Regeling vervallen per 01-01-2024

Besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Horst aan de Maas houdende bepalingen over en verlening van mandaten en volmachten (Mandaat- en volmachtregeling gemeente Horst aan de Maas)

Geldend van 03-07-2020 t/m 31-12-2023

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Horst aan de Maas houdende bepalingen over en verlening van mandaten en volmachten (Mandaat- en volmachtregeling gemeente Horst aan de Maas)

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Horst aan de Maas alsmede de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Horst aan de Maas, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het ter bevordering van een snelle, klantgerichte besluitvorming en afdoening van zaken en de efficiency van de gemeentelijke organisatie wenselijk is de uitoefening van bepaalde bestuursrechtelijke bevoegdheden en de ondertekening van bepaalde stukken, alsmede bevoegdheden tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verrichten van andere handelingen op te dragen aan ambtelijk leidinggevenden en medewerkers van de gemeente Horst aan de Maas en aan niet tot de gemeentelijke organisatie behorende andere functionarissen;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de volgende:

MANDAAT- EN VOLMACHTREGELING GEMEENTE HORST AAN DE MAAS

Hoofdstuk 1 Mandaten

Artikel 1 Mandaatverlening aan leidinggevenden, medewerkers en andere functionarissen

  • 1. De uitoefening van de bevoegdheden, aangeduid in het bij deze regeling behorende mandaat- en volmachtregister en zoals dit nadien wordt gewijzigd, wordt opgedragen aan de daarin genoemde leidinggevenden en medewerkers en de daarin genoemde andere functionarissen.

  • 2. De mandaten worden verleend binnen het kader van het door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar vastgestelde beleid, binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en in overeenstemming met de budgethoudersregeling.

  • 3. Indien de uitoefening van de in het mandaat- en vomachtregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.

  • 4. Waar in het mandaat- en volmachtregister is genoemd de bevoegdheid tot het nemen van een positief besluit in mandaat wordt daaronder mede verstaan het nemen van een negatief besluit en het wijzigen of intrekken van een besluit. Het bepaalde in artikel 4, derde lid, is van toepassing.

  • 5. Mandaat doet geen afbreuk aan de voor de organisatie vastgelegde verantwoordingslijnen.

Artikel 2 Vervanging

Aan medewerkers gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de functioneel leidinggevende (senior medewerker) en de hiërarchisch leidinggevende (gemeentesecretaris, clustermanager, teamhoofd en sectiehoofd).

Aan leidinggevenden gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de hoger leidinggevenden. Leidinggevenden kunnen elkaar tevens horizontaal vervangen.

Artikel 3 Uitzonderingen

Mandaat wordt niet verleend indien het betreft een bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het vaststellen van beleidsregels.

Artikel 4 Geen mandaat in geval van beleidsbepalende aspecten

  • 1. De gemandateerden leggen te nemen besluiten die beleidsbepalende aspecten bevatten ter besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar.

  • 2. Stukken worden in ieder geval geacht beleidsbepalende aspecten te bevatten indien:

    • a.

      deze kunnen leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde gedrags- of beleidslijn;

    • b.

      deze een belangrijke politiek bestuurlijke relevantie hebben;

    • c.

      afdoening daarvan niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties heeft;

    • d.

      dit door of namens het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar kenbaar is gemaakt.

  • 3. Indien een aanvraag overeenkomstig de regelgeving en het op dat terrein geldende beleid geheel of gedeeltelijk moet worden afgewezen, kan van de gemandateerde bevoegdheid gebruik worden gemaakt, tenzij door het nemen van een negatief besluit wordt afgeweken van een vaste gedrags- of beleidslijn van het college of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar dan wel zich hierdoor één van de overige beleidsbepalende aspecten, als genoemd in het tweede lid, voordoet. In een dergelijk geval dient de aanvraag aan het college of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar te worden voorgelegd.

Artikel 5 Afstemming

  • 1. Indien het onderwerp van mandaat meer dan één team aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2. Bij het ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

Artikel 6 Algemeen ondertekeningsmandaat aan clustermanagers en teamhoofden

  • 1. De mandaten als opgenomen in het bij deze mandaatregeling behorende mandaat- en volmachtregister betreffen alle afdoeningsmandaten. Aan de clustermanagers en teamhoofden wordt een algemeen mandaat verleend voor het ondertekenen van alle besluiten die door het college of de burgemeester zelf zijn genomen of die door de portefeuillehouder krachtens mandaat van het college zijn genomen en voor het bekendmaken en mededelen van deze besluiten aan derden.

  • 2. Van het in het eerste lid genoemde algemeen ondertekeningsmandaat wordt geen gebruik gemaakt indien:

    • a.

      het besluitvorming van het college of de burgemeester betreft ten aanzien van een onderwerp met belangrijk politiek-bestuurlijk gewicht;

    • b.

      zich na de beslissing nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijk-politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;

    • c.

      de wens daartoe door of namens het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester kenbaar is gemaakt;

    • d.

      het correspondentie betreft waarvan ondertekening door burgemeester en wethouders of de burgemeester uit oogpunt van representatie gewenst is.

Artikel 7 Ondertekening besluiten en correspondentie krachtens afdoeningsmandaat

Krachtens afdoeningsmandaat genomen besluiten en de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende correspondentie worden door de gemandateerde als volgt ondertekend:

a. ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens het college van burgemeester en wethouders:

Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

namens dezen,

daaronder gevolgd door de handtekening van de gemandateerde, de naam en functie van de gemandateerde en de naam van de betreffende werkeenheid;

b. ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester:

De burgemeester van Horst aan de Maas,

namens deze,

daaronder gevolgd door de handtekening van de gemandateerde, de naam en functie van de gemandateerde en de naam van de betreffende werkeenheid;

c. ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar:

De heffingsambtenaar (of de invorderingsambtenaar) van Horst aan de Maas,

namens deze,

daaronder gevolgd door de handtekening van de gemandateerde, de naam en functie van de gemandateerde en de naam van de betreffende werkeenheid.

Artikel 8 Ondertekening besluiten en correspondentie krachtens ondertekeningsmandaat

Indien het mandaat uitsluitend betrekking heeft op de ondertekening van stukken vindt de ondertekening als volgt plaats:

Overeenkomstig het door het college van burgemeester en wethouders genomen besluit van [datum], of

Overeenkomstig het door de burgemeester genomen besluit van [datum], of

Overeenkomstig het door de heffingsambtenaar (of de invorderingsambtenaar) genomen besluit van [datum],

daaronder gevolgd door de handtekening van de ondertekeningsbevoegde, de naam en functie van de ondertekeningsbevoegde en de naam van de betreffende werkeenheid.

Uit het besluit moet blijken dat het besluit door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar zelf is genomen.

Hoofdstuk 2 Volmachten en machtigingen

Artikel 9 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

  • 1. Deze regeling is van overeenkomstige toepassing indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2. De verleende volmachten omvatten zowel de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente, zoals bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder e, van de Gemeentewet, waaronder het aangaan (en verlengen, wijzigen en beëindigen) van overeenkomsten, als de bevoegdheid om de gemeente bij deze rechtshandelingen in rechte te vertegenwoordigen in opdracht van de burgemeester, als bedoeld in artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet, waaronder het namens de gemeente in opdracht van de burgemeester ondertekenen van overeenkomsten.

Hoofdstuk 3 Mandaat- en volmachtregister

Artikel 10 Mandaat- en volmachtregister

  • 1. Het bij dit besluit behorende mandaat- en volmachtregister, en zoals dit register nadien wordt gewijzigd, geeft een overzicht van de bevoegdheden die zijn gemandateerd of waarvoor volmacht of machtiging is verleend.

  • 2. Het mandaat- en volmachtregister is openbaar en kan door een ieder worden ingezien.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling en het daarbij behorende mandaat- en volmachtregister treden in werking op de dag na die waarop deze zijn bekendgemaakt. Op dat moment worden de Mandaatregeling Horst aan de Maas, vastgesteld op 2 februari 2016, en het daarbij behorende mandaatregister, ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaat- en volmachtregeling gemeente Horst aan de Maas.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 29 juni 2020,

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

De burgemeester, De secretaris,

drs. R.F.I. Palmen drs. J. van der Noordt MMO

De burgemeester van Horst aan de Maas,

drs. R.F.I. Palmen

De heffingsambtenaar van Horst aan de Maas

De invorderingsambtenaar van Horst aan de Maas