Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

Geldend van 02-03-2018 t/m 31-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

De gemeenteraad van de gemeente Kapelle;

gelezen  het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 november 2017, nummer 2017/93e;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van

de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

Hoofdstuk 1 titel

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2  Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

      een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • 3.

    diensten tot het verkrijgen van een vergunning om in de gemeente te mogen venten, het maken van muziek of een aanvraag voor overige in de tarieventabel niet met name genoemde meldingen/vergunningen op basis van de Algemene plaatselijke verordening, door een particulier of een non-profitinstelling die zich zoals blijkt uit haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers mits de melding / vergunning niet ziet op een commerciële activiteit.

 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6  Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

 

Artikel 8  Kwijtschelding  

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9  Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10  Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • a.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • b.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • c.

    onderdeel 1.4.3 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

  • d.

    hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • e.

    onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • f.

    hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12  Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De Verordening op de heffing en invordering van leges 2017 vastgesteld op 20 december 2016 en gewijzigd bij raadsbesluit van 11 juli 2017 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening 2018.

  

Vastgesteld in de raadsvergadering van 19 december 2017.

 

  • De griffier,

    De voorzitter,

      

     

    H.J. Meijer-Horden

    mr. A.B. Stapelkamp

 

Bijlage 1 Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2018

 

  • Titel 1 Algemene dienstverlening

    2018

    Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

     

    1.1.1

    Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:

     

    1.1.1.1

    in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur

    € 311,60

    1.1.1.2

    In het gemeentehuis op zaterdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur

    € 623,15

    1.1.1.3

    In een aangewezen trouwlocatie op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur

    € 467,45

    1.1.1.4

    In een aangewezen trouwlocatie buiten de genoemde tijden van 1.1.1.3

    € 779,05

    1.1.1.5

    omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk (administratieve omzetting)

    € 58,15

    1.1.2

    Kosteloze voltrekking van een huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, vindt uitsluitend plaats op maandag om 9.00 uur of 9.30 uur.

     

    1.1.3

    Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een (duplicaat) trouwboekje of (duplicaat) partnerschapboekje

    € 32,40

    1.1.4

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

     

    1.1.4.1

    elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand

    € 13,20

    1.1.4.2

    elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

    € 13,20

    1.1.4.3

    elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

    € 23,30

    1.1.4.4

    elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

    € 13,20

    Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

    1.2.

    Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

     

    1.2.1

    van een nationaal paspoort:

     

    1.2.1.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 65,30

    1.2.1.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 52,00

    1.2.2

    van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

     

    1.2.2.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 65,30

    1.2.2.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 52,00

    1.2.3

    van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

     

    1.2.3.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 65,30

    1.2.3.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 52,00

    1.2.4

    van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

    € 52,00

    1.2.5

    van een Nederlandse identiteitskaart:

     

    1.2.5.1

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

    € 51,05

    1.2.5.2

    voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

    € 29,05

    1.2.6

    voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

    € 47,55

    Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

    1.3.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

    1.3.1.1

    tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

    € 39,45

    1.3.1.2

    tot het afgeven van een rijbewijs na vermissing

    € 52,80

    1.3.2

    De tarieven genoemd in 1.3.1.1 en 1.3.1.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

    € 34,10

    Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

    1.4.1

    Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor in de basisregistratie personen moeten worden geraadpleegd.

     

    1.4.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

    € 7,20

    1.4.3

    In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

    € 2,25

    1.4.4

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

    € 16,35

    Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

    1.5

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

    € 7,20

    Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

    1.6.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

     

    1.6.1.1

    bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

     

    1.6.1.1.1

    ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

    € 0,23

     

    met een maximum per bericht van

    € 5,00

    1.6.1.1.2

    meer dan 100 pagina’s

    € 22,50

    1.6.1.2

    bij verstrekking anders dan op papier

    € 5,00

    1.6.1.3

    dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

    € 22,50

    1.6.2

    Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1 en 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

     

    1.6.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

    € 4,50

    Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

    1.7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

    1.7.1.1

    tot het verstrekken van een kopie van een perceelskaart

    € 7,20

    1.7.1.2

    voor het raadplegen van kadastrale informatie en/of registers per kwartier

    € 16,35

    1.7.1.3

    tot het verstrekken van een afschrift of een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per afschrift, uittreksel of verklaring bedraagt

    € 16,35

    Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

    1.8

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

    1.8.1

    tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

    € 41,35

    1.8.2

    een bewijs van in leven zijn (meertalig)

    € 13,20

    1.8.3

    tot het legaliseren van een handtekening

    € 7,20

    Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

    1.9.1

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

    € 16,35

    1.9.2

    Het tarief bedraagt per verzoek voor het doen van naspeuringen voor het opstellen van taxatierapporten ten behoeve van makelaars etc.

    € 65,40

    Hoofdstuk 10 Leegstandwet

    1.10

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

    1.10.1

    tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

    € 137,80

    1.10.2

    tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

    € 137,80

    Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

    1.11

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

    1.11.1

    tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

    € 62,45

    1.11.2

    tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

    € 62,45

    1.11.3

    tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing

    € 62,45

    Hoofdstuk 12 Kansspelen

    1.12.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

     

    1.12.1.1

    voor een periode van 12 maanden voor 1 kansspelautomaat

    € 56,50

    1.12.1.2

    voor een periode van 12 maanden voor 2 of meer kansspelautomaten, voor de 1e kansspelautomaat

    € 56,50

     

    en voor iedere volgende kansspelautomaat

    € 34,00

    1.12.1.3

    voor 1 kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd

    € 226,50

    1.12.1.4

    voor 2 of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd

    € 226,50

     

    en voor iedere volgende kansspelautomaat

    € 136,00

    1.12.2

    De subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

     

    1.12.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

    € 59,50

    Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

    1.13.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een instemmingsbesluit of het verlenen van een vergunning, als bedoeld in artikel 9, negende lid, van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Kapelle 2014

     

    1.13.1.1

    per instemmingsbesluit of te verlenen vergunning

    € 360,00

    1.13.1.2

    per strekkende meter bodemsleuf, mits de lengte van de bodemsleuf groter is dan 25 meter

    € 1,17

    Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

     

    1.14

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

    1.14.1

    tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

    € 62,45

    1.14.2

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

    € 62,45

    1.14.3

    Voor de aanvraag of verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart

    € 35,90

    1.14.5

    bij vermissing of verlies van de gehandicaptenparkeerkaart wordt het bedrag onder onderdeel 1.14.3 vermeerderd met

    € 17,50

    1.14.6.

    tot het aanwijzen van een invalidenparkeerplaats op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet

    € 124,70

     

    te vermeerderen met de kosten van het benodigde onderbord

     

    Hoofdstuk 15 Diversen

    1.15.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

     

    1.15.1.1

    gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

    € 7,20

    1.15.1.2

    afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

     

    1.15.1.2.1

    per scan/fotokopie van A4-formaat

     

     

     - zwart-wit

    € 0,50

     

     - kleur

    € 1,00

    1.15.1.2.2

    per scan/fotokopie van A3-formaat

     

     

     - zwart-wit

    € 1,00

     

     - kleur

    € 2,00

    1.15.1.2.3

    per scan/fotokopie van een ander formaat (zwart-wit)

    € 15,00

    1.15.1.2.4

    per scan/fotokopie van een ander formaat (kleur)

    € 25,00

    1.15.1.2.5

    stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

    € 7,20

    1.15.1.2.6

    een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

    € 298,15

    1.15.1.2.7

    Een vervangende milieupas

    € 25,00

    Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

    Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

    2.1.1

    Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

     

    2.1.1.1

    aanlegkosten:

     

     

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

     

    2.1.1.2

    bouwkosten:

     

     

    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Voor het bepalen van de hoogte van de bouwkosten wordt gebruik gemaakt van het programma SquitXO van Roxit BV. Het college kan voor het bepalen van de bouwkosten nadere beleidsregels bepalen.

     

    2.1.1.3

    Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

     

    2.1.2

    In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

     

    2.1.3

    In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

     

    Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

    2.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

     

    2.2.1

    Indien ten behoeve van de beoordeling een advies van de welstandscommissie is gevraagd

    € 109,00

    2.2.2

    Tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

    35%

     

    van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

     

    Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

    2.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

     

    2.3.1 Bouwactiviteiten

    2.3.1.1

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    2.3.1.1.1

    indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen:

    € 287,00

    2.3.1.1.2

    indien de bouwkosten meer dan € 10.000 bedragen:

    3,10%

     

    van de bouwkosten;

     

    2.3.1.1.3

    indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:

    € 15.775,00

     

    vermeerderd met:

    2,27%

     

    van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000 te boven gaan.

     

     

    Extra welstandstoets

     

    2.3.1.2

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuw advies aan de welstandscommissie is gevraagd:

    € 109,00

     

    Verplicht advies agrarische commissie

     

    2.3.1.3

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

    € 740

    2.3.1.4

    Hogere grenswaarde

     

     

    Het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1.1 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer het daarvoor bevoegde gezag een hogere grenswaarde als bedoeld in artikel 83 en 110a van de Wet geluidhinder heeft vastgesteld, verhoogd met:

    € 466,00

    2.3.2 Aanlegactiviteiten

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 223,00

    2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

     

    2.3.3.1

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

    € 466,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.3.2

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

    € 787,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.3.3

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

    € 5.070,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.3.4

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

    € 2.535,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.3.5

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

    € 466,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.3.6

    indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

    € 466,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.3.7

    indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

    € 466,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.3.8

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

    € 466,00

     

    van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

     

    2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    2.3.4.1

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

    € 466,00

    2.3.4.2

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

    € 787,00

    2.3.4.3

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

    € 5.070,00

    2.3.4.4

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

    € 2.535,00

    2.3.4.5

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

    € 466,00

    2.3.4.6

    indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

    € 466,00

    2.3.4.7

    indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

    € 466,00

    2.3.4.8

    indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

    € 466,00

    2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

     

    Indien de aanvraag tot her verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    2.3.5.1

    een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk

    € 298,00

    2.3.5.2

    in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen

    € 895,00

    2.3.5.3

    in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen

    € 1.501,00

    2.3.5.4

    in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 50 of meer personen

    € 2.177,00

    2.3.5.5

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van de vergunninghouder dan wel van degene die namens de vergunninghouder is belast met de zorg voor de brandveiligheid

    € 83,00

    2.3.5.6

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestaande gebruiksvergunning, in relatie tot het aantal personen, interne verbouwingen, uitbreidingen, functiewijzigingen, uit bouwvergunningen voortkomende wijzigingen of op een andere wijze de brandveiligheid beïnvloedende zaken, wordt voor alle categorieën het in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, genoemde bedrag verhoogd met

    € 595,00

    2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

    2.3.6.1

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Kapelle 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

    € 340,00

    2.3.6.1.1

    voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

    € 340,00

    2.3.6.1.2

    voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

    € 340,00

    2.3.6.2

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

    € 340,00

    2.3.6.3

    Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.6.1 bedraagt het tarief, indien tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies aan de monumentencommissie is gevraagd:

     

    2.3.6.3.1

    indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen:

    € 119,00

    2.3.6.3.2

    indien de bouwkosten meer dan € 10.000 bedragen:

     

     

    van de bouwkosten;

    1,17%

    2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief:

     

    2.3.7.1.

    bij minder dan 10m3 sloopafval

    € 119,00

    2.3.7.2

    10m3 sloopafval of meer maar minder dan 200m3 sloopafval

    € 417,00

    2.3.7.3

    200m3 sloopafval of meer maar minder dan 1.000m3 sloopafval

    € 836,00

    2.3.7.4

    1.000m3 sloopafval of meer

    € 1.673,00

    2.3.8 Aanleggen of veranderen weg

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 425,00

    2.3.8.1

    Te vermeerderen met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een opgave of begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    2.3.9 Uitweg/inrit

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 250,00

    2.3.9.1

    te vermeerderen met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een opgave of begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    2.3.10 Kappen

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.12b van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 0

    2.3.11 Opslag van roerende zaken

    Vervallen

    2.3.12 Natura 2000-activiteiten

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

    € 466,00

    2.3.13 Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

    € 466,00

    2.3.14

    Andere activiteiten

     

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

     

    2.3.14.1

    behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

    € 466,00

    2.3.14.2

    behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    2.3.14.2.1

    als het een gemeentelijke verordening betreft

    € 466,00

    2.3.14.2.2

    als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

    € 466,00

    2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen

     

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

     

    2.3.15.1

    voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

     

    2.3.15.2

    voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

     

    2.3.16 Aanvraag achteraf en aanvullende gegevens

     

    Achteraf ingediende aanvraag

     

    2.3.16.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, dan wel indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag reeds is ingediend maar met de activiteit een aanvang is gemaakt zonder dat voor dat onderdeel een vergunning is verleend

    25%

     

    van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

     

     

    Beoordeling aanvullende gegevens

     

    2.3.16.2

    Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen en dat de in dit subonderdeel bedoelde tarief in rekening wordt gebracht indien de gevraagde aanvullende gegevens niet voor een bepaalde termijn worden aangeleverd:

    € 466,00

    2.3.17 Beoordeling bodemrapport

     

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

     

    2.3.17.1

    voor de beoordeling van een verkennend milieukundig bodemrapport

    € 141,00

    2.3.17.2

    voor de beoordeling van een nader milieukundig bodemrapport

    € 340,00

    2.3.17.3

    voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

    € 340,00

    2.3.18 Advies

    2.3.18.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    2.3.18.2

    Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

     

    2.3.19 Verklaring van geen bedenkingen

    2.3.19.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

     

    2.3.19.1.1

    indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

    € 466,00

    2.3.19.1.2

    indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    2.3.19.2

    Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.19.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

     

    Hoofdstuk 4 Vermindering

    2.4.1

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de voor de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

     

    2.4.2

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als be-doeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

     

    2.4.2.1

    van de voor die activiteiten verschuldigde leges

    5%

    Hoofdstuk 5 Teruggaaf

    2.5.1

    Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

     

     

    Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze al in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

     

    2.5.1.1

    indien de aanvraag wordt ingetrokken na het in behandeling nemen ervan en

     

    2.5.1.1.1

    voordat een bericht van ontvangst is verzonden

    100%

    2.5.1.1.2

    voordat een procedurebevestiging is verzonden

    50%

    2.5.1.1.3

    nadat een procedurebevestiging is verzonden

    25%

     

    mits de aanvraag wordt ingetrokken voordat het besluit op deze aanvraag is genomen.

     

    2.5.2

    Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

     

     

    Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

    25%

     

    van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

     

    2.5.3

    Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

     

    2.5.3.1

    Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

    25%

     

    van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

     

    2.5.3.2

    Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

     

    2.5.4

    Teruggaaf bij niet-ontvankelijk verklaring Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een (concept)aanvraag omgevingsvergunning een verzoek voor aanvullende gegevens wordt gedaan, waarop door de aanvrager niet wordt gereageerd, danwel de ingediende aanvullende gegevens onvoldoende informatie bevatten tot beoordeling van de aanvraag, waardoor besloten wordt de aanvraag buiten behandeling te stellen, dan is de aanvrager:

    25%

     

    Van de leges verschuldigd met een minimum van:

    € 466,00

    2.5.5

    Minimum bedrag voor teruggaaf Een bedrag van minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

     

    2.5.6

    Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

     

     

    Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

     

    Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

    2.6

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

    € 466,00

    Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

    2.7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

    € 314,00

    2.7.2

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling van de omgevingsvergunning:

    € 96,00

    Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

    2.8.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

    € 2.533,00

    2.8.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

    € 2.533,00

    Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

    2.9.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

    € 466,00

    2.9.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om openstellingsvergunning op grond van art. 8 van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels

    € 2.347,00

    Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

    Hoofdstuk 1 Horeca

    3.1.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf op grond van artikel 2.30 van de algemene plaatselijke verordening

    € 193,80

    3.1.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank – en Horecawet

    € 193,80

    3.1.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

    € 70,90

    3.1.4

    Het tarief voor het bijschrijven/afvoeren van een leidinggevende ten behoeve van een vergunning als bedoeld in artikel 30 a van de Drank- en Horecawet

    € 70,90

    3.1.5

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

    € 93,00

    3.1.6

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ander sluitingsuur dan genoemd in artikel 2.32 van de algemene plaatselijke verordening

    € 45,10

    Hoofdstuk 2 Vent- en standplaatsvergunning

    3.2.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning om in de gemeente te mogen venten

    € 44,35

    3.2.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van het verzoek om plaatsing op de wachtlijst van een standplaatsvergunning op grond van de marktverordening 2000

    € 37,70

    3.2.3

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning voor commerciële doeleinden op grond van artikel 5.14 Algemene plaatselijke verordening

     

    3.2.3.1

    Geldig voor 1 of 2 aaneengesloten dagen

    € 56,00

    3.2.3.2

    Geldig voor 3 dagen tot en met een week

    € 56,00

    3.2.3.3

    Geldig voor langer dan 1 week tot en met een maand

    € 56,00

    3.2.3.4

    Geldig voor langer dan 1 maand tot en met een jaar

    € 56,00

    3.2.3.5.1

    Eventueel vermeerderd met stroomkosten per dag

    € 3,50

    3.2.3.5.2

    Eventueel vermeerderd met krachtstroomkosten per dag

    € 7,00

    Hoofdstuk 3 Kinderopvang

     

    3.3.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag:

     

    3.3.1

    tot het in exploitatie nemen van een kinderdagverblijf (KDV), buitenschoolse opvang

    (BSO) of gastouderbureau (GOB) als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet

    kinderopvang

    € 1.085,35

    3.3.2

    tot het bieden van gastouderopvang (GO) als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid, van de

    Wet kinderopvang

    € 355,00

    Hoofdstuk 4 Algemene plaatselijke verordening

     

    3.4.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van muziek door middel van instrumenten, alsmede langs mechanische weg

    € 30,95

    3.4.2

    het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor overige in deze tabel niet met name genoemde meldingen/vergunningen op basis van de Algemene plaatselijke verordening

    € 65,40

    Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

    3.6.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

    € 298,15

 

Vastgesteld in de raadsvergadering op 19 december 2017.

  • De griffier,

    De voorzitter,

      

     

    H.J. Meijer-Horden

    mr. A.B. Stapelkamp