Regeling vervallen per 18-09-2015

Verordening vertrouwenscommissie gemeente IJsselstein 2015

Geldend van 18-06-2015 t/m 17-09-2015

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie

De raad van de gemeente IJsselstein;

Gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,

de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

Gelet op de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake benoeming c.a. burgemeester;

Gelezen het voorstel van de fractievoorzitters d.d. 7 januari 2015;

BESLUIT:

I in te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de vervulling van de vacature van burgemeester van IJsselstein;

II de kosten te maken door de onder I genoemde commissie, te laten drukken op het programma 2.1 Bestuur, organisatie en dekkingsmiddelen;

III vast te stellen de verordening op de vertrouwenscommissie voor de vervulling van de vacature van burgemeester, luidende als volgt :

Artikel 1- Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Utrecht;

  • b.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, belast met devoorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester.

Artikel 2- Taak en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de door haar ontvangen kandidaten te beoordelen op geschiktheid voorbenoeming in het burgemeestersambt.

  • 2.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de raad.

  • 3.

    De voorzitter van de commissie informeert de commissaris regelmatig over de voortgang van haarwerkzaamheden.

  • 4.

    De commissie brengt over haar bevindingen schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan respectievelijk de commissaris en de raad.

    In het verslag wordt een weergave gegeven waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht en is voorzien van een beredeneerde conceptaanbeveling van twee personen met vermelding of die al dan niet in unanimiteit tot stand is gekomen.

  • 5.

    De commissie brengt haar in lid 4 bedoelde bevindingen uit op basis van de gegevens die decommissaris haar verstrekt, de mondelinge en schriftelijke informatie die door de door de commissieontvangen kandidaten is gegeven, als ook (wanneer dat aan de orde is) de rapportage als voorzien inartikel 9, lid 3 van deze verordening, waarbij de profielschets leidend is.

Artikel 3- Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit één raadslid per fractie aan te wijzen door de fracties, welke deel uitmakenvan de raad op het moment, dat de vacature ontstaat.

  • 2.

    De commissie bestaat uit de volgende leden:

    De heer J.J.Pel namens de fractie van D66;

    De heer R.C.Koehorst namens de fractie van de LDIJ;

    Mevr. A.M.P.M.van der Lugt namens de fractie van de VVD;

    Mevr. C.C.J.M.Cornelissen namens de fractie van het CDA;

    De heer J.N.M.van Well namens de fractie van de SP;

    De heer J.H.Lappee namens de fractie van GroenLinks;

    Mevr. A.T.de Neijs-van Rossum namens de fractie van de PvdA;

    Mevr. A.E.Kooij-Bas namens de fractie van de ChristenUnie;

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris verleent ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 4.

    De gemeentesecretaris wordt bij de vervulling van de in artikel 2, onder lid 1 genoemde taak als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

Artikel 5 Adviseur

  • 1.

    Mevrouw M.J.T.G.van Beukering-Huijbregts, zijnde 1e loco-burgemeester en wethouder van de gemeente, wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie en kan advies uitbrengen tot het moment waarop de commissie haar verslag van bevindingen aanbiedt aan de raad.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering en doet van elke vergadering ten minste 24-uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.

  • 4.

    De commissie vergadert niet indien niet ten minste de helft plus één van de leden aanwezig. is.

  • 5.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1.

    De leden hebben geheimhoudingsplicht omtrent al hetgeen aan hen uit dien hoofde is verstrekt en ter kennis is gebracht.

  • 2.

    De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde met betrekking tot bespreking van het verslag in de raadsvergadering, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 8, tweede lid, 11 en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.

Artikel 8- Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met decommissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9- Assessment

  • 1.

    De commissie kan besluiten de kandidaten aan een assessment te laten deelnemen.

  • 2.

    Het assessment kan alleen worden toegepast op de kandidaten die de commissie voornemens is voor te dragen aan de raad voor benoeming.

  • 3.

    Indien de commissie de kandidaten laat deelnemen aan een assessment verzoekt de commissie decommissaris het bureau te selecteren dat het assessment zal uitvoeren en wordt in overleg met decommissaris bepaald op welke wijze het assessment wordt uitgevoerd. Het bureau rapporteert zijnbevindingen aan de commissie.

Artikel 10- Ontbinding van de commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag na de raadsvergadering waarin de burgemeester het ambt aanvaardt.

Artikel 11 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 12- Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als geheim worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2.

    Van de in het eerste lid bedoelde overbrengen wordt een verklaring van overbrenging opgemaakt. Indeze verklaring wordt melding gemaakt van de gestelde beperkingen aan de openbaarheid, voor eenperiode van 75 jaar.

  • 3.

    Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 13- Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 14- Inwerkingtreding en vervaldatum

Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking.

Aldus besloten in de besloten vergadering van de raad van de gemeente IJsselstein, gehouden op 17 februari 2015

De griffier,

J.A.M. Kleene

De voorzitter,

mr. M.Kallen-Morren