Instructie raadsgriffier gemeente Hulst

Geldend van 30-05-2008 t/m heden

Intitulé

Instructie raadsgriffier gemeente Hulst

De raad van de gemeente Hulst;

Gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

Gelezen het raadsvoorstel rv2008/

B E S L U I T :

  • -

    in te trekken de instructie voor de raadsgriffier van gemeente Hulst van 2 januari 2003;

  • -

    vast te stellen de volgende instructie:

Instructie raadsgriffier gemeente Hulst

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze instructie wordt verstaan onder:

Griffier: Raadsfunctionaris ex artikel 107 Gemeentewet.

Griffie: Het gedeelte van de gemeentelijke organisatie dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad, bestaande uit de griffier en onder zijn verantwoordelijkheid functionerende medewerkers.

Raadscommissie: Een door de gemeenteraad ingestelde commissie ex artikel 82 Gemeentewet

Commissie: Een door de gemeenteraad ingestelde commissie ex artikel 82, 83 of 84 Gemeentewet.

Presidium: Een door de gemeenteraad ingesteld overleg van de raadsvoorzitter en fractievoorzitter waarin de agenda van de gemeenteraad voorlopig wordt vastgesteld, waarin de zaken worden afgestemd die de huishouding van de gemeenteraad betreffen en waar werkgeversfunctie van de griffie(r) wordt geregeld.

Hoofdstuk 2 Instructie voor de griffier van de gemeente Hulst.

Artikel 2. Algemene taken

  • 1. De griffier verleent advies, bijstand en ondersteuning aan de gemeenteraad, zijn leden, de raadscommissies en het presidium.

  • 2. De griffier draagt zorg voor de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van vergaderingen alsook de uitvoering van besluiten van de gemeenteraad en de raadcommissies.

  • 3. De griffier staat de raad bij en is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures, vergaderwijze, afspraken, planningen en processen (ten behoeve van besluitvorming door de gemeenteraad).

Artikel 3. Bijstand raadsvoorzitter en voorzitters raadscommissies

  • 1. De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

  • 2. De griffier ondersteunt de voorzitters van de raadscommissies bij het opstellen van de voorlopige agenda’s van de vergaderingen van de raadscommissies.

  • 3. De griffier kan de voorzitters van de raadscommissies ter zijde staan bij een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.

Artikel 4. Vergaderingen van de raad en raadscommissies

  • 1. De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. De griffier is commissiegriffier van de binnen de gemeente Hulst ingestelde raadscommissies (Verordening op de raadscommissies). De griffier kan aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissies en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 3. De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.

Artikel 5. Ondersteuning Presidium

  • 1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. De griffier ondersteunt het presidium bij het opstellen van de voorlopige agenda’s van de raadsvergadering.

  • 3. Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.

  • 4. Indien nodig bespreken de griffier en het presidium de invulling van de werkgeversrol door de gemeenteraad en de huishouding van de griffie.

Artikel 6. Ondersteuning Onderzoek ingesteld door de gemeenteraad

  • 1. De griffier is de ambtelijke secretaris van de Rekenkamercommissie Hulst, zoals ingesteld door de gemeenteraad op grond van artikel 81o Gemeentewet.

  • 2. Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 7. Interne afstemming /Ambtelijke bijstand

  • 1. De griffier vervult een spilfunctie in de contacten tussen de raad en het college, de burgemeester, de secretaris, de ambtelijke organisatie.

  • 2. De griffier heeft periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de secretaris (de zogenaamde driehoek).

  • 3. De griffier en de secretaris hebben wekelijks overleg over de planning van de raadsagenda, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, de uitvoering van raadsbesluiten, de afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen, de informatieverstrekking door het college en het nakomen van toezeggingen en afspraken tussen gemeenteraad en college.

  • 4. De griffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de secretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover zijn gesteld bij de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.

  • 5. De griffier beheert de budgetten van de gemeenteraad en de griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de gemeenteraad over de wijze van omgaan hiermee.

  • 6. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie.

  • 7. De griffier geeft functionele leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die op dat moment ingezet worden ter ondersteuning van de gemeenteraad.

  • 8. De griffier geeft functioneel leiding aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren.

Artikel 8. Externe contacten

  • 1. De griffier vervult desgewenst en indien nodig een spilfunctie in de contacten tussen de raad en externe partijen.

  • 2. De griffier is het aanspreekpunt voor burgers inzake het spreekrecht tijdens vergaderingen van raadscommissies en gemeenteraad.

  • 3. De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en terinzagelegging van raadsbesluiten en agenda’s, voorstellen en verslagen van vergaderingen van gemeenteraad en de raadscommissies.

  • 4. De griffier is bevoegd om de ingekomen stukken aan de raad af te doen binnen de daartoe door het presidium afgesproken regels.

  • 5. De griffier draagt, op verzoek van de gemeenteraad, zorg voor de organisatie van een informatiebijeenkomst, hoorzitting of inspraakavond, zoals bedoeld in afdeling 3.4. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Artikel 9. Verantwoording, verhindering en vervanging

  • 1. De griffier legt verantwoording af over zijn handelen aan het presidium. De griffier wordt jaarlijks geëvalueerd door het presidium.

  • 2. Indien de griffier meer dan 5 werkdagen dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de raad.

  • 3. Bij afwezigheid van de griffier wordt hij vervangen door de plaatsvervangende griffier, zijnde de Manager Financiële Bedrijfsvoering van de Gemeente Hulst.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 10

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad.

  • 2.

    Deze instructie kan worden aangehaald als “Instructie voor de griffier van de Gemeente Hulst”.

  • 3.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Hulst van 29 mei 2008.

De gemeenteraad van de gemeente Hulst,

De Raadsgriffier, De Raadsvoorzitter,