Regeling vervallen per 20-04-2013

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester IJsselstein 2012

Geldend van 28-12-2012 t/m 19-04-2013 met terugwerkende kracht vanaf 19-11-2012

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester IJsselstein 2012

De raad van de gemeente IJsselstein,

Overwegende dat

op 15 mei 2013 de zittingstermijn van burgemeester drs. P.C.van den Brink afloopt;

hij een aanbeveling dient op te stellen terzake van herbenoeming;

gelet op :

  • -

    de Gemeentewet artikel 61a;

  • -

    de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

  • -

    de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 15 juli 2012;

  • -

    de brief van de commissaris van de Koningin d.d. 17 september 2012 waarin hij de raad vraagt een aanbeveling op te stellen over de herbenoeming van burgemeester drs.P.C.van den Brink;

BESLUIT:

vast te stellen de "Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester IJsselstein 2012"

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koningin in Utrecht;

  • c.

    De burgemeester: de burgemeester van de gemeente IJsselstein de heer drs.P.C.van den Brink;

  • d.

    De commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een commissie ex artikel 84 Gemeentewet, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2. Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 3. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    De plaatsvervangend raadsvoorzitter is (tevens) voorzitter van de commissie.

  • 3.

    Indien een lid van de commissie van zijn of haar fractie langdurig niet beschikbaar is, kan hij of zij zich doen vervangen door een ander gemeenteraadslid. De vervanging geldt voor de resterende zittingsperiode van de commissie.

  • 4.

    Met inachtname van het gestelde in lid 3 kent de commissie geen plaatsvervangende leden.

  • 5.

    De griffier is secretaris van de commissie en ondersteunt de vertrouwenscommissie. Hij is geen lid daarvan.

Artikel 4. Adviseur

  • 1.

    De commissie kan een of meer wethouders en de gemeente-secretaris als adviseur raadplegen in verband met de vervulling van de in artikel 2 genoemde taak.

  • 2.

    Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering.

De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in

het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 6. Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 8, tweede lid, en 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7 en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 7. Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 8. Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin.

  • 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koningin te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3. Indien terzake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 9. Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat ten minste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      informatie waaruit blijkt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

En heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

d.het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de

conceptaanbeveling.

Artikel 10. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11. Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 12. Archivering

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de procedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de procedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de procedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester IJsselstein 2012”.

  • 3.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente IJsselstein, gehouden op 8 november 2012

de griffier, de voorzitter,

J.A.M. Kleene R.P.A.M.Meijne, plv.