Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR644728
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR644728/1
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente IJsselstein houdende regels omtrent het archiefbeheer (Archiefverordening gemeente IJsselstein 2020)
Geldend van 10-10-2020 t/m heden
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente IJsselstein houdende regels omtrent het archiefbeheer (Archiefverordening gemeente IJsselstein 2020)De raad van de gemeente IJsselstein;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 juni 2020, zaaknummer 773190
gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995;
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Archiefverordening gemeente IJsselstein 2020
Artikel 1. Zorgplicht burgemeester en wethouders
-
1. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.
-
2. Burgemeester en wethouders dragen hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.
Artikel 2. Taken gemeentearchivaris
-
1. De gemeentearchivaris brengt jaarlijks aan burgemeester en wethouders verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht en over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
-
2. De gemeentearchivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Artikel 3. Verantwoording door burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad jaarlijks over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval:
- a.
het verslag van de gemeentearchivaris, bedoeld in artikel 2, eerste lid;
- b.
voor zover van toepassing, de gedurende de betreffende periode door de gemeentearchivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, tweede lid, en
- c.
een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming.
Artikel 4. Opname in de archiefbewaarplaats van bescheiden van particulieren
De gemeentearchivaris kan met instemming van de rechthebbende bescheiden van instellingen of personen, ongeacht hun vorm, in de archiefbewaarplaats opnemen als deze naar zijn oordeel van historische waarde zijn.
Artikel 5. Intrekking oude verordening
De Archiefverordening gemeente IJsselstein 2011 wordt ingetrokken.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking daarvan.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening gemeente IJsselstein 2020.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente IJsselstein, gehouden op 1 oktober 2020
de griffier,
A.J.O. van Kooij
de voorzitter,
mr. P.J.M. van Domburg
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl