Regeling vervallen per 29-01-2014

Beleidsregel tegemoetkoming huisvestingskosten

Geldend van 07-02-2009 t/m 28-01-2014

Intitulé

BELEIDSREGEL TEGEMOETKOMING HUISVESTINGSKOSTEN

Deze beleidsregel is gebaseerd op artikel 4 lid 3b van de “Subsidieverordening professionele instellingen gemeente Kerkrade” en op artikel 3 lid 6 van de “Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade”. Deze beleidsregel bevat nadere regels ten aanzien van een tegemoetkoming in:

1. de huisvestingskosten bij scoutingverenigingen;

2. de huurkosten van Theater Kerkrade en podium Vakcollege Rolduc te Kerkrade;

3. de huisvestingskosten voor vocale en instrumentale muziek verenigingen.

Per onderdeel worden de nadere regels uitgewerkt.

Hoofdstuk 1 Subsidiebepalingen

Onderdeel 1. Huisvestingskosten bij scoutingverenigingen

Artikel 1 Doel

Onverminderd het vermelde in de “Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade” heeft dit onderdeel van deze beleidsregel betrekking op het verlenen van een tegemoetkoming in de huisvestingskosten van met naam vermelde Kerkraadse scoutingverenigingen.

Artikel 2 Reikwijdte

Dit onderdeel van de beleidsregel is van toepassing op de subsidiabele huisvestingskosten van de scoutingverenigingen: St. Hubertus Terwinselen, Gregor Brokamp Groep, St. Willibrord, Eygelshoven en St. Lambertus.

Artikel 3 Subsidiabele huisvestingskosten

  • 1. De subsidiabele huisvestingskosten bij huur zijn: a. huurkosten; b. energielasten; c. premie inboedelverzekering; d. vooraf door het college goedgekeurde afschrijvingskosten betrekking hebbende op de huisvesting.

  • 2. De subsidiabele huisvestingskosten bij eigendom zijn:

    a. goedgekeurde afschrijvingskosten gebouw en buitengewoon onderhoud;

    b. energielasten;

    c. premie inboedelverzekering;

    d. vooraf door het college goedgekeurde afschrijvingskosten betrekking hebbende op de huisvesting.

Artikel 4 Hoogte tegemoetkoming huisvestingskosten

Met het oog op het stimuleren van de zelfwerkzaamheid en het genereren van extra financiële middelen bedraagt de hoogte van de tegemoetkoming in de huisvestingskosten 60% van de geaccordeerde subsidiabele huisvestingskosten.

Artikel 5 Bepaling hoogte per scoutingvereniging

a. Bij de aanvraag voor vaststelling van de reguliere subsidie voegt de scouting vereniging die in aanmerking wil komen voor een tegemoetkoming in de huisvestingskosten een afrekening van de kosten van het voorgaande jaar in.

b. Deze afrekening wordt vergezeld van betalingsbewijzen en mogelijk andere bewijsdocumenten.

c. Na controle van deze afrekening wordt de hoogte van de tegemoetkoming voor het lopende kalenderjaar vastgesteld.

d. De beslissing op de aanvraag wordt bij de subsidievaststellingsbeschikking aan de aanvrager kenbaar gemaakt.

Artikel 6 Betaalbaarstelling tegemoetkoming

De tegemoetkoming in de huisvestingskosten maakt onderdeel uit van de reguliere subsidie en wordt eind oktober van het jaar van afrekening betaalbaar gesteld.

Onderdeel 2. Huisvestingskosten Theater Kerkrade en podium centrale hal en/of Aularuimte Vakcollege Rolduc (in het vervolg aangeduid als Campus Rolduc) aan de Spekhofstraat 5 te Kerkrade.

Artikel 7 Doel

Onverminderd het vermelde in de “Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade” en de “Subsidieverordening professionele instellingen gemeente Kerkrade” heeft dit onderdeel van deze beleidsregel betrekking op het verlenen van een vaste bijdrage in de huurkosten van Theater Kerkrade en podium centrale hal en/of Aularuimte Campus Rolduc.

Artikel 8 Reikwijdte

Kerkraadse organisaties en instellingen die gebruik maken van de podiumvoorzieningen in Theater Kerkrade en de Campus Rolduc kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor een vaste tegemoetkoming in de huurkosten van deze accommodaties.

De voorwaarden om in aanmerking voor een tegemoetkoming in de huurkosten te komen zijn:

1. het dient een openbare sociaal-culturele activiteit te betreffen;

2. die niet-commercieel is;

3. die op een breed publiek gericht is en zo mogelijk een bovenlokale uitstraling heeft;

4. en niet gratis toegankelijk voor het publiek is.

Nadrukkelijk wordt gesteld dat alleen in Kerkrade gevestigde en werkzame instellingen en organisaties voor een tegemoetkoming in de huurkosten van de beide accommodaties in aanmerking kunnen komen. De sociaal-culturele activiteit dient bovendien géén commercieel karakter te hebben; openbaar te zijn; niet gratis toegankelijk en gericht op een breed publiek met zo mogelijk een bovenlokale uitstraling.

Toepassing van deze criteria houdt in dat onder meer modeshows, repetities, opbouwdagen, activiteiten die tot doel het werven van leden/cursisten hebben, personeelsfeesten en besloten activiteiten voor clubleden, buiten dit besluit vallen. Per aanvraag zal nagegaan worden of aan de gestelde voorwaarden voldaan wordt.

Artikel 9 Hoogte van de tegemoetkoming in de huurkosten

De tegemoetkoming voor het gebruik van Theater Kerkrade bedraagt € 900 per voorstellingsdag. De tegemoetkoming voor het gebruik van het podium Campus Rolduc bedraagt € 300 per voorstellingsdag.

Artikel 10 Indienen aanvraag

  • 1. Aanvragen om een bijdrage in de huurkosten, zoals bedoeld in deze regeling, dienen in een zo vroeg mogelijk stadium ingediend te worden bij het college van de gemeente Kerkrade, doch uiterlijk 12 weken voor het tijdstip, waarop van de accommodatie gebruik wordt gemaakt. Aanvragen die na de gestelde termijn worden ingediend kunnen niet in behandeling worden genomen tenzij door de aanvrager aantoonbaar kan worden gemaakt dat redelijkerwijs niet aan de gestelde aanvraagtermijn kan worden voldaan.

    Deze aanvraag dient te omvatten:

    1.een omschrijving van de beoogde activiteit, waaruit duidelijk de aard en de omvang van de activiteit blijkt;

    2. de geplande datum van de activiteit;

    3. de plaats van uitvoering;

    4. het reeds ondertekende huurcontract dan wel de reserveringsbevestiging.

    Alleen volledig ingevulde aanvragen worden in behandeling genomen.

  • 2. De aanvraag om een bijdrage in de huurkosten kan geschieden door middel van:

    · het bij deze beleidsregel behorende “aanvraagformulier”of

    · een brief, waarin alle gevraagde gegevens zijn opgenomen zoals deze in voornoemd aanvraagformulier zijn vermeld.

Artikel 11 Hersteltermijn

  • 1. Wanneer een aanvraag niet voldoet aan de gestelde vereisten, wordt een hersteltermijn gehanteerd van twee weken na dagtekening van het verzoek om de aanvraag aan te vullen.

  • 2. Indien na afloop van de termijn, zoals genoemd in het eerste lid, de aanvraag nog steeds niet volledig is, kan het college besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen.

Artikel 12 Besluitvorming

De beslissing op de aanvraag wordt uiterlijk acht weken na ontvangst van de aanvraag dan wel na completering van de aanvraag genomen en aan de aanvrager kenbaar gemaakt.

Artikel 13 Vaststelling en betaalbaarstelling

  • 1. Binnen twee maanden nadat de activiteit, waarvoor een tegemoetkoming in de huurkosten is verleend, heeft plaatsgevonden, dient de instelling/organisatie een aanvraag om vaststelling en betaalbaarstelling van deze tegemoetkoming bij het college in. Deze aanvraag dient vergezeld te gaan van een kopie van de factuur van de betreffende accommodatieverhuurder.

  • 2. Mocht bij de controle blijken dat aan de gestelde voorwaarden/verplichtingen om voor een tegemoetkoming in de huurkosten in aanmerking te komen niet is voldaan, dan zal de vergoedingverlening ingetrokken worden en zal er geen bijdrage verstrekt worden.

  • 3. Na controle en goedkeuring van de vaststellingsaanvraag zal de verleende tegemoetkoming in de huurkosten vastgesteld en betaalbaar gesteld worden.

  • Onderdeel 3. Huisvestingskosten vocale en muzikale verenigingen

Artikel 14 Doel

Onverminderd het vermelde in de “Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade” heeft dit onderdeel van deze beleidsregel betrekking op het verlenen van een tegemoetkoming in de huisvestingskosten van de repetitieruimte van regulier gesubsidieerde muziekgezelschappen.

Artikel 15 Reikwijdte

Regulier gesubsidieerde muziekgezelschappen en zangkoren, welke voor de geregelde repetities gebruikmaken van een lokaliteit, die voldoet aan de eisen van de Drank- en Horecawet, en waarbij de repetitieruimte bij een bronvermogen van 100 dB(A) voldoet aan de geluidseisen van de Wet Milieubeheer, kunnen onder bepaalde voorwaarden voor een tegemoetkoming in de huurkosten van deze repetitieruimte in aanmerking komen.

Voorwaarde om in aanmerking te komen voor een bijdrage in de huurkosten van een repetitieruimte, is het overleggen door de aanvrager van een geluidsrapport van een extern adviseur waaruit blijkt dat bij een bronvermogen van 100 dB(A) de geldende geluidsnormen niet overschreden worden.

Wordt een dergelijk rapport bij de eerste aanvraag voor huursubsidie van een specifieke lokaliteit niet aangereikt dan komt de aanvrager niet in aanmerking voor een huurbijdrage.

Artikel 16 Subsidieplafond en hoogte tegemoetkoming in de huurkosten

Het college stelt voor de subsidieperiode het subsidieplafond voor de uitvoering van deze beleidsregel via het bekostigingsoverzicht vast. De tegemoetkoming voor de huur van de repetitieruimte bedraagt voor een heel kalenderjaar € 1.365. Wanneer op een later tijdstip dan 1 januari van het boekjaar aan de gestelde eisen wordt voldaan, zal het toe te kennen bedrag aan huursubsidie tijdsevenredig worden vastgesteld.

Artikel 17 Aanvraag

De aanvraag om een bijdrage in de huurkosten dient per kalenderjaar door middel van de daartoe vastgestelde subsidieformulieren te geschieden.

Artikel 18 Besluitvorming

De beslissing op de aanvraag wordt uiterlijk acht weken na ontvangst van de aanvraag dan wel na completering van de aanvraag genomen en aan de aanvrager kenbaar gemaakt.

Hoofdstuk 2 Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 19 Overgangsbepalingen

  • 1. Op subsidies die voor de inwerkingtreding van onderdeel 1 en onderdeel 3 van deze beleidsregel zijn verleend of vastgesteld blijven de bepalingen zoals die zijn opgenomen in de “Algemene subsidieverordening welzijnsinstellingen gemeente Kerkrade 2005” en in de “Deelverordening niet-professionele welzijnsinstellingen gemeente Kerkrade 2005” van toepassing.

  • 2. Vaststelling van voor de inwerkingtreding van onderdeel 1 van deze beleidsregel verleende subsidies vindt plaats overeenkomstig de bepalingen van de “Algemene subsidieverordening welzijnsinstelling gemeente Kerkrade 2005” en de “Deelverordening niet-professionele welzijnsinstellingen gemeente Kerkrade 2005”.

  • 3. Beslissingen op aanvragen voor een tegemoetkoming betrekking hebbende op onderdeel 1 van deze beleidsregel welke voor de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregel zijn ingediend doch welke wel in het jaar van inwerkingtreding van deze beleidsregel zijn ingediend en betrekking hebben op het komende kalenderjaar, worden op grond van deze beleidsregel genomen.

  • 4. Beslissingen op aanvragen voor een tegemoetkoming betrekking hebbende op onderdeel 3 van deze beleidsregel welke voor de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregel zijn ingediend doch welke betrekking hebben op het lopende kalenderjaar, worden op grond van de bepalingen van de “Algemene subsidieverordening welzijnsinstellingen gemeente Kerkrade 2005” en de “Deelverordening niet- professionele welzijnsinstellingen gemeente Kerkrade 2005” afgehandeld.

  • 5. Op subsidies die voor de inwerkingtreding van onderdeel 2 van deze beleidsregel zijn verleend of vastgesteld blijven de bepalingen zoals die zijn opgenomen in het besluit “Aanvullende bijdrage in huurtarief Theater Kerkrade” en “Aanvullende bijdrage in huurtarief Rodahal” van toepassing.

  • 6. Vaststelling van voor de inwerkingtreding van onderdeel 2 van deze beleidsregel verleende subsidies vindt overeenkomstig de bepalingen van het besluit “Aanvullende bijdrage in huurtarief Theater Kerkrade” en het besluit “Aanvullende bijdrage in huurtarief Rodahal” plaats.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de derde dag van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Kerkrade in zijn vergadering van 27 januari 2009.
De burgemeester, de secretaris,
J.J.M. Som mr. C.M. Kuikman