Regeling vervallen per 06-09-2019

Beleidsregel "Reductie afvalstoffenheffing bij medisch afval Gemeente Kapelle"

Geldend van 21-07-2018 t/m 05-09-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Beleidsregel "Reductie afvalstoffenheffing bij medisch afval Gemeente Kapelle"

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle;

gelet op artikel 9 van de Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2018;

overwegende, dat

de gemeenteraad van Kapelle heeft besloten om per 1 januari 2016 “Afval scheiden loont, invoering diftar” in te voeren waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing;

het wenselijk is om belastingplichtigen die vanwege een chronische ziekte of medische beperking door invoering van “Afval scheiden loont” een hogere aanslag afvalstoffenheffing dan gemiddeld ontvangen hiervoor te compenseren;

b e s l u i t e n:

vast te stellen de volgende:

Beleidsregel “Reductie afvalstoffenheffing bij medisch afval Gemeente Kapelle”

1. De belastingplichtige voor de afvalstoffenheffing kan in aanmerking komen voor vermindering van de aanslag afvalstoffenheffing indien hij als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking van hemzelf of van personen die behoren tot zijn huishouden, medisch afval heeft zoals stomamateriaal, incontinentiemateriaal en/of dialysemateriaal. Onder chronische ziekte of medische beperking wordt verstaan een ziekte of medische beperking die naar verwachting langer dan een jaar duurt.

2. De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor deze vermindering dient jaarlijks een daartoe strekkend verzoek in te dienen door middel van een hiervoor bedoeld (digitaal) aanvraagformulier.

Het verzoek dient gericht te worden aan de heffingsambtenaar van SABEWA Zeeland, Postbus 1155, 4530 GD in Terneuzen. Bij dit verzoek dient een bewijsstuk te worden gevoegd waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking extra afval wordt aangeboden.

Als geldig bewijsstuk wordt een recente (niet ouder dan 6 maanden) factuur van de apotheek of de pakbon van het gebruikte materiaal, met daarop de naam van de betreffende persoon geaccepteerd. Uit deze factuur/pakbon moet blijken dat de gebruikte materialen bedoeld zijn voor langer gebruik.

3. Voor de belastingplichtige die voldoet aan het gestelde onder 1 en 2 van deze regeling, geldt dat de hier bedoelde vermindering als volgt wordt bepaald:

a. In geval van een belastingplichtige die gebruik maakt van een restafvalrolcontainer wordt het aantal ledigingen van de restafvalrolcontainer in het belastingjaar gemaximeerd op het gemiddeld aantal ledigingen. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden respectievelijk gemiddeld 9 en 13 keer per jaar de rolcontainer voor restafval zal aanbieden;

b. Indien een huishouden een extra rolcontainer voor restafval in gebruik heeft, wordt voor elke restafvalcontainer het aantal ledigingen conform bovenstaande gemaximaliseerd.

c. In geval van een belastingplichtige die gebruik maakt van een verzamelcontainer voor restafval worden de eerste 104 inworpen in de verzamelcontainer voor restafval in het belastingjaar vrijgesteld. Bovenstaande geldt voor zowel een eenpersoons als een meerpersoonshuishouden.

4. De vermindering kan worden aangevraagd in de periode 1 oktober t/m 31 december van het lopende belastingjaar en gaat in met terugwerkende kracht tot 1 januari van het lopende kalenderjaar waarin de vermindering is aangevraagd, startend in 2018.

5. De Beleidsregel “Reductie afvalstoffenheffing medisch afval Gemeente Kapelle 2016” wordt ingetrokken.

6. Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het gemeenteblad en werkt terug tot en met 1 januari 2018.

Kapelle, 10 juli 2018

Ondertekening

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Kapelle,

De loco-secretaris, De burgemeester,

J.I.A. Boer, mr. H.B. Hieltjes