Regeling vervallen per 20-07-2017

Beleidsregels vergunningen evenementen 2012

Geldend van 20-03-2013 t/m 19-07-2017

Intitulé

 Beleidsregels vergunningen evenementen 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder

  • a.

    evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak al dan niet op of aan de weg, zoals geformuleerd in de APV (artikel 2.2.1)

  • b.

    versterkt geluid: elektrisch en/ of mechanisch versterkt geluid

  • c.

    geluidsgevoelige objecten: woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen zoals deze zijn gedefinieerd in de Wet geluidhinder

  • d.

    Laeq: gemiddeld geluidsniveau

  • e.

    fysieke maatregelen: het plaatsen van afzettingen, bebording etc.

  • f.

    tappunt: afgeschermde locatie met één of meerdere tapkranen

  • g.

    vergunning: een vergunning voor het houden van een evenement

  • h.

    dorpskern: een van de dorpskernen Grafhorst, Wilsum, Zalk, Kamperveen, of  's– Heerenbroek

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze beleidsregel geeft een nadere invulling aan artikel 1.3, tweede lid en artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijk Verordening Kampen.

Artikel 3 Categorie-indeling

  • 1.

    Evenementen worden verdeeld in drie categorieën:

    • a.

      A evenementen (groot)

    • b.

      B evenementen (middelgroot)

    • c.

      C evenementen (klein)

  • De criteria voor categorisering van evenementen zijn:

    • -

      locatie

    • -

      geluidsbelasting

    • -

      duur van het evenement

    • -

      aantal bezoekers

    • -

      doelgroep

    • -

      bereikbaarheid

    • -

      openbare orde en veiligheid

    • -

      eindtijden

    • -

      overlast voor de omgeving

  • 2.

    Voor de categorisering van evenementen in een A, B of C evenement wordt verwezen naar bijlage I

  • 3.

    Jaarlijks wordt voor 1 november een lijst van C evenementen vastgesteld voor het navolgende jaar.

Artikel 4 Geluidsbelasting

  • 1.

    Geen regels worden verbonden aan het ten gehore brengen van onversterkte muziek.

  • 2.

    Voor evenementen gelden drie categorieën ten aanzien van de geluidsbelasting:

    • a.

      Categorie I: voor evenementen in categorie I geldt voor muziek een maximale geluidsbelasting van 70dB(A) Laeq (equivalent).

    • b.

      Categorie II: voor evenementen in categorie II geldt voor muziek een maximale geluidsbelasting van 85 dB(A) Laeq (equivalent).

    • c.

      Categorie III: voor categorie III evenementen wordt maatwerk geleverd betreffende toegelaten geluidsbelasting. Het betreft hier evenementen in de dorpskernen en evenementen die buiten de vastgestelde aangegeven locaties plaatsvinden, die maatwerk vereisen.            

Evenementen op zondag: In verband met de zondagsrust gelden er bij evenementen op zondag aanvullende regels ten aanzien van de geluidsbelasting.Op zondagen na 13.00 uur worden in verband met het houden van kerkdiensten regels gesteld aan de belasting van de kerken door geluid. De regels betreffen geluiden die afkomstig zijn van versterkt geluid. Evenementen en activiteiten waarbij versterkt geluid ten gehore worden gebracht, mogen een geluidsbelasting bij de kerken veroorzaken die het referentieniveau van het omgevingsgeluid (het referentieniveau) met ten hoogste 5 dB overstijgt.

Artikel 5 Locaties

  • 1.

    C evenementen zijn niet specifiek aan één locatie gebonden, ze betreffen veelal een groter gebied, bijvoorbeeld de binnenstad.

  • 2.

    Voor het houden van B evenementen, vallend in categorie II (zie art. 4), zijn de volgende locaties aangewezen: Van Heutszplein, De Hagen, Nieuwe Markt, Burgemeester Berghuisplein, Markeresplein en Plantage (alleen horecagerelateerd) en de plekken t.b.v. oranje-/dorpsfeesten kleine kernen.

  • 3.

    Voor het houden van A en B evenementen, vallend in categorie I (zie art. 4), zijn naast de locaties genoemd in het tweede lid, alle straten, parken en singels en de omgeving van winkelcentra in de wijken aangewezen.

  • 4.

    Ter ondersteuning van C evenementen kunnen de locaties genoemd in het derde lid eveneens worden gebruikt. Deze locaties dienen dan een ondergeschikte rol te vervullen binnen het evenement.

Artikel 6 Maximum aantal evenementen

  • 1.

    Voor de locaties als bedoeld in artikel 5, eerste lid geldt:

    • a.

      in totaal zijn maximaal 30 C evenementen per jaar toegestaan;

    • b.

      in totaal zijn maximaal 60 B evenementen per jaar toegestaan;

    • c.

      per locatie zijn maximaal 5 C en maximaal 5 B evenementen per jaar toegestaan, m.u.v. De Hagen en het Markeresplein.

  • 2.

    Voor de locaties als bedoeld in artikel 5, tweede lid geldt dat er maximaal 10 evenementen per locatie per jaar zijn toegestaan waarbij gebruik wordt gemaakt van versterkt geluid tot een maximum van 85 dB(A) Laeq (equivalent).

Artikel 7 Voorschriften vergunning

  • 1.

    In de vergunning kunnen afhankelijk van de locatie en het evenement nadere voorschriften worden gesteld met betrekking tot:

    • a.

      de openbare orde en veiligheid;

    • b.

      het voorkomen of beperken van overlast;

    • c.

      de verkeersveiligheid;

    • d.

      de zedelijkheid of gezondheid;

    • e.

      de fysieke mogelijkheden van het terrein waarop het evenement gehouden wordt.

  • 2.

    Het verstrekken van consumpties in glas is vanuit veiligheidsoogpunt niet toegestaan bij een evenement. Alle drinkwaren dienen te worden geserveerd en/of uitgeschonken in plastic of karton (of vergelijkbaar ‘onschadelijk’ materiaal)

  • 3.

    Van het gestelde in het tweede lid kan door of namens de burgemeester ontheffing worden verleend

Artikel 8 Evenementen op zondag

De Zondagswet bepaalt dat er voor 13.00 uur geen openbare vermakelijkheden gehouden mogen worden. Na 13.00 uur mag er een evenement worden georganiseerd. In de dorpskernen is het op zondag niet toegestaan om B of C evenementen te organiseren. A evenementen mogen, zolang de Zondagswet en de eindtijden worden gerespecteerd, worden georganiseerd in de dorpskernen. Maximaal vier keer per jaar kan een B of C evenement op zondag worden toestaan in de binnenstad van Kampen op voorwaarde dat dit evenement een bovenlokaal karakter heeft, meerdaags is en Kampen promotioneel op de kaart zet. A evenementen mogen, zolang de Zondagswet en de eindtijden worden gerespecteerd, worden georganiseerd.

In uitzonderlijke gevallen (bijvoorbeeld WK/EK voetbalfinale) kan de burgemeester gelet op het nationale karakter besluiten een B of C evenement toe te staan op de zondag, ook al is geen sprake van een meerdaags karakter en zet het Kampen niet direct promotioneel op de kaart.

Artikel 9 Eindtijden

  • 1.

    Van zondag tot en met donderdag dient het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 23.00 uur beëindigd te zijn. Uiterlijk 23.30 uur dient de tapinstallatie uitgeschakeld te zijn en om 24.00 uur dient het evenement afgelopen te zijn. Voor de Kamper Ui(t)dagen op donderdag gelden de eindtijden vermeld in het derde lid.

  • 2.

    Op vrijdag en zaterdag dient het gebruik van geluidsversterkende apparatuur om 24.00 uur beëindigd te zijn. Uiterlijk 0.30 uur dient de tapinstallatie uitgeschakeld te zijn en om 01.00 uur dient het evenement afgelopen te zijn.

  • 3.

    Voor Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Bevrijdingsdag gelden de eindtijden als bedoeld in het derde lid.

  • 4.

    Op de genoemde regels gelden de volgende uitzonderingen.

  • a. Oud- en nieuwfeest: het evenement moet uiterlijk om 06.00 uur afgelopen zijn. Het gebruik van geluidsversterkende apparatuur moet uiterlijk om 05.00 uur worden beëindigd.

  • De tapinstallatie moet uiterlijk om 05.30 uur uitgeschakeld zijn.

    b. Oranje-/dorpsfeest kleine kernen: het evenement moet uiterlijk om 01.30 uur afgelopen zijn. Het gebruik van geluidsversterkende apparatuur moet uiterlijk om 0.30 uur worden beëindigd. De tapinstallatie moet uiterlijk om 01.00 uur uitgeschakeld zijn.

    Onder een Oranje- en dorpsfeest wordt verstaan een feest van een oranjevereniging gekoppeld aan een verjaardag of gebeurtenis van één of meerdere leden van het Koninklijk Huis.

    Een dorpsfeest is een jaarlijks terugkerend feest voor het hele dorp.

 

Schematisch overzicht:

A, B en C

Evenementen

Dagen

Tijdstip einde muziek

Tijdstip einde drankverstrekking

Tijdstip einde evenement

 

zondag t/m donderdag

23.00 uur

23.30 uur

24.00 uur

*

vrijdag en zaterdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

Oud- en Nieuwfeest

 

05.00 uur

05.30uur

06.00 uur

Oranje- en dorpsfeesten

 

0.30 uur

01.00 uur

01.30 uur

Kamper Ui(t)dagen

donderdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

Artikel 10 Vergunning aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor een vergunning dient te geschieden aan de hand van het vastgestelde aanvraagformulier.

  • 2.

    Alle C evenementen dienen voor 1 november, voorafgaand aan het jaar waarin het evenement gehouden zal worden, schriftelijk aangemeld te zijn.

  • 3.

    Voor C evenementen, zal ter beoordeling van het team Vergunningen, de uniforme openbare  voorbereidingsprocedure worden gevolgd.

  • 4.

    Een aanvraag voor een vergunning voor B en C evenementen dient uiterlijk 16 weken voorafgaand aan het evenement te worden ingediend.

  • 5.

    Een aanvraag voor een vergunning voor A evenementen dient uiterlijk 6 weken voorafgaand aan het evenement te worden ingediend.

Schematisch overzicht:

Evenement

Indieningtermijn               

Behandelingtermijn

B/C evenement

16 weken

12 weken

A evenement

6 weken

3 weken

Artikel 11 Hardheidsclausule

Wanneer er sprake is van een bijzondere, eenmalige gebeurtenis van internationaal, nationaal, regionaal of plaatselijk belang, kan worden afgeweken van de bepalingen van deze beleidsregel. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de bepalingen van deze beleidsregels.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na die waarop deze beleidsregels zijn bekendgemaakt.

Bijlage 1 Categorisering evenementen

Overlastfactoren

Verschillende factoren bepalen of evenementen als overlast wordt ervaren. Deze factoren bepalen ook of een evenement in een bepaalde categorie vallen. De belangrijkste zijn:

  • -

    geluidsniveau buiten de woning

  • -

    geluidsniveau in de woning; er is sprake van zeer ernstige hinder als er in de eigen woning geen normaal gesprek meer mogelijk is of als de TV niet meer verstaanbaar is

  • -

    vermijdbaarheid van de overlast; als door een eenvoudige ingreep de overlast beperkt kan worden is de acceptatie laag; bijvoorbeeld door een kermisattractie waar boven de muziek uit mee gepraat wordt of harde sirenes te horen zijn

  • -

    tijdstip van de dag; er is een verschil in beleving in dag-, avond- en nachtperiode

  • -

    moment in de week; als de volgende dag een vrije dag is, kan de tolerantie groter zijn

  • -

    tijdsduur van het evenement; hinder is vaak tijdsduur maal geluidsniveau

  • -

    aantal evenementen op een specifieke plek; het gevoel van: ‘waarom altijd bij mij voor de deur?’

  • -

    aard van de omgeving; pleinen en open ruimten in het centrum zijn logische plekken voor evenementen; op minder logische of gebruikelijke plekken is de acceptatie minder

  • -

    aard van het evenement; Koninginnedag, Bevrijdingsdag, Kerst in oud Kampen hebben een breder draagvlak dan bijvoorbeeld een kermis of een houseparty

  • -

    cumulatie van hinderaspecten; het draagvlak neemt af als er naast geluidsoverlast ook sprake is van bijvoorbeeld vervuiling of parkeeroverlast

  • -

    voorspelbaarheid van het evenement; indien bekend is wat er gaat gebeuren is de acceptatie groter; een evenementenkalender kan meer duidelijkheid geven

  • -

    houding van de omwonenden ten opzichte van het evenement; een student van 20 jaar die in de buurt van de Plantage op kamers woont zal waarschijnlijk een andere houding hebben dan iemand van 50 jaar die in een duur appartement woont in het centrum

  • -

    gevoel van omwonenden dat er rekening met hen gehouden wordt; communicatie over wat er gaat gebeuren en wat er gedaan wordt om rekening te houden met de omwonenden vergroot de acceptatie

Aan de hand van een scoretabel vallen evenementen in een A, een B of een C evenement.

Hieronder staat aangegeven bij welke scores een evenement als een A, een B of een C evenement wordt gecategoriseerd.

TYPE EVENEMENT

PUNTEN

C evenement

>9

B evenement

5,6 - 9

A evenement

0 - 5,5

Soort evenement

risicopunt

 

Openbare orde

risicopunt

popconcerten/muziekfeest > 2.000 bezoekers

3

 

geen problemen

0,5

popconcert/muziekfeest, 0 - 2.000 bezoekers

2

 

aandacht

1

Festivals

3

 

extra aandacht

1,5

Opening

1

 

 

 

markten/braderie groot

2

 

bereikbaarheid

risicopunt

markten/braderie klein

1

 

geen probleem

0,5

tourritten (fiets, skeeler, motor, auto)

2

 

aandacht

1

Avondvierdaagse

3

 

extra aandacht

1,5

buurtbarbecue/buurtfeest

1

 

 

 

corso/optochten

3

 

overlast omgeving

risicopunt

kleine kermis

2

 

geen overlast

0,5

grote kermis

3

 

overlast

1

beurzen

1

 

veel overlast

1,5

sportevenementen

2

 

 

 

houseparty's

3

 

doelgroep

risicopunt

(te verwachten grote) demonstraties

3

 

ouderen/gezinnen met kinderen

0,5

(te verwachten klein) demonstraties

2

 

jongeren

1,5

Vliegshows

3

 

mix

1

auto-, motorsport- en stuntshowevenement

3

 

 

 

Vuurwerk

2

 

Vooroverleg/evaluatie met gemeente

 

 

 

wel overleg/evaluatie

1

 

 

 

geen overleg/evaluatie nodig

0

aantal pers./deelnemers

risicopunt

 

 

 

0 – 500

0,2

 

Geluidscategorie

risicopunt

500 - 2.000

0,4

 

Categorie I

0,5

2.000 - 10.000

0,6

 

Categorie II

2

10.000 - 20.000

0,8

 

Categorie III

1

> 20.000

1

 

 

 

Artikelsgewijze toelichting beleidsregels evenementen

Bij het opstellen van de regels is gekeken naar de aard en het aantal van de evenementen en de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende locaties. Om mogelijke overlast zoveel mogelijk te voorkomen, wordt het aantal evenementen per locatie gereguleerd evenals de tijdsduur en tijdstippen. Ook kan in de vergunning voor een evenement een maximaal toegestaan geluidsniveau worden vastgelegd op een vooraf bepaald meet-/referentiepunt.

Artikel 1 Begripsbepaling

Deze bepaling spreekt voor zich.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze beleidsregel geeft een nadere invulling aan artikel 1.3, tweede lid en artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijk Verordening Kampen.

In deze beleidsregel wordt de bevoegdheid van de burgemeester tot het verlenen van vergunningen voor het houden van evenementen op grond van artikel 2.2.2. van de APV nader uitgewerkt. De beleidsregel evenementen Kampen maakt deel uit van het evenementenbeleid en heeft tot doel duidelijkheid te scheppen wat het kader is waarbinnen vergunningverlening mogelijk is. Dat geeft duidelijkheid voor de evenementenorganisatoren, maar ook naar de burgers van Kampen. De evenementen die in een gebouw plaatsvinden worden in dit kader niet meegenomen. Deze activiteiten worden gereguleerd door de Wet milieubeheer, bouwregelgeving en de APV in geval sprake is van openbare orde (houseparty’s en vechtevenementen).

Artikel 3 Categorie-indeling

Om te kunnen beoordelen welke aanvraagtermijnen bij evenementen wenselijk zijn, is er een onderverdeling in categorieën evenementen gemaakt.

Om te kunnen bepalen op welke wijze en hoeveel de evenementenomgeving wordt en mag worden belast en welke risico’s evenementen met zich meebrengen, is er een categorie-indeling van evenementen gemaakt. Er is onderscheid gemaakt in drie typen evenementen: A, B en C evenementen.

De factoren die bepalen of een evenement een A, een B of een C evenement worden, zijn:

geluidsbelasting, bereikbaarheid, aantal bezoekers, duur van het evenement, overlast voor de omgeving, eindtijden, locatie, openbare orde en doelgroep (zie bijlage I).

De burgemeester stelt jaarlijks een lijst van C evenementen vast. Dit gebeurt aan de hand van de schriftelijke aanmeldingen voor C evenementen, die voor 1 november voorafgaand aan het jaar waarin het evenement gehouden zal worden, moeten worden ingediend. Zie voor verdere toelichting artikel 9.

Artikel 4 Geluidsbelasting

Het gemiddeld geluidsniveau (LAeq) wordt doorgeluidsmetingen vastgesteld. Per aangegeven locatie zijn/worden meet- / referentiepunten vastgesteld waarop het geluid gecontroleerd kan worden. Deze norm kan regelmatig worden geëvalueerd en kan op basis daarvan worden aangepast.

De geluidsbelasting wordt verdeeld over drie categorieën. Bij C evenementen kunnen verschillende geluidbelastingcategorieën behoren. Een C evenement kan bijvoorbeeld een geluidbelasting in categorie I hebben.

Aan de hand van input vanuit de aanvraag evenementenvergunning wordt een zorgvuldige schatting gemaakt. Steekproefsgewijs wordt bij evenementen een controle van de geluidvoorschriften verricht. Bij evenementen die plaatsvinden op andere plekken dan de aangegeven locaties worden eisen gesteld aan het geluidsniveau bij de voorgevel van woonhuizen of andere geluidsgevoelige objecten. In de vergunning wordt het geluid een norm genoemd voor het geluidsniveau. Per meting wordt het equivalente geluidsniveau bepaald.

Voor evenementen op zondag gelden in verband met de zondagsrust aanvullende regels ten aanzien van de geluidsbelasting. Op zondagen na 13.00 uur worden in verband met het houden van kerkdiensten regels gesteld aan de belasting van de kerken door geluid. De regels betreffen geluiden die afkomstig zijn van versterkt geluid. Evenementen en activiteiten waarbij versterkt geluid ten gehore worden gebracht, mogen een geluidsbelasting bij de kerken veroorzaken die het referentieniveau van het omgevingsgeluid (het referentieniveau) met ten hoogste 5 dB overstijgt.

Geen regels worden verbonden aan het ten gehore brengen van onversterkte muziek.

Artikel 5 Locaties

Om de overlast van evenementen in het algemeen en in het bijzonder de geluidsoverlast die evenementen kunnen veroorzaken te beperken, kiest de gemeente Kampen ervoor om een aantal locaties te benoemen waar B en C evenementen georganiseerd kunnen worden.

De vastgestelde locaties in combinatie met artikel 6 (maximum aantal evenementen) hebben tot doel om mogelijke overlast voor omwonenden binnen aanvaardbare grenzen te houden.

De ervaring heeft, gelet op de evenementenlijst 2007, uitgewezen dat de meeste evenementen plaatsvinden in de periode april tot en met september in de binnenstad van Kampen. In dit gebied bevinden zich bovendien de meeste horecagelegenheden die druk op de woonomgeving veroorzaken. Om een goede balans te vinden tussen een levendige gemeente, de belangen van omwonenden en bedrijven en om draagvlak voor evenementen te behouden is het wenselijk om locaties vast te stellen waar B en C evenementen met geluidscategorie II of III mogen plaatsvinden en tevens het maximum aantal evenementen per locatie (artikel 6).

Schematisch kan dit als volgt worden weergegeven:

 

Evenementengebieden

 

Maximum aantal

evenementen per jaar 

 C

 B

Van Heutszplein

5

5

De Hagen

5

0

Nieuwe Markt

5

5

Burg. Berghuisplein

5

5

Markeresplein

0

5

Plantage

5

5

Andere plekken

5

35

Locatie Plantage

Ingevolge het terrassenbeleid kan de burgemeester, naar aanleiding van een uitdrukkelijk

gemotiveerd verzoek van de organisator voor gebruik van de locatie waarop het terras is uitgezet

voor een evenement, de terrasvergunning tijdelijk intrekken.

In het terrassenseizoen (1 april t/m 31 oktober) mogen er horecagerelateerde evenementen worden georganiseerd op de Plantage op voorwaarde dat er overeenstemming is over de activiteit bij de horecaondernemers op de Plantage. Het is de verantwoordelijkheid van de evenementenorganisator om overeenstemming bij de horecaondernemers te krijgen over de te organiseren activiteit en het hierbij behorende ruimtebeslag van de Plantage.

In de marktverordening van de gemeente Kampen wordt het college van B & W de bevoegdheid toegekend de markt tijdelijk geen doorgang te verlenen. Het college kan maximaal vier keer per jaar besluiten de markt op de Plantage te verplaatsen ten behoeve van B  en C evenementen. Wanneer een nationaal erkende feestdag op een vrijdag respectievelijk zaterdag valt, verplaatst het college de vrijdagmarkt naar de hieraan voorafgaande donderdag en de zaterdagmarkt naar de hieraan voorafgaande vrijdag.

Artikel 6 Maximum aantal evenementen

Op basis van de evenementenlijst 2007 is vastgesteld hoeveel B en C evenementen er zijn georganiseerd op verschillende locaties in de gemeente Kampen. De A evenementen veroorzaken nauwelijks hinder voor de omgeving en zijn onbeperkt toelaatbaar, mits voldaan wordt aan de voorwaarden.

Om duidelijk te maken aan omwonenden als ook evenementenorganisatoren met hoeveel evenementen men rekening kan/moet houden is het gewenst om een maximum aantal B en C evenementen vast te stellen.

Voor de bepaling van het maximaal aantal B en C evenementen per gebied is de evenementenlijst 2007 als leidraad gebruikt. Er is rekening gehouden met een aantal extra B en C evenementen per jaar en per locatie die niet zijn voorzien en ook evenementen die niet jaarlijks worden gehouden, maar wel zijn voorzien, zoals Sail Kampen. Het beleid zou te star zijn als er geen plaats kan worden ingeruimd voor onverwachte en niet-voorzienbare evenementen. Te denken valt aan het huldigen van sporters na bijzondere prestaties, de landelijke intocht van Sinterklaas, benefietconcerten.

Voor de duidelijkheid wordt hierbij opgemerkt dat de A evenementen die slechts door omvang vergunningplichtig worden, bijvoorbeeld een groot buurtfeest, niet meegerekend zullen worden bij het maximaal toegestane evenementen per locatie. (Zie voor een schematisch overzicht ook artikel 5.)

Artikel 7 Voorschriften vergunning

Deze bepaling geeft aan welke voorschriften aan een vergunning kunnen worden verbonden.

Er worden voorschriften opgenomen voor het schenken van (zwak-)alcoholhoudende dranken. Hierbij dient te worden opgemerkt dat voor het schenken van (zwak-)alcoholhoudende dranken, naast de evenementenvergunning, tevens een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet is vereist.

(Zie voor overige wettelijke regelingen bijlage II.)

Artikel 8 Eindtijden

Eindtijden dienen helder te zijn voor evenementenorganisatoren. Ongeacht in welke categorie het evenement valt, zullen er voortaan uniforme eindtijden worden gehanteerd.

De afgelopen jaren is er ervaring opgedaan met een gefaseerde afsluiting van evenementen.

Dat houdt in dat bij een evenement met geluidsversterking, het geluid eerder moet zijn afgelopen dan het sluiten van de tapinstallatie en de eindtijd van het evenement. Hierdoor kan een geleidelijk vertrek van bezoekers bewerkstelligd worden. Met name vanuit openbare orde zijn de ervaringen met deze geleidelijke beëindiging van een evenement positieve ervaringen opgedaan.

De eindtijd van een evenement houdt in dat de activiteiten door of namens de evenementenorganisator, zoals bijvoorbeeld de verkoopactiviteiten van kraampjes, op genoemd tijdstip afgelopen moet zijn.

Voor Koninginnedag, Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag worden de eindtijden van de vrijdag en zaterdag gehanteerd.

Voor de duidelijkheid zijn de eindtijden in het onderstaande schema opgenomen:

A, B en C

Evenementen

Dagen

Tijdstip einde muziek

Tijdstip einde drankverstrekking

Tijdstip einde evenement

 

zondag t/m donderdag

23.00 uur

23.30 uur

24.00 uur

*

vrijdag en zaterdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

Oud- en Nieuwfeest

 

05.00 uur

05.30uur

06.00 uur

Oranje- en dorpsfeesten

 

0.30 uur

01.00 uur

01.30 uur

Kamper Ui(t)dagen

Donderdag

24.00 uur

0.30 uur

01.00 uur

* Inclusief Koninginnedag, Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag

Onder een oranje- en een dorpsfeest wordt verstaan een feest gekoppeld aan een verjaardag of feestelijke gebeurtenis van een lid van het huis van Oranje. Een dorpsfeest wordt maximaal eenmaal per jaar georganiseerd door de plaatselijke dorpsvereniging.

Evenementen op zondag

Indien op zondag evenementen plaatsvinden in de nabijheid van kerken en dergelijke gebouwen mag er gelet op de Zondagswet geen sprake zijn van hinder voor godsdienstuitoefening. Uitgangspunt is dat op zondag voor 13.00 uur geen openbare vermakelijkheden (evenementen) plaatsvinden. Van dit verbod kan de burgemeester ontheffing verlenen indien er geen verstoring van de zondagsviering of de zondagsrust is te verwachten (bv. evenementen zonder muziek of festiviteiten zonder (geluids)hinder).

Na 13.00 uur mogen er op zondag evenementen georganiseerd worden op voorwaarde dat voldaan wordt aan de voorwaarden op het gebied van o.a. geluidsbelasting, openbare orde, veiligheid en de eindtijden.

Per jaar mogen er maximaal vier B of C evenementen georganiseerd worden op zondag na 13.00 uur zolang er voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, qua eindtijden, geluidsbelasting, openbare orde en veiligheid. Een B of C evenement mag alleen op zondag plaatsvinden als het onderdeel uitmaakt van een meerdaags evenement. Dit geldt alleen voor evenementen die plaatsvinden in de binnenstad. A evenementen mogen, zolang de Zondagswet en de eindtijden worden gerespecteerd, worden georganiseerd in de gemeente Kampen.

In de dorpskernen is het op zondag niet toegestaan om B of C evenementen te organiseren.

Uitzonderlijke situaties

Op zondag kunnen zich bijzondere situaties voordoen waar de gemeente geen invloed op heeft. Belangrijke sportwedstrijden worden vaak op zondag gehouden, bijvoorbeeld een WK of EK voetbalfinale. Maatschappelijk gezien is er behoefte om dit gezamenlijk te vieren/beleven. Het kan vanuit de openbare orde en veiligheid zelfs onwenselijk zijn een evenementen op dat moment te verbieden. De burgemeester moet daarom de mogelijkheid houden een vergunning te verlenen, ook al is het op de zondag en wordt niet voldaan aan een meerdaags karakter en zet het Kampen niet direct promotioneel op de kaart.

Artikel 9 Vergunningaanvraag

Artikel 1.2 van de APV geeft een beslistermijn van acht weken voor aanvragen voor vergunningen en ontheffingen. In het tweede lid van het artikel wordt nog de mogelijkheid geboden deze termijn te verdagen. De termijn in artikel 1.2 is een maximale beslistermijn. Dit betekent dat het niet in alle situaties redelijk is om de volle termijn te gebruiken voordat een aanvraag wordt beslist. Indien het evenement op korte termijn zal plaatsvinden en de beslissing ook op deze korte termijn zorgvuldig

voorbereid kan worden, zal de beslissing ook op korte termijn genomen moeten worden. Indien de aanvrager van mening is dat de beslissing niet binnen redelijke termijn is genomen, kan hij zich op het standpunt stellen dat de beslissing niet tijdig is genomen en dat er sprake is van fictieve

weigering. Ingevolge artikel 6.2 van de Algemene wet bestuursrecht staat dan voor hem de mogelijkheid van bezwaar open.

Anderzijds heeft de burgemeester de bevoegdheid op grond van artikel 1.3 van de APV te besluiten een aanvraag voor een vergunning niet te behandelen als deze te laat is ingediend. De voorbereiding van een vergunning ten behoeve van een groot evenement verdient de nodige zorgvuldigheid, ook naar belanghebbenden. Daarom dient een vergunning voor een groot evenement dan ook ruimschoots voor het tijdstip van het evenement te worden ingediend [artikel 1.3 lid 2 APV].

Met betrekking tot de categorieën worden verschillende indieningtermijnen gehanteerd.

Het onderstaande schema geeft per type evenement aan wat de uiterlijke indieningtermijn is voor de aanvang van het evenement.

Evenement

Indieningtermijn

Behandelingtermijn

B/C evenement

16 weken

12 weken

A evenement

6 weken

3 weken

Met deze bepaling wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ingevolge artikel 1.3, tweede lid, vergunningen aan te wijzen waarvoor de termijn voor de indiening van een aanvraag wordt verlengd. De reden hiervoor is dat de gebruikelijke voorgeschreven termijn uit de APV (artikel 1.3, eerste lid) van drie weken in sommige gevallen te kort is gebleken

voor een juiste beoordeling van een aanvraag.

 

Artikel 10 Hardheidsclausule

Deze bepaling is opgenomen om speciale gelegenheden met een zeer bijzonder karakter, die eenmalig zijn, mogelijk te maken. Voor dergelijke evenementen moet ruimte (qua aantallen, bezoekers, geluidsbelasting en locatiekeuze) blijven in Kampen.

Het gaat hierbij om gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een huldigingsfeest van een plaatselijke sportheld of sportclub of het houden van een evenement in Kampen met grote landelijke bekendheid of een evenement waardoor Kampen op positieve wijze in de media komt.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze bepaling voorziet in de inwerkingtreding van de beleidsregels.