Regeling vervallen per 01-01-2018

Evaluatie Beleidsnotitie supermarktstructuur en beleidslijnen m.b.t. supermarktaanbod (2013)

Geldend van 04-04-2013 t/m 31-12-2017

Intitulé

Evaluatie Beleidsnotitie supermarktstructuur en beleidslijnen m.b.t. supermarktaanbod (2013)

De raad van de gemeente Hulst;

B E S L U I T :

tot vaststelling van de Evaluatie Beleidsnotitie supermarktstructuur en beleidslijnen m.b.t. supermarktaanbod (2013)

Inleiding

De raad van de gemeente Hulst heeft in 2006 een Beleidsnotitie supermarktstructuur vastgesteld.

De essentie van die beleidsnotitie is:

afbeelding binnen de regeling

Toegepaste werkwiize

Om tot een evaluatie van de Beleidsnotitie supermarktstructuur te komen zijn een 10-tal vragengeformuleerd die van tevoren -met een begeleidend schrijven- aan de (12) exploitanten van de verschillende supermarkten zijn toegezonden.

Vervolgens zijn met de verschillende exploitanten afspraken gemaakt om de verschillende vragen met hen door te nemen.

Hierbij kwam naar voren dat een enkele supermarktexploitant geen behoefte had aan een gesprek met betrekking tot deze evaluatie (b.v. om reden dat het centralisatiebeleid van de supermarkten op het Stationsplein inmiddels voltooid is en het niet zinvol werd gevonden hier nog met de gemeente over van gedachten te wisselen), andere supermarktexploitanten er de voorkeur aan gaven telefonisch een reactie te geven op deze evaluatie etc.

Uiteindelijk zijn er met 8 supermarktexploitanten persoonlijke gesprekken gevoerd over de vragen die in het kader van de evaluatie van de Beleidsnotitie supermarktstructuur van tevoren aan de supermarktexploitanten waren voorgelegd.

Naar aanleiding van de gevoerde gesprekken over de verschillende vragen, is van gemeentewege een weergave gemaakt van hetgeen door de exploitant van de supermarkt naar voren is gebracht. Die weergave is vervolgens teruggelegd naar de supermarkt-exploitant waarbij gevraagd is of e.e.a. conform het besprokene was weergegeven c.q. welke wijzigingen daar nog in dienden te wordenaangebracht. Dit om te voorkomen dat eventueel verweten zou kunnen worden dat de gemeente deuitkomsten van de gesprekken naar haar eigen hand zou hebben gezet.

Gestelde vragen en weergave van de opvattingen van de supermarkt­exploitanten

In het hierna volgende zullen de verschillende vragen worden benoemd en zal daaronder worden weergegeven welke opvattingen de verschillende supermarktexploitanten in de gesprekken naar voren hebben gebracht.

A.Wat bedraagt het aantal m2 van uw supermarkt op dit moment?

Uit de verschillende opgaves en bestanden is gebleken dat er op dit moment 10.629 m2w.v.o. aan supermarkten is (hierbij zijn ook de m2 begrepen die al vergund zijn, maar nogniet gerealiseerd; verder wordt hierbij aangetekend dat in deze evaluatie ook 2 kleinere winkels met specialistisch aanbod als supermarkt zijn meegenomen en de krachtens het bestemmingsplan in de Nieuwe Bierkaai mogelijke supermarkt van 750 m2 w.v.o. nietin dit aantal m2 w.v.o. aan supermarkten is meegenomen).

B.Uit hoeveel fte bestaat de personeelsformatie van uw supermarkt op dit moment?

Uit de inventarisatie is naar voren gekomen dat hier voor het totaal van de 12 supermarktengeen eenduidig antwoord op valt te geven. De diverse soorten contracten voor parttimers kennen een geheel verschillend aantal uren, er wordt gewerkt met oproepkrachten, er wordt gewerkt met 0-uren contracten en sommige ketens wensen hierover uit concurrentie­ overwegingen geen uitlatingen te doen.

C.Heeft uzelf c.q. uw keten nog wensen/plannen m.b.t. eventuele uitbreiding en/of verplaatsing van uw supermarkt en zo ja, kunt u dan aangeven waaruit die plannen bestaan.

In het kader van de uitgevoerde inventarisatie hebben/heeft:

  • -

    -6 exploitanten c.q. ketens aangegeven geen uitbreidings- of verplaatsingsplannen tehebben;

  • -

    1 exploitant aangegeven vooralsnog geen uitbreidingsplannen te hebben;

  • -

    1 exploitant aangegeven in het kader van een eventuele herallocatie van supermarktenmedewerking te verlenen aan een verplaatsing (zonder toevoeging van m2 supermarkt);

  • -

    2 exploitanten aangegeven op de bestaande locatie te willen uitbreiden ter gezamenlijke grootte van 900 m2 w.v.o;

  • -

    1 exploitant aangegeven te willen verplaatsen onder gelijktijdige uitbreiding met 150 m2w.v.o.;

  • -

    1 exploitant aangegeven ofwel op de bestaande locatie te willen uitbreiden met 230 m2w.v.o. ofwel te willen verplaatsen onder gelijktijdige uitbreiding met 230 m2 w.v.o.

D.Ziet u knelpunten in het functioneren van de supermarktstructuur in de gemeente Hulst en zo ja, wat zijn die knelpunten volgens u? (soms zijn vanwege de exploitanten meerdere knelpunten e.d. genoemd).

Als knelpunten in het functioneren van de supermarktstructuur worden genoemd:

  • -

    het ontbreken van een supermarkt in de binnenstad (2x);

  • -

    de bereikbaarheid van eerste levensbehoeften voor ouderen - ontbreken busvoorziening(1x);

  • -

    de bereikbaarheid van supermarkten voor fietsers vanuit het centrum via de Traverse (1x);

  • -

    de bereikbaarheid van supermarkten voor fietsers tussen de Halve Maan en garage de Witte (1x);

  • -

    het ontbreken van voldoende bewegwijzering naar de supermarkten - referentiestreefbeeld: Rosada in Roosendaal (1x);

  • -

    het aantal m2- supermarkt wordt als te ruim ervaren (1x);

  • -

    de verdere uitbreiding van het aantal supermarkten naar het Stationsplein (b.v. door de verplaatsing van het AH-filiaal) heeft een negatieve omzetontwikkeling van kleineresupermarkten in de directe omgeving tot gevolg (1x);

  • -

    het ontbreken van uniformiteit in de openstellingstijden van de winkel, met name ook op de zondag, hetgeen tot grote verwarring en klachten leidt van vooral het Belgischekoperspubliek (1x);

  • -

    een enkele supermarktformule wordt dusdanig klein gehouden dat men slechts 60 % van het voor deze formule geldende assortiment kan voeren (1x);

  • -

    de toenemende concurrentie vanuit België en de grote concurrentie van hetsupermarktcluster aan het Stationsplein zorgt voor een enkele supermarktformule voor eennegatieve omzetontwikkeling (1x);

  • -

    op het Stationsplein is met een C 1000, Emté, Aldi en Albert Heijn sprake van een onvoldoende onderscheidend vermogen; gezien deze situering en de concurrentie is het belangrijk om overige in de gemeente gevestigde discountformules te faciliteren in hun wensen (1x);

  • -

    er is o.a. door het door de gemeente gevoerde concentratiebeleid aan het Stationsplein geen distributieve ruimte voor de exploitatie van een supermarkt in de binnenstad (2x);

  • -

    de komst van een eventuele supermarkt in de binnenstad zet de exploitatie van een kleinere supermarkt elders onder zware druk (1x);

Als bedreiging worden genoemd:

  • -

    bedreiging van het voortbestaan c.q. verdere verslechtering van de concurrentiepositie van de supermarkt in een kleinere kern bij voortschrijdende uitbreiding van het supermarktaanbod aan het Stationsplein en Kapellebrug (3x);

  • -

    samenwerking tussen de 4 supermarkten aan het Stationsplein kan leiden tot een nàg grotere zuigkracht van dit supermarktcluster (1);

  • -

    vrees voor prijzenoorlog tussen Belgische supermarktketens hetgeen negatieve effecten kan hebben voor de supermarkten aan de Nederlandse kant van de grens (1x);

  • -

    gemeente dient haar beleid niet teveel te focussen op de toevloeiing van Belgische consumenten; dit kan in de toekomst wijzigen zonder dat de gemeente hier grip op heeft (wijziging Belgische wetgeving, b.t.w.-verhogingen in Nederland, verlaging prijzen door Belgische supermarktketens en vestiging van nieuwe -Nederlandse- supermarkten in de grensstreek) 1x)

Als kansen worden genoemd:

    • -

      verplaatsing van hun (kleinere) supermarkt naar een gunstigere Locatie (1x);

    • -

      kansen voor kleinere supermarkten worden vooral gezien in het verlenen van een goede service (1x).

E. Is er volgens u in de gemeente Hulst nog distributieve ruimte voor het aantal m2- supermarkt in zo ja, kunt u dan aangeven waaruit de in kwalitatieve c.q. kwantitatieve zin bestaat?

Uit de gevoerde gesprekken komt naar voren, dat:

  • -

    voor verdere uitbreiding van het supermarktaanbod in de gemeente Hulst geen ruimte is, maar optimalisatie van het supermarktaanbod in een kleinere kern c.q. de wijk gepaard gaande met verplaatsing en een uitbreiding tot 15 % noodzakelijk is en mogelijk zou moetèn zijn (1x);

  • -

    verondersteld wordt dat er behoudens voor een supermarkt in de binnenstad voor het overige geendistributieve ruimte bestaat (1x);

  • -

    onder voorwaarde dat de plannen voor doorontwikkeling van DMG doorgaan en de daaraan gekoppelde koopstromen optimaal op gang zijn gebracht, ruimte voor doorgroei van2 supermarkten aan het Stationsplein naar elk 3.000 m2 w.v.o. wordt voorzien, dan wel

  • -

    een nieuwe supermarktformule van 3.000 m2 w.v.o. (1x);

  • -

    een moderne full-service supermarkt zich moet kunnen ontwikkelen tot een supermarkt van 1.750 tot 1.800 m2 w.v.o.; dit is niet alleen een kwantitatief verhaal, maar ook een kwalitatief verhaal, want er is in toenemende mate behoefte aan biologische, reform- en halalproducten (1x);

  • -

    men er in principe voorstander van is om dit aan de markt over te laten, maar gelet ophet aanwezig aanbod, komst van AH-filialen in Belgische grensstreek en eventuele b.t.w.­ verhoging, is er geen aanleiding voor toevoeging van nieuwe m2-supermarkt in Hulst (1x);

  • -

    de overtuiging heerst dat er geen distributieve ruimte in Hulst aanwezig is (3x) en waarbij door één supermarktformule voor die stelling ook een distributieve onderbouwing wordt gegeven en voorts wordt geconcludeerd dat er voor een supermarkt in de binnenstad geen distributieve ruimte is;

  • -

    er geen distributieve ruimte wordt voorzien voor verdere uitbreiding van het aantal m2- supermarkt; het onder die omstandigheden toevoegen van meer m2-supermarkt Leidt eralleen maar toe dat de koek voor overige ondernemingen dunner wordt (1x);

  • -

    kleinere supermarkten ruimte dienen te krijgen (meer m2's) om een breder en dieper assortiment te kunnen voeren (biologische producten, eerlijke producten, streekproducten, bloemen/planten etc.); verdere vergroting van de fullservice·supermarkten in Hulst zal Leiden tot zware concurrentie op versproducten met als gevolg dat de versspeciaalzaken nog verder onder druk komen te staan c.q. zullen moeten sluiten (1x);

    -er geen ruimte is voor nieuwe toetreders; gelet echter op het supermarktcluster aan het Stationsplein is het van wezenlijk belang het discount-supermarktaanbod ruimte te geven voor optimalisatie en doorgroei van een bestaande discounter naar 1-400 m2 b.v.o. (1x).

F. Heeftuzichtophetsupermarkt-aanbodaanBelgischezijde,waaruitbestaatditeninwelkemateisditconcurrerendmetuw supermarktc.q.hetsupermarktaanbodinonzegemeente?

Uit de inventarisatie kwamen de volgende reacties naar voren:

  • -

    gelet op de functie/ligging van onze supermarkt bestaat hierop geen zicht (3x)

  • -

    de eerste met Hulst vergelijkbare supermarkten staan in St. Niklaas; Hulst heeft daar qua koopkrachtafvloeiing geen last van (1x);

  • -

    er wordt op dit moment geen concurrentie ondervonden van supermarktaanbod in België al bestaat er op dit punt wel het risico van neerwaartse bijstellingen in de kostenstructuur van de supermarkten in België en de verhoging van de b.t.w. aan Nederlandse zijde (1x);

  • -

    gevreesd wordt dat Belgische supermarktformules ook niet stilzitten en dat dit op enig moment negatieve gevolgen zal .hebben voor het supermarktaanbod in de gemeente Hulst(1x);

  • -

    gewezen wordt op het concurrerend supermarktaanbod in o:a. Stekene, St. Niklaas en Beveren en de plannen van Albert Heijn om voet aan de grond in België te krijgen; Hulst moet daarom zorgen voor een onderscheidend, aantrekkelijk winkelaanbod (1x);

  • -

    er wordt op gewezen dat in Sint-Gilles-Waas en Stekene in de afgelopen jaren een aanzienlijke uitbreiding van het supermarktaanbod heeft plaatsgevonden (o.a. Aldi en Colruyt) - als de supermarkt (en assortiment) van betrokkene niet mee kan groeien gaat dit ten koste van hun omzet en bestaat er op termijn vrees voor continuïteitsproblemen (1x);

  • -

    in St. Gilles-Waas, Stekene en St. Niklaas zit goed geoutilleerd (discount- )aanbod; ook om die reden verdient het de voorkeur om een discountformule in Hulst te versterken (1x);

  • -

    het dichtstbijzijnde supermarktaanbod in België bestaat uit SMATCH (507 mZ) - De Klinge, Colruyt (990 m2) - St. Gilles-Waas, Carrefour (1.200 m2) - St. Gilles-Waas, Aldi (746 m2) - St. Gilles-Waas, Delhaize (1.123 m2) - Stekene en CADO (1.131 m2) - Stekene (1x);

  • -

    de indruk bestaat dat eventuele concurrentie van supermarkten aan Belgische zijde, wat verder van Hulst vandaan ligt (1x).

G. Is er volgens u aanleiding om tot een eventuele bijstelling te komen van het door de gemeente Hutst sedert 2006 gevoerde supermarktbeleid zoals dat hiervoor onder "Inleiding" is weergegeven?

Op de hier geformuleerde vraag is als volgt gereageerd:

  • -

    er is geen enkele aanleiding voor bijstelling van het huidige supermarktbeleid (3x);

  • -

    niet wordt ingezien waarom een supermarkt in Kloosterzande bij gebleken behoefte niet net als in Hulst mag doorgroeien naar 1.500 m2 v.v.o.; voorts kan de uitvoering van grote projecten als Perkpolder en doorontwikkeling Morres er toe leiden dat fullservice­ supermarkten een grotere oppervlaktemaat moeten hebben dan 1.500 m2 v.v.o. (1x);

  • -

    bijstelling kan noodzakelijk worden bij toename van de koopstromen als gevolg vandoorontwikkeling van Morres (1x);

  • -

    om de grotere supermarkten in Hulst niet in hun ontwikkeling te remmen moet er ruimtekomen om full-service supermarkten te doen doorgroeien naar 1.800 m2 wvo; o.a. wordt hierbij als voorbeeld gewezen op de ontwikkeling van het aantal benodigde meters voor panklare producten; er behoeft daarbij geen vrees te zijn dat door verdere uitbreiding van het aantal m2-supermarkt in Hulst de supermarkt in St. Jansteen verder onder druk komt te staan

  • -

    gelet op de grootte van die kern zal een supermarkt in St. Jansteen altijd bestaansrecht hebben; de supermarkt in St. Jansteen heeft namelijk een andere functie dande supermarkten op het Stationsplein; de winkel van St. Jansteen heeft een wijkfunctie - men doet hier boodschappen voor de komende 3 dagen; de supermarkten aan het Stationsplein hebben een brede regiofunctie - hier worden de week-/maandboodschappen gedaan; beidefuncties hebben bestaansrecht; een vergroting van de supermarkten aan het Stationsplein doet dus niets af aan de functie van de supermarkt in St. Jansteen, te weten de functie van dagelijks vers en dichtbij (1x);

  • -

    verondersteld wordt dat een nog verdere verhoging van het aantal m2-supermarkt gaat leidentot een daling van de omzet per m2 - de vraag is welke risico's dit inhoudt ten aanzien van het supermarktaanbod in de wijk en kleinere kernen (1x);

als gevolg van de medewerking die de gemeente heeft verleend aan de

  • -

    verplaatsing vanAlbert Heijn ontbeert de binnenstad thans een supermarkt; consequentie is dat veel ouderen daardoor op langere afstand van een supermarkt zijn komen te zitten, wat voor veel ouderen een probleem vormt - dit is echter wel de consequentie van het concentratiebeleid dat de gemeente heeft nagestreefd (1x);

  • -

    kleinere supermarkten in de wijken en kernen dienen om de concurrentie aan te kunnen enter wille van de bestaanszekerheid, net als aan het Stationsplein de ruimte te krijgen om te kunnen uitgroeien tot moderne full-service supermarkten met een winkelvloeroppervlak van1.500 m2 (1x);

  • -

    het discountaanbod in Hulst dat buiten het Stationsplein is gevestigd dient zodanig geaccommodeerd te worden dat uitbreiding tot 1.400 m2 b.v.o. mogelijk is (1x);

  • -

    er is voor de exploitatie van een supermarkt in het centrum van Hulst geen distributieve ruimte (1x).

H. In de huidige supermarktvisie is verondersteld dat de koopkrachtbinding in de gemeente Hulst in de dagelijkse artikelensector in 2006 95 % zou bedragen en deze in 2015 door zou kunnen groeien naar 98 %, terwijl de koopkrachttoevloeiing (met name afkomstig van België) over die jaren respectievelijk 27 à 29 % en 28 à 30 % als aandeel van de omzet zou zijn. Zijn dit volgens u realistische cijfers? En zo nee, welke percentages zijn dan volgens u wèl realistisch?

  • -

    er wordt aan getwijfeld of het haalbaar is om de koopkrachtbinding in 2015 op het niveau van 98 % te laten zijn; voorts wordt verondersteld dat de koopkrachttoevloeiingwaarschijnlijk (aanzienlijk) hoger ligt (1x);

  • -

    verondersteld wordt dat een koopkrachtbinding van tussen de 95 % en 98 % te optimistisch lijkt - eerder denkt men aan 80 %; een koopkrachttoevloeiing van 30 % van de omzet lijktrealistisch (1x);

  • -

    verondersteld wordt dat de koopkrachtbinding 93 % à 94 % bedraagt; een koopkrachttoevloeiing van 30 % van de omzet lijkt realistisch (1x);

  • -

    men is van mening dat deze cijfers realistisch zijn (3x);

  • -

    er bestaat onvoldoende inzicht in de cijfers voor koopkrachtbinding - verondersteld wordtdat de cijfers voor de koopkrachttoevloeiing wel reëel zijn (1x);

  • -

    de veronderstelde koopkrachtbinding wordt erg hoog gevonden (verwijzend naar een Delhaize-vestiging in St. Niklaas) - de veronderstelde koopkrachttoevloeiing wordt wel een juiste aanname gevonden (1x);

  • -

    de gehanteerde cijfers worden realistisch geacht, waarbij wel wordt aangetekend dat de cijfers voor de koopkrachttoevloeiing wellicht wat aan de te lage kant zijn (1x);

  • -

    de gehanteerde cijfers wo den aan de erg hoge kant gevonden - de gemeente doet er goed aan hier niet teveel op te focussen en haar beleid af te stemmen op mogelijke ontwikkelingenin België waar de gemeente geen grip op heeft (wijziging Belgische wetgeving, b.t.w.­ verhogingen in Nederland, verlaging prijzen door Belgische supermarktketens en vestiging van nieuwe -Nederlandse- supermarkten in de Belgische grensstreek) (1x);

  • -

    met mijn formule bestaat hierin geen inzicht (1x).

I. De gemeente Hulst streeft nog altijd naar de vestiging van een supermarkt in het plan de Nieuwe Bierkaai; heeft u c.q. uw keten daar een mening over, eventuele interesse in de exploitatie daarvan, dan wel interesse daarover met de gemeente een gesprek te hebben?

  • -

    aangegeven wordt dat de betreffende supermarktorganisatie zeer geïnteresseerd is omhierover een gesprek te hebben met het gemeentebestuur (3x);

  • -

    er is geen interesse voor exploitatie, noch voor een gesprek (2x);

  • -

    geen interesse, maar advies om bij exploitatie in te zetten op een beperkt assortiment aan basisbehoeften, gecombineerd met specialisatie op biologische producten (1x);

  • -

    geen interesse, maar 750 m2 w.v.o. lijkt aan de krappe kant en realiseer je dat wanneer jevervolgens ook nog meewerkt aan een verdere uitbreiding van het aantal m2-supermarkt, dit tot een daling van de omzet per m2 leidt (1x);

  • -

    geen interesse; gemeente had moeten kiezen tussen het voeren van een concentratiebeleidaan het Stationsplein of handhaving van een supermarkt in de binnenstad; door niet te kiezen is het gevolg dat er per saldo een aanzienlijk aantal m2-supermarkt wordt toegevoegd (1x);

  • -

    randvoorwaarden voor een succesvolle exploitatie lijken te zijn: opschaling naar 1.200 m2, het vinden van een consumentvriendelijke oplossing voor het betaald parkeren en geen medewerking verlenen aan (uitbreiding van) markten met foodassortiment in de directe omgeving (1x);

  • -

    geen interesse, meegegeven wordt dat bereikbaarheid en betaald parkeren belangrijke aspecten zijn bij exploitatie van een supermarkt op deze locatie; wellicht doet de gemeenteer goed aan om in te zetten op een buurtvoorziening, waarbij een maat van 750 m2 w.v.o. aande (te?) hoge kant is (1x);

  • -

    -geen interesse; er is geen distributieve ruimte voor exploitatie van een supermarkt in hetcentrum (2x).

J.Zijn er m.b.t. uw supermarkt en/of de omgeving daarvan c.q. anderszins met betrekking tot gemeentelijk(detailhandels-)beleid nog zaken die u onder de aandacht van de gemeente Hulst wil brengen?

  • -

    de thans in de Beleidsnotitie supermarktstructuur genoemde oppervlaktemaat van 1.500 m2

  • -

    w.v.o. voor een full-service supermarkt is nog steeds een prima oppervlaktemaat, waar men nog jaren mee verder kan; er bestaat geen aanleiding om daar wijziging in aan te brengen; het verder verhogen van deze oppervlaktemaat tast het bestaansrecht van de kleineresupermarkten aan als b.v. in St. Jansteen (1x);

  • -

    de vrees bestaat dat de geplande detailhandelsontwikkelingen van DMG ten koste gaan van een bloeiende binnenstad (1x);

  • -

    bereikbaarheid van de supermarkt in Kloosterzande is i.v.m. de lengte van bevoorradendvrachtverkeer problematisch ( dit moet bij de gemeente bekend zijn want hier zijn in het recente verleden meetwerkzaamheden verricht); de opstelling van de containers op het Marijkeplein is vanwege onvoldoende uitzicht een probleem; het voorzieningenniveau in Kloosterzande holt achteruit; het is goed dat de gemeente de stad Hulst ontwikkelt en profileert, maar dit zou ook met Kloosterzande moeten gebeuren; in "de Ondernemer" was laatst heel veel aandacht voor projecten in de stad Hulst, maar geen enkele aandacht voor Kloosterzande; er wordt (nog eens) aandacht gevraagd voor het feit waarom de buurtbus welop het Stationsplein moest halteren en niet op het Marijkeplein; kortom: graag meer gevoel bij en aandacht voor Kloosterzande (1x);

  • -

    let als Hulst op de dreiging van de supermarktontwikkeling in de gemeente Terneuzen (een prima AH-filiaal in Axel, een goed draaiend Jumbo-filiaal in de wijk Serlippens en een mogelijke komst van een Agrimarkt-filiaal naar Terneuzen) (1x);

  • -

    een mogelijke dreiging van minder Belgische klanten tussen nu en 3 jaar a.g.v. de opening vanmeerdere filialen van Nederlandse ketens (1x);

  • -

    bereikbaarheid van Hulst is vergeleken met West-Zeeuws-Vlaanderen niet goed (Hulst is in het verleden een 100 km/h-weg beloofd die er nog steeds niet is en ook de weg tussen Hulst en Kapellebrug laat aanzienlijk te wensen over - een goede bereikbaarheid is van wezenlijkebetekenis voor economisch gewin) (1x);

  • -

    de in- en uitrijmanoeuvres van de C1000, Aldi en Karwei op de Spoorweg zijn gevaarlijk enbelasten de doorstroming; vaak staat men naast de C1000 te laden/lossen, terwijl dit verboden is; beter zou het zijn om het laden en lossen te onsluiten aan de achterzijde - in bij de C1000 en er uit bij de Boerenbond;

  • -

    de bevoorrading van de C1000 aan het Stationsplein levert zeer

    regelmatig hinder (met name vertraging) op voor een nabij gelegen supermarkt (1x);

  • -

    een aan het Stationsplein gelegen supermarkt zal zich constructief opstellen in geval degemeente herallocatie van supermarkten wil onderzoeken, waarbij door de betreffende keten wel altijd naar een eigendomssituatie zal worden gestreefd (1x);

  • -

    de huidige verordening Winkeltijden wordt als een groot knelpunt gezien; een bakker mag op de zondag vanaf 08.00 uur geopend zijn en een supermarkt met een groot aandeel

  • -

    bakkersproducten eerst om 10.00 uur; voor het rendement van een supermarkt is het noodzakelijk om op gelijke voet te kunnen concurreren wat betreft deze bakkersprodukten (1x);

  • -

    Hulst moet hard gaan werken aan een veel aantrekkelijker winkelapparaat en uniforme openingstijden om concurrerend te kunnen zijn (1x);

  • -

    op één van de parkeerterreinen aan het Stationsplein is er tussen 17.00 en 23.00 nogal wat hangjeugd; alleen al de aanwezigheid daarvan wordt door de consumenten als bedreigend ervaren; bovendien wordt hier volop gedeald (1x);

  • -

    door het gemeentelijk parkeerbeleid vervullen de parkeerterreinen aan het Stationsplein (enzeker het meest oostelijke) in toenemende mate een algemene parkeerfunctie ten koste van de doelgroep

  • -

    waarvoor het parkeerterrein is bedoeld (1x);

  • -

    nog eens goed kijken naar de maat van een supermarkt/buurtvoorziening in de binnenstad; geen nieuwe supermarkttoetreders in de gemeente Hulst;

  • -

    versterking/optimalisering van eengedeelte discountaanbod en geen substantiële toename van m2's voor andere supermarkten(1x);

  • -

    hanteren van een maximale maatvoering van supermarkten van 1.500 m2 à 1.700 m2 w.v.o.(1x);

  • -

    probeer een breder publiek aan te trekken door te zorgen voor meer attractiviteit in de binnenstad en meer winkels, zodat meer ruimte ontstaat voor funshopping (1x).

In hoeverre is er nu aanleiding om het huidige supermarktbeleid bij te stellen?

Bevindingen gemeente

Alvorens over deze vraag iets zinnigs te zeggen is eerst eens gekeken naar de vraag In hoeverre er in de Hulsterse situatie sprake is van een over- of onderaanbod van m2's supermarkten sprake is.

Daarbij is gebruik gemaakt van de voor de supermarktsector geldende kengetallen van het Hoofdbedrijfschap voor de Detailhandel en rekening houdend met eerder gebruikte cijfers qua koopkrachtbinding (aanname van 98 %) en koopkrachttoevloeiing (aanname van 30 % van de omzet).

Uit die analyse is -rekening houdende met de door de gemeente nog altijd voorgestane realisering van een supermarkt in de binnenstad- gebleken dat het supermarktaanbod in onze gemeente redelijk in balans is (weinig fricties en redelijk functioneren).

Teneinde meer zekerheid te krijgen omtrent de juistheid van deze uitkomsten, hebben wij aan adviesbureau BRO te Boxtel (welk bureau ons eerder ook heeft geadviseerd m.b.t. de Beleidsnotitie supermarktstructuur van 2006) gevraagd hun visie nog eens weer te geven ten aanzien van de dagelijkse artikelensector in Hulst.

Visie BRO

Inmiddels heeft BRO ook naar de ontwikkelingen in de supermarktsector en naar onze evaluatie gekeken en hun visie neergelegd in een notitie van 30 november 2012.

Uit de notitie van BRO blijkt o.a. dat:

  • -

    nieuwe, moderne supermarkten met full-service formules van 1.500 m2 wvo doorgroeien naar 2.000 m2 wvo;

  • -

    online-bestedingen ook in de levensmiddelenbranche stijgen, zij het dat het omzetaandeelnog relatief beperkt is;

  • -

    supermarkten een steeds ruimer en specialistischer assortiment bieden, waarmee ze (deels) de rol van de speciaalzaken overnemen;

  • -

    in Hulst de winkels in persoonlijke verzorging en levensmiddelenspeciaalzaken ondervertegenwoordigd zijn;

  • -

    de koopkrachtbinding door BRO wordt ingeschat op maximaal 95 %; in 2006 is weliswaar noguitgegaan van een koopkrachtbinding van 98 %, maar dit lijkt thans niet meer realistisch; de koopkrachttoevloeiing wordt als zeer realistisch ingeschat op 31 %; versterking ismogelijk, maar dan dient wel iets onderscheidends gerealiseerd te worden, dat zou kunnen bestaan uit:

  • -

    toevoeging van een onderscheidende aanbieder, zoals een

  • -

    megasupermarkt;

  • -

    versterking van Morres, wat zal leiden tot een groter combinatiebezoek met de dagelijkse artikelensector;

  • -

    een koopkrachttoevloeiing van 35 % wordt (op termijn) het maximaal haalbare geacht;

  • -

    in de huidige situatie functioneert het winkelaanbod in de dagelijkse artikelensector onder het landelijk gemiddelde;

  • -

    bij toekomstigeversterkingvan de regiopositie is er marktruimte om met 650 m2 uit te breiden, maar dat is onvoldoende voor een nieuwe megasupermarkt;

  • -

    van een eventuele spin-off van Morres kunnen de versspeciaalzaken in de binnenstad en de supermarkten aan het Stationsplein profiteren; er zijn echter ook ontwikkelingen die dit teniet kunnen doen (o.a. b.t.w.-verhoging, verruiming zondagopenstelling buurgemeenten, versterking aanbod België);

  • -

    de dynamiek in de supermarktbranche is groot; full-service formules groeien door naar 2000 m2 wvo - sommige formules hebben XL-vestigingen met een omvang van meer dan 3000 m2 wvo;

  • -

    om een modern boodschappenaanbod in Hulst te behouden is het faciliteren van deze dynamiek wenselijk, maar datleidttoteenverdereverdrukkingindesupermarktbranche (lagere omzet per m2 wvo).

Conclusies:

Uit voorgaande benaderingen kunnen de conclusies worden getrokken dat:

  • 1.

    BRO (rekening houdende met een koopkrachtbinding van 95 % een koopkrachttoevloeiing van 31 % van de omzet) van mening is dat er op dit moment -afgezien van de eerder al voorziene supermarkt in de binnenstad- geen marktruimte is voor meer m2's supermarkt en de supermarktbranche in Hulst gemiddeld genomen onder het landelijke gemiddelde functioneert.

  • 2.

    De hiervoor onder 1. weergegeven conclusie goeddeels correspondeert met de door de gemeente uitgevoerde analyse, zij het dat BRO voor de koopkrachtbinding en koopkrachttoevloeiing iets andere percentages gebruikt.

  • 3.

    In de visie van BRO in Hulst de winkels in persoonlijke verzorging en levensmiddelenspeciaalzaken ondervertegenwoordigd zijn, terwijl er ten aanzien van de binnenstad, incl. het plan de Nieuwe Bierkaai, wèl de nodige ambities leven om tot meerspeciaalzaken in deze sectoren te komen.

  • 4.

    Een verdere ophoging van het aantal m2's supermarkt het risico inhoudt van verlaging van het draagvlak van de in de binnenstad nog voorgestane supermarkt en het in de wijk en kleinere kernen nog aanwezige supermarktaanbod.

  • 5.

    Ontwikkelingen in relatie tot de Belgische markt en de regio van invloed zijn c.q. kunnen worden op onze concurrentiepositie (b.t.w.-verhoging, ontwikkelingen ten aanzien van de zondagopenstelling in buurgemeenten, de AH-filialisering in de Belgische grensstreek e.d.).

  • 6.

    Supermarktomzet via online-bestedingen nu nog gering zijn, maar in de nabije toekomst ongetwijfeld aan betekenis zal toenemen en de behoefte aan steeds meer m2's supermarktwellicht zal doen afnemen.

  • 7.

    De onder 1 tot en met 6 genoemde conclusies botsen in zekere mate met de dynamiek in de supermarktsector.

Beleidslijnsupermarktaanbod

Op grond van de in de vorige hoofdstukken beschreven omstandigheden, staan wij ten aanzien van het supermarktaanbod in onze gemeente het volgende beleid voor:

Wijksupermarkten en supermarkten in de kleinere kernen St. Jansteen en Vogelwaarde Handhaving van de in het huidige beleid vastgelegde uitbreiding naar 750 m2, met een verruiming met 15 % indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit van de onderneming en een doelmatige bedrijfsvoering c.q. om tot een perspectiefvoller aanbod op een andere locatie in de wijk of kern te komen.

Dit met name ook met het oog op de leefbaarheid van een kern of wijk. Supermarktaanbod in de binnenstadHandhaving van de vestigingsmogelijkheid van een supermarkt in de binnenstad van 750 m2.

Dit mede met het oog op het versterken van de bezoekmotieven aan de binnenstad en het plan de Nieuwe Bierkaai in het bijzonder en de uitstraling daarvan naar de omliggende (winkel)voorzieningen, alsmede de versterking van de leefbaarheid in de binnenstad.

Overig supermarktaanbod

Behoudens voorzover in vigerende bestemmingsplannen is vastgelegd: aan verdere uitbreiding van het supermarktaanbod in principe geenmedewerking verlenen en vasthouden aan een maatvoering van maximaal 1.500 m2 wvo voor supermarkten. Deze Beleidslijn kan zoals hiervoor gesteld eventueel o.a. worden herzien bij een verdere doorontwikkeling van Morres en realisering van plan Perkpolder en de daaraan gekoppelde combinatiebezoeken c.q. bij anderszins gewijzigde marktomstandigheden.

Dit om redenen die in het vorige hoofdstuk onder "Conclusies" zijn weergegeven.

Tenslotte:

De hiervoor uiteengezette beleidslijnen ten aanzien van het supermarktaanbod in onze gemeente wensen wij in principe voor de komende jaren te doen gelden.

Mochten eventuele ontwikkelingen als de realisering van Lifestyle Village of plan Perkpolder binnen deze planperiode leiden tot substantieel hogere combinatiebezoeken met het aanwezige supermarktaanbod of zich andere (markt)omstandigheden aandienen die nopen tot bijsturing van het hiervoor uiteengezette beleid, dan zullen wij daartoe het initiatief nemen.

Een eventuele bijsturing van het beleid kan ook ingegeven zijn door b.v. voorgestane verbeteringenin de ruimtelijke structuur van de gemeente.

Bijlagen:

  • 1.

    Notitie BRO d.d. 30 november 2012: Uitgangspunten DPO dagelijkse artikelensector Hulst.

  • 2.

    Verzamelde knipsels van Ditrifood en Retailnews m.b.t. relevante ontwikkelingen in de supermarktsector.

De bijlagen 1. en 2. lenen zich naar hun aard niet voor opname in deze evaluatienotitie.