitatieve analyse van eind 2018 heeft niet geleid tot wijziging van prioriteiten. Wel is er extra aandacht op de volgende punten.

  • Het gemeentebestuur heeft als een van de speerpunten het verbeteren van de woon- en leefkwaliteit in Hoorn. Dat gebeurt niet alleen door sloop- en nieuwbouw maar ook transformatie van bestaande gebouwen.

Deze transformatie projecten worden met dezelfde frequentie bezocht als nieuwbouw projecten van dezelfde omvang. Bij de transformaties kijken we wel extra naar de verbouwingseisen die gelden voor bestaande bouw. Zoals brandveilige en geluidwerende tussenwanden die geplaatst dienen te worden.

Dit heeft geen effect op toezicht en handhavingscapaciteit. Het is onderdeel van de reguliere werkprocessen.

Aandachtspunt is het gebrek aan onvoldoende zelfcontrole door bouwende partijen. Veelal ontbreekt het aan een eigen opzichter. De bouwkwaliteit lijdt hieronder. Dit doet zich met name voor op een project met verschillende onderaannemers. Dit vraagt van de toezichthouders een pro-actieve rol.

Een tweede aandachtspunt is bouw- en brandtechnische gebreken door te snelle oplevering van het bouwwerk. Dit is met name aan de orde bij kantoor- en woningbouw en afbouw van bedrijfspanden. Het risico bij de laatste categorie betreft dan brand om- en overslag. Veiligheidsregio NHN en gemeente maken afspraken over informatiedeling zodat snel en adequaat kan worden gehandeld.

Het derde aandachtspunt richt zich op de onduidelijkheid bij burgers en aannemers over ‘vergunningvrij bouwen’. Na controle blijkt dikwijls dat het bouwwerk onder de vergunningplicht valt. Ook bij monumenten valt dit punt op. Dit onderwerp wordt als prioriteit normaal opgenomen in de matrix. Door gerichte voorlichting over de criteria voor vergunningsvrij bouwen zal dit onder de aandacht van eigenaren en aannemers worden gebracht.

  • Controles op huisvesting (bewoning bedrijfspanden/arbeidsmigranten en kamergewijze verhuur.

Het aantal meldingen vanuit de burgers en partners (politie, burgerzaken, team Veiligheid en toezicht) is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dit komt mede omdat er in de regio weer meer vraag is naar arbeidsmigranten. Als gevolg daarvan ontvangt VBT meer meldingen over allerlei soorten overlast. Momenteel is de controle frequentie conform de huidige prioriteit 1x per 3 maanden controle. Voor het nieuwe uitvoeringsplan dient dit echter te worden opgeschroefd naar 1x per maand of een keer in de 2 maanden afhankelijk van het aantal meldingen dat VBT krijgt.

In de regio is er een goede samenwerking op dit onderwerp. Ook bewoning van bedrijfspanden op industrieterreinen blijft een knelpunt. Deze panden voldoen dikwijls niet aan de bouw- en brandveiligheidseisen. Daarnaast is er strijd met het bestemmingsplan.

  • Toename sluiting woningen (hennepkwekerijen)

Afgelopen jaar is er een stijging van het aantal aangetroffen hennepkwekerijen. Tevens is sprake van toename van gevaarzetting (brandgevaar). De toezichthouders valt het op dat eigenaren / huurders van panden steeds grotere risico’s nemen.

  • Toename van risico in Binnenstad voor monumenten door toename bewoningsdichtheid.

Erfgoed en VR constateren een verhoogd risico op brandgevaar in bestaande bouwwerken als gevolg van toename van het aantal woonruimtes in de binnenstad. Beide partijen zoeken naar een mogelijkheid hier gezamenlijk voorlichting over te geven en eigenaren / gebruikers bewust te maken van de risico’s.

Daarnaast gaat het over het behoud van het monument ingeval van een brand in het monument. Erfgoed en VR maken uit oogpunt van preventie over beide punten afspraken.

  • De verduurzaming van (monumentale) gebouwen

Erfgoed gaat gericht in overleg met eigenaren van monumenten over de juiste aanpak (verduurzaming) van hun monument. Op de website van Erfgoed wordt aandacht besteed aan dit onderwerp.

7. Uitvoering door andere VTH partners

a. Veiligheidsregio NHN

7.1 Taken Brandveiligheid

Voor 2019 is in overleg met de gemeente een jaarprogramma opgesteld (raming van de te verwachten advies en toezichtvragen). Half jaarlijks worden de geleverde producten in beeld gebracht. Dit houdt in dat er een product pakket Risicobeheersing wordt geleverd. Hiervoor wordt er 4,3 fte aan capaciteit ingezet door de VR NHN. Dit pakket bestaat uit de volgende producten op hoofdlijnen:

RO (Ruimtelijke Ordening)

  • wettelijke adviestaken en Externe Veiligheid;

  • toezicht BRZO en Vuurwerk.

WABO

  • adviesrol Omgevingsrecht, deel bouw en gebruik (boven en beneden de regionale maatlat);

  • toezicht nieuw- verbouw (boven en beneden regionale maatlat) conform afgegeven omgevingsvergunning;

  • toezicht brandveiligheid bestaande bouw;

  • integraal toezicht BIO-brede maatregelen;

  • projectmatig toezicht;

  • adviesrol en toezicht brandbeveiligingsinstallaties;

  • regionaal programma Brandveilig Leven.

APV

  • adviesrol evenementen (regulier, aandacht en risico);

  • evenementen overleg;

  • toezicht evenementen (regulier, aandacht en risico).

De taken betreffen veelal toezicht in het kader van gemeentelijke wettelijke taken. Het zwaarte-punt ligt bij constructieve veiligheid van bouwwerken en brandveiligheid van bestaande - en nieuwbouw. Met de toezichtinspanningen op deze onderwerpen zal een bijdrage worden geleverd aan een veilige, leefbare en duurzame stad. Deze taken zijn terug te vinden in de matrix behorende bij het uitvoeringsplan. In de matrix is tevens de uitkomst van paragraaf 7.2 verwerkt.

afbeelding binnen de regeling

Figuur: Branddoorvoeringen

7.2 Wijziging in prioriteiten

De kwalitatieve analyse van eind 2018 heeft binnen het thema brandveiligheid niet geleid tot wijzigingen in de prioriteiten ten opzichte van 2018. Wel is er extra aandacht op de volgende punten.

  • Toezicht brandveiligheid.

Binnen de taak ‘toezicht op brandveilig gebruik’ is aangegeven welke functies in 2019/2020 meer aandacht krijgen dan andere functies. Deze richting is in de vorige planperiode al ingezet. Dit geldt voor gebouwen met onderwijs- en bijeenkomstfuncties. Daarnaast wordt volgens een regionaal programma aandacht besteed aan gebouwfuncties voor senioren, de zgn. “levensloopbestendige woongebouwen”. Maar ook de organisatoren van evenementen worden nadrukkelijker gewezen op risico’s. Toetsing vindt plaats aan de hand van en checklist. Tevens vindt voorlichting plaats. Het gaat om het bevorderen van bewustwording.

Daarnaast blijkt tijdens inspecties gedurende het bouwproces dat detailleringen van constructieve zaken door aannemers onvoldoende in acht worden genomen. Dit leidt ter plekke tot ongewenste discussie. Veiligheidsregio en gemeente zorgen voor heldere afstemming om verschil van inzicht te beperken.

Andere aandachtspunten zijn: bereikbaarheid van de openbare ruimte, inclusief markten en havens en opslag van brandbare stoffen in een kwetsbare omgeving.

De hierboven aangegeven aanpak gaat niet ten koste van taken, maar betekent een wijziging van aanpak. Het toezicht zoals het in de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden leidt niet tot het gewenste resultaat, namelijk een gedragswijziging. De aanpak zal nadrukkelijk gericht worden op het verhogen van risicobewustzijn, waarbij de eigen verantwoordelijkheid en het bedrijfsbelang centraal worden gesteld.

Deze gewijzigde aanpak wordt ook toegepast bij het proces van een aanvraag omgevingsvergunning. De brandweer zal tijdens vooroverleg en het verdere proces veel meer als adviseur optreden, zonder overigens in de rol te treden van de commerciële adviesbureaus. De bedrijfseconomische risico’s (belang aanvrager) en eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar/gebruiker zal daarbij centraal worden gesteld. De ervaring leert inmiddels dat met deze methodiek sneller en effectiever een voor alle partijen acceptabele oplossing en daarmee afgifte van een vergunning kan worden gerealiseerd.

Invulling van deze aanpak van risicobeheersing vraagt om de volgende drie activiteiten

  • van regelgericht naar risicogericht adviseren;

  • van afvinken van checklists naar oplossingsgericht toezicht en de verantwoordelijkheid daar neerleggen waar deze hoort;

  • een goede samenwerking tussen gemeenten, Veiligheidsregio NHN en andere ketenpartners.

b.GGD NHN

7.3 Taken kinderopvang

Het toezicht wordt op grond van de Wet kinderopvang (Wko) onder verantwoordelijkheid van de gemeente uitgevoerd door de GGD Hollands Noorden. Zij houden toezicht op:

  • de voorzieningen voor kinderdagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus;

  • de voorzieningen voor gastouderopvang (steekproefsgewijs onderzoek).

Samen met de toezichthouders van de GGD Hollands Noorden wordt bepaald welke gastouders worden bezocht.

Het toezicht richt zich naast het toezien op de kwaliteit van bestaande voorzieningen tevens op de exploitatie van nieuwe voorzieningen voor kinderopvang. In opdracht van de gemeente wordt door de toezichthouders geadviseerd over of een nieuwe voorziening naar verwachting conform de kwaliteitseisen uit de Wko zal verlopen.

Op grond van de inspectierapporten die de toezichthouders van de GGD Hollands Noorden aanleveren, worden – indien nodig – handhavingsmaatregelen genomen.

Vanaf 2017 is Landelijk door het ministerie van SZW, VNG, GGD, GHOR Nederland, BOinK en de brancheorganisaties gewerkt aan herijking van de Wko. Deze is definitief per 1 januari 2018 en strekt zich voor enkele aspecten tot 2023. De focus is hierbij meer komen te liggen op het pedagogisch klimaat. Ook hebben de houders van kinderopvangvoorzieningen meer vrijheid gekregen om zaken beleidsmatig in te vullen middels meer vormvrije regelgeving. Uiteraard blijven bepaalde harde regels ook van kracht (denk hierbij aan het aantal vierkante meters binnen- en buitenspeelruimte, de verplichting tot het hebben van een actueel een veiligheid- en gezondheidsbeleid, de beroepskracht kind-ratio).

7.4 Wijziging in prioriteiten

Er vindt geen wijziging in de prioriteiten plaats. Beide taken staan op prioriteit hoog.

c.RUD NHN

“Samenwerking maakt Hoorn een stukje schoner”.

Recreanten en buurtbewoners maakten geregeld melding van olie in de sloot nabij het voetbalveld van de Blokkers en het bedrijventerrein aan de Gildeweg. In goede samenwerking met gemeente, waterschap, omliggende bedrijven en onder coördinatie van de RUD NHN is in 2017 begonnen met het onderzoek naar de oorzaak van de verontreiniging. Hieruit bleek onder andere dat de olieverontreiniging optrad bij hevige regenval. Aansluitingen op de riolering en de hemelwaterafvoeren zijn met traceervloeistof onderzocht, putten zijn schoon gezogen, activiteiten van bedrijven op de omliggende terreinen zijn onderzocht en de constructies van de hemelwaterafvoeren en aanwezige voorzieningen zijn in kaart gebracht.

Naar aanleiding van het onderzoek zijn er in 2018 diverse aanpassingen verricht waardoor het mogelijk vervuilde hemelwater van de omliggende bedrijventerreinen ook bij hevige regenval door een reeds aanwezige olieafscheider wordt geleid. Ook zijn er maatregelen getroffen om de verspreiding van een eventuele nieuwe verontreinig te voorkomen. De komende periode wordt gemonitord of deze maatregelen voldoende effect sorteren.

7.5 Taken Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord

De taken die de RUD NHN op het gebied van toezicht en handhaving uitvoert zijn verwoord in het RUD NHN Uitvoeringsprogramma VTH 2018-2019 Hoorn. Dat programma en dit uitvoeringsprogramma zijn op elkaar afgestemd.

Door prioriteiten te stellen maakt de RUD NHN duidelijk op welke terreinen de beschikbare capaciteit kan worden ingezet teneinde de risico’s in het werkgebied zo klein mogelijk te houden. Het toezicht wordt zoveel mogelijk risico- en informatiegericht uitgevoerd. Voor de risicovolle bedrijven betekent dit dat de RUD NHN zich concentreert op toezicht op de aanwezige risicofactoren binnen het bedrijf. Bij de overige bedrijven maakt de RUD NHN een afweging op risico- en omgevingswinst. Per deelnemer kan op basis van lokale keuzes een rangorde worden aangebracht.

De RUD NHN stelt haar prioriteiten op basis van de uitkomst van de risicoanalyse en de risico- en prioriteitsbepaling voor asbest en bodemtaken, zo is vastgelegd in de regionale VTH-strategie. Daarnaast bepalen de landelijke en lokale vastgestelde prioriteiten de richting. Als landelijke prioriteiten zijn benoemd: asbest en bodem, opslag gevaarlijke stoffen, risicovolle inrichtingen en CO2-energie. In het uitvoeringsprogramma zijn ook de prioriteiten van de gemeente Hoorn meegenomen. Bovendien bekijkt de dienst ook de samenhang met de prioriteiten van verschillende handhavingspartners zoals het waterschap en het OM, en met andere strategische documenten waarin prioriteiten zijn vastgesteld, zoals de kadernota RUD NHN. Ten slotte is ook de informatie die is verkregen tijdens het toezicht en uit onderzoeken, het zgn. informatie gestuurd handhaven (IGH), van invloed op de te stellen prioriteiten.

In de matrix Toezicht en Handhaving behorende bij het onderliggende uitvoeringsplan staan de taken en projecten genoemd die door de RUD NHN worden uitgevoerd voor zover die rechtstreeks betrekking hebben op activiteiten, doelgroepen of inrichtingen. Daarnaast voert de RUD NHN een aantal ondersteunende taken uit op het gebied van ketentoezicht, informatie gestuurd handhaven, milieuvluchten en een 24-uurs bereikbaarheid voor calamiteiten en klachten.

afbeelding binnen de regeling

Figuur: gevaarlijke stoffen

7.6 Wijziging in prioriteiten

De prioriteiten in de matrix zijn allen hoog. Het zijn activiteiten waarop de RUD NHN zich het komende jaar gaat richten. Op basis van de kwalitatieve analyse vindt er geen wijziging plaats in de prioriteitsstelling. De prioriteiten sluiten dan ook op het uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving, Specialisme en Advies van de RUD voor de periode 2018-2019. Dit programma is 20 februari 2018, zaaknr. 1517191 door het college vastgesteld.

De kwalitatieve analyse van eind 2018 heeft binnen het thema milieu niet geleid tot wijzigingen in de prioriteiten ten opzichte van 2018. Wel blijft de overlast van muziekgeluid vanuit de natte horeca en veroorzaakt door evenementen een aandachtspunt. Hoewel het aantal klachten stabiel blijft inzet van toezicht noodzakelijk. Daarnaast zal de RUD meer inzetten op voorlichting en advisering over het nemen van preventieve maatregelen door ondernemers en organisatoren van evenementen.

8. Thema: Openbare ruimte

‘Een veilige stad, maar denk aan je eigen veiligheid’

In 2018 zijn de BOA’s in totaal 10 keer slachtoffer geweest van zowel fysiek als verbaal geweld. Hiervan zijn evenveel aangiften gedaan bij de Politie. In de Kersenboogerd werd met een scooter ingereden op twee BOA’s. Zij waren belast met algemene surveillance in deze wijk. Zij fietsen onder het bruggetje nabij station Kersenboogerd. Op een gegeven moment zagen zij een scooterrijder met volle snelheid recht op hen af komen. Deze collega’s konden ternauwernood opzij springen waardoor een botsing werd voorkomen. De scooterrijder stak na deze actie zijn middelvinger nog op naar de collega’s. Dit getuigt van een gerichte daad richting de BOA’s. Een onderzoek naar de identiteit van de dader heeft helaas niets opgeleverd. Nog geen twee weken later werd met een personenauto ingereden op twee BOA’s. De bestuurder van de personenauto had kort voor zijn actie oogcontact met de BOA’s. De bestuurder reed dus willens en wetens in op deze collega’s. Ook hier wisten de collega’s tijdig weg te springen waardoor een aanrijding werd voorkomen. De BOA’s hebben hier ook aangifte van gedaan. Het onderzoek loopt nog.

De BOA’s zijn permanent op straat. Doordat de BOA’s meer taken oppakken in de openbare ruimte komen zij vaker met geweld en agressie in aanraking. Tot op heden is het altijd goed afgelopen maar het had ook veel erger kunnen aflopen voor de BOA’s. Dergelijke dreigingen heeft ook zijn weerga op de gemoedstoestand van de BOA’s. De schrik zat er goed in bij deze collega’s. Intern hebben wij deze collega’s opgevangen en met hen in gesprek gegaan. Verder heeft de burgemeester de groep ook bezocht en hen een hart onder de riem gestoken.

Ter bescherming van hun eigen veiligheid dragen de toezichthouders sinds enkele maanden body cams als ze zich in de openbare ruimte begeven.

afbeelding binnen de regeling

Figuur: bodycam

8.1 Taken Veiligheid en Toezicht

Het basispakket waarop de toezichthouders van Veiligheid en Toezicht handhaven is:

  • op (kleine) ergernissen op grond van de Algemene plaatselijke verordening zoals evenementen, jeugd-, honden- en parkeeroverlast;

  • op Regionale Afvalstoffenverordening, met name verkeerd aangeboden huisvuil en zwerfvuil;

  • op diverse bijzondere wetten, zoals de Drank- en Horecawet en Wet op de Kansspelen;

  • markten en havens.

Met het toezicht in de openbare ruimte willen we een bijdrage leveren aan een leefbare stad.

De taken uit deze paragraaf vindt u terug in de matrix behorende bij het uitvoeringsplan 2019-2020. In die matrix hebben we tevens de uitkomst van paragraaf 8.2 verwerkt.

Het aantal taken / bevoegdheden is uitgebreid. Diverse bevoegdheden die voorheen bij de politie lagen, worden inmiddels opgepakt door de boa. Het gaat om o.a. alle verboden rijrichtingen, geluidsoverlast door onnodig claxonneren en andere geluidsoverlast (spinnen).

8.2 Wijziging in prioriteiten

In het College akkoord heeft het college kaders aangegeven. Ze wil prioriteit geven aan het verbeteren van de woon- en leefkwaliteit, zoals aanpak van overlast van afvalvervuiling, overlast en vandalisme. Ook de bereikbaarheid van de binnenstad door o.a. aanpak van fout parkeren en doorvaarbaarheid van vaarroutes bijvoorbeeld door verwijderen van bootwrakken hebben prioriteit.

Diverse onderwerpen komen ook terug uit de klachten van bewoners bij het KCC. Maar ook de aanpak op weesfietsen / fietswrakken en toezicht op Drank & Horecawet (relatie met het regionale programma In control of Alcohol en Drugs) staan centraal.

Op basis van de relevante gegevens worden enkele onderwerpen nader toegelicht.

  • a.

    Overlast aanpakken door persoon- en groepsgerichte aanpak:

Hangroepen (inclusief locatie Julianapark (skatebaan), vuurwerkoverlast en indrinkplekken): de prioriteit blijft hoog op dit onderdeel.

Er is veel inzet vanuit Handhaving. Over de aanpak vindt met politie overleg plaats. Multidisciplinair wordt de aanpak bepaald op basis van het beleid van gemeente Hoorn.

De aanpak rond Betje Wolffplein is in 2018 wederom geïntensiveerd. Er is extra toezicht. Tevens zijn 2 tijdelijke camera’s geplaatst in afwachting van vast cameratoezicht. Ook de ieder jaar terugkerende overlast langs de kuststrook vraagt om intensiever toezicht. Ook deze planperiode heeft het toezicht op alcoholgebruik een hoge prioriteit. De mogelijkheid wordt onderzocht om het project de Confrontatie in te zetten in Hoorn. Het gedrag van drinkende jeugd wordt vastgelegd op de bodycam. Zij en hun ouders worden er dan later mee geconfronteerd. Doel is gedragsbeïnvloeding van de jongere maar ook van de ouders. De prioriteit op de aanpak van jeugdoverlast blijft hoog. Als de situatie erom vraagt kan de ruimtevrager (2 extra toezichthouders) worden benut.

  • b.

    Huisvuil:

vanuit de wijken komen nog steeds veel klachten en vanuit eigen bevindingen blijkt dat er nog veel plekken zijn waar huisvuil niet correct wordt aangeboden. In 2018 hebben de toezichthouders zes keer deelgenomen aan een afvalproject met de Rayonpost en HVC. Naast de projectmatige aanpak werd vanuit handhaving wekelijks inzet gepleegd op de afvalcontrole.

Na een evaluatie met betrokken partijen bleek dat de bakken met stoorstoffen door de projectmatige aanpak in Hoorn-Risdam-Zwaag fors afgenomen te zijn. Intensieve controle en communicatie in de wijk werpen hun vruchten af. De prioriteit op dit onderwerp verschilt per wijk van hoog, normaal tot laag.

  • c.

    Een goede en veilige bereikbaarheid van de (binnen)stad / Stimuleren van de recreatieve doorvaarbaarheid van de haven en andere vaarroutes:

Daarnaast zal evenals vorige jaren actief toezicht plaatsvonden op een goede doorstroming van verkeer en het voorkomen van parkeerexcessen. Dat betekent dat toezicht op betaald parkeren een hoge prioriteit houdt. De andere taken gericht op een goede doorstroming van het verkeer gaan van prioriteit midden naar hoog. Dat geldt tevens voor het toezicht op de doorvaarbaarheid van de haven en vaarroutes. De activiteiten op vaarroutes houden in dat in ieder geval een keer per jaar, in het voorjaar, wrakken en illegaal aangemeerde boten worden verwijderd. Daarnaast vindt toezicht plaats gedurende de reguliere controles.

  • d.

    Bijtincidenten:

In 2018 zijn er diverse bijtincidenten geweest in Hoorn. Sommige van deze bijtincidenten zijn zo ernstig dat slachtoffers moeten worden behandeld door een dokter of moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Kinderen zijn relatief vaker het slachtoffer dan volwassenen. Gezien de impact van deze incidenten komt dit onderwerp als prioriteit normal in de matrix.

De slachtoffers zijn zowel mens als een andere hond. Eigenaren of houders van agressieve honden kunnen een aanlijn- en muilkorfgebod voor hun hond opgelegd krijgen. In 2018 is dat 5 keer opgelegd. En 1 incident nog in onderzoek. Gevolg hiervan is een toename voor de Handhavers en juridische handhaving voor het opleggen van bestuurlijke maatregel.

9. Thema- en integrale activiteiten

In deze paragraaf benoemen we de onderwerpen die maatschappelijk aandacht hebben en/of waarop toezicht door meerdere disciplines plaatsvindt. Het beoogde effect van onze inzet op deze activiteiten is het leveren van een bijdrage aan een veilige woon- en leefomgeving. Diverse thema’s hebben zijn verder uitgewerkt in de Veiligheidsambitie 2019-2022.

a. Samenwerking Veiligheidsregio NHN en RUD NHN

De brandweer voert periodiek toezicht brandveilig gebruik uit op categorie 3 (industriële) bouwwerken. De aandachtspunten vanuit brandveiligheid zijn echter spaarzaam en beperken zicht tot het niveau van een transparant verlichting voor ontvluchting en de controle van de brandblusser. Het risico dat voortvloeit uit het ontbreken of een defect hiervan is echter beperkt. Ook in dit type bouwwerken is de mate van risicobewustzijn van de gebruiker een factor die veel meer bepalend is voor het ontstaan van brand. Als we het risicobewustzijn weten te verhogen kan een brand worden voorkomen, dat is natuurlijk het ultieme doel.

Ook de RUD voert periodiek controles uit in hetzelfde type bouwwerk. Besloten is om de krachten te bundelen en een plan te ontwikkelen waarin het bijbrengen van risicobewustzijn van de gebruiker centraal zal worden gesteld. Met deze werkwijze wordt een meer efficiënte en effectieve aanpak beoogd.

b. Uitvoering Hennepconvenant

Doel van de hennepcontroles is het wegnemen van gevaarzetting. Tijdens integrale hennep rooidagen trekt een toezichthouder van VBT samen met de politie op om invulling te geven aan het hennepconvenant. De politie treedt strafrechtelijk op. Bij brand- en bouwgevaar treedt de gemeente bestuursrechtelijk op. De kosten van de ruiming verhaalt de gemeente op de overtreder.

c. Arbeidsmigranten

Op basis van signalen en klachten van burgers en meldingen van het KCC (backoffice) houdt het team VBT controle op de huisvesting van arbeidsmigranten binnen de gemeente Hoorn. Onveilige situaties worden geïnventariseerd en aangepakt. De backoffice ontvangt een melding als inschrijving op het adres niet klopt.

Op dit moment maken we nieuw beleid. De aanpak van overlast is één van de onderwerpen in het nieuwe beleid.

d. Ergernissen op straat

Inzet van toezicht vindt plaats op de onderwerpen die bewoners melden bij de gemeente. Het gaat met name om toezicht op de Algemene Plaatselijke Verordening, de Afvalstoffenverordening en Parkeerverordening. De capaciteit wordt veelal ingezet op overlast en vandalisme, parkeren, afval, overlast van (brom)fietsen en aanhangers/autowrakken.

In diverse situaties is samenwerking met andere partijen noodzakelijk. Bijvoorbeeld in de wijken die hoog scoren op overlastmeldingen over afval worden naast het reguliere toezicht minimaal drie maal per jaar integrale handhavingsacties gehouden samen met Groen en Reiniging en Stadsbeheer. Het betreft de wijken: Centrum, Kersenboogerd, Risdam en Grote Waal. Het betreft acties op het gebied van huis, bedrijfs- en grofvuil. Ook op het onderwerp overlast en vandalisme scoren deze wijken hoog. Inzet hierop vindt plaats in afstemming met politie en Intermaris.

e. Vuurwerk Afsteken (Toezicht)

Doel is het leveren van een bijdrage aan een sociaal veilige woon- en leefomgeving. Project eindejaar offensief vuurwerk betekent extra inzet van toezichthouders. De handhavingsacties vinden plaats tijdens de laatste maand van het jaar. Controle vindt met name plaats op speelplekken, parken en nabij verkooppunten van vuurwerk. Minderjarigen die de regels overtreden krijgen de mogelijkheid om naar Halt te gaan. Je krijgt dan geen proces verbaal. In 2018 hebben zeventien jongeren een doorverwijzing naar Halt geaccepteerd. Drie personen ontvingen een proces verbaal.

Tijdens het toezicht in deze periode van het jaar is er tevens extra aandacht voor andere verdachte situaties zoals woninginbraken (verbinding met het donkere dagen offensief).

f. Vuurwerk opslag (RUD NHN)

De opslag en verkoop van vuurwerk brengt veel risico’s met zich mee. Om deze risico’s zo klein mogelijk te houden worden er door de RUD NHN regelmatig controles uitgevoerd. Aan de opslagvoorziening voor vuurwerk zijn regels gebonden. De toezichthouder van de RUD NHN zal deze controleren. Tijdens de laatste maand van het jaar worden alle verkoop- en opslagpunten bezocht. Ook tijdens de verkoopdagen worden alle verkooppunten bezocht.

Op verzoek RUD NHN is er gezamenlijk toezicht met brandweer in decembermaand.

g. Asbest

Asbest tijdens bouw en sloop is opgenomen als een aspect waar prioriteit aan wordt toegekend i.v.m. de gezondheidsrisico’s. Vanwege de gezondheidsrisico’s heeft de wetgever bepaald dat er voor het verwijderen van asbest altijd een melding moet worden gedaan. Het doel hiervan is het waarborgen van een zorgvuldige sanering en afvoer van asbest met zo min mogelijk risico op verspreiding van asbestvezels.

Afhankelijk van de gevaarzetting wordt er bepaald of controles op de naleving van de voorschriften van asbestverwijdering moeten worden uitgevoerd. Ook als bij de gemeente signalen binnenkomen dat sprake is van een (kleine) verbouwing en of sloop, kan men de locatie bezoeken om te kijken of geen asbest wordt verwijderd. Als in het verleden overtredingen zijn geconstateerd, een verzoek tot handhaving wordt ingediend, er klachten binnenkomen of een melding binnenkomt dat asbest is gevonden, moet de situatie worden beoordeeld door de toezichthouder. De gemeente en de RUD NHN werken samen om de risico’s van asbest zo klein mogelijk te houden. De RUD NHN vervult voor de gemeente met betrekking tot sloopmeldingen een adviserende rol. Verder voert de RUD NHN op locatie controles uit en kan de toezichthouder van de RUD NHN handhavend optreden in geval noodzakelijk.

h. Geluid

Bij zowel de gemeente, RUD NHN en de politie komen klachten binnen over geluidsoverlast vanuit horeca-inrichtingen. Ook is gebleken dat horecabedrijven de geluidsnormen niet altijd goed naleven. Wanneer horecabedrijven aan de gestelde geluidseisen voldoen, wordt de geluidsoverlast voor de omgeving tot een aanvaardbaar niveau beperkt, waardoor minder klachten van burgers bij gemeenten en politie binnenkomen. De meeste klachten komen in de avond en nacht binnen en dan meestal in de weekends. Controle op niet reguliere momenten is dus noodzakelijk om het probleem op te lossen. RUD NHN en Team Veiligheid en Toezicht hebben afspraken gemaakt over het uitwisselen van gegevens over geluidsoverlast. In eerdere jaren zijn soortgelijke controles uitgevoerd. Uit ervaring die daarbij is opgedaan, blijkt dat dergelijke acties eigenlijk pas effect hebben, wanneer deze gedurende enkele jaren achtereen worden uitgevoerd. Wanneer blijvend wordt opgetreden tegen geluidsoverlast, wordt door de bedrijven pas overgegaan tot het realiseren van afdoende maatregelen.

Tijdens deze controles wordt gecontroleerd op de geluidsvoorschriften uit het Activiteitenbesluit. Wanneer bedrijven op grond van het Activiteitenbesluit maatwerkvoorschriften opgelegd hebben gekregen, wordt ook op de naleving van deze eisen gecontroleerd.

i. Evenementen, Bereikbaarheid en brandveiligheid

De gemeente en Veiligheidsregio NHN gaan zich de komende planperiode richten op:

  • bijdrage op integrale afstemming met Team Vergunningen en Bouwtoezicht over evenementen met name gericht op de (mogelijke) risico’s en het toezicht.

  • Bereikbaarheid verbeteren voor hulpdiensten tijdens evenementen met name in de havens en tijdens de markten.

  • Verbeteren bewustzijn eigen brandveiligheid bij de organisatoren van de evenementen en de bezoekers.

10. Beschikbare personele middelen

In de begroting zijn de budgetten opgenomen voor de uitvoering van de activiteiten in dit uitvoeringsplan. De beschikbare personele middelen voor Hoorn zijn:

Vergunningverlening

Fte

Bouwen en RO/Beoordelen constructies

4,85 / 0,9

Milieu

3,27

Openbare ruimte

4

Toezicht en Handhaving

Fte

Bouwen en RO

3

Milieu

4,46

Openbare ruimte

21

Juridische handhaving

Fte

Bouwen en RO

1,39

Milieu

0,19

Openbare ruimte

1

Juridische administratieve ondersteuning voor

2,98

Bouwen/RO en Openbare ruimte

Veiligheidsregio NHN

Fte

Risicobeheersing toezicht

2,6

Risicobeheersing Brandveilig Leven

0,4

Risicobeheersing vergunningverlening

1,3

Tabel beschikbare personele middelen

11. Evaluatie Uitvoeringsplan

Ieder jaar doen we verslag over de uitvoering van dit plan. De gemeenteraad krijgt via de jaarrekening inzicht in de resultaten van de toezichtinspanningen in de jaarrekening lichten we toe of de doelen wel of niet zijn gehaald. Als we behoorlijk afwijken van de gestelde doelen lichten we voor zover mogelijk toe wat hiervan de reden geweest kan zijn. De uitkomst van het jaarverslag is tevens weer input voor het eerstvolgende nieuwe uitvoeringsplan.

Een afschrift van de jaarrekening voor wat betreft het toezichtdeel sturen we tevens naar de provincie Noord-Holland in het kader van interbestuurlijk toezicht. Dit toezicht beperkt zich tot de Wabo taken.

12. Nadere toelichting uitvoeringsplan/matrix

In de matrix is onderscheid gemaakt in hoge, normale en lage prioriteit. Hiervoor gelden de volgende definities:

Hoog

Het onderwerp krijgt bijzondere aandacht tijdens iedere reguliere controle en/of er wordt specifiek op het onderwerp gecontroleerd (overtreders worden actief opgespoord);

Normaal

Toezicht op het betreffende onderwerp wordt uitgevoerd tijdens reguliere controles, maar het krijgt geen bijzondere aandacht. Tevens wordt er op basis van klachten en projectmatig gecontroleerd. De controle vindt steekproefsgewijs of gebieds- / objectgericht plaats.

Laag

Toezicht wordt uitgevoerd op basis van klachten/meldingen/verzoeken en indien er signalen zijn van en excessief geval. Er is sprake van reactief optreden.

Het toezicht kan leiden tot een juridisch handhavingtraject. Welke casus krijgt daarbij prioriteit? We hanteren het uitgangspunt waarop de gemeente het meeste risico loopt. Dit betekent dat de volgende prioritering aangehouden wordt voor wat betreft afhandeling:

  • 1.

    een casus met gevaarzetting voor personen/dieren/milieu

  • 2.

    een casus over uiterlijk/esthetica in de Binnenstad

  • 3.

    een casus over uiterlijk/esthetica overig

  • 4.

    overige zaken op basis van ontvangst.

Ondertekening