Beleid voor het aanwijzen van huwelijkslocaties

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Beleid voor het aanwijzen van huwelijkslocaties

Zaaknummer: 1745705

  • -

    Gelezen het voorstel van Gegevensmanagement en Belastingen

Beleid voor het aanwijzen van huwelijkslocaties

  • -

    Gelet op: artikel 1:63 en 1:64 Burgerlijk Wetboek;

  • -

    Artikel 1 Besluit burgerlijke stand;

  • -

    Artikel 108 jo. 147 en artikel 156 Gemeentewet;

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

De beleidsregels voor het aanwijzen van huwelijkslocaties vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van de oude beleidsregels, in werking getreden op 4 oktober 2018 met als kenmerk 2018-209549.

  • 1.

    Huwelijken* kunnen worden voltrokken op een aangewezen vaste locatie, of op iedere andere locatie die geschikt is of geschikt is te maken voor de duur van de plechtigheid onder de volgende voorwaarden:

  • a.

    De locatie bevindt zich binnen de gemeentegrenzen van Hoorn (schepen zijn voor de huwelijksvoltrekking aan een ligplaats afgemeerd op het grondgebied van de gemeente Hoorn);

  • b.

    De locatie is toegankelijk en openbaar;

  • c.

    Indien de huwelijkslocatie een religieus gebouw is en er ook een religieuze inzegening plaatsvindt, moet het burgerlijk huwelijk vóór de religieuze inzegening plaatsvinden. Het burgerlijk huwelijk en de religieuze inzegening kunnen niet door dezelfde persoon uitgevoerd worden;

  • d.

    Het verzoek om een locatie aan te wijzen wordt minimaal 3 maanden voor de huwelijksdatum door het bruidspaar ingediend;

  • e.

    Het bruidspaar is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de locatie en instemming van de eigenaar/exploitant.

  • f.

    De locatie is brand- en bouwveilig;

  • g.

    De beheerder van een locatie moet voor een locatie waar incidenteel of geregeld meer dan 50 personen aanwezig zijn een melding brandveilig gebruik1 doen. Woningen zijn hiervan uitgezonderd;

  • h.

    Als de locatie zich in de openlucht bevindt op een afgebakende locatie moet een melding brandveilig gebruik gedaan worden2 als er meer dan 150 personen tegelijk aanwezig zullen zijn.

  • i.

    De plechtigheid moet ongehinderd kunnen plaatvinden;

  • j.

    Het bruidspaar is verantwoordelijk voor de inrichting van de locatie, zoals de aanwezigheid van een tafel, stoel, spreektafel en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar, verlichting en toiletvoorziening;

  • k.

    In geval van een voltrekking in de openlucht moet een uitwijklocatie beschikbaar zijn;

  • l.

    Extra kosten voor het gebruik van de locatie worden rechtstreeks in rekening gebracht bij het bruidspaar en staan los van de leges die de gemeente in rekening brengt;

  • m.

    Het bruidspaar is aansprakelijk voor overlast en eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht;

  • n.

    Toestemming wordt alleen verleend voor de voltrekking van het huwelijk.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich het recht voor een verzoek te weigeren als de locatie in strijd is met de openbare orde en veiligheid of als er andere (gemeentelijke) activiteiten op de locatie gepland zijn.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

_________

1 Bouwbesluit 2012

2 Besluitbrandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

(*Waar gesproken wordt over huwelijk of bruidsparen moet ook worden verstaan geregistreerd partnerschap en geregistreerde partners).

Aldus vastgesteld, 17 december 2019

College van burgemeester en wethouders

de secretaris,                                     de burgemeester,

Ondertekening