Regeling vervallen per 01-01-2022

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas houdende regels omtrent financiële ondersteuning voor diverse vrijwilligersorganisaties waarvan het voortbestaan als gevolg van de coronacrisis in gevaar komt (Ondersteuningsregeling corona verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties gemeente Horst aan de Maas)

Geldend van 16-04-2021 t/m 31-12-2021

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas houdende regels omtrent financiële ondersteuning voor diverse vrijwilligersorganisaties waarvan het voortbestaan als gevolg van de coronacrisis in gevaar komt (Ondersteuningsregeling corona verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties gemeente Horst aan de Maas)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas;

overwegende:

  • -

    dat de landelijke en regionale coronamaatregelen grote gevolgen hebben voor diverse vrijwilligersorganisaties die in de gemeente Horst aan de Maas actief en gevestigd zijn, op het gebied van sport, welzijn, cultuur en educatie;

  • -

    dat het met name gaat om gederfde inkomsten door vermindering van omzet of terugloop van activiteiten;

  • -

    dat de landelijke compensatieregelingen hiervoor niet in alle gevallen toereikend zijn;

  • -

    dat het wenselijk is om in die gevallen de organisatie in financiële zin te ondersteunen;

  • -

    dat wij in onze vergadering van 22 maart 2021 hiertoe een afwegingskader hebben vastgesteld;

  • -

    dat het bieden van ondersteuning aan organisaties van belang is voor het behoud van een vitale en leefbare samenleving in de gemeente Horst aan de Maas;

gelet op titel 4.2 Subsidies en de artikelen 4:81 en 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

vast te stellen de:

ONDERSTEUNINGSREGELING CORONA VERENIGINGEN, STICHTINGEN EN VRIJWILLIGERSORGANISATIES GEMEENTE HORST AAN DE MAAS.

Artikel 1 Doelstelling

Voortbestaan vrijwilligersorganisaties voor behoud vitaliteit en leefbaarheid in onze kernen

We willen voorkomen dat het voortbestaan van verenigingen, stichtingen en andere vrijwilligersorganisaties (organisaties zonder winstoogmerk) in gevaar komt door financiële problemen als gevolg van de coronacrisis en voorzieningen wegvallen. Verenigingen, stichtingen en andere vrijwilligersorganisaties leveren een belangrijke bijdrage aan de vitaliteit en leefbaarheid in onze kernen. Dit is een groot goed en willen we behouden. De gemeente faciliteert verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt veel van hun activiteiten ook financieel. Het is niet wenselijk dat wat jaren geduurd heeft om op te bouwen in één jaar als gevolg van de coronacrisis verloren gaat.

Afwegingskader voor het beoordelen van aanvragen om financiële ondersteuning

We leveren nu maatwerk in individuele gevallen waarin vrijwilligersorganisaties in het lokale veld (sport, welzijn, cultuur en educatie) in urgente nood verkeren. Dit doen wij door inzet van gelden uit het gemeentelijke noodfonds corona.

Door deze ondersteuningsregeling vast te stellen en deze te communiceren, geven we duidelijkheid aan het lokale veld over hoe de vrijwilligersorganisaties een aanvraag om financiële ondersteuning bij de gemeente kunnen indienen, wat de criteria zijn waarop we een aanvraag beoordelen en hoe we de hiervoor gereserveerde gelden inzetten.

Artikel 2 Welke organisaties voor financiële ondersteuning in aanmerking komen

Voor een financiële bijdrage komen in aanmerking:

Verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties op het gebied van sport, welzijn, cultuur en educatie, waarvan het voortbestaan als gevolg van de coronacrisis in gevaar komt voor 31 december 2021.

De criteria waaraan een aanvragende organisatie en de aanvraag om een financiële bijdrage worden beoordeeld, staan in de artikelen 7 en 8 genoemd.

Artikel 3 Beschikbare budget

Noodfonds Corona

Voor de uitvoering van deze ondersteuningsregeling hebben we een budget uit het gemeentelijke Noodfonds Corona gereserveerd.

Dit budget wordt gereserveerd voor de periode tot en met 31 december 2021. Wanneer bij de uitvoering tussentijds blijkt dat dit niet voldoende is, besluit het college of aanvullend budget beschikbaar wordt gesteld uit het Noodfonds Corona.

Een organisatie komt slechts eenmaal in aanmerking voor een ondersteuningsbijdrage op grond van deze regeling. Er geldt geen maximumbedrag per aanvraag.

Artikel 4 Bevoegdheid en beoordeling

Het teamhoofd Samenleving is gemandateerd om te besluiten over ondersteuningsaanvragen tot en met€ 15.000,-, waarbij deze het besluit tevoren afstemt met de wethouder. Over ondersteuningsaanvragen boven € 15.000,- besluit het college.

De ontvangen aanvragen worden beoordeeld door een ambtelijke werkgroep. Deze werkgroep stelt na afloop van elke tranche een advies op aan het college (aanvragen boven € 15.000,-) of aan het teamhoofd Samenleving (aanvragen t/m € 15.000,-) om de aanvragen volledig of deels toe te kennen of af te wijzen.

Artikel 5 Uitvoering in twee tranches

Twee indieningtermijnen

De uitvoering vindt plaats in 2 tranches. Alle ontvangen ondersteuningsaanvragen worden gebundeld en beoordeeld. Door deze werkwijze te hanteren beoordelen we alle aanvragen tegelijkertijd en hebben we beter zicht op het totaal van de ondersteuningsvragen en de financiële vraag. Als bij de 1e tranche het totale bedrag van de toegekende ondersteuningsaanvragen groter is dan het beschikbare budget, dan leggen we dit vraagstuk met een afgewogen advies, voor aan het college.

Als de behandeling van een aanvraag bijzondere spoed vereist waardoor een besluit op de aanvraag niet kan wachten tot de gebundelde beoordeling van en besluitvorming op alle binnen de indieningstermijn ontvangen aanvragen, dan kan het college of het teamhoofd Samenleving besluiten om de aanvraag al eerder te behandelen en daarop een besluit te nemen.

Indienings- en beslistermijnen

De indieningstermijnen voor aanvragen en de beslistermijnen zijn:

Tranche 1: indienen tot en met 14 mei 2021; besluitvorming voor 12 juli 2021.

Tranche 2: indienen tot en met 1 september 2021, besluitvorming voor 1 november 2021.

De aanvraagprocedure en de beslistermijnen zijn hierna in deze regeling nader beschreven.

Artikel 6 Toepasselijkheid subsidietitel Algemene wet bestuursrecht

Op de uitvoering van deze regeling is titel 4.2 Subsidies van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Artikel 7 Aanvragen van een ondersteuningsbijdrage

Voorwaarden aan aanvrager

Om voor een ondersteuningsbijdrage in aanmerking te komen, voldoet de aanvrager aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De aanvrager is een vereniging, stichting of andere rechtspersoon zonder winstoogmerk met volledige rechtspersoonlijkheid.

  • 2.

    De aanvrager is gevestigd in de gemeente Horst aan de Maas en is met zijn activiteiten in hoofdzaak gericht op de gemeente Horst aan de Maas.

  • 3.

    De aanvrager heeft niet eerder een subsidie ontvangen van de gemeente Horst aan de Maas vanwege de gevolgen van de coronacrisis uit hetzelfde Corona Noodfonds.

Hoe kan een aanvraag worden ingediend?

Voor het doen van een aanvraag hebben we een aanvraagformulier op onze website www.gemeentehorstaandemaas.nl gezet. In dat aanvraagformulier zijn alle relevante vragen en onderwerpen opgenomen.

Artikel 8 De criteria waarop we een aanvraag beoordelen

Naast de voorwaarden die we aan de aanvragende organisatie stellen (zie artikel 7), beoordelen we een aanvraag om een ondersteuningsbijdrage aan de hand van de volgende criteria:

  • 1.

    Duidelijke motivering en onderbouwing van het aangevraagde bedrag.

    Uit de aanvraag moet duidelijk blijken welke bedrag aan ondersteuning wordt gevraagd. De aanvrager geeft aan waarom dat bedrag nodig is en waarvoor hij dat bedrag gaat gebruiken. De aanvrager brengt daarvoor zijn financiële situatie duidelijk in beeld.

  • 2.

    De huidige situatie is het gevolg van de coronacrisis en brengt het voortbestaan van de aanvrager in gevaar.

    • a.

      De aanvrager moet de noodzaak van financiële ondersteuning voor het voortbestaan van de organisatie aantonen en duidelijk maken dat de ontstane situatie alleen het gevolg is van de coronacrisis.

    • b.

      Door inzicht te geven in de jaarrekening van de twee voorgaande boekjaren kan de aanvrager aantonen dat er in principe een rendabele exploitatie is zonder de gevolgen van de coronacrisis.

    • c.

      Naast de financiële stukken dient de aanvrager ook inhoudelijk toe te lichten hoe er na is gedacht over de toekomst van de organisatie.

  • 3.

    De aanvrager geeft inzicht in de liquiditeitspositie en de opgebouwde reserves van de aanvrager en indien van toepassing de daaraan gelieerde verenigingen en/of stichtingen.

    Als een aanvrager specifieke reserves of voorzieningen heeft voor bepaalde toekomstige uitgaven (bijv. onderhoud aan gebouwen) dan dient dat te worden toegelicht bij de beschrijving van de financiële positie.

  • 4.

    De aanvrager heeft alle andere compensatiemaatregelen die van toepassing zijn aangevraagd en/ of ingezet.

    Een aanvrager kan enkel een beroep doen op financiële ondersteuning wanneer andere bestaande (landelijke, provinciale, regionale of lokale) compensatiemaatregelen geen afdoende oplossing bieden.

    De aanvrager dient dan ook aan te geven of er al elders compensatie is aangevraagd of dat deze van plan is om dat te doen in de toekomst (op basis van de huidige regelingen). Hierbij dient de aanvrager ook inzichtelijk te maken of hij op een andere wijze van de gemeente al ondersteuning heeft ontvangen, zoals het kwijtschelden van huur of een subsidie.

  • 5.

    De aanvrager heeft zelf binnen de eigen organisatie een maximale inspanning gedaan om de nadelige gevolgen van de coronacrisis te beperken.

    Feitelijk is dat antwoord op de vraag: Wat heeft u zelf met leden, vrijwilligers etc. gedaan om de huidige (financiële) situatie te voorkomen of op te lossen?

    Uit de aanvraag moet duidelijk blijken dat de aanvrager alle mogelijkheden heeft onderzocht en ingezet om de financiële situatie te verbeteren. Daarbij moet worden gedacht aan het verminderen van kosten (bijv. verzoeken om lagere huurkosten e.d.), verhogen / continueren van opbrengsten (bijv. zo veel mogelijk laten doorbetalen van contributies, bijdragen etc.) of mogelijke inzet van reserves of het uitstellen van investeringen tot een later moment. De aanvrager maakt inzichtelijk of er voornamelijk activiteiten georganiseerd zijn voor eigen leden, waar men een beroep op kan doen, of dat activiteiten beschikbaar zijn voor iedereen.

Artikel 9 Procedure aanvraag en toewijzing

  • 1. Het college of het teamhoofd Samenleving bevestigt de ontvangst van de aanvraag.

  • 2. Als de aanvraag niet alle gegevens bevat die het college of het teamhoofd Samenleving voor het nemen van een beslissing noodzakelijk acht, stelt het college of het teamhoofd Samenleving de aanvrager in de gelegenheid de aanvraag binnen een redelijke termijn te completeren.

  • 3. Als de aanvraag niet binnen de aangegeven termijn is gecompleteerd, kan het college of het teamhoofd Samenleving de aanvraag buiten behandeling stellen.

  • 4. De termijn voor het nemen van een beslissing op de aanvraag wordt opgeschort met ingang van de dag na die waarop het college of het teamhoofd Samenleving de aanvrager heeft uitgenodigd de aanvraag aan te vullen, tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.

  • 5. Het college of het teamhoofd Samenleving neemt binnen acht weken na de laatste dag van de indieningstermijn van een tranche (1e tranche: beslissing uiterlijk 12 juli 2021 en 2e tranche: beslissing uiterlijk 1 november 2021) een beslissing en deelt die middels een toewijzingsbesluit mee aan aanvrager.

  • 6. Het college of het teamhoofd Samenleving kan aan een toewijzingsbesluit nadere voorwaarden verbinden.

Artikel 10 Afwijzen aanvraag

Het college of het teamhoofd Samenleving wijst een aanvraag af, indien:

  • 1.

    de aanvragende organisatie niet voldoet aan de voorwaarden als genoemd in artikel 7; of

  • 2.

    de aanvraag niet voldoet aan de in artikel 8 gestelde criteria.

Artikel 11 Betaling

Na toezending van een toekennende beslissing op de aanvraag wordt het volledige toegekende bedrag binnen 14 dagen aan de aanvrager betaald.

Artikel 12 Verantwoording ontvangen ondersteuningsbijdrage

  • 1. De toekenning van een ondersteuningsbijdrage is tevens de vaststelling. Dat wil zeggen dat de ontvanger achteraf geen financiële verantwoording hoeft in te dienen.

  • 2. Voor een ondersteuningsbijdrage hoger dan € 15.000,- kunnen er aanvullende voorwaarden worden opgenomen om de financiële voortgang van de aanvrager te monitoren. Dit is maatwerk en afhankelijk van de orde van hoogte van het toegekende bedrag.

  • 3. Het college of het teamhoofd Samenleving kan een vastgestelde bijdrage intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen in de gevallen als genoemd in artikel 4:49, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of toepassing daarvan niet overeenkomt met de bedoeling van deze regeling, beslist het college of het teamhoofd Samenleving.

Artikel 14 Hardheidsclausule

Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van deze regeling naar het oordeel van het college of het teamhoofd Samenleving zou leiden tot een onredelijke situatie, kan het college of het teamhoofd Samenleving afwijken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt de dag na bekendmaking in werking.

  • 2. Deze regeling vervalt op 31 december 2021.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ONDERSTEUNINGSREGELING CORONA VERENIGINGEN, STICHTINGEN EN VRIJWILLIGERSORGANISATIES GEMEENTE HORST AAN DE MAAS

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 12 april 2021.

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

De burgemeester,

drs. R.F.I. Palmen

de secretaris,

mr. L.M.C. Beckers