Regeling vervallen per 18-12-2013

Reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke heffingen/nota's/facturen en/of andere schrifturen in de gemeente Kampen

Geldend van 13-01-2010 t/m 17-12-2013

Intitulé

Incassoreglement 2010

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;

gelet op:

artikel 7 van de Verordening onroerende zaakbelastingen,

artikel 8 van de Verordening afvalstoffenheffing,

artikel 9 van de Verordening rioolrecht,

artikel 9 van de Verordening hondenbelasting;

artikel 10 van de Verordening Lijkbezorgingsrechten;

artikel 8 van de Verordening reinigingsrechten;

de Financiële Verordening van de gemeente Kampen en

de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen het

reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke heffingen / nota’s / facturen en / of andere schrifturen in de gemeente Kampen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Afschrijvingstijdvak: Periode verdeelt in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste vervaldag van de laatste maand van het aanslagbiljet;

  • b.

    Automatische incasso: de machtiging die de debiteur aan de incasserende organisatie verleent om van het opgegeven rekeningnummer periodieke verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso af te schrijven;

  • c.

    Belastingjaar : Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke heffingen worden geheven;

  • d.

    Belastingplichtige: Natuurlijk- of rechtspersoon, welke is aangeslagen voor één of meerdere gemeentelijke heffingen van de gemeente Kampen;

  • e.

    Betalingsregeling: de overeenkomst tussen de debiteur en de crediteur met betrekking tot de betaling van een openstaande vordering, al dan niet onder bijzondere voorwaarden;

  • f.

    Debiteur: schuldenaar;

  • g.

    Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan de gemeentelijke heffing(en) dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald;

  • h.

    Formele betaalschuld: het totaalbedrag van de nota / factuur of andere schriftuur en dat daadwerkelijk moet worden betaald;

  • i.

    Incassant: De gemeente Kampen;

  • j.

    Kalenderjaar: Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarin de nota / factuur of andere schriftuur is opgemaakt;

  • k.

    Omstandigheden voor versnelde invordering in één termijn zijn bijvoorbeeld: (dreiging van) surcéance van betaling of faillissement, verkoop van roerende of onroerende zaken van de debiteur, verhuizing of emigratie, (derden)beslag.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

  • 1. De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld / betaalschuld van de belastingplichtige / debiteur te spreiden en door middel van, rekening houdend met de in dit reglement gestelde voorwaarden, maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

  • 2. Aanslagen, nota’s, facturen of andere schrifturen welke worden opgelegd / vervaardigd in een later jaar dan het belastingjaar / kalenderjaar waarop zij betrekking hebben, komen ook in aanmerking voor automatische incasso.

Artikel 3 Gemeentelijke heffingen

  • 1. In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke heffingen, nota’s, facturen of andere schrifturen opgenomen:

    Omschrijving

    Maximaal aantal incassotermijnen

    Afvalstoffenheffing ledigingen

    8

    Afvalstoffenheffing vastrecht

    8

    Hondenbelasting

    8

    Huurovereenkomsten: huren

    1

    Lijkbezorgingsrechten

    1

    Onroerende-zaakbelastingen

    8

    Reinigingsrechten

    8

    Rioolrecht/Rioolbelasting

    8

  • 2. Indien het bedrag van de heffing, nota, factuur of andere schriftuur lager is dan € 45,00 wordt de belastingschuld/betaalschuld in één termijn geïncasseerd.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1. Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingplichtigen / debiteuren indien het bedrag van de in artikel 3 genoemde heffingen per aanslagbiljet, nota, factuur of andere schriftuur minder is dan € 1.750,00.

  • 2. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de machtigingskaart in te leveren bij, of toe te zenden aan de gemeente Kampen.

  • 2. De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk voor de laatste vervaldag van het aanslagbiljet, nota, factuur of andere schriftuur zijn binnengekomen bij de gemeente Kampen.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten, nota’s, facturen of andere schrifturen welke na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar, kalenderjaar of in volgende jaren aan de belastingplichtige / debiteur worden toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd tot wederopzegging door de debiteur.

Artikel 8 Berekening termijnbedrag

  • 1. De hoogte van de formele belastingschuld / betaalschuld wordt verdeeld in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het kalenderjaar waarin de aanslagen worden opgelegd overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten hoogste acht bedraagt.

  • 2. In afwijking van lid 1 wordt de belastingschuld / betaalschuld, indien het bedrag van de heffing/ nota/ factuur of andere schriftuur lager is dan € 45,00, in één termijn geïncasseerd.

  • 3. De incassant heeft het recht, indien de grootte van de belastingschuld / betaalschuld of de omstandigheden daartoe aanleiding geven, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingplichtige / debiteur.

Artikel 9 Tijdstip van afschrijving

  • 1. De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet, nota, factuur of andere schriftuur is verzonden.

  • 2. De eerste afschrijving zal met inachtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden op of omstreeks de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet, nota, factuur of andere schriftuur is vermeld. Elke volgende termijn wordt steeds een maand later afgeschreven.

  • 3. De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van de maand doch niet eerder dan de 25e van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand.

  • 4. De incassant heeft het recht om in geval van onvoorziene omstandigheden af te wijken van het tijdstip van afschrijving zoals gesteld in het derde lid.

Artikel 10 Storno’s

  • 1. Indien de automatische incasso van een termijn niet slaagt, ontvangt de belastingplichtige / debiteur van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat er een bedrag gestorneerd is en dat het nog openstaande termijnbedrag over de resterende termijnen wordt verdeeld.

  • 2. In afwijking van het gestelde in het eerste lid dient - indien de automatische incasso twee keer niet kan worden afgeschreven of indien de automatische incasso in de laatste termijn niet slaagt - de belastingplichtige / debiteur het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 10 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen, doch niet eerder dan de laatste vervaldatum van het aanslagbiljet, de nota, de factuur of de andere schriftuur.

  • 3. Indien binnen de gestelde termijn, als genoemd in lid 2 van dit artikel, geen volledige betaling van het openstaande bedrag is ontvangen volgen (dwang)invorderingsmaatregelen.

Artikel 11 Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt door de incassant beëindigd:

  • 1.

    Indien de automatische incasso twee termijnen niet slaagt;

  • 2.

    Indien de automatische incasso door de bank wordt geweigerd omdat incasso niet meer mogelijk is of omdat het rekeningnummer is vervallen of geblokkeerd staat;

  • 3.

    Indien de belastingschuldige/ debiteur de gemaakte afspraken omtrent de incasso met betrekking tot een overeengekomen betalingsregeling ten minste twee maal niet is nagekomen;

  • 4.

    Indien omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden belemmeren.

Artikel 12 Echtscheiding

  • 1. Echtscheiding, scheiding van tafel en bed of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige / debiteur beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Indien als gevolg van de echtscheiding, scheiding van tafel en bed of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingplichtige / debiteur zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 13 Overlijden

  • 1. Overlijden van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. De erfgenamen kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de intrekkingskaart.

Artikel 14 Wijziging van bank- of girorekeningnummer

Wijziging van het bank- of girorekeningnummer moet binnen vijf werkdagen schriftelijk worden gemeld aan de gemeente Kampen.

Artikel 15 Terugstorting

  • 1. Indien de belastingplichtige / debiteur het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2. De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingskaart binnen 30 dagen na de valutadatum van de afschrijving van het termijnbedrag aan de giro- of bankinstelling toe te zenden.

  • 3. Indien een termijnbedrag op de rekening van belastingplichtige / debiteur is teruggestort, wordt het resterende bedrag van de belastingschuld/betaalschuld over de resterende termijnen wordt verdeeld. Incassant meld de schriftelijk aan de belastingschuldige/debiteur.

  • 4. In afwijking van het gestelde in het eerste lid dient, indien er twee termijnbedragen zijn teruggestort of indien de terugstorting de laatste termijn betreft, de belastingplichtige / debiteur het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 10 dagen na dagtekening van de, door incassant toe te zenden, brief te voldoen, doch niet eerder dan de laatste vervaldatum van het aanslagbiljet, de nota, de factuur of de andere schriftuur.

Artikel 16 Beëindiging van de incasso-overeenkomst

  • 1. De automatische incasso kan door de belastingplichtige / debiteur te allen tijde worden opgeheven door het inzenden van de rode kaart c.q. een schriftelijke intrekking.

  • 2. Indien gedurende een periode van drie jaar ten behoeve van een belastingplichtige / debiteur geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.

  • 3. Indien de incasso-overeenkomst door de belastingplichtige / debiteur gedurende de afschrijvingstermijn wordt beëindigd, dient de belastingplichtige / debiteur het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 10 dagen na dagtekening van de, door incassant toe te zenden, brief te voldoen, doch niet eerder dan de laatste vervaldatum van het aanslagbiljet, de nota, de factuur of de andere schriftuur.

Artikel 17 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement voor de automatische incasso van de gemeente Kampen kan worden aangehaald als ”Incassoreglement 2010”.

  • 2. Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Kampen,

De secretaris

J.F. Goedegebure

De burgemeester

drs. mr. B. Koelewijn