Archiefverordening gemeente Hulst 2020

Geldend van 15-10-2020 t/m heden

Intitulé

Archiefverordening gemeente Hulst 2020

De raad van de gemeente Hulst;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 augustus 2020;

gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995 en artikel 149 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening

Archiefverordening gemeente Hulst 2020

Artikel 1. Definities

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    de raad: de Gemeenteraad van Hulst;

  • c.

    de beheerder: degene die ingevolge artikel 3 van de wet is belast met het beheer van de informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

  • d.

    archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde gemeentearchivaris;

  • e.

    informatieobjecten: de archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1 onder c van de wet, zijnde een verzameling aan elkaar gerelateerde gegevens die als eenheid wordt behandeld, die ontvangen of opgemaakt zijn bij de uitvoering van taken of werkprocessen van de gemeente, opgeslagen op één of meer informatiedragers.

Artikel 2 Zorgplicht burgemeester en wethouders

  • 1. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid voor de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de wet en de interne regels ten behoeve van het beheer van informatieobjecten van de gemeentelijke organen.

  • 2. Burgemeester en wethouders wijzen taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de informatieobjecten die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht toe aan de beheerder(s) op strategisch, tactisch en operationeel niveau en legt dit vast in het Besluit Informatiebeheer.

  • 3. Burgemeester en wethouders dragen hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.

Artikel 3 Taken gemeentearchivaris

  • 1. De gemeentearchivaris brengt tweejaarlijks aan burgemeester en wethouders verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de informatieobjecten die hiernaartoe zijn overgebracht en over het toezicht op het beheer van de informatieobjecten van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 2. De gemeentearchivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en de informatieobjecten van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 4. Verantwoording door burgemeester en wethouders

Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad tweejaarlijks over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de informatieobjecten van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval:

  • 1.

    het verslag van de gemeentearchivaris, bedoeld in artikel 3, eerste lid;

  • 2.

    voor zover van toepassing, de gedurende de betreffende periode door de gemeentearchivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 3, tweede lid;

  • 3.

    voor zover van toepassing, een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de informatieobjecten te treffen maatregelen.

Artikel 5. Beschikbaarstelling gegevens voor verantwoording, toezicht en publicatie

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het beschikbaar stellen van gegevens ten behoeve van de verantwoording aan de gemeenteraad en het interbestuurlijke archieftoezicht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het informatiesysteem dat VNG-Realisatie of diens opvolger daarvoor ter beschikking stelt.

Artikel 6. Opname in de archiefbewaarplaats van bescheiden van particulieren

De gemeentearchivaris kan met instemming van de rechthebbende bescheiden van instellingen of personen, ongeacht hun vorm, in de archiefbewaarplaats opnemen als deze naar zijn oordeel van historische waarde zijn.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1. De Archiefverordening 2012, die laatstelijk is vastgesteld d.d. 8 december 2012, wordt ingetrokken.

  • 2. De Archiefverordening gemeente Hulst 2020 treedt in werking op 15 oktober 2020.

Artikel 8. Citeertitel

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening gemeente Hulst 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeente Hulst van 1 oktober 2020.

Voorzitter,

J-F. Mulder

Griffier,

D. van Bunder

Toelichting

Algemeen

De wet bepaalt dat burgemeester en wethouders zorg dragen voor de informatieobjecten die een gemeente ontvangt en creëert vanwege haar taken en verantwoordelijkheden, overeenkomstig een door de gemeenteraad vast te stellen verordening. Dit is uitgewerkt in de Archiefverordening gemeente Hulst 2020.

Het begrip ‘zorg’ is niet gedefinieerd in de wet. In het algemeen – en in artikel 2 van deze verordening – wordt hieronder verstaan de (kaderstellende) bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het ontvangen, vervaardigen, bewaren en uiteindelijk vernietigen van de informatieobjecten (die daarvoor in aanmerking komen) op een wijze waarmee de goede, geordende en toegankelijke staat gedurende de wettelijk voorgeschreven bewaartermijn is gewaarborgd en waarbij de authenticiteit van deze informatieobjecten op ieder moment kan worden vastgesteld. Wel zijn in hoofdstuk 3 van de Archiefregeling voorschriften gesteld ten aanzien van de geordende en toegankelijke staat van informatieobjecten. De Archiefregeling bevat tevens de verplichting voor burgemeester en wethouders om ervoor zorg te dragen dat het beheer van informatieobjecten voldoet aan toetsbare eisen van een toe te passen kwaliteitssysteem.

Het ‘beheer’ van de informatieobjecten is in tegenstelling tot het begrip ‘zorg’ wel gedefinieerd: de ambtelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de beheerwerkzaamheden, te weten het behouden, bewerken, benutten en ter raadpleging of gebruik ter beschikking stellen aan de ambtelijke organisatie en het publiek.

Nadere toelichting per artikel

Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader behandeld.

Artikel 2.1

Het eerste lid verplicht burgemeester en wethouders ervoor zorg te dragen dat beleid wordt geformuleerd en dat interne regels (zoals ‘beheersregels’ of een ‘werkinstructie’) worden opgesteld, beide ten behoeve van het beheer van informatieobjecten van de gemeentelijke organen.

Volgens het tweede lid staat de zorg voor informatieobjecten niet op zichzelf; deze zorg maakt onderdeel uit van het algemene gemeentelijk informatiebeleid. Burgemeester en wethouders dienen de zorg voor informatieobjecten dan ook in samenhang te bezien en af te stemmen op domeinen als informatiemanagement, informatiearchitectuur, informatiebeveiliging, openbaarheid en persoonsgegevensbescherming en zo nodig daartoe maatregelen te treffen.

Artikel 2.2

Volgens het tweede lid zijn de taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats belegd in het Besluit Informatiebeheer 2020 van de gemeente Hulst.

Artikel 3

Uit de wet volgt dat als er een gediplomeerde gemeentearchivaris is benoemd, deze de gemeentelijke archiefbewaarplaats beheert en dat deze tevens – voor zover het betreft de informatieobjecten van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats – belast is met toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde (artikel 32, eerste en tweede lid).

Het eerste lid regelt de verplichting voor de gemeentearchivaris om periodiek verslag uit te brengen aan burgemeester en wethouders over enerzijds het beheer van de informatieobjecten van de gemeentelijke organen en eventueel particulieren die zijn overgebracht naar, dan wel opgenomen in de archiefbewaarplaats en anderzijds het toezicht op het beheer van de informatieobjecten van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Ten behoeve van het opstellen van dit verslag heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in het verleden een raamwerk van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) van de wet ontwikkeld (een kapstok voor structurering van het verslag). Uiteindelijk hebben deze mede tot doel de versterking van het horizontale toezicht door de gemeenteraad op de zorg over en het beheer van informatieobjecten conform de wet.

Artikel 4

Het verslag van de gemeentearchivaris, zoals bedoeld in artikel 3 eerste lid, wordt door burgemeester en wethouders overeenkomstig artikel 4 ter beschikking gesteld aan de gemeenteraad.