Regeling vervallen per 14-12-2018

Reglement Burgerlijke Stand

Geldend van 04-11-2011 t/m 13-12-2018

Reglement Burgerlijke Stand

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Horst aan de Maas;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

b e s l u i t:

vast te stellen: het Reglement Burgerlijke Stand (het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de werkzaamheden en openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.)

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij collegebesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Het college kan externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen voor één dag. De rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Horst aan de Maas is niet van toepassing op externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in dit lid en er volgt geen vergoeding van kosten.

Artikel 3 Leiding van de dienst

De teammanager Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Kosteloze huwelijksvoltrekking / geregistreerd partnerschap

  • 1. Kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen kunnen worden voltrokken op maandag en woensdag om 9.00 uur. Kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen kunnen alleen worden voltrokken in de trouwzaal van het gemeentehuis, dus nooit in de raadzaal of bijzondere trouwlocaties.

  • 2. Om voor een kosteloos huwelijk in aanmerking te komen, dient minimaal een van de huwende partijen in de gemeente Horst aan de Maas woonachtig te zijn.

  • 3. De burgemeester kan in afwijking van lid 2 beslissen, indien een van de huwende partijen een persoonlijke relatie heeft met de gemeente Horst aan de Maas.

Artikel 5 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en voor het registreren van het partnerschap in het gemeentehuis van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot en met 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en voor het registreren van partnerschap op een bijzondere locatie van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot en met 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur;

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 13.00 uur. Daarnaast van 08.30 uur tot 17.00 uur afspraak op maat.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde openingstijden

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement wordt aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan. Op dat moment worden de reglementen burgerlijke stand, zoals deze zijn vastgesteld in de voormalige gemeenten Horst aan de Maas, Meerlo-Wanssum en Sevenum, ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 25 oktober 2011.

Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas, De burgemeester, De secretaris,

ir. C.H.C. van Rooij mr. drs. A.P.M. ter Voert

Toelichting op het reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhoudig van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • c.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.

De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.

Met lid 2 wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten.

De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad of het college aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 3 Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 4 Kosteloze huwelijken

In dit artikel worden de voorwaarden voor de kosteloze huwelijken bepaald.

Artikel 5 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de verordening toegevoegd. In de praktijk werken veel gemeenten al (dagdelen) op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.

Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld het hoofd burgerzaken), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatsbesluit te nemen.

Artikel 6 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.