Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas

Geldend van 14-12-2018 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

b e s l u i t:

vast te stellen het:

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND GEMEENTE HORST AAN DE MAAS (het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de werkzaamheden en openstelling van het bureau van de burgerlijke stand)

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij collegebesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de unit Burgerzaken van de gemeente.

  • 2. De reguliere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Het college kan externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen c.q. benoemen voor één dag. De rechtspositieregeling voor de reguliere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Horst aan de Maas is niet van toepassing op externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in dit lid en er volgt geen vergoeding van kosten.

Artikel 3 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. Voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, kunnen de wettelijke taken buiten het gemeentehuis verricht worden.

Artikel 4 Leiding van de dienst

Het teamhoofd Klant Contact Centrum & Burgerzaken treedt op als hoofd van de burgerlijke stand en is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking / geregistreerd partnerschap

  • 1. Kosteloze huwelijken en kosteloze geregistreerde partnerschappen kunnen worden voltrokken op maandag en woensdag om 8.30 uur. Kosteloze huwelijken en kosteloze geregistreerde partnerschappen kunnen uitsluitend worden voltrokken in de aangiftekamer van het gemeentehuis. Bij deze ceremonie zijn geen gasten aanwezig, uitgezonderd de getuigen.

  • 2. Om voor een kosteloos huwelijk of kosteloos geregistreerd partnerschap in aanmerking te komen, dient minimaal een van de huwende partijen in de gemeente Horst aan de Maas woonachtig te zijn.

  • 3. De burgemeester kan in afwijking van lid 2 besluiten een kosteloos huwelijk of kosteloos geregistreerd partnerschap toe te staan, indien een van de huwende partijen een persoonlijke relatie of binding heeft met de gemeente Horst aan de Maas.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor reguliere huwelijksvoltrekkingen en voor het registreren van het partnerschap in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot en met 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en voor het registreren van partnerschappen op een bijzondere locatie van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot en met 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur;

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag van 08.00 tot 19.00 uur enkel op afspraak. Op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.00 uur tot 16.00 uur enkel op afspraak.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door de burgemeester aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de burgemeester, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 4. In bijzondere gevallen kan de burgemeester besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde openingstijden.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand gemeente Horst aan de Maas.

  • 2. Het reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan. Op dat moment wordt het Reglement burgerlijke stand, zoals door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas is vastgesteld op 25 oktober 2011, ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 november 2018

Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

De burgemeester,

Ina Leppink-Schuitema

De secretaris,

drs. Hans van der Noordt MMO

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

a. de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

b. de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

a. de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

b. de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

c. de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.

De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, die benoemd wordt voor één dag, dient in een andere gemeente al benoemd en beëdigd te zijn en een verklaring te overleggen, dat hij/zij nog steeds regulier huwelijken voltrekt. In deze verklaring moet staan dat betrokkene benoemd is in de betreffende gemeente voor een periode van minimaal één jaar of langer. Deze eis ligt er om de kwaliteit van de huwelijksvoltrekkingen naar de bruidsparen toe te garanderen.

Artikel 3 Locatie

In artikel 3 wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten.

De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad of het college aangewezen andere locatie) worden verricht.

Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 4 Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 5 Kosteloze huwelijken

In dit artikel worden de voorwaarden voor de kosteloze huwelijken bepaald.

Enkele voorwaarden zijn o.a.

a. Kosteloos huwelijk of kosteloos geregistreerd partnerschap op maandag en woensdag om 8.30 uur, duur ca. 10 minuten. Dit huwelijk / geregistreerd partnerschap wordt voltrokken in de aangiftekamer met de getuigen en verder geen gasten. Voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand (collega van de afdeling burgerzaken). Er is hierbij geen bode aanwezig en er zal vooraf geen gesprek zijn met de ambtenaar die het huwelijk voltrekt.

b. Om voor een kosteloos huwelijk / kosteloos geregistreerd partnerschap in aanmerking te komen, dient minimaal een van de huwende / registrerende partijen in de gemeente Horst aan de Maas woonachtig te zijn.

c. De burgemeester kan in afwijking van b beslissen, indien een van de huwende / registrerende partijen een persoonlijke relatie heeft met de gemeente Horst aan de Maas. Bijvoorbeeld geboren en getogen in Horst aan de Maas, maar nu elders wonend.

Artikel 6 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de verordening toegevoegd. In de praktijk werken veel gemeenten al (dagdelen) op afspraak, onder meer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.

Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld het teamhoofd KCC), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatbesluit te nemen.

Artikel 7 Slotbepalingen

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.