Notitie Beleidsregels ontheffingen binnenstadafsluiting

Geldend van 09-04-2014 t/m heden

Intitulé

Notitie Beleidsregels ontheffingen binnenstadafsluiting

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De gemeente IJsselstein werkt aan de ontwikkeling van een centrumgebied met een aantrekkelijke openbare ruimte en een kwalitatief goed aanbod van winkels en woningen. Daarmee willen we het beschermd stadsgezicht versterken. Om van het centrumgebied een aantrekkelijk verblijfsgebied te maken is ervoor gekozen om de binnenstad autoluw te maken.

In het beleidsprogramma Autoluwe Binnenstad is gekozen voor een sectorenindeling van de binnenstad. Dit houdt in dat de binnenstad wordt ingedeeld in vier sectoren. Verkeer kan via één van de vier toegangen een bepaald deel van de binnenstad bereiken, maar kan niet van de ene naar de andere sector rijden (zie ook onderstaande figuur). Zo zijn alle bestemmingen bereikbaar, maar is doorgaand verkeer niet mogelijk. Om dit af te dwingen is op een aantal doorgaande wegen afsluitingen geplaatst die in de grond kunnen zakken om indien noodzakelijk het verkeer door te laten (deze afsluitingen worden bollards genoemd).

afbeelding binnen de regeling

De palen zijn verzinkbaar omdat voor bijvoorbeeld hulpdiensten wel doorgang mogelijk moet zijn. Toegang wordt verleend door gebruik te maken van handzenders (Window tags), passen, transponders of via een intercomoproep welke beantwoord wordt door de meldkamer van ParkeerService.

De bollards staan volgens onderstaande regels omhoog of omlaag:

  • ·

    de oostelijke bollard in de Hoge Biezen, gelegen ter hoogte van de Benschopperpoort, is ongeveer 10 meter naar het oosten verplaatst en deze wordt permanent omlaag gezet, met uitzondering van vrijdag (marktdag) tussen 13.00u en 21.00u;

  • ·

    de westelijke bollard in de Hoge Biezen, gelegen ter hoogte van de Achtersloot, blijft permanent omhoog staan;

  • ·

    de bollard in de Kloosterstraat wordt permanent omhoog gezet met uitzondering van venstertijden in de binnenstad (van maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur);

  • ·

    een nieuwe bollard is geplaatst in de Kerkstraat, ter hoogte van de aansluiting op het Kronenburgplantsoen, en deze wordt permanent omhoog gezet met uitzondering van venstertijden in de binnenstad (van maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur).

In bijzondere gevallen is het wenselijk om een uitzondering te maken voor het passeren van de bollards. Bijvoorbeeld voor hulpdiensten, aanwonenden en dienstverleners. Het is belangrijk hiervoor heldere spelregels te hanteren. Op dit moment bestaat een dergelijk beleid niet, maar worden al wel op verschillende wijzen uitzonderingen op de bestaande verboden toegestaan waarbij veiligheid en dienstbaarheid centrale begrippen zijn. Deze notitie vormt een eerste aanzet tot een integraal ontheffingenbeleid.

1.2 Totstandkoming notitie

Op 14 mei 2013 heeft het college van Burgemeester en Wethouders ingestemd met de concept notitie beleidsregels ontheffingen binnenstadafsluiting. Voordat de beleidsregels, zoals in deze notitie beschreven, definitief zijn vastgesteld hebben belanghebbenden de mogelijkheid gekregen om op de concept notitie te reageren. In de periode van 15 mei t/m 14 juni lag de notitie ter inzage.

Daarnaast heeft de gemeenteraad op 3 oktober 2013 besloten het parkeerbeleid aan te passen. Belangrijke wijzigingen ten aanzien van het eerder vastgestelde beleid is het opheffen van de verschillende parkeerzones in het centrum. Daarnaast is besloten om de bollards in de Kloosterstraat en de Kerkstraat omlaag te laten gedurende venstertijden.

Op basis van de reacties van belanghebbenden op de concept notitie beleidsregels ontheffingen binnenstadafsluiting van 14 mei 2013 en het besluit van de gemeenteraad op 3 oktober 2013 is voorliggende notitie tot stand gekomen.

2 Aansturing van de bollards

De aansturing van de bollards wordt verzorgd door ParkeerService. Van het verstrekken van toegangspassen tot en met het afhandelen van de intercomoproepen. ParkeerService zal de regels welke in dit document worden besproken gaan toepassen. Nadat een voertuig is doorgereden komt de bollard automatisch terug omhoog. Doorgang bij de bollards kan op drie manieren worden verleend:

  • 1.

    Door gebruik te maken van handzenders (Window tags) of passen. De handzenders en passen beschikken ieder over een unieke identificatie waardoor deze (bijvoorbeeld in geval van vermissing of misbruik) geblokkeerd kunnen worden. De passen kunnen tevens voor een beperkte periode worden ingesteld waardoor deze bijvoorbeeld uitsluitend op de vrijdagen gebruikt kunnen worden.

  • 2.

    De meeste voertuigen van hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie) in de regio zijn uitgerust met transponders welke de bollards automatisch aansturen.

  • 3.

    ParkeerService heeft de mogelijkheid om de bollards (handmatig of automatisch) omlaag te zetten. Dit is tevens mogelijk voor een langere periode.

De meldkamer van ParkeerService is 24 uur per dag, 7 dagen per week via de intercom (alle locaties, op de Overtoom na, zijn uitgerust met intercomposten) bereikbaar. In het geval van calamiteiten is het mogelijk om achteraf camerabeelden terug te kijken. Daarnaast is de meldkamer altijd telefonisch bereikbaar.

3 Hoofdlijnen van een ontheffingenbeleid

Op 16 oktober 2012 is op basis van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet een verkeersbesluit genomen over de (ver)plaatsing en de inwerkingtreding van de bollards. Op grond van artikel 149 van de Wegenverkeerswet kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen voor de krachtens deze wet vastgestelde regels.

Van belang is dat ontheffingen niet leiden tot precedentwerking. Dat betekent dat een restrictief en consistent ontheffingenbeleid moet worden gevoerd. Criteria aan de hand waarvan een oordeel moet worden gevormd over de noodzaak van een ontheffing zijn onder meer:

  • ·

    De aantoonbare noodzaak van de ontheffing;

  • ·

    De onbereikbaarheid van bepaalde locaties op een andere wijze;

  • ·

    Onevenredig zwaar (economisch) nadeel voor de ontheffing verzoeker;

  • ·

    De mogelijkheid om aan de ontheffing voldoende (handhaafbare) voorwaarden te verbinden;

  • ·

    Mogelijke alternatieve oplossingen;

  • ·

    Ontheffing verlening mag het doel van de verkeersmaatregel in essentie niet aantasten.

Het kan gaan om permanente of tijdelijke ontheffingen. De hierna genoemde belanghebbenden kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing. Deze belanghebbenden zijn geselecteerd op basis van huidige (informele) afspraken, gesprekken met belanghebbenden tijdens de implementatiefase van het beleidsprogramma Autoluwe Binnenstad en de input uit de consultatieperiode.

3.1 Permanente ontheffingen:

Hulpdiensten:

Brandweer, Politie en GGD krijgen een onbeperkte ontheffing. Via een Window Tag kunnen zij zelfstandig de bollards laten zakken, waarna deze automatisch weer omhoog zal gaan. Verstrekking van de window tags verloopt via de gemeente.

Bewoners:

a) Bewoners en ondernemers van de Kerkstraat, Kronenburgplantsoen 1, de Utrechtsestraat 1 t/m 31 oneven en 2 t/m 20 even en de IJsselstraat kunnen een ontheffing aanvragen voor de bollard op de hoek van de Kerkstraat. De ontheffingen worden uitgegeven op kenteken.

b) Bewoners en ondernemers van de Kloosterstraat en Weidstraat 2 t/m 6 en 1 t/m 3 kunnen een ontheffing aanvragen voor de bollard in de Kloosterstraat. De ontheffingen worden uitgegeven op kenteken.

Expeditieverkeer:

Ondernemingen die zuiver op grond van bedrijfseconomische en/of organisatorische redenen moeten afwijken van de standaard venstertijd, kan een op maat gesneden ontheffing worden verleend. De ondernemer zal daarvoor een verzoek om ontheffing moeten indienen dat gebaseerd is op bijvoorbeeld een accountantsverklaring of een organisatieadvies. De uitzonderlijkheid van de situatie dient door de aanvrager te worden aangetoond. Deze uitzonderingen vallen onder de zgn. hardheidsclausule waarover de gemeente kan besluiten.

Marktkooplieden:

Marktkooplieden komen in aanmerking voor een ontheffing voor het passeren van de bollards in de Kloosterstraat en de Kerkstraat. Deze ontheffing is uitsluitend geldig op de vrijdag.

3.2 Tijdelijke ontheffingen

Dienstverlening:

a) Nutsbedrijven, gemeentelijke onderhoudsdiensten, verhuisbedrijven, glazenwassers, vuilnisophaaldiensten e.d. kunnen doorgang krijgen t.b.v. noodzakelijke werkzaamheden door zich aan te melden via het intercomsysteem ;

b) Geld- en waardetransporteurs e.d. kunnen doorgang krijgen t.b.v. de noodzakelijke ritten door zich aan te melden via het intercomsysteem ;

c) Huisartsen/verloskundigen kunnen doorgang krijgen t.b.v. patiënten bezoek door zich aan te melden via het intercomsysteem .

Overig:

a) Bij rouwstoeten vanuit de Basiliek naar begraafplaats Groenvliet, wordt ontheffing verleend door dit vooraf (minimaal 3 werkdagen van te voren) te melden bij ParkeerService. De bollard op de Overtoom, zijde Achtersloot, kan hierdoor via vooraf bloktijden in te stellen omlaag worden gezet;

b) Bij kerkdiensten van de Hervormde kerk wordt vanaf drie kwartier vóór aanvang tot een kwartier na aanvang ontheffing verleend door dit vooraf (minimaal 3 werkdagen van te voren) te melden bij ParkeerService. De bollard in de Kerkstraat kan hierdoor via vooraf bloktijden in te stellen omlaag worden gezet;

c) Bij evenementen zoals de IJsselsteinloop of Koningsdag e.d. kunnen in overleg met de gemeente IJsselstein tijdelijk (verkeers)maatregelen worden getroffen. Deze maatregelen worden vervolgens in overleg met ParkeerService doorgevoerd.

3.3 Aanvragen van ontheffingen

Een aanvraag voor een ontheffing moet schriftelijk bij ParkeerService worden ingediend. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag worden geen legeskosten in rekening gebracht.

4 Evaluatie

Zoals in de aanleiding staat beschreven vormt deze notitie een eerste aanzet om te komen tot een integraal ontheffingenbeleid. Indien daartoe aanleiding is dan kan het ontheffingenbeleid op basis van een evaluatie verder uitgewerkt worden.