Regeling vervallen per 01-01-2020

Werktijdenregeling gemeente Kampen

Geldend van 07-03-2018 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Werktijdenregeling gemeente Kampen

Het college van burgemeester en wethouders van Kampen,

gelezen het voorstel van 23 april 2014, kenmerk 14ADV00207;

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 4:1 van de CAR-LAR en de Arbeidstijdenwet;

na verkregen instemming van de Ondernemingsraad op 9 april 2014;

besluit tot het vaststellen van de navolgende regeling en deze op te nemen in de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Kampen.

Werktijdenregeling gemeente Kampen

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    arbeidsduur: de vooraf vastgestelde omvang van het aantal uren in een bepaalde periode gedurende welke door de medewerker arbeid moet worden verricht;

  • -

    arbeidsduur per jaar: de naar jaarbasis herleide formele arbeidsduur per week, gecorrigeerd voor feestdagen;

  • -

    CAR-LAR: Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Kampen;

  • -

    feitelijke arbeidsduur per week: de arbeidsduur zoals die voor de medewerker voor een bepaalde week in de planning is vastgesteld;

  • -

    flexibele werktijden: de perioden waarbinnen gewerkt kan worden, waarbij per dag variatie mogelijk is in het aantal te werken uren en in de begin-, pauze- en eindtijden;

  • -

    formele arbeidsduur: de arbeidsduur volgens de aanstelling;

  • -

    medewerker: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de CAR-LAR, alsmede de werknemer in de zin van artikel 2:5 van de CAR-LAR;

  • -

    pauze: een periode van ten minste 15 achtereenvolgende minuten waarop geen arbeid wordt verricht;

  • -

    PJK: Personele Jaarplancyclus Kampen;

  • -

    tijdregistratiesysteem: een geautomatiseerd systeem voor aan- en afwezigheidsregistratie en urenplanning;

  • -

    urensaldo: de duur die de medewerker langer of korter heeft gewerkt dan de overeengekomen feitelijke arbeidsduur;

  • -

    werktijd: de periode tussen vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de medewerker arbeid moet worden verricht.

Artikel 2 Toepassing

  • 1. De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers in dienst van de gemeente Kampen.

  • 2. De regeling bestaat uit een standaardregeling en een bijzondere regeling.

  • 3. De standaardregeling geldt voor de medewerker die zelf een zekere vrijheid heeft bij het bepalen van zijn werktijden.

  • 4. De bijzondere regeling is van toepassing op de medewerker voor wie de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld.

  • 5. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) en functies worden opgenomen in een bijlage bij deze regeling.

Artikel 3 Arbeidsduur

  • 1. De formele arbeidsduur bedraagt bij een volledig dienstverband gemiddeld 36 uur per week en ten hoogste 1836 uur per jaar.

  • 2. Bij een deeltijd dienstverband wordt de formele arbeidsduur naar evenredigheid berekend.

  • 3. De feitelijke arbeidsduur per week kan afwijken van de formele arbeidsduur, rekening houdend met de artikelen uit hoofdstuk 4 van de CAR-LAR.

Artikel 4 Werktijden en pauze

  • 1. De werktijd bedraagt per dag maximaal 11 uur en per week maximaal 50 uur. Uitgangspunt daarbij is dat de werktijden binnen de normen van de arbeidstijdenwet blijven.

  • 2. De medewerker die een onafgebroken periode van meer dan 5,5 uur per dag werkt neemt een pauze van minimaal 30 minuten. Deze pauze mag in twee delen worden opgenomen.

  • 3. De medewerker die meer dan 10 uur per dag werkt neemt minimaal 45 minuten pauze. Deze pauze mag in twee delen worden opgenomen.

  • 4. Alleen na overleg met de (direct)leidinggevende mag de automatische pauze in het tijdregistratiesysteem handmatig worden aangepast of verwijderd.

Artikel 5 Registratie werktijden

  • 1. Voor de registratie van de werktijden worden de tijdstippen van binnenkomst en vertrek in het tijdregistratiesysteem geregistreerd.

  • 2. Voor medewerkers in het stadhuis gebeurt dit door elektronische kaartlezers. Dit geldt ook voor het tussentijds verlaten en betreden van het stadhuis. De in het stadhuis aanwezige elektronische kaartlezer wordt ook gebruikt voor de registratie van aanwezigheid in verband met calamiteiten.

  • 3. Iedere medewerker registreert de geplande en gewerkte uren per week in het tijdregistratiesysteem.

  • 4. Het bezoeken van interne en externe recepties, teambuilding, concern-, eenheids- en teambijeenkomsten wordt als werktijd aangemerkt. De te registreren werktijd eindigt die dag op het tijdstip van vertrek, maar uiterlijk om 18.00 uur.

  • 5. Bijzondere afwezigheidsituaties worden achteraf handmatig gecorrigeerd in het tijdregistratiesysteem.

Artikel 6 Consulten en dergelijke

  • 1. Bezoek aan huisarts, tandarts, therapeut, specialist, en het gebruik van het bedrijfszorgpakket en dergelijke is geen werktijd.

  • 2. Wanneer frequent een bepaalde medische instelling wordt bezocht als gevolg van een chronische ziekte of aandoening kunnen de gewerkte uren in overleg met de (direct)leidinggevende op basis van artikel 12 als gewerkte uren in het tijdregistratiesysteem worden geregistreerd.

Paragraaf 2 De standaardregeling

Artikel 7 Dagvenster

Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur.

Artikel 8 Bezetting en werkafspraken

  • 1. De (direct)leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting.

  • 2. Eenmaal per jaar worden tijdens het taakgesprek als onderdeel van de PJK basisafspraken gemaakt tussen de (direct)leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd.

  • 3. Uitgangspunten bij het maken van basisafspraken over werkzaamheden zijn een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden, de bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking.

  • 4. Bijstelling van de basisafspraken vindt in overleg plaats. In ieder geval worden tweemaal per jaar de basisafspraken over werktijden, verlof en werkplanning geëvalueerd. Overleg hierover is een vast onderdeel van de PJK-gesprekken.

Artikel 9 Buitendagvenstervergoeding

  • 1. Wanneer de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in de CAR-LAR. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn (direct)leidinggevende.

  • 2. De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is, heeft geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

Artikel 10 Beschikbaarheidsdiensten

  • 1. De medewerker die aangewezen is voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten kan recht hebben op een toelage beschikbaarheidsdienst zoals opgenomen in de CAR-LAR.

  • 2. Wanneer de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker recht op compensatie in tijd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn (direct)leidinggevende.

  • 3. Wanneer de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding, zoals beschreven in de CAR-LAR. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn (direct)leidinggevende.

Artikel 11 Tijdregistratiesysteem

  • 1. Afspraken over de planning als bedoeld in artikel 8:2 worden voor 1 februari van het betreffende jaar vastgelegd tussen de medewerker en de (direct)leidinggevend in het tijdregistratiesysteem, waarbjj het verschil tussen de te werken en de geplande uren op jaarbasis nul is.

  • 2. De medewerker stemt zijn voornemen, om in afwijking van zijn planning in het tijdregistratiesysteem afwezig te zijn, altijd eerst af met zijn (direct)leidinggevende en de overige medewerkers binnen zijn team.

  • 3. Aan het eind van het kalenderjaar mag bij de feitelijk gewerkte uren het positieve of negatieve urensaldo op maximaal 40 staan. Bij deeltijders is dit naar evenredigheid. Dat urensaldo wordt meegenomen naar het volgende kalenderjaar.

  • 4. Het overschrijven van meer uren dan het maximum van 40 is uitsluitend toegestaan in bijzondere omstandigheden en na akkoord van de eenheidsmanager/gemeentesecretaris.

Artikel 12 Ziekte en buitengewoon verlof

Bij ziekte en buitengewoon verlof worden de voor die dag in het tijdregistratiesysteem geplande uren als ziekte of buitengewoon verlof geregistreerd en tellen voor die week mee als gewerkte uren.

Artikel 13 Persoonlijke ontwikkeling

  • 1. Als in het persoonlijk ontwikkelplan afspraken zijn gemaakt dat studietijd als werktijd beschouwd mag worden, en een medewerker volgens zijn vastgestelde persoonlijke ontwikkelplan of aanvulling daarop een opleiding, studie, cursus of werkbijeenkomst moet volgen dan wel bezoeken, dan wordt voor die dag (of dagdeel) de werkelijk bestede uren in het tijdregistratiesysteem als vorming en opleiding geregistreerd en tellen in die week mee als gewerkte uren. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen voltijders en deeltijders.

  • 2. Reistijd in verband met de in lid 1 genoemde persoonlijke ontwikkeling is geen werktijd, tenzij hierover met de (direct)leidinggevende andere afspraken zijn gemaakt.

Artikel 14 Overige situaties van afwezigheid

  • 1. Bij een dienstreis, vergadering, receptie, congres, beurs en dergelijke worden de feitelijk gewerkte uren inclusief reistijd geregistreerd in het tijdregistratiesysteem.

  • 2. Reistijd in verband met de onder lid 1 genoemde situaties is werktijd en wordt berekend vanaf de standplaats Kampen.

Paragraaf 3 De bijzondere regeling

Artikel 15 Bijzondere regeling

  • 1. De bijzondere regeling is van toepassing op de in bijlage A opgenomen functies/functiegroepen.

  • 2. De (direct)leidinggevende stelt voor de in lid 1 bedoelde functies/functiegroepen eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 CAR-LAR.

  • 3. Het college kan de in de bijlage A genoemde functies/functiegroepen wijzigen.

  • 4. Medewerkers op wie de bijzondere regeling van toepassing is kunnen conform de bepalingen in de CAR-LAR aanspraak maken op de overwerkvergoeding, de toelage onregelmatige dienst en de beschikbaarheidsvergoeding.

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 16 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het college.

Artikel 17 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als de “Werktijdenregeling gemeente Kampen” en treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2014. Vanaf die datum vervalt de regeling Werktijdenregeling Gemeente Kampen 2011 zoals die op 1 januari 2011 in werking is getreden.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Kampen d.d. 6 mei 2014.
de secretaris, de burgemeester,
J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn

Bijlage A. Behorende bij de werktijdenregeling gemeente Kampen

Het college van burgemeester en wethouders van Kampen,

gelezen het voorstel van 23 april 2014 kenmerk 14ADV00207;

gelet op artikel 15, eerste lid van de Werktijdenregeling gemeente Kampen;

besluit vast te stellen;

Aanwijzingsbesluit bijzondere regeling werktijden Kampen

De medewerkers van de teams Groen en Civiele Werken, de sporthalbeheerders bij het team Algemene Zaken en de medewerkers die piketdienst draaien in het team Toezicht en Handhaving voor de periode 1-1-2014 tot en met 31-12-2014 aanwijzen als personen waarop de bijzondere regeling als bedoeld in paragraaf 3 van de Werktijdenregeling gemeente Kampen van toepassing is.

Dit besluit treedt gelijktijdig met de Werktijdenregeling gemeente Kampen in werking en eindigt op 31 december 2014.

Dit besluit wordt aangehaald als Aanwijzingsbesluit bijzondere regeling werktijden Kampen.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen d.d. 6 mei 2014.

De secretaris, de burgemeester,

J.F. Goedegebure drs. mr. B. Koelewijn