Regeling vervallen per 01-01-2020

Overwerkprotocol 2016

Geldend van 25-02-2016 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Overwerkprotocol 2016

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hulst;

Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

 

Besluiten vast te stellen het navolgende protocol:

 

Overwerkprotocol 2016

Algemene bepalingen.

  • 1.

    Als basis voor overwerkvergoeding gelden de regelingen, zoals deze zijn vastgelegd in artikel 3:18 van de ‘CAR/UWO’ en hoofdstuk V van de ‘Regeling vakantie, werktijden, arbeidsduur, adv en overwerk’.

  • 2.

    Het verrichten van overwerk is enkel toegestaan in dringende noodzaak na een voorafgaande dienstopdracht of op basis van hierover vooraf gemaakte afspraken met de direct leidinggevende.

  • 3.

    a. De in artikel 1 genoemde standaardregels worden nageleefd, dit wil

    zeggen dat de vergoeding voor overwerk bestaat uit verlof gelijk aan het aantal volle uren van het overwerk, alsmede uit een financiële aanvulling berekend naar een gedifferentieerd percentage van het uurloon.

    • b.

      Alleen overwerk in verband met ziekte, zwangerschap en ouderschapsverlof van een collega of overwerk in verband met een openstaande vacature (niet zijnde een bevroren vacature) kan volledig worden uitbetaald tegen het geldende overwerkuurtarief en de financiële aanvulling berekend naar een percentage van het uurloon.

      Het verrichten van de in dit lid genoemde overwerk kan alleen plaatsvinden na vooraf-gaande schriftelijke toestemming door de gemeentesecretaris. Het verzoek daartoe dient te geschieden door de leidinggevende door middel van het desbetreffende aanvraagformulier.

    • c.

      In afwijking van artikel 3:18 van de CAR-UWO komt de ambtenaar met een salaris volgens schaal 11 nr. 11 of lager in aanmerking voor een vergoeding voor overwerk, indien er sprake is van: - een oproep in het kader van de piketdienstregeling voor milieu- handhavings- of veiligheidstaken; - een oproep in het kader van de piketdienstregeling voor gladheidsbestrijding of het verrichten van handhavings- of veiligheidstaken door de uitvoerders. Voornoemde vergoeding voor overwerk bestaat uit verlof gelijk aan het aantal volle uren van het overwerk, alsmede uit een financiële aanvulling berekend naar een gedifferentieerd percentage van het uurloon, zoals is opgenomen in artikel 3:18, lid 2 a en b van de CAR/UWO.

    • d.

      Bij een aanwijzing tot het verrichten van taken in het kader van rampen of zware ongevallen wordt overwerk volledig uitbetaald. Dit geldt voor alle aangewezen ambtenaren.

      Aan de ambtenaar, die een salaris geniet dat gebaseerd is op een bedrag behorende bij schaal 9 nr. 11 of lager, wordt een vergoeding verleend op voet van artikel 3:2 en 3:2:1 van de CAR/UWO.

      Voor de ambtenaar met een salaris dat gebaseerd is op een hoger bedrag dan schaal 9 nr. 11 geldt als berekeningsbasis een gemaximeerd overwerkuurloon tegen 100% gerelateerd aan schaal 9 nr. 11. Voor de financiële aanvulling geldt een percentage van 50 van het eveneens gemaximeerde uurloon volgens schaal 9 nr. 11.

      Op verzoek van de ambtenaar kan dit overwerk worden vergoed door middel van verlof gelijk aan het aantal volle uren van het overwerk, alsmede uit een financiële aanvulling.

    • e.

      De in lid d. genoemde bepaling is eveneens van toepassing voor overwerk in verband met de personele bezetting van stands op beurzen of exposities.

  • 4.

    Overwerk dient te worden gedeclareerd door middel van het formulier ‘Declaratie overwerk met verlof’ of het formulier ‘Declaratie overwerk i.v.m. ziekte, openstaande vacature e.d.’. Laatstgenoemd formulier moet altijd worden gebruikt voor overwerk in verband met ziekte, zwangerschap en ouderschapsverlof van een collega of overwerk in verband met een openstaande vacature.

  • 5.

    a. De registratie van overwerk en de opname van overwerkverlof van de administratieve medewerkers dient te worden geregistreerd op de prikklok en op een afzonderlijke overwerkkaart.

    • b.

      De registratie van overwerk en de opname van overwerkverlof van de niet-administratieve medewerkers dient te worden geregistreerd op een afzonderlijke overwerkkaart.

    • c.

      Bij- en afschrijvingen op de overwerkkaart worden telkenmale geparafeerd door de direct leidinggevende.

  • 6.

    a. Voor de fulltime administratieve medewerkers is er geen sprake van overwerk op maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 18.00 uur.

    Voor de administratieve medewerker in deeltijd kan alleen sprake zijn van overwerk voor:

    a.werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag vóór 7.00uur en na 18.00 uur

    • b.

      en daarnaast voor werkzaamheden gelegen twee uur vóór de van toepassing zijnde bloktijd en twee uur na de bloktijd.

  • b.

    Voor de niet-administratieve medewerkers kan alleen sprake zijn van overwerk voor werkzaamheden, die worden verricht buiten de reguliere werktijd.

  • c.

    Voor deelname/bezoek van een cursus, vakbeurs, seminar, congres vindt geen vergoeding voor overwerk plaats.

  • d.

    Enkel een deeltijdmedewerker kan voor een verplicht opgelegde kortdurende cursus van maximaal vijf werkdagen en voor het bezoeken van een vakbeurs of een seminar voor zijn meerdere uren in aanmerking komen voor een overwerkcompensatie in tijd voor tijd, dus zonder financiële toeslag. De overwerkcompensatie is gemaximeerd tot het bereiken van een achturige werkdag, uiteraard onder aftrek van de eigen reguliere werktijd die dag.

    • 7.

      a. De opname van overwerkverlof dient met de direct leidinggevende te worden geregeld met inachtneming van het belang van de dienst.

  • b.

    De opname geschiedt in tijdvakken van minimaal een half uur.

  • c.

    De verlofvergoeding voor overwerk dient binnen twaalf maanden na datum verrichting te worden opgenomen. Het overwerkverlofsaldo voor het administratieve personeel mag maximaal 20 uur bedragen en voor het niet-administratieve personeel maximaal 40 uur. Bij overschrijding vervallen de meerdere uren.

  • d.

    Het administratieve personeel mag overwerkverlof toevoegen aan het prikkloksaldo.

    • 8.

      De in de lokale rechtspositieregelingen opgenomen regelingen met betrekking tot overwerk voor enkele specifiek genoemde functies worden gerespecteerd.

    • 9.

      Het verrichten van overwerk moet altijd geschieden met inachtneming van de bepalingen in de Arbeidstijdenwet.

Bijzondere Bepalingen.

10.Voor gevallen waarin dit protocol niet of niet naar billijkheid voorziet kunnen burgemeester en wethouders in overleg met belanghebbende(n) een bijzondere regeling treffen.

Inwerkingtreding.

11.Dit protocol treedt in werking met ingang van 1 januari 2016 onder intrekking van het ‘Overwerkprotocol 2007’.

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 1 februari 2016.

Burgemeester en Wethouders van Hulst,

De Secretaris, De Burgemeester,