Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De raad van de gemeente Hulst;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 oktober 2015;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h  en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet  en de artikelen 2, tweede lid  , en 7 van de Paspoortwet 

B E S L U I T

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

(Legesverordening 2016)

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2: Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3: Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4: Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeldin artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het raadplegen van bij de gemeente berustende kadastrale gegevens door en het verstrekken van afdrukken van deze gegevens aan ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • e.

    het in behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5: Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze

    verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een project-

    uitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis en Herstelwet bedraagt het tarief de

    som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het

    in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing,

    of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het

    project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit sterkt ter vervanging van deze besluiten, zoals

    bedoeld in artikel 2.10 derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een de tarieventabel genoemde

    eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6: Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7: Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. Voor de betaling van de in het eerste lid, letter b bedoelde betalingstermijn kan aan de gemeente

    machtiging tot automatische incasso worden afgegeven.

  • 3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8: Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 9: Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar,

indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 10: Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 12: Overgangsrecht

  • 1.

    De ”Legesverordening 2015” en daarbij behorende tarieventabel 2015 , telkens vastgesteld bij raadsbesluit 13 november 2014, inclusief latere wijzigingen daarvan, evenals het daarbij behorende overzicht bouwkosten, worden ingetrokken met ingang vande in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening en bijbehorende tarieventabel 2016 als ook het overzicht Bouwkosten 2016 treden in werking met ingang van 1 januari 2016. Hierbij gaat de raad ervan uit dat het College voor 1 januari 2016 een inhoudelijk identiek (lees: inhoudelijk gelijk aan het thans in concept aan de raad voorgelegde) Overzicht Bouwkosten 2016 vaststelt en bekend maakt. Welk door het College vast te stellen Overzicht Bouwkosten 2016 dan wordt geacht bij de thans vastgesteld verordening en tarieventabel te behoren en te zijn gevoegd.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2016”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 november 2015.

De Raadsvoorzitter, De Raadsgriffier,

Bijlage

Tarieventabel Legesverordening 2016

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

Hoofdstuk 10

Leegstandswet

Hoofdstuk 11

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12

Kansspelen

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling concept-aanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 9

Hogere grenswaarde ex artikel 83 wet geluidhinder

Hoofdstuk 10

Opvragen milieu-informatie, Ruimtelijke Ordening en Bouwen-pakket

Hoofdstuk 11

Principeverzoek bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 12

In de titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Exploitatievergunning voor een speelgelegenheid

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6

Wet BIBOB

Hoofdstuk 7

Ventvergunningen

Hoofdstuk 8

Gastouderopvang

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1

Algemene dienstverlening

Tarief 2016

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

op maandag tussen 09.00 en 10.00 uur in de trouwzaal van het Stadskantoor te Hulst

Nihil

1.1.1.2

op woensdag en donderdag tussen 09.00 en 10.00 in de trouwzaal van het Stadskantoor te Hulst

€ 139,05

1.1.1.3

op andere dagen dan genoemd in 1.1.1.1 en 1.1.1.2 met dien verstande dat de locatie NH kerkje te Kloosterzande wordt gezien als reguliere trouwlocatie

€ 309,00

1.1.1.4

op zaterdag met dien verstande dat de locatie NH kerkje te Kloosterzande wordt gezien als reguliere trouwlocatie

€ 654,05

1.1.1.5

op locatie OLV Kapellebrug van maandag tot en met vrijdag

€ 628,30

1.1.1.6

op locatie OLV Kapellebrug op zaterdag

€ 654,05

1.1.1.7

op aangewezen locaties anders dan genoemd in 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.6

€ 813,70

Omzetting huwelijk/partnerschap

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

€ 42,40

Voltrekking huwelijk/registratie partnerschap

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 370,80

Omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 42,40

Trouwboekje/partnerschapsboekje

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

€ 18,75

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

€ 42,20

Wijziging huwelijk/geregistreerd partnerschap

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van een huwelijksdatum:

1.1.6.1

vanaf de 2e wijziging binnen 1 maand voor de huwelijksdatum

€ 26,50

1.1.6.2

vanaf de 2e wijziging tot 1 maand voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap

€ 26,50

Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap

1.1.6.3

binnen de periode van 3 maanden voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap

€ 48,90

1.1.6.4

binnen de periode van 1 maand voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap

Naspeuringen

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

Akten burgerlijke stand

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 12,80

Getuigen

1.1.9

Het tarief voor het gebruik maken van een medewerker, in dienst van de gemeente Hulst, voor het als getuige aanwezig zijn bij de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap bedraagt

€ 31,80

Meebrengen eigen BABS (buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand)

1.1.10

Het tarief voor het benoemen en beëdigen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van een dag

€ 157,55

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1.1

van een nationaal paspoort

1.2.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 67,11

1.2.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.1.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

1.2.1.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 67,11

1.2.1.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.1.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

1.2.1.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 67,11

1.2.1.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.1.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,20

1.2.1.5

van een Nederlandse identiteitskaart

1.2.1.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 53,07

1.2.1.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,48

1.2.1.7

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,31

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

1.3.1.1

het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,83

1.3.1.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Definitie verstrekking BRP-gegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

Verstrekking BRP-gegevens

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,50

Definitie verstrekking niet-BRP-gegevens

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

Verstrekking niet-BRP-gegevens

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,85

Verstrekking aan afnemers

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

Naspeuringen

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

Bewijs van Nederlanderschap

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reisdocument

€ 7,85

Bewijs van opneming BRP

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de BRP op beveiligd papier

€ 7,85

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.5.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.5.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 5,00

1.5.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.5.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,00

1.5.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

1.5.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Vervallen

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in onderdeel 1.7.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.7.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 7,35

1.7.1.1.2

in formaat A3

€ 7,35

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.7.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 14,05

1.7.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 14,05

1.7.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 14,05

1.7.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 14,05

1.7.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 14,05

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.7.3.1

Het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 14,05

1.7.3.2

het relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 14,05

1.7.3.3

het adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 14,05

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens van een lopende

aanvraag voor een omgevingsvergunning of verleende omgevings-vergunning

tot het verstrekken van een fotokopie van een document, zoals aanvraag-

formulier, bouwkundige tekening, situatietekening, rapporten behorende bij de aanvraag

1.7.4.1

in formaat A3, A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,45

1.7.4.2

in formaat A2, A1, A0 of groter, per blad

€ 10,00

1.7.4.3

in digitaal bestand, voor zover en alleen als de aanvraag digitaal is ontvangen

€ 2,05

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.8.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 6,95

1.8.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 6,95

1.8.4

Vervallen

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Naspeuringen gemeentearchief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

Afschriften e.d. gemeentearchief

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.9.2.1

een afschrift, uittreksel of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A1 of A0 formaat

€ 10,00

1.9.2.2

een afschrift, uittreksel of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op andere formaten kleiner dat A1

€ 0,45

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 98,85

1.10.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 49,40

1.10.2

Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.10.1.1 en 1.10.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slecht eenmaal geheven. (Dit geldt ook als het gaat om een geheel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovatie waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend.)

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Ontheffing Winkeltijdenwet

1.11.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 20,30

Overdacht ontheffing aan derden

1.11.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 7,35

Wijziging ontheffing

1.11.3

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing

€ 13,55

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.12.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.12.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, ten hoogste

€ 22,50

en vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten, waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van ten hoogste

€ 34,00

1.12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 7,05

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 350,00

1.13.1.1

Het tarief zoals vernoemd in 1.13.1 wordt verhoogd voor elke strekkende meter vanaf het aantal van 25 strekkende meters, met een tarief van

€ 1,13

1.13.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 350,00

1.13.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.13.1.4

Indien een begroting als bedoeld in 1.13.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Ontheffing ex art. 87 RVV 1990

1.14.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 19,90

1.14.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 19,90

Gehandicaptenparkeerkaart

1.14.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 13,35

Wedstrijden op de weg

1.14.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 voor lokale activiteiten

€ 16,20

1.14.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 voor bovenlokale activiteiten

€ 108,15

Vervoer gevaarlijke stoffen

1.14.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag :

1.14.6.1

tot het verkrijgen van een enkelvoudige ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs)

€ 74,15

1.14.6.2

tot het verkrijgen van een verzamelontheffing als bedoeld in artikel 22 van de wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs)

€ 222,45

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,45

1.15.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.15.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,45

1.15.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,90

1.15.2.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 10,30

1.15.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afdruk, formaat A4 of A3, van een gedeelte van de gemeentelijke digitale geografische kaart ten behoeve van het indienen van een milieumelding voor het tijdelijk opslaan van vaste meststoffen

€ 5,60

Hoefdieren binnen de bebouwde kom

1.15.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van hoefdieren binnen de bebouwde kom ex artikel 2:81, derde lid van de algemene plaatselijke verordening

€ 27,00

Ontheffing voor het in werking hebben van een geluidsapparaat, recreatietoestel of bouwmachine

1.15.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het in de open lucht in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten ex artikel 4:7 van de algemene plaatselijke verordening geldig voor:

1.15.5.1

een dag

€ 6,20

1.15.5.2

meer dan een dag

€ 30,60

Ontheffing recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein

1.15.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ex artikel 5:58 van de algemene plaatselijke verordening voor het buiten een kampeerterrein houden van nachtverblijf

€ 98,85

Ontheffing Landschapsverordening Zeeland

1.15.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing voor werkzaamheden in verband met het aanvragen van een ontheffing als bedoeld in de Landschapsverordening

€ 20,35

Vergunningen en instemmingsbesluiten op grond van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI)

1.15.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen en begeleiden van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg van ondergrondse kabel- en leidingnetten met inbegrip van het toepassen van sleufloze technieken, tot 25 strekkende meters

€ 340,00

1.15.8.2

Het tarief zoals vernoemd in 1.15.8.1 wordt verhoogd voor elke strekkende meter vanaf het aantal van 25 strekkende meters, met een tarief van

€ 1,10

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

De aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. De bouwkosten worden altijd getoetst aan de richtbedragen die door het college zijn vastgelegd in het overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwlegestoets, zoals dit laatstelijk is vastgesteld of gewijzigd en als bijlage bij de verordening is bijgevoegd. Bij een opgegeven bedrag wat lager ligt dan berekening middels de kengetallen, zullen de bouwkosten aan de hand hiervan worden bijgesteld. In gevallen waarin het overzicht bouwkosten niet voorziet, worden de bouwkosten bepaald als hiervoor genoemd conform de UAV of het normblad NEN2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principe-verzoek

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of voor de beoordeling van een principe-verzoek om tot een formele aanvraag te komen voor een procedure op grond van artikel 3.1 (bestemmingsplan), artikel 3.6, eerste lid, onder a (wijzigen bestemmingsplan), artikel 3.6 eerste lid, onder b (uitwerken bestemmingsplan) van de Wet ruimtelijke ordening.

€ 152,95

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief van de bouwkosten:

1,75%

Welstandstoets

2.3.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a, van de Wabo en toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt, indien hierover het advies van de welstandscommissie hoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig onderdeel 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

€ 43,25 Indien bouwkosten minder dan

€ 4.000,-- bedragen;

€ 82,00 + 2 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 4.000,--

tot € 25.000,-- bedragen;

€ 112,00 + 1,10 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 25.000,--

tot € 120.000,-- bedragen;

€ 160,00 + 1,10 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 120.000,--

tot € 230.000,-- bedragen;

€ 323,00 + 0,60 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 230.000,--

tot € 455.000,00 bedragen;

€ 593,00 + 0,25 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten € 455,000,-- of

meer bedragen.

Afronding

2.3.1.3

Voor de berekening van de leges worden de uitkomsten van de vermenigvuldigingen van het in onderdelen 2.3.1.1 en 2.3.1.2 genoemde percentage of promillages met de bouwkosten naar boven afgerond op een veelvoud van:

€ 2,50

Welstandstoets reclame-aanvraag

2.3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een reclame-aanvraag uit een oogpunt van welstand door het ingevolge artikel 48 van de Woningwet aangewezen deskundig college:

€ 44,50

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.5.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 98,85

2.3.1.5.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 98,85

Archeologisch onderzoek

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan waarvoor archeologisch (bodem-) onderzoek is vereist, met een bedrag voor archeologisch (bodem-) onderzoek dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.6 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Advies agrarische commissie

2.3.1.7

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan dat ter beoordeling dient te worden voorgelegd aan de Agrarische Adviescommissie Zeeland, met een bedrag voor de door dit adviesorgaan te maken advieskosten dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.7 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Advies commissie Nieuw Economische Dragers

2.3.1.8

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan dat ter beoordeling dient te worden voorgelegd aan de commissie Nieuw Economische Dragers (NED), met een bedrag voor de door dit adviesorgaan te maken advieskosten dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.8 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.9

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen per het te toetsen onderdeel:

€ 98,85

Advies Monumentencommissie

2.3.1.10

In gevallen waarin naar het oordeel van het bevoegd gezag, advies dient te worden ingewonnen bij de Monumentencommissie, wordt het tarief verhoogd met de in 2.3.1.2 genoemde percentages, toegepast op de bouw-, sloop en/of aanlegkosten, waarbij het daaruit volgende tarief wordt verhoogd met 150% van het tarief conform artikel 2.3.1.2

Beoordelen akoestisch rapport

2.3.1.11

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan wat is gelegen binnen de geluidzone Hogeweg en waarvoor de beoordeling van een akoestisch rapport is vereist, met een bedrag voor het beoordelen van het akoestisch rapport door een specialist dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.8 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3,6‰

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 30,90

en een maximum van:

€ 515,00

2.3.2.2

Het overeenkomstig onderdeel 2.3.2.1 berekende bedrag wordt verhoogd met de door een landschaps- en/of natuurbeschermingsdeskundigen ingediende advieskosten met inachtneming van periodieke prijsstijgingen, indien de aanvraag betrekking heeft op een aanlegactiviteit waarvoor advies van dit adviesorgaan wordt ingewonnen. het bedrag aan advieskosten wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeeld, middels een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijdfe werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager te kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde dag schriftelijk is ingetrokken.

Beoordeling bodemrapport

2.3.3.2

Onderdeel 2.3.1.5 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.5 zelf toepassing vindt.

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

2.3.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 154,50

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 309,00

2.3.4.2.1

Het bedrag zoals genoemd in 2.3.3.2 wordt, indien volgens de beleidsregels een ruimtelijke onderbouwing noodzakelijk wordt geacht, vermeerderd met €500,-

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

2.3.4.3.1

Bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 1.690,20

2.3.4.3.2

Zonder aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 2.519,35

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 659,20

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 824,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 824,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 824,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 824,00

2.3.4.9

Publicatiekosten in het Zeeuws- Vlaamse advertentieblad, per publicatie

€ 113,30

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

2.3.5

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 154,50

2.3.5.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 309,00

2.3.5.2.1

Het bedrag zoals genoemd in 2.3.4.2 wordt, indien volgens de beleidsregels een ruimtelijke onderbouwing noodzakelijk wordt geacht, vermeerderd met €500,-

2.3.5.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

2.3.5.3.1

Bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 1.690,20

2.3.5.3.2

Zonder aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 2.519,35

2.3.5.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 659,20

2.3.5.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 824,00

2.3.5.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 824,00

2.3.5.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 824,00

2.3.5.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 824,00

2.3.5.9

Publicatiekosten in het Zeeuws- Vlaamse advertentieblad, per publicatie

€ 113,30

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.6

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1. onder d, van de Wabo bedraagt het tarief:

2.3.6.1

indien het vloeroppervlak minder dan 100 m² bedraagt: € 384,00

2.3.6.2

indien het vloeroppervlak tussen 100 m² en 500 m² bedraagt: € 272,00 + € 1,12 per m²

2.3.6.3

indien het vloeroppervlak tussen 500 m² en 2.000 m² bedraagt: € 627,00 + € 0,42 per m²

2.3.6.4

indien het vloeroppervlak tussen 2.000 m² en 5.000 m² bedraagt: € 1.277,00 + € 0,11 per m²

2.3.6.5

indien het vloeroppervlak tussen 5.000 m² en 50.000 m²bedraagt: € 1.687,00 + € 0,028 per m²

2.3.6.6

indien het vloeroppervlak meer dan 50.000 m²: € 2.572,00 + € 0,011 per m²

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.7

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.7.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 159,10

2.3.7.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 159,10

2.3.7.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 159,10

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 63,65

Beoordeling bodemrapport

2.3.9

Onderdeel 2.3.1.5 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.5 zelf toepassing vindt.

Aanleggen of veranderen weg

2.3.10

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:9 van de van de algemene plaatselijke verordening van Hulst een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 98,85

Uitweg/inrit

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.11.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.9.1 wordt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag om een omgevingsvergunning, verhoogd met de door dit adviesorgaan ingediende advieskosten met inachtneming van periodieke prijsstijgingen. het bedrag aan advieskosten wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeeld, middels een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijdfe werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager te kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde dag schriftelijk is ingetrokken.

Kappen

2.3.12

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 van de algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 98,85

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.13

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 98,85

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

2.3.14

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€ 98,85

Andere activiteiten

2.3.15

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.15.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunnuing. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.15.2.2

als het een provinciale of waterschapverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.16

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en Wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 309,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen twee jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 30% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

met dien verstande dat:

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

2.5.4

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.5

Teruggaaf als gevolg van het niet ontvankelijk verklaren, het niet in behandeling nemen of het buiten behandeling stellen van van de aanvraag van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Teruggaaf van gevorderde leges vindt plaats indien: de aanvraag tot het verkrijgen van de in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk genoemde vergunningen en toestemmingen buiten behandeling worden gesteld op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, nadat reeds werkzaamheden voor de aanvraag zijn verricht, wordt teruggaaf verleend van 50 % van de volgens onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 van deze tabel gevorderde leges, met dien verstande dat van het gevorderde bedrag ten minste overblijft € 00,00.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 98,85

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning in het geval de bouwkosten niet meer bedragen dan € 100.000,00

€ 100,00

2.7.1

In het geval de bouwkosten € 100.000,00 of meer bedragen; 1 promille van de bouwkosten.

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

2.8.1

bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 1.690,20

2.8.2

zonder aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 2.519,35

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 824,00

Hoofdstuk 9 Hogere grenswaarde ex artikel 83 Wet geluidhinder

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van toestemming tot het bouwen in afwijking van het bepaalde in artikel 83 van de Wet geluid:

€ 757,05

Hoofdstuk 10 Opvragen milieu-informatie, Ruimtelijke ordening en Bouwen pakket

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van informatie welke vervolgens voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt:

2.10.1

voor een pakket milieu-informatie, per pakket:

€ 49,40

2.10.2

voor een pakket informatie Ruimtelijke Ordening en Bouwen, per pakket:

€ 49,40

Hoofdstuk 11 Principeverzoek bestemmingswijzigingen

Vervallen

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

2.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 98,85

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 182,30

3.1.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 10,80

3.1.3

een aanvraag tot het op grond van de Drank- en Horecawet op de vergunning bijschrijven van een leidinggevende

€ 73,10

3.1.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7 van de Drank- en Horecaverordening

€ 43,65

3.1.5

Een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ex artikel 2:25 van de algemene plaatselijke verordening

€ 197,75

3.1.6

Een aanvraag tot het op grond van een exploitatieverordening ex artikel 2:25 van de algemene plaatselijke verordening bijschrijven van een leidinggevende

€ 73,10

3.1.7

Een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet

€ 98,85

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:22, van de algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

€ 108,15

3.2.1.2

een middelgroot evenement zoals omschreven in de ‘evenementennota 2005’, waarbij naar het oordeel van de burgemeester geen advies van Veiligheidsregio Zeeland en / of politie nodig is

€ 27,00

3.2.1.3

een middelgroot evenement zoals omschreven in de ‘evenementennota 2005’, waarbij naar het oordeel van de burgemeester wel advies van Veiligheidsregio Zeeland en / of politie nodig is

€ 54,05

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:22 van de algemene plaatselijke verordening

€ 49,40

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:3, van de algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.030,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 645,80

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15 van de algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 255,20

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 255,20

3.3.3

wijziging van een inrichting als gevolg van een uitbreiding of verbouwing

€ 587,10

Hoofdstuk 4 Exploitatievergunning voor een speelgelegenheid

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

3.4.1

een exploitatievergunning voor een speelgelegenheid ex artikel 2:37 van de algemene plaatselijke verordening

€ 197,75

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5.1

Het tarief bedraagt voor inrichtingen als bedoeld in artikel 1 van de Brandveiligheidsverordening

€ 192,60

vermeerderd met een toeslag indien de oppervlakte bedraagt:

3.5.1.1

minder dan 100 m²:

€ 133,90

3.5.1.2

van 100 m² tot 500 m²:

€ 82,40

plus € 1,12 per m² gebruiks-oppervlakte;

3.5.1.3

van 500 m² tot 2.000 m²:

€ 448,05

plus € 0,42 per m² gebruiks- oppervlakte;

3.5.1.4

van 2.000 m² tot 5.000 m²:

€ 1.117,55

plus € 0,11 per m² gebruiks- oppervlakte;

3.5.1.5

van 5.000 m² tot 50.000 m²:

€ 1.539,85

plus € 0,028 per m² gebruiksoppervlakte;

3.5.1.6

50.000 m² of meer:

€ 2.451,40

plus € 0,011 per m² gebruiksoppervlakte.

Hoofdstuk 6 vervallen

Hoofdstuk 7 Ventvergunningen

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.7.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen venten in de gemeente ex artikel 5:15 van de algemene plaatselijke verordening voor:

3.7.1.1.1

een week of korter

€ 11,30

3.7.1.1.2

een maand of korter doch langer dan een week

€ 22,65

3.7.1.1.3

een jaar of korter doch langer dan een maand

€ 90,80

Hoofdstuk 8 Gastouderopvang

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen:

3.8.1

van een buitenschoolse opvang/kindercentrum/gastouderbureau/peuterspeelzalen

€ 1.226,70

3.8.2

Van een gastouderopvang

€ 654,05

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking per uur

€ 98,85

Behorende bij raadsbesluit van 5 november 2015.

De Raadsgriffier,

Overzicht bouwkosten 2016 

ten behoeve van de berekening voor de bouwleges-toets

INHOUD

 pagina 

woonfunctie nieuwbouw

2

woonfunctie aanbouw en verbouw

2

bijgebouwen

2

tuin-/ straatmeubilair

2

Bedrijfshallen

2

overige gebouwen

3

industriefunctie

3

overige agrarische bedrijfsgebouwen

3

mest silo/kelder

4

parkeerkelder

4

Bruto Vloer Oppervlak:

Dit betreft de vloeroppervlakte van de ruimte, dan wel van meerdere ruimten van een vastgoedobject gemeten (volgens NEN 2580) op vloerniveau langs de buitenomtrek van de (buitenste) opgaande scheidingsconstructie, die de desbetreffende ruimte(n) omhullen. Bovendien moet tot de BVO van een gebouw worden gerekend:

- Indien een vastgoedobject aan een ander vastgoedobject grenst, moet worden gemeten tot het hart van de betreffende scheidingsconstructie. (bijvoorbeeld bij half-vrijstaande woningen)

- De oppervlakte van een trapgat, een liftschacht en leidingschacht op elk vloerniveau, wanneer < 4 m2

- De oppervlakte van een vrijstaande uitwendige kolom, indien deze groter is dan 0,5 m2.

De oppervlakte van buitenruimten zoals loggia's, balkons, niet gesloten galerijen, dakterrassen en dergelijke worden niet tot de BVO van een gebouw gerekend.

Bruto-inhoud:

De bruto-inhoud (volgens NEN 2580) van een ruimte of een groep van ruimten is het product van de bepaalde BVO, vermeerderd met de oppervlakten van vides en schalmgaten, die elk afzonderlijk groter zijn dan of gelijk zijn aan 4 m2, en de brutohoogte.

- De hoogte van een niet-overdekte gebouwgebonden buitenruimte moet worden gesteld op 1,5 m vanaf de bovenkant van de afgewerkte vloer.

- Indien de ruimte aan de onderzijde niet aan een andere binnenruimte grenst, wordt de brutohoogte ter plaatse vermeerderd met de afstand gemeten tussen de bovenkant en de onderkant van de vloerconstructie.

Voor een bepaling van de bouwkosten op basis van kengetallen dient rekening te worden gehouden met een afwijking van 10%. Wanneer bij de aannemelijkheidstoets een afwijking van meer dan -10% aanwezig is, zullen de bouwkosten worden bijgesteld middels de in dit overzicht bepaalde kengetallen.

Type bouwwerk

 Kengetal 

eenheid

Woonfunctie nieuwbouw

 

 

 

Rijtjeswoningen

 € 743

/ m² BVO

Halfvrijstaande woningen

 € 833

/ m² BVO

Vrijstaande woningen

 € 1.064

/ m² BVO

Vrijstaande cataloguswoning (seriematig)

 € 823

/ m² BVO

Appartementen

 € 986

/ m² BVO

Portiekwoning

 € 923

/ m² BVO

Woonfunctie met zorg (groepszorgwoning)

 € 1.236

/ m² BVO

Recreatiewoningen

 € 895

/ m² BVO

Woonwagens (nieuw)

 € 743

/ m² BVO

 

 

 

Woonfunctie aanbouw en verbouw

Aanbouw woonfunctie

 € 1.267

/ m² BVO

Dakopbouw

 € 631

/ m² BVO

Dakkapel

 € 1.182

/ m2

Uitbreiding bergruimte/garage ongeisoleerd

 € 678

/ m² BVO

Uitbreiding bergruimte/garage geisoleerd

 € 788

/ m² BVO

Kelder

 € 934

/ m² BVO

Serre

 € 2.222

/ m² BVO

Gevelwijziging kozijnen incl. beglazing

 € 789

/ m²

Nieuw dak, pannen en dakbeschot

 € 126

/ m²

Zwembadaanbouw

 € 2.605

/ m² BVO

 

 

 

Bijgebouwen

Berging/garage, metselwerk ongeisoleerd

 € 723

/ m² BVO

Berging/garage, metselwerk geisoleerd

 € 942

/ m² BVO

Berging/schuur, hout

 € 501

/ m² BVO

Carport/Overkapping

 € 382

/ m² BVO

Tuinhuisje (prefab) hout

 € 442

/ m² BVO

 

 

 

Tuin en straatmeubilair

houten tuinafscheiding/pergola

 € 80

/ m1

gemetselde tuinafscheiding

 € 147

/ m1

houten / gemetselde tuinafscheiding

 € 143

/ m1

Hekwerk, staal

 € 121

/ m1

Gaashekwerk tot 2m

 € 55

/ m1

 

 

 

Bedrijfshallen

Gemetselde wandconstructie:

 

 

Bedrijfshal tot 3m hoog

 € 76

/ m3 bruto inhoud

Bedrijfshal tussen 3 en 6m hoog

 € 74

/ m3 bruto inhoud

Tussenvloer in de hal extra

 € 77

/ m² BVO

Bedrijfskantoor

 € 255

/ m² BVO

Systeembouw

 

 

Hal tot 6m hoog

 € 65

/ m3 bruto inhoud

Hal hoog tussen 6 en 9m

 € 63

/ m3 bruto inhoud

Hal hoger dan 9m, opp kleiner dan 10.000 m2

 € 61

/ m3 bruto inhoud

Hal hoger dan 9m, opp groter dan 10.000 m2

 € 50

/ m3 bruto inhoud

Tussenvloer in de hal extra

 € 83

/ m² BVO

Kantoorvloer in de hal extra

 € 135

/ m² BVO

Open loods

 € 157

/ m² BVO

Semi-permanente unit

 € 261

/ m3 bruto inhoud

Loods/voorraadschuur

 € 44

/ m3 bruto inhoud

Romneyloods

 € 33

/ m3 bruto inhoud

Winkel-/horecafunctie

 

 

Overige gebouwen

Winkel kleiner dan 400m2

 € 672

/ m² BVO

Winkel groter dan 400m2

 € 768

/ m² BVO

Supermarkt/uitbreiding supermarkt

 € 525

/ m² BVO

Kantoor 

 € 913

/ m² BVO

Hotel

 € 1.140

/ m² BVO

Horeca

 € 982

/ m² BVO

Sporthal

 € 1.330

/ m² BVO

Kleed- en kantineruimte

 € 1.072

/ m² BVO

Scholen/kinderdagverblijven

 € 1.138

/ m² BVO

Noodscholen/-lokalen

 € 590

/ m² BVO

Ziekenhuis

 € 2.244

/ m² BVO

Gezondheidscentrum

 € 1.257

/ m² BVO

Autowerkplaats

 € 632

/ m² BVO

Garage met showroom

 € 728

/ m² BVO

wijziging draagconstructie of brandwerende scheiding

 € 158

/ m1

 

 

 

Industriefunctie

Veestal (open gevels)

 € 289

/ m² BVO

Veestal (dichte gevels)

 € 321

/ m² BVO

Kelder onder veestal

 € 158

/ m² BVO

Kippenstal

 € 238

/ m² BVO

Paardenstal

 € 393

/ m² BVO

Manege

 € 266

/ m² BVO

Onderwijsfunctie

 

 

Overige agrarische bedrijfsgebouwen

Opslagloods agrarisch (spouwmuur traditioneel)

 € 297

/ m² BVO

Opslagloods agrarisch (systeembouw)

 € 171

/ m² BVO

Prefab werktuigen/opslagloods (stalen gevels)

 € 148

/ m² BVO

Aardappelloods

 € 346

/ m² BVO

Nertsen

 € 166

/ m² BVO

Logies-/hotelfunctie

 

 

Mest silo/kelder

Bovengronds van staal en/of hout systeembouw

 € 32

/ m3 bruto inhoud

Kelder

 € 245

/ m² BVO

Sleufsilo

 € 263

/ m1

 

 

 

Parkeerkelder

Gedeeltelijk boven- of ondergronds

 € 539

/ m² BVO

Geheel ondergronds

 € 934

/ m² BVO

Geheel bovengronds

 € 437

/ m² BVO

Parkeerkelder onder gebouw

 € 492

/ m² BVO