Beleidsregels trouwen op locatie

Geldend van 01-05-2012 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels trouwen op locatie

Bur gemeester en wethouders van Hulst

Gelet op het bepaalde in artikel 4.81 Algemene Wet Bestuursrecht:

Gelet op het bepaalde in artikel 1: 63 van het Burgerlijk Wetboek;

Gelet op het bepaalde in artikel 108, juncto artikel 147 van de Gemeentewet;

Gelet op het bepaalde in artikel 1 van het besluit Burgerlijke Stand.

Overwegende dat de gemeenteraad op 24 mei 2007 de bevoegdheid tot het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis, voor zover het betrekking heeft op het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, heeft gedelegeerd aan ons college;

Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor het trouwen op locatie

B E S L U I T E N

Vast te stellen de volgende beleidsregels:

Beleidsregels trouwen op locatie

Artikel 1. Algemene criteria

Wanneer u ervoor kiest om op een andere locatie dan op de vaste locaties in de Gemeente Hulst te trouwen, moet de te kiezen locatie aan de volgende criteria voldoen, te weten:

  • 1.

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Hulst.

  • 2.

    De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden.

  • 3.

    De locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen vrij toegankelijk. Huwelijken worden uitsluitend voltrokken in openbaarheid.

  • 4.

    Het gebouw moet bouwtechnisch in goede staat verkeren en voldoende (brand)veilig zijn. Dit wordt beoordeeld door medewerkers van de Brandweer en de afdeling Vergunningen.

  • 5.

    Indien het voltrekken van een huwelijk afwijkt van het normale gebruik van de locatie, dient hiervoor een ‘meldingsformulier klein evenement’ te worden ingediend bij de afdeling Vergunningen.

  • 6.

    De eigenaar of beheerder van de locatie dient vooraf schriftelijk toestemming te geven.

  • 7.

    Op een gekozen locatie is het niet mogelijk de ceremonie kosteloos te laten plaatsvinden.

  • 8.

    De locatie moet toegankelijk zijn voor mindervaliden.

  • 9.

    De locatie moet voorzien zijn van goede verlichting, voldoende verwarming, een toiletvoorziening, een kleedruimte voor de ambtenaar van de burgerlijke stand, een tafel en stoelen.

Artikel 2. Specifieke criteria ingeval een kerkgebouw wordt aangewezen als trouwlocatie

1: Bij een huwelijk moet duidelijk worden aangegeven dat het om een burgerlijk huwelijk gaat.

2: Wordt de huwelijksvoltrekking gevolgd door een kerkelijke inzegening of bevestiging dan dient duidelijk gemaakt te worden dat de burgerlijke huwelijksvoltrekking is afgelopen en dat de kerkelijke inzegening of bevestiging begint.

Artikel 3. Specifieke criteria ingeval een vaartuig wordt aangewezen als trouwlocatie.

1: Gedurende de plechtigheid mag het voertuig niet in beweging zijn, dat wil zeggen: er mag niet gevaren worden om veiligheid en openbaarheid te garanderen

2: De eigenaar van het voertuig beschikt over de benodigde vergunningen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie scheepvaart.

3: Per huwelijk wordt op verzoek van het bruidspaar en met toestemming van de eigenaar/beheerder van het voertuig en van de desbetreffende ligplaats/jachthaven ligplaats gekozen en ingenomen.

Artikel 4. Specifieke criteria ingeval de huwelijksvoltrekking in de open lucht plaatsvindt.

1: Een tuin of terras dat aansluitend aan de trouwlocatie is gelegen kan aangemerkt worden als een verlenging van de trouwlocatie.

2: Tijdens de plechtigheid in de open lucht moet het gebouw als uitwijklocatie beschikbaar zijn en blijven.

Artikel 5. Overige criteria

1: De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van de gemeentebode. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode zijn de enige gemeentelijke vertegenwoordigers en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

2: Als u kiest voor een eigen locatie, dan zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor uw eigen rekening. U bent aansprakelijk voor eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht.

3: U, als (bruids)paar, en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Hulst geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Hulst gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen op het gebied van toegankelijkheid en parkeerfaciliteiten en dat voor de inrichting en de brandveiligheid van het gebouw de eigenaar van het gebouw verantwoordelijk is.

Artikel 6. Procedure aanvraag en aanwijzing trouwlocatie

1: Een verzoek voor ‘Trouwen op locatie’ kunt u indienen via een speciaal aanvraagformulier. Dit formulier kunt u afhalen bij de balie van de afdeling Publiekszaken, taakveld Burgerzaken of downloaden via de website www.gemeentehulst.nl.

2: Het aanvraagformulier moet volledig ingevuld en voorzien van de nodige bijlagen worden ingeleverd bij de afdeling Publiekszaken, taakveld Burgerzaken.

Het verzoek moet uiterlijk 3 maanden voor de beoogde huwelijksvoltrekking worden ingediend.

3: Het verzoek wordt getoetst aan de hand van de criteria zoals opgenomen in deze regeling.

4: De beslissing op het verzoek wordt binnen 8 weken schriftelijk medegedeeld en is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 7. Slotbepaling

1: Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 mei 2012.

2: Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels trouwen op locatie gemeente Hulst’.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 10 april 2012.

De secretaris De Burgemeester