Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening tot 1e wijziging van de Legesverordening 2012

Geldend van 06-07-2012 t/m 31-12-2012 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2012

Intitulé

raadsbesluit

Bijlage van gemeenteblad 2012, no. 69.

De raad van de gemeente Horst aan de Maas;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van , gemeenteblad 2012, no. 69;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

“Verordening tot 1 e wijziging van de Legesverordening 2012”

Artikel 1

Wijziging

De in artikel 2 van de “Legesverordening 2012” genoemde tarieventabel wordt vervangen door de bij dit besluit gevoegde en gewijzigde tarieventabel.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeerregel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de dag van de bekendmaking;

  • 2.

    De datum van ingang van de wijziging is 1 juli 2012;

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening tot 1e wijziging van de Legesverordening 2012”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van .

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De griffier,

Legesverordening 2012, vanaf 1 juli 2012

Tarieventabel, behorende bij de verordening tot eerste wijziging van de legesverordening 2012

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

Hoofdstuk 5 Reisdocumenten

Hoofdstuk 6 Rijbewijzen

Hoofdstuk 7 Gemeentearchief

Hoofdstuk 8 Kiezersregister

Hoofdstuk 9 Kadaster

Hoofdstuk 10 Wet op de Kansspelen

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Diversen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 2 Brandbeveiligingsverordening

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Afschriften van stukken

1.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, (waaronder ook een aanvraag in het kader van de WOB wordt verstaan) tot het verstrekken van:

1.1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken

per pagina

€ 0,25

€ 0,25

met een minimum van

€ 2,50

€ 2,50

1.1.1.2

afschriften, kopieën van stukken of digitaal verzonden stukken,

per pagina formaat A0

€ 1,00

€ 1,00

per pagina andere formaten dan A0

€ 0,25

€ 0,25

met een minimum van

€ 2,50

€ 2,50

1.1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken (plotter), per kaart, tekening of lichtdruk vermeerderd met

formaat A4

€ 4,35

€ 4,35

formaat A3

€ 8,45

€ 8,45

formaat A2

€ 12,15

€ 12,15

formaat A1

€ 15,20

€ 15,20

formaat A0

€ 17,65

€ 17,65

1.1.1.4

Indien kopieën van kaarten, tekeningen of lichtdrukken moeten worden opgevraagd bij het stedenbouwkundigbureau en/of een extern bureau worden deze kosten bij de aanvrager in rekening gebracht. Voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag worden deze kosten aan de aanvrager meegedeeld.

1 1.1.5

Alle leges zoals in deze tarieventabel vermeld, worden bij toezending van de stukken per post verhoogd met de portokosten, in overeenstemming met de op de datum van aanvraag geldende officiële tarieven van PostNL.

1.1.1.6

Een uittreksel of een ander stuk, een vergunning of ontheffing, dan wel elke andere beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen.

€ 31,30

€ 31,30

1.1.1.7

Voor alle overige werkzaamheden in het persoonlijke belang van de aanvrager, zoals het doen van nasporingen, het verrichten van onderzoek, het maken van een samenvatting, het voeren van overleg, het uitoefenen van toezicht of het houden van controle per kwartier

€ 20,85

€ 20,85

1.1.1.8.a

Indien de gemeente voor een aanvraag externe ( advies- ) kosten maakt, worden de in de verordening opgenomen bedragen verhoogd met de externe kosten, tenzij uit het in de verordening opgenomen tarief expliciet blijkt, dat dit tarief inclusief externe kosten is.

1.1.1.8.b

Voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag, stelt de projectleider, dan wel het hoofd van de afdeling de aanvrager in kennis van de verhoging, welke hij onderbouwt met een begroting.

1.1.1.8.c

De aanvraag wordt op de vijfde werkdag, na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, in behandeling genomen. De aanvraag wordt niet in behandeling genomen, indien de aanvrager de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk intrekt.

1.1.1.8.d

Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Stukken Planning en Control Cyclus

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van een product uit de planning en Control Cyclus, zoals Begroting, productenraming, Jaarrekening, Jaarverslag of productenrealisatie per pagina

€ 0,10

€ 0,10

Stukken Raad/Commissies

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.2.1

een exemplaar van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina:

€ 0,25

€ 0,25

1.2.2.2

een exemplaar van de stukken behorende bij een raadscommissie per pagina:

€ 0,25

€ 0,25

1.2.2.3

voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.2.2.3.1

op de verslagen van een vergadering van een raadscommissie (toezending per post); artikel 1.1.1.5 blijft buiten beschouwing

€ 36,00

€ 36,00

1.2.2.3.2

op de verslagen van een vergadering van een raadscommissie (indien afgehaald)

€ 26,00

€ 26,00

1.2.2.3.3

op de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie (toezending per post); artikel 1.1.1.5 blijft buiten beschouwing

€ 88,10

€ 88,10

1.2.2.3.4

op de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie (indien afgehaald)

€ 26,00

€ 26,00

1.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.3.1

een exemplaar van de Algemeen Plaatselijke Verordening

€ 10,45

€ 10,45

1.2.3.2

een exemplaar van de bouwverordening met toelichting

€ 20,85

€ 20,85

1.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.4.1

een abonnement op de openbare besluitenlijst van burgemeester en wethouders, per jaargang (toezending per post); artikel 1.1.1.5 blijft buiten beschouwing

€ 173,10

€ 173,10

1.2.4.2

een abonnement op de openbare besluitenlijst van burgemeester en wethouders, per jaargang. (indien afgehaald)

€ 86,90

€ 86,90

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Huwelijksvoltrekking en Partnerschapsregistratie

1.3

Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk van een paar

1.3.1

in de trouwzaal in het gemeentehuis van Horst:

1.3.1.1

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur

€ 208,00

€ 208,00

met uitzondering van de in het "Reglement Burgerlijke Stand" van de gemeente Horst aan de Maas opgenomen data voor kosteloze huwelijksvoltrekking / registratie partnerschap.

1.3.1.2

Op de dagdelen die door het college zijn aangewezen als een collectieve vrije dag voor het personeel van de gemeente of op een zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur

€ 417,00

€ 417,00

1.3.2

in de Raadzaal te Horst:

1.3.2.1

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur

€ 338,00

€ 338,00

1.3.2.2

Op de dagdelen die door het college zijn aangewezen als een collectieve vrije dag voor het personeel van de gemeente of op een zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur

€ 547,00

€ 547,00

1.3.3

op een andere locatie dan genoemd in artikel 1.3.1. en 1.3.2 inclusief de huur van de locatie:

1.3.3.1

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur

€ 511,00

€ 511,00

1.3.3.2

Op de dagdelen die door het college zijn aangewezen als een collectieve vrije dag voor het personeel van de gemeente of op een zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur

€ 715,00

€ 715,00

1.3.4

In afwijking van de in artikel 1.3.1. t/m 1.3.3 genoemde tarieven, is het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in de aangiftekamer van de burgerlijke stand in het gemeentehuis van Horst, gratis.

1.3.5

Het tarief bedraagt voor het wijzigen / annuleren van datum en/of tijd van een gereserveerd en bevestigd huwelijk of partnerschap

€ 31,70

€ 31,70

1.3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.3.6.1

een trouw- dan wel partnerschapboekje in leer uitgevoerd

€ 39,60

€ 39,60

1.3.6.2

een trouw- dan wel partnerschapboekje in eenvoudige uitvoering

€ 29,15

€ 29,15

1.3.7

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 19,85

€ 19,85

1.3.8

Voor het beschikbaar stellen van getuigen door de gemeente voor een huwelijksvoltrekking bedraagt het tarief per getuige

€ 34,75

€ 34,75

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.2. en 1.4.3, wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens over een persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:

1.4.1.1

per verstrekking

€ 9,90

€ 9,90

1.4.1.2

per verstrekking via onze internetsite

€ 4,20

€ 4,20

1.4.1.3

als bedoeld in artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (wettelijk tarief)

€ 2,27

€ 2,27

1.4.1.4

van een persoonslijst als bedoeld in artikel 79, lid 3 van de Wet Gemeentelijke basisadministratie

€ 9,95

€ 9,95

Bewijs van opneming

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het afgegeven van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie van:

1.4.2.1

1 persoon

€ 6,25

€ 6,25

1.4.2.2

1 persoon (internationaal) (aan het loket)

€ 11,25

€ 11,25

1.4.2.3

meerdere personen op één adres

€ 8,30

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van 1 of meer kaartverzameling of registers, voor ieder besteed kwartier

€ 19,80

€ 19,80

1.4.4

Voor het verstrekken van persoonsgegevens uit het GBA via een alternatief medium aan een afnemer of bijzondere derden van de gemeentelijke basisadministratie, als bedoeld in artikel 6, vijfde lid, Besluit GBA

€ 23,65

€ 23,65

Legaliseren

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het legaliseren van een handtekening of voor het ter legalisatie zenden naar een andere gemeente in Nederland in het persoonlijke belang van de aanvrager

€ 6,25

€ 6,25

Diversen

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.4.6.1

een bewijs van in leven zijn

€ 6,25

€ 6,25

1.4.6.2

een bewijs van Nederlanderschap

€ 6,25

€ 6,25

Hoofdstuk 5 Reisdocumenten

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Paspoorten

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.5.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een vreemdelingenpaspoort, een vluchtelingenpaspoort of een faciliteitenpaspoort

€ 48,70

€ 48,70

1.5.1.2

tot het verstrekken van een paspoort met een groter aantal bladzijden dan een paspoort als bedoeld onder 1.5.1.1. (zakenpaspoort)

€ 48,70

€ 48,70

1.5.1.3

tot het vermelden van de personalia van kinderen direct bij de aanvraag van het nieuwe paspoort, per kind

€ 9,35

€ 9,35

1.5.1.4

tot het vermelden van de personalia van kinderen in een bestaand paspoort middels een bijschrijvingssticker, per kind

€ 21,85

€ 21,85

1.5.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.5.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

€ 30,00

€ 30,00

1.5.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.5.2.1

€ 40,05

€ 40,05

(spoed)toeslagen

1.5.3

De tarieven als genoemd in 1.5.1.1 t/m 1.5.2.2 worden bij een spoedaanvraag vermeerderd met een bedrag per:

1.5.3.1

reisdocument

€ 45,90

€ 45,90

1.5.3.2

bijschrijvingssticker

€ 21,80

€ 21,80

1.5.3.3

Het tarief genoemd in 1.5.3.1 en 1.5.3.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.5.1.1 en 1. 5.1.2 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.5.1.3 slechts één keer per reisdocument berekend

1.5.4

Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag voor een document als opgenomen onder punt 1.5.1.1. tot en met 1.5.2.2 het oorspronkelijk afgegeven document niet overlegd kan worden, wordt het tarief ter zake verhoogd met

€ 15,65

€ 15,65

Diversen

1.5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.5.5.1

tot het verstrekken van een Europees medisch paspoort (EMP)

€ 5,35

Hoofdstuk 6 Rijbewijzen

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Rijbewijzen

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.6.1.1

het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 36,80

€ 36,80

1.6.1.2

het afgeven van een rijbewijs, als bedoeld onder 1.6.1.1. wordt, indien aan de aanvrager al eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kan worden overlegd, verhoogd met

€ 15,65

€ 15,65

Spoedtoeslagen

1.6.2

Het tarief als genoemd onder 1. 6.1.1 wordt bij een spoedaanvraag vermeerderd met een toeslag van

€ 34,65

€ 34,65

Hoofdstuk 7 Gemeentearchief

Gemeentearchief

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in het gemeentearchief berustende stukken met hulp van een ambtenaar, per kwartier

€ 19,85

€ 19,85

Hoofdstuk 8 Kiezersregister

Kiezersregister

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in art. D4 van de Kieswet

€ 6,80

€ 6,80

Hoofdstuk 9 Kadaster

Gemeentelijke kadastrale balie

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een:

1.9.1.1

kadastraal bericht eigendom

€ 6,15

€ 6,15

1.9.1.2

kadastraal uittreksel (gewaarmerkt)

€ 20,45

€ 20,45

1.9.1.3

hypothecair bericht object

€ 6,15

€ 6,15

1.9.1.4

hypothecair uittreksel (gewaarmerkt)

€ 20,45

€ 20,45

1.9.1.5

uittreksel uit de kadastrale kaart

€ 6,15

€ 6,15

1.9.1.6

afschrift uit de openbare registers

€ 6,15

€ 6,15

Hoofdstuk 10 Wet op de Kansspelen

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Kansspelen

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 19,40

€ 19,40

1.10.2.

De maximale tarieven genoemd in het Speelautomatenbesluit 2000houdende regels ter uitvoering van de Wet op de kansspelen worden aangehouden voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge art. 3

Vergunning voor het exploiteren van een speelautomatenhal

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als gevolg van art. 2, lid 1 van de Verordening speelautomatenhallen Horst aan de Maas voor het exploiteren van een speelautomatenhal voo

€ 608,65

€ 608,65

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Winkeltijden

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.11.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 38,85

€ 38,85

1.11.1.2

tot het verlenen van toestemming om een onderdeel 1.11.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander of een in onderdeel 1.11.1.1. bedoelde ontheffing in te trekken of wijzigen

€ 38,85

€ 38,85

Hoofdstuk 12 Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.12.1.1

het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart als bedoeld in art. 49 van het Besluit administratieve bepalingen betreffende het wegverkeer (BABW)

€ 32,20

€ 32,20

1.12.1.2

het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

€ 31,30

€ 31,30

1.12.1.3

het verlengen of wijzigen van een een ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

€ 20,00

€ 20,00

Hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Huisaansluiting

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding voor een huisaansluiting

€ 23,07

€ 23,07

Meldingen

1.13.2

Het tarief bedraagt:

1.13.2.1

voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming over tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoelt in art. 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 120,58

€ 120,58

1.13.2.2

het in artikel 1.13.2.1 genoemde bedrag verhoogd met:

als met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk.

€ 72,83

€ 72,83

1.13.2.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het bedrag genoemd in 1.13.2.1. verhoogt met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting zoals vermeld onder 1.1.1.8 van deze tarieventabel

1.13.2.4

indien een begroting als bedoeld in artikel 1.13.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde dag schriftelijk is ingetrokken.

Telecommunicatieverordening

1.13.3

Het tarief voor het houden van toezicht c.q. het uitoefenen van controle op de werkzaamheden bedoeld in artikel 1, lid g van de Telecommunicatieverordening gemeente Horst aan de Maas 2001, wordt aangehouden de herstraatregeling die jaarlijks wordt vastgesteld in de Richtlijn Tarieven (graaf) werkzaamheden telecom.

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Begripsbepaling bouwkosten

2.1.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

Voor het conform het hier boven berekenen van de aanlegkosten worden de m² en m³ prijzen per categorie gebouwen en bouwwerken gehanteerd, zoals die op de jaarlijks door het Regionaal Overleg Bouwtoezicht Noord- en Midden-Limburg gepubliceerde lijst zijn aangegeven.

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

Voor het conform het hier boven berekenen van de bouwkosten worden de m² en m³ prijzen per categorie gebouwen en bouwwerken gehanteerd, zoals die op de jaarlijks door het Regionaal Overleg Bouwtoezicht Noord- en Midden-Limburg gepubliceerde lijst zijn aangegeven.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijke voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project voldoet aan:

-het geldende bestemmingsplan

€ 64,70

€ 64,70

-aan redelijke eisen van welstand

€ 64,70

€ 64,70

2.2.2

tot het beoordelen van een conceptaanvraag van de leges zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag zoals genoemd in 2.3. berekend zouden worden.

25%

25%

Deze beoordeling van de conceptaanvraag gaat over de vraag of voor een, op basis van het concept, uitgewerkt (bouw)plan het verlenen van een omgevingsvergunning mogelijk is.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

een vast bedrag van

€ 56,15

€ 148,00

2.3.1.1.2

Bij bouwplannen waarvan de bouwkosten meer dan € 5.000,-- doch niet meer dan € 150.000,-- bedragen, wordt het in 2.3.1.1.1 genoemde bedrag vermeerderd met

2,20%

2,0%

van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 5.000,-- te boven gaan.

2.3.1.1.3

Bij bouwplannen waarvan de bouwkosten meer dan € 150.000,-- doch niet meer dan € 10.000.000,-- bedragen, wordt het in 2.3.1.1.1 genoemde bedrag vermeerderd met

een vast bedrag van

€ 3.334,15

€ 2.900,00

en daarnaast vermeerderd met

1,25%

1,4%

van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 150.000,-- te boven gaan.

2.3.1.1.4

Bij bouwplannen waarvan de bouwkosten meer dan € 10.000.000,-- bedragen wordt het in 2.3.1.1.1 genoemde bedrag vermeerderd met een vast bedrag van

€ 140.800,00

en daarnaast vermeerderd met

0,9%

van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 10.000.000,-- te boven gaan, waarbij de totaal op basis van artikel 2.3.1.1 berekende leges maximaal

€ 300.000,00

bedragen.

Extra welstandstoets

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 67,80

€ 67,80

2.3.1.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning (1e fase) voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, resp. artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo moet worden verleend en hierover het advies van de bouwmeester of de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit / gemandateerd lid Commissie Ruimtelijke Kwaliteitmoet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 t/m 2.3.1.3 berekende bedrag voor elke toetsing verhoogd met

€ 67,80

€ 67,80

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

€ 505,85

€ 505,85

2.3.1.5

Het tarief bedraagt voor aanvraag voor een advies betreffende een agrarische vestiging waarbij de volwaardigheid en/of noodzaak van dit bedrijf getoetst dient te worden

€ 505,85

€ 505,85

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

50%

50%

Aanlegactiviteiten

2.3.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 208,60

€ 208,60

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

2.3.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1˚, of artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 156,45

€ 250,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2˚, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 156,45

€ 250,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3˚, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking, uitgebreide procedure):

€ 2.023,30

€ 2.500,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 156,45

€ 300,00

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 156,45

€ 300,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 156,45

€ 300,00

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 156,45

€ 300,00

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

2.3.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking):

€ 156,45

€ 250,00

2.3.4.2

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking):

€ 156,45

€ 250,00

2.3.4.3

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking, uitgebreide procedure):

€ 2.023,30

€ 2.500,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 156,45

€ 300,00

2.3.4.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 156,45

€ 300,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 156,45

€ 300,00

2.3.4.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 156,45

€ 300,00

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

met een gebruiksoppervlakte < 200 m²

€ 430,75

€ 430,75

2.3.5.1.2

met een gebruiksoppervlakte ≥ 200 m² en < 1.000 m²

€ 430,75

€ 430,75

verhoogd met

€ 107,40

€ 107,40

per volle 100 m² boven de 200 m²

2.3.5.1.3

met een gebruiksoppervlakte ≥ 1.000 m² en < 5.000 m²

€ 1.289,95

€ 1.289,95

verhoogd met

€ 27,10

€ 27,10

per volle 100 m² boven de 1.000 m²

2.3.5.1.4

met een gebruiksoppervlakte ≥ 5.000 m² en < 50.000 m²

€ 2.373,95

€ 2.373,95

verhoogd met

€ 3,10

€ 3,10

per volle 100 m² boven de 5.000 m²

2.3.5.1.5

met een gebruiksoppervlakte ≥ 50.000 m²

€ 3.768,95

€ 3.768,95

verhoogd met

€ 1,05

€ 1,05

per volle 100 m² boven de 50.000 m²

2.3.5.2

In afwijking van artikel 2.3.5.1 bedraagt het tarief voor de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, waarbij sprake is van een tijdelijk gewijzigd gebruik van een bouwwerk (maximaal 4 weken).

30%

30%

van het in artikel 2.3.5.1 vermelde tarief

2.3.5.3

voor een omgevingsvergunning afwijkend van, of aanvullend op, een eerder verstrekte omgevingsvergunning, wordt het tarief onder artikel 2.3.5 slechts berekend over het gewijzigde of aanvullende gedeelte

2.3.5.4

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van overdracht van een omgevingsvergunning aan de nieuwe gebruiker

€ 52,15

€ 52,15

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

2.3.5.5

indien de aanvraag voor het verlenen van de ontheffing of vergunning door de aanvrager wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van

50%

50%

van de op grond van 2.3.5.1 en 2.3.5.2 geheven leges verleend.

2.3.5.6

indien de gevraagde ontheffing of vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van

50%

50%

van de op grond van 2.3.5.1 en 2.3.5.2 geheven leges verleend.

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 182,50

€ 182,50

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.7.1

indien de hoeveelheid sloopafval minder dan 50 m³ bedraagt

€ 78,20

€ 78,20

2.3.7.2

indien de hoeveelheid sloopafval 50 m³ of meer bedraagt

€ 182,50

€ 182,50

2.3.7.3

indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor de activiteit slopen een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden, wordt het in 2.3.7 genoemde bedrag verhoogd met

€ 203,40

€ 203,40

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 203,40

€ 203,40

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoelt in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 203,40

€ 203,40

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

2.3.9

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 203,40

€ 203,40

Kappen

2.3.10

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoelt in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 93,85

€ 93,85

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.11

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

60%

60%

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

50%

50%

Beoordeling rapporten

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

2.3.12

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld:

2.3.12.1

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.2

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.3

voor de beoordeling van een bouwveiligheidsplan

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.4

voor de beoordeling van een akoestisch onderzoeksrapport

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.5

voor de beoordeling van een onderzoeksrapport betreffende de geluidsbelasting op gevels van een te bouwen of te verbouwen woning of andere geluidgevoelige gebouwen

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.6

voor de beoordeling van een brandveiligheidsrapport

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.7

voor de beoordeling van een onderzoeksrapport naar externe veiligheid

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.8

voor de beoordeling van een onderzoeksrapport naar aanwezige flora en fauna

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.9

voor de beoordeling van een natuurcompensatierapport

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.10

voor de beoordeling van een milieukundig onderzoeksrapport betreffende de luchtkwaliteit

€ 203,40

€ 203,40

2.3.12.11

voor de beoordeling van overige rapporten

€ 203,40

€ 203,40

Onderdeel (archeologisch bodemrapport) vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel (aanlegactiviteit) bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel(archeologisch bodemrapport) zelf toepassing vindt.

Advies

2.3.13

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.13.1

Indien een begroting als bedoeld in het vorige artikel is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.14

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoelt in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.14.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 203,40

€ 203,40

2.3.14.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

€ 203,40

€ 203,40

Hoofdstuk 4 Vermindering

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Vermindering

2.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in artikel 2.2.1 of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in artikel 2.2.2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, en waarbij de datum van indienen van de aanvraag maximaal 1 jaar na datum van het advies op het vooroverleg of de conceptaanvraag ligt, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 De vermindering beloopt:

2.4.1.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.1.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.1.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwplan met een BRL 5019 gecertificeerde bouwplantoets, bedraagt de vermindering:

100%

van de in 2.3.1.1.1 geheven leges

en daarnaast bedraagt de teruggaaf

75%

van de in 2.3.1.1.2, 2.3.1.1.3 en 2.3.1.1.4 geheven leges

2.4.3

Indien bij een aanvraag om een omgevingsvergunning ten tijde van de aanvraag alle noodzakelijke bescheiden zijn bijgevoegd, bedraagt de vermindering:

50%

van de in 2.3.1.1.1 geheven leges

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Intrekking aanvraag omgevingsvergunning

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, en 2.3.7, intrekt vóór afronding van de ontvankelijkheidstoets, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

20%

100%

van de in 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, en 2.3.7 geheven leges

verminderd met een vast bedrag van

€ 74,00

2.5.1.2

Indien op een later tijdstip dan in 2.5.1.1 wordt bedoeld doch voor het verlenen van de omgevingsvergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, bedraagt de teruggaaf

40%

40%

van de in 2.3.1.1.2, 2.3.1.1.3, 2.3.1.1.4, 2.3.2, 2.3.6, en 2.3.7 geheven leges.

Buiten behandeling stellen aanvraag omgevingsvergunning

2.5.2

Als de gemeente op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht besluit om de in behandeling genomen aanvraag, om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, niet verder te behandelen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

100%

van de in 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, en 2.3.7 geheven leges

verminderd met een vast bedrag van

€ 74,00

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Weigering aanvraag omgevingsvergunning

2.5.3

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

40%

30%

van de in 2.3.1.1.2, 2.3.1.1.3, 2.3.1.1.4, 2.3.2, 2.3.6, en 2.3.7 geheven leges

Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeelt, geringe wijziging in het project:

€ 203,40

€ 203,40

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en onder b, Wro

€ 2.023,30

€ 2.500,00

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.067,50

€ 3.067,50

Hoofdstuk 8 Diversen

Versnelde procedure

2.8.1

Indien een omgevingsvergunning op verzoek van de aanvrager binnen een periode van 14 dagen verleend moet worden, worden de onder 2.3.1 t/m 2.3.11 genoemde bedragen verhoogd met

50%

50%

Overschrijven

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag van degene op wiens naam de omgevingsvergunning is gesteld of op aanvraag van diens rechtsverkrijgende overschrijven op naam van een ander

€ 56,15

€ 56,15

Aanvullende verhogingen

2.8.3

Indien voor een aanvraag zoals genoemd in 2.3.3 of 2.3.4, het opstellen van de ruimtelijke onderbouwing c.q. de ruimtelijke toelichting door de gemeente plaatsvindt, wordt het in 2.3.3.2 of 2.3.4.2 genoemde bedrag verhoogd met

€ 1.011,65

€ 1.011,65

Procedure hogere grenswaarde

2.8.4

Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwplan waarbij uitsluitend ten behoeve van die aanvraag, tevens een procedure tot vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoelt in de Wet geluidshinder moet

€ 834,35

€ 834,35

2.8.4.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een verzoek, waarbij uitsluitend ten behoeve van dat verzoek tevens een procedure tot vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoelt in de Wet geluidshinder moet worden toegepast, worden de leges verhoogd met

€ 834,35

€ 834,35

Exploitatievergunning

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

2.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in art. 2.3.1.2. van de Algemeen Plaatselijke Verordening (exploitatievergunning)

€ 292,05

€ 292,05

2.8.5.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een wijziging ter zake van de juridische ondernemingsvorm en/of leidinggevenden, dan wel een wijziging van het aantal lokaliteiten binnen een bestaande inrichting, wordt het tarief verlaagd met

50%

50%

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 203,40

€ 203,40

Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

Drank- en Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.1.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank en Horecawet

€ 414,35

€ 414,35

3.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een wijziging m.b.t. de juridische ondernemingsvorm en/of de leidinggevenden, dan wel een wijziging van het aantal lokaliteiten binnen een bestaande inrichting, wordt het tarief verlaagd met

50%

50%

3.1.3

een ambtshalve wijziging ten behoeve van leidinggevende/inrichting van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 71,20

€ 71,20

3.1.4

een ontheffing als gevolg van art. 35 van de Drank- en Horecawet

€ 32,25

€ 32,25

Hoofdstuk 2 Brandbeveiligingsverordening

Brandbeveiligingsverordening

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening:

3.2.1.1

met een gebruiksoppervlakte < 200 m²

€ 430,75

€ 430,75

3.2.1.2

met een gebruiksoppervlakte ≥ 200 m² en < 1.000 m²

€ 430,75

€ 430,75

verhoogd met

€ 107,40

€ 107,40

per volle 100 m² boven de 200 m²

3.2.1.3

met een gebruiksoppervlakte ≥ 1.000 m² en < 5.000 m²

€ 1.289,95

€ 1.289,95

verhoogd met

€ 27,10

€ 27,10

per volle 100 m² boven de 1.000 m²

3.2.1.4

met een gebruiksoppervlakte ≥ 5.000 m² en < 50.000 m²

€ 2.373,95

€ 2.373,95

verhoogd met

€ 3,10

€ 3,10

per volle 100 m² boven de 5.000 m²

3.2.1.5

met een gebruiksoppervlakte ≥ 50.000 m²

€ 3.768,95

€ 3.768,95

verhoogd met

€ 1,05

€ 1,05

per volle 100 m² boven de 50.000 m²

3.2.2

In afwijking van artikel 3.2.1 bedraagt het tarief voor de aanvraag van een vergunning die betrekking heeft op het tijdelijk gewijzigd gebruik van een inrichting:"

3.2.2.1

indien het gebruik van een inrichting voor een voor iedereen toegankelijk evenement, een gebruiksduur van maximaal 4 weken heeft

30%

30%

van het in artikel 3.2.1 vermelde tarief.

3.2.2.2

indien het gebruik van een inrichting voor een niet voor iedereen toegankelijk evenement, een gebruiksduur van maximaal 4 weken heeft

10%

10%

van het in artikel 3.2.1 vermelde tarief.

3.2.3

indien de aanvraag voor het verlenen van de ontheffing of vergunning door de aanvrager wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van

50%

50%

van de op grond van 3.2.1 en 3.2.2 geheven leges verleend.

3.2.4

indien de gevraagde ontheffing of vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van

50%

50%

van de op grond van 3.2.1 en 3.2.2 geheven leges verleend.

Hoofdstuk 3 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

2012 t/m 30 juni

2012 vanaf 1 juli

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 31,30