Regeling vervallen per 12-06-2019

Verordening adviesraad Kapelle voor Elkaar

Geldend van 11-03-2017 t/m 11-06-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2016

Intitulé

Verordening adviesraad Kapelle voor Elkaar

De raad der gemeente Kapelle;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 april 2016, nummer 2016/23;

gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijk ondersteuning 2015;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende:

Verordening adviesraad Kapelle voor elkaar

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Sociaal Domein:

het domein waarop de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet betrekking hebben, waarbij als het gaat om preventie ook de beleidsterreinen volksgezondheid, sport, cultuur en onderwijs worden betrokken.

De Wmo:

de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Het college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle.

Het gemeentebestuur:

de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.

‘De adviesraad’:

de adviesraad Kapelle voor Elkaar.

Advies:

gevraagd en ongevraagd advies aan het gemeentebestuur.

Hoofdstuk 2 Doel en taken

Artikel 2 Doel

Het doel van ‘de adviesraad’ is het bewerkstelligen dat burgers optimaal worden betrokken bij voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van beleid op het gebied van preventie binnen het sociaal domein en op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

‘De adviesraad’ vormt onderdeel van de lokale participatiestructuur. Het gemeentebestuur kan daarnaast ook andere vormen van participatie inzetten om haar inwoners te betrekken bij de ontwikkeling van haar beleid of uitvoering.

Artikel 3 Taken

De ‘adviesraad Kapelle voor Elkaar’:

  • 1.

    Geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het gemeentebestuur en op het gebied van preventie binnen het sociaal domein en met betrekking tot de Wmo.

  • 2.

    Verzamelt op actieve wijze zoveel mogelijk relevante informatie over preventie binnen het sociaal domein, maatschappelijke ondersteuning en de vragers naar maatschappelijke ondersteuning om genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • 3.

    Is alert op ontwikkelingen en knelpunten bij de uitvoering van de Wmo en geeft hierover advies aan het gemeentebestuur.

  • 4.

    Kan cursussen en themabijeenkomsten initiëren.

  • 5.

    Bespreekt geen individuele situaties en brengt daarover ook geen advies uit.

  • 6.

    Kan ter uitvoering van deze taken een huishoudelijk reglement opstellen; dit reglement mag niet in strijd zijn met de Verordening Adviesraad Kapelle voor Elkaar.

Hoofdstuk 3 Samenstelling en zittingsduur

Artikel 4 Samenstelling van ‘de adviesraad’

  • 1. De samenstelling van ‘de adviesraad’ dient zo veel mogelijk verbinding te hebben met de doelgroepen van de Wmo, alsmede een afspiegeling te zijn van de samenleving in Kapelle. Er wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke vertegenwoordiging vanuit doelgroepen van de Wmo, zoals mensen met een beperking, mantelzorgers en vrijwilligers.

  • 2. ‘De adviesraad’ bestaat uit tenminste 5 leden en maximaal 7 leden. Gestreefd wordt naar een oneven aantal leden.

  • 3. De leden van ‘de adviesraad’ zijn woonachtig in de gemeente Kapelle.

  • 4. De leden worden op voordracht van ‘de adviesraad’ door het college benoemd en ontheven.

  • 5. Naast in artikel 4 lid 2 vermelde leden wijst het college van burgemeester en wethouders 1 persoon uit zijn ambtelijk apparaat aan als contactpersoon tussen het college en de ‘de adviesraad’ en voorziet ‘de adviesraad’ van informatie. In het kader van de informatievoorziening kan de contactpersoon de vergaderingen van ‘de adviesraad’ bijwonen. Deze contactpersoon heeft een adviserende stem en is tevens notulist bij vergaderingen waarbij de wethouder aanwezig is.

  • 6. ‘De adviesraad’ kan personen uitnodigen om als adviseur aan zijn werkzaamheden deel te nemen. Indien aan deze werkzaamheden kosten zijn verbonden, dan neemt ‘de adviesraad’ geen besluit dan na verkregen machtiging van burgemeester en wethouders. De kosten komen ten laste van het in artikel 13 genoemde budget.

  • 7. Het lidmaatschap van ‘de adviesraad’ is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad (of steunfractie), het college en met een bezoldigd medewerker van de gemeente of van een organisatie die een vergoeding ontvangt van de gemeente.

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur

  • 1. De leden van ‘de adviesraad’ worden benoemd na het voeren van selectiegesprekken.

  • 2. De selectiegesprekken met de kandidaat-leden worden gehouden door een selectiecommissie bestaande uit een vertegenwoordiger van ‘de adviesraad’ en een ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente.

  • 3. De selectiegesprekken vinden plaats aan de hand van een profielschets.

  • 4. De leden worden door het college benoemd.

  • 5. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoemding voor vier jaar.

  • 6. De leden blijven aan tot in de opvolging is voorzien.

  • 7. Om de continuïteit van ‘de adviesraad’ te waarborgen wordt door ‘de adviesraad’ een rooster van aftreden opgesteld. Het rooster van aftreden wordt jaarlijks bijgesteld en openbaar gemaakt.

  • 8. Indien een vacature voor een lid moet worden vervuld, doet ‘de adviesraad’ een voordracht voor een nieuw lid.

  • 9. Het lid dat ter vervulling van een opengevallen plaats is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij of zij is benoemd, had moeten aftreden.

Artikel 6 Lidmaatschap beëindiging

  • 1. Het lidmaatschap van ‘de adviesraad’ eindigt:

    • a.

      door het aflopen van een zittingsperiode;

    • b.

      door overlijden;

    • c.

      door het nemen van ontslag;

    • d.

      door verhuizing buiten de gemeente;

    • e.

      door het gaan bekleden van een van de verboden betrekkingen uit artikel 4 lid 8.

  • 2. Het college kan op aanbeveling van ‘de adviesraad’ een lidmaatschap vervallen verklaren indien door een meerderheid van ‘de adviesraad’ wordt geconstateerd dat een lid ernstig disfunctioneert, bij het regelmatig zonder geldige redenen verzuimen van de vergaderingen of bij het regelmatig verstoren van de orde tijdens de vergaderingen.

Artikel 7 Contact met de portefeuillehouder

  • 1. Ten minste twee keer per jaar heeft de voorzitter van ‘de adviesraad’ overleg met de wethouder die Wmo-preventie in de portefeuille heeft.

  • 2. Contacten met de gemeentelijke organisatie of het gemeentebestuur lopen via de ambtelijk contactpersoon die hiervoor door de gemeente wordt aangewezen.

Hoofdstuk 4 Adviesprocedure

Artikel 8 Besluitvorming en advisering van ‘de adviesraad’

  • 1. ‘De adviesraad’ kan het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd adviseren over alle zaken met betrekking tot het beleid op het gebied van de Wmo en op het gebied van preventie binnen het sociaal domein. De adviesraad doet dit schriftelijk en krijgt binnen een termijn van zes weken een reactie van het gemeentebestuur.

  • 2. Indien het gemeentebestuur ‘de adviesraad’ schriftelijk om advies vraagt, dan brengt ‘de adviesraad’ een advies uit binnen zes weken na het verzoek.

  • 3. Behoudens in spoedeisende gevallen wordt ‘de adviesraad’ tijdig ingelicht over ambtelijke voorstellen aan het gemeentebestuur, die betrekking hebben of van invloed zijn op het beleid en de uitvoering van de Wmo en op het gebied van preventie binnen het sociaal domein.

  • 4. Een advies van ‘de adviesraad’ wordt aan de college- en raadsstukken toegevoegd.

  • 5. Het gemeentebestuur geeft in zijn besluiten gemotiveerd aan waarom het advies van ‘de adviesraad’ gedeeltelijk of niet is gevolgd en deelt dit tijdig aan ‘de adviesraad’ mede.

  • 6. Voor een geldige stemming is tenminste de helft van het aantal stemgerechtigde leden vereist.

  • 7. De advisering van ‘de adviesraad’ aan het gemeentebestuur gebeurt schriftelijk, overeenkomstig van de meerderheid van ‘de adviesraad’. Er kan een minderheidsstandpunt van een lid of meerdere leden in het advies worden opgenomen.

  • 8. ‘De adviesraad’ kan besluiten een bepaald advies niet uit te brengen. ‘De adviesraad’ stelt het gemeentebestuur dan schriftelijk in kennis van de reden van de weigering advies uit te brengen.

Hoofdstuk 5 Bestuursfuncties en taakverdeling

Artikel 9 Functies en taakverdeling

  • 1. Uit zijn midden kiest ‘de adviesraad’ een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

  • 2. De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van ‘de adviesraad’ en het doen naleven van deze verordening.

  • 3. De voorzitter stelt in samenwerking met de secretaris van ‘de adviesraad’ de agenda voor de te houden vergaderingen vast.

  • 4. De voorzitter is als eerstverantwoordelijke belast met het toezicht op en de uitvoering van besluiten.

Artikel 10 Ondertekening stukken

Alle stukken die van ‘de adviesraad’ uitgaan worden door de voorzitter c.q. diens plaatsvervanger ondertekend.

Hoofdstuk 6 Vergaderingen

Artikel 11 Frequentie en oproep

  • 1. ‘De adviesraad’ vergadert jaarlijks ten minste twee maal en voorts zo dikwijls als hier door ten minste de helft van de leden schriftelijk en met opgave van redenen om wordt gevraagd of de voorzitter nodig oordeelt.

  • 2. Indien de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal leden, wordt zij binnen veertien dagen gehouden.

  • 3. De vergaderingen worden belegd door de voorzitter. Hij/zij zorgt er voor dat de leden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste een week voor het houden van een vergadering worden opgeroepen. De te behandelen zaken worden zoveel mogelijk vermeld. In ieder geval wordt vermeldt uur en plaats van de vergadering.

  • 4. De voorzitter draagt er zorg voor dat de op de vergadering betrekking hebbende stukken tijdig aan de leden worden verstrekt of dat zij in kennis worden gesteld van plaats en tijd dat bedoelde stukken ter inzage liggen.

Artikel 12 Verslaglegging

  • 1. Van de vergaderingen van ‘de adviesraad’ wordt een beknopt verslag gemaakt.

  • 2. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Hoofdstuk 7 Overige bepalingen

Artikel 13 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1. De gemeente stelt ‘de adviesraad’ passende vergaderruimte ter beschikking, die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • 2. Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan ‘de adviesraad’ ten behoeve van de werkzaamheden en taken van ‘de adviesraad’.

  • 3. De leden van ‘de adviesraad’ ontvangen geen presentiegeld per vergadering, maar per kwartaal een onkostenvergoeding ter hoogte van het presentiegeld.

  • 4. De beschikbaar gestelde middelen die niet worden uitgegeven, kunnen in volgende jaren worden ingezet. De toegestane reserve heeft een maximale hoogte van twee maal het jaarlijkse budget.

Artikel 14 Informatieverstrekking

Jaarlijks, vóór 1 april, doet ‘de adviesraad’ aan het gemeentebestuur een beknopt verslag van zijn werkzaamheden en een verantwoording van de financiën van het voorafgaande kalenderjaar.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 15 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken, door zowel het gemeentebestuur als door ‘de adviesraad’, voor zover van toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.

Artikel 16 Opheffing

  • 1. Opheffing van ‘de adviesraad’ kan slechts geschieden:

    • a.

      Bij besluit van het college, ‘de adviesraad’ gehoord;

    • b.

      Bij vervallen van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • 2. In situaties waarin deze regeling niet voorziet, neemt het college een bindend besluit, ‘de adviesraad’ gehoord.

Artikel 17 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening ‘Adviesraad Kapelle voor elkaar’.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking, met ingang van 1 juli 2016.

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Kapelle van 14 juni 2016.

De griffier, De voorzitter,