Regeling vervallen per 01-04-2012

Reglement burgerlijke stand gemeente Hulst

Geldend van 22-01-2003 t/m 31-03-2012 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2003

Intitulé

REGLEMENT BURGERLIJK STAND GEMEENTE HULST

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hulst;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit:

vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek I (Personen- en familierecht) van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 en 5 juli 1997 tot herziening van Titel 4 Boek I BW; toevoeging van Titel 5A van Boek I BW en de toevoeging van afdeling 5A bij Titel 5 Boek I BW (Stb. 1993, 555; Stb. 1997, 324; Stb. 2001,9)

  • b.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994 (Stb. 1994, 160) zoals laatstelijk gewijzigd bij besluit van 22 februari 2001, Stb. 118.

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van die gemeente of een andere gemeente en als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16 lid 2 en 3 van Boek I Burgerlijk Wetboek)

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van die gemeente of een andere gemeente, dan wel een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16 lid 2 en 3 van Boek I Burgerlijk Wetboek)

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen, de ambtenaren in dienst van de gemeente, werkzaam bij de sector Samenleving, afdeling Welzijn, Onderwijs en Bevolking, team Bevolking.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan tevens buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode is maximaal het tijdvak gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de sector Samenleving, afdeling Welzijn, Onderwijs en Bevolking, team Bevolking.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt onderscheidenlijk voor de volgende perioden benoemd:

    • a.

      een burgemeester voor de ambtsperiode als burgemeester van de gemeente Hulst;

    • b.

      een wethouder voor de periode als wethouder van de gemeente Hulst;

    • c.

      een ambtenaar in dienst van de gemeente Hulst, niet een ambtenaar van de burgerlijke stand, voor dezelfde periode gedurende welke de ambtenaar in dienst is van de gemeente Hulst;

    • d.

      een persoon, niet zijnde burgemeester, wethouder of ambtenaar van de gemeente, voor een onbepaalde periode of voor een bij de benoeming vastgestelde bepaalde periode.

Artikel 4 Lokatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in:

    • a.

      het stadskantoor te Hulst

    • b.

      het gemeentekantoor te Kloosterzande

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Leiding

Het afdelingshoofd Welzijn, Onderwijs en Bevolking is belast met de dagelijkse leiding over het team Bevolking c.q. de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    De balie van de sector Samenleving, afdeling Welzijn, Onderwijs en Bevolking, team Bevolking is voor het publiek geopend:

    • a.

      op beide locaties genoemd in artikel 4 lid 1 van dit reglement voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen of omzetten van een huwelijk in een partnerschap / partnerschap in een huwelijk (met ceremonie) op maandag tot en met zaterdag van 09.00 - 12.00 uur en van 13.00 - 16.00 uur.

    • b.

      voor overige werkzaamheden locatie Hulst als bedoeld in artikel 4 lid 1:maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 09.00 - 12.00 uur en 13.00 - 16.00 uur. Op woensdag 09.00 - 12.00 uur en 13.00 - 20.00 uur.voor overige werkzaamheden locatie Kloosterzande als bedoeld in artikel 4 lid 1:

      maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 - 12.00 uur en 13.00 - 16.00 uur. Op donderdag 09.00 - 12.00 uur en 13.00 - 20.00 uur.

  • 2 .

    De loketten van de sector Samenleving, afdeling Welzijn, Onderwijs en Bevolking, team Bevolking zijn gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college van Burgemeester en Wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    De loketten van de sector Samenleving, afdeling Welzijn, Onderwijs en Bevolking, team Bevolking kunnen op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    De loketten van de sector Samenleving, afdeling Welzijn, Onderwijs en Bevolking, team Bevolking zullen op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het loket gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het loket.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: "Reglement burgerlijke stand gemeente Hulst".

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2003.

Artikel 9 Slotbepalingen

Het reglement van 1 maart 2000 van de voormalige gemeente Hulst, en het reglement van 29 maart 1995 van de voormalige gemeente Hontenisse worden ingetrokken per 1 januari 2003.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 14 januari 2003

De secretaris, De voorzitter,