Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van Reinigingsrechten 2014

Geldend van 23-11-2013 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van Reinigingsrechten 2014

De raad van de gemeente Kampen;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders inzake de herziening van de belastingtarieven met ingang van 1 januari 2014;

 

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en invordering van Reinigingsrechten 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    G.F.T.-afval: groente-, fruit- en tuinafval;

  • b.

    restafval: huishoudelijk afval niet zijnde G.F.T.-afval;

  • c.

    bedrijfsafval: afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld;

  • d.

    grof bedrijfsafval: afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen en met uitzondering van autowrakken, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld;

  • e.

    minicontainer: de vanwege de gemeente uitgezette ophaalbakken onderverdeeld in de verschillende volumina;

  • f.

    verzamelcontainer: de vanwege de gemeente geplaatste verzamelcontainers, die kunnen worden ontsloten door middel van chipkaarten;

  • g.

    heffingsperiode: periode waarover een aanslag met betrekking tot de daadwerkelijk plaatsgevonden ledigingen wordt opgelegd.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 3 Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    De rechten worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Belastingjaar

Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De rechten bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel worden geheven bij wege van aanslag met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.

  • 2.

    De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 van de tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld

  • 1.

    De rechten zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid worden de rechten, zoals opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, opgelegd na afloop van een nader te bepalen heffingsperiode.

Artikel 8 Termijn van betaling

  • 1.

    De aanslagen als bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel moeten worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede één maand later.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de volgende telkens één maand later.

  • 3.

    Ten aanzien van het tweede lid is het “Incassoreglement 2010” van toepassing, zoals door het college van burgemeester en wethouders op 18 december 2009 vastgesteld.

  • 4.

    De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel, welke bij wege van gedagtekende kennisgeving wordt geheven, moet worden betaald op het tijdstip van de uitreiking.

  • 5.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 9 Kwijtschelding van reinigingsrechten

Bij de invordering van reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de in deze verordening vermelde heffingen en rechten.

Artikel 11 Overgangsrecht

De 'Verordening reinigingsrechten 2013’, vastgesteld op 15 november 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening reinigingsrechten 2014’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad in zijn vergadering van 14 november 2013,
 
 
 
de griffier,                                                         de voorzitter,

Bijlage Tarieventabel behorende bij de ‘Verordening reinigingsrechten 2014’

Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven reinigingsrechten

1.1

het recht bedraagt voor het beschikbaar stellen, het gebruik en het ledigen van containers en het verwijderen van het daarin verzamelde bedrijfsafval, per lediging van:

1.1.1

een container met een inhoud van 1.100 liter

€ 30,44

1.1.2

een container met een inhoud van 770 liter

€ 21,31

1.1.3

een container met een inhoud van 240 liter

€ 6,64

1.1.4

een container met een inhoud van 140 liter

€ 3,87

1.2.

het recht bedraagt voor het beschikbaar stellen, het gebruik en het ledigen van ondergrondse verzamelcontainers en het verwijderen van het daarin verzamelde bedrijfsafval, per lediging van:

1.2.1

een container met een inhoud van 5.000 liter

€138,36

1.2.2

een container met een inhoud van 4.000 liter

€110,69

1.3

Het recht bedraagt voor het ontsluiten van de ondergrondse verzamelcontainer met gebruik van de milieupas, per ontsluiting:

1.3.1

bij een vulvolume van 60 liter

€ 1,66

Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven reinigingsrechten

2.1.

het recht bedraagt voor het achterlaten van bedrijfsafval op een door de gemeente aangewezen lokatie, per 10 kilogram, voor:

a. (grof) bedrijfsafval, met uitzondering van de hierna onder b t/m e vermelde afvalstoffen

€ 1,41

b. gemengd bouw- en sloopafval

€ 1,41

c. tuin- en snoeiafval

€ 0,75

d. vlakglas

€ 0,68

e. schoon puin

€ 0,58

f. asbest

€ 1,46

2.2.

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 2.1 bedraagt het tarief voor het gebruik van de grofvuilinzamelwagen, per uur of een gedeelte daarvan:

€ 87,15

2.3.

het vervangen van een kapotte of vermiste container als gevolg van o.a. brand, diefstal, vernieling of onjuist gebruik:

2.3.1.

een container met een inhoud van 1100 liter

€405,35

2.3.2.

een container met een inhoud van 770 liter

€308,47

2.3.3.

een container met een inhoud van 240 liter

€ 70,93

2.3.4.

een container met een inhoud van 140 liter

€ 67,29

2.4.

het vervangen van een kapotte of vermiste milieupas als gevolg van o.a. brand, diefstal, vernieling of onjuist gebruik:

2.4.1.

voor het op aanvraag verstrekken van een milieupas indien de vorige door bijvoorbeeld verlies of diefstal verloren is gegaan

€ 18,45

2.4.2.

voor het door de gemeente aanmaken van een milieupas voor een bepaald adres indien de vorige gebruiker de pas niet heeft ingeleverd, te voldoen door die vorige gebruiker

€ 18,45

Hoofdstuk 3 Maatstaven en tarieven overige diensten

3.1.

voor het bestrijden van ongedierte per half uur of een gedeelte daarvan

€ 46,00

De in hoofdstuk 1 en 2 vermelde tarieven reinigingsrechten zijn exclusief de in rekening te brengen wettelijke omzetbelasting van 21%.

NB de milieupas is adresgebonden, blijft eigendom van de gemeente en is in bruikleen bij de belastingplichtige. De pas dient bij verhuizing dan ook aan de gemeente te worden teruggeleverd.

Deze tarieventabel behoort bij de ‘Verordening reinigingsrechten 2014’, vastgesteld door de raad van de gemeente Kampen op 14 november 2013,

De griffier, de voorzitter,