Regeling vervallen per 27-09-2018

Besluit tot afkondigen van de pilot inzamelen huishoudelijk afval en tot het houden van een inspraakprocedure ten behoeve van een wijziging van de Afvalstoffenverordening

Geldend van 01-01-2018 t/m 26-09-2018

Intitulé

Besluit tot afkondigen van de pilot inzamelen huishoudelijk afval en tot het houden van een inspraakprocedure ten behoeve van een wijziging van de Afvalstoffenverordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hulst;

Gelet op het bepaalde in de Wet milieubeheer en de Afvalstoffenverordening 2004 over de inzameling van huishoudelijk afval.

Besluiten:

  • 1.

    Tot vaststelling van de pilot inzamelen huishoudelijk afval, met uitgangspunten en voorwaarden en uitgangspunten zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlage 1 “motivering uitvoering pilot”;

  • 2.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van 1 januari 2018;

  • 3.

    Te bepalen dat het besluit over de pilot bekend wordt gemaakt op de daarvoor gebruikelijke wijze;

  • 4.

    Tot het houden van een inspraakprocedure ten behoeve van een wijziging van de Afvalstoffenverordening van gemeente Hulst;

  • 5.

    Het ontwerp voor de wijziging van de Afvalstoffenverordening bekend te maken op een nader vast te stellen tijdstip op de daarvoor gebruikelijke wijze.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst van 28 november 2017.

Burgemeester en Wethouders van Hulst,

De Secretaris,

De Burgemeester,

BIJLAGE 1: Motivering uitvoeren pilot

In het coalitieprogramma 2014-2018 “Samen voor Hulst” staat onder programma Milieu een tweetal doelstellingen die relevant zijn voor het beleid ten aanzien van inzamelen van huishoudelijk afval, te weten:

  • Het zwaartepunt van het beleid moet liggen op een adequate uitvoering van de wettelijke taken op basis van de geldende milieuwetgeving;

  • De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen van afval. In de overeenkomst met de inzamelaar wordt gestreefd naar zoveel mogelijk recycling van afvalproducten.

Beide bovengenoemde punten zijn verankerd in de landelijke VANG doelstellingen.

Om te voldoen aan de VANG doelstellingen moet een reductie van de hoeveelheid restafval worden gerealiseerd van 236 kg per inwoner, naar 100 kg per inwoner. Peildatum voor deze doelstelling is vastgesteld op 1 januari 2020.

In overleg met de Zeeuwse Reinigingsdienst (als uitvoeringsorganisatie), rekening houdend met de ervaringen uit de “pilot 100-100-100” en de discussie zoals deze door de verschillende commissies en Gemeenteraad zijn gevoerd, heeft op 9 november 2017 de Gemeenteraad van gemeente Hulst ingestemd met het Raadsvoorstel “Van Afval Naar Grondstof (VANG doelstellingen)”. Dit voorstel is erop gericht om de door de landelijke overheid opgelegde VANG-doelstellingen te behalen door middel van het overstappen naar een andere wijze van afvalinzameling.

De voorgestelde wijze van inzamelen omvat:

  • -

    Inzamelen GFT afval: 1 keer per 2 weken

  • -

    Inzamelen Plastic en drinkkartonnen: 1 keer per 2 weken

  • -

    Inzamelen Restafval: 1 keer per 4 weken

  • -

    Inzamelen Papier en karton: 1 keer per 4 weken

  • -

    Inzamelen van glas en kleding via de centrale inzamelplaatsen

In het kader van de pilot zal worden nagegaan of deze inzamelfrequenties het doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen dienen. Deze pilot geldt voor een periode van 6 maanden en zal worden afgesloten na evaluatie door de Gemeenteraad.

Gedurende de pilot vindt tevens de inspraakprocedure plaats ten behoeve van een wijziging van de Afvalstoffenverordening. De ontvangen inspraakreacties en evaluatie van de pilot zullen worden meegenomen in de besluitvorming door de gemeenteraad over de Afvalstoffenverordening.