Stormprotocol Markten Gemeente Kerkrade 2012

Geldend van 28-06-2012 t/m heden

Intitulé

Stormprotocol Markten Gemeente Kerkrade 2012 als bedoeld in artikel 2 onder a. van de Marktverordening gemeente Kerkrade 2012 jo. art. 3 van het Marktreglement Kerkrade 2012.

Dit stormprotocol is vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kerkrade van 12 juni 2012 en treedt in werking op de 8e dag na de dag van publicatie.

Het college, De Secretaris,

J.J.M. Som C.M. Kuikman

INHOUD

1 Inleiding

2 Uitgangspunten van protocol

  • 2.1

    Storm

  • 2.2

    randvoorwaarden

3 Storm en de markt

  • 3.1

    te onderscheiden situaties

  • 3.2

    aard van de ingreep

  • 3.3

    voorbereiding

  • 3.4

    Beoordeling op de markt

  • 3.5

    Treffen van maatregelen / stappen in procedure

  • 3.6

    Rapportage in het Stormlogboek Markt

4 Situatie op Kerkraadse markten

4.1 overzicht Kerkraadse markten

5 Partijen op de markt

5.1 betrokken partijen

6 Overzichten uitvoering

  • 6.1

    stormlogboek markt

  • 6.2

    verantwoording en evaluatie

Bijlage 1 Schaal van Beaufort

Bijlage 2 Handleiding werkwijze bij storm op de markt

Inleiding

Meerdere zaken zijn van invloed op het reilen en zeilen van de markt. Een daarvan is: het weer! Bij harde wind zijn er mogelijk risico's voor de bezoekers en de marktkooplieden.

In Kerkrade is besloten dat de medewerkers van het cluster handhaving die zijn belast met het markttoezicht (verder aan te duiden als marktmeesters) de verantwoordelijkheid hebben op de markt. Hiervoor zijn regels in het marktreglement opgesteld. In het marktreglement Kerkrade is bepaald dat bij extreme weersomstandigheden een markt kan worden afgelast of anders kan worden ingericht.

Marktreglement gemeente Kerkrade 2012

Artikel 3. Afgelasting markt

Indien bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt wordt gehouden, weersinvloeden, calamiteiten e.d. de orde op de markt kunnen verstoren, er direct gevaar dreigt voor de vergunninghouder, marktbezoekers en/of objecten in de nabijheid van het marktterrein, waardoor de openbare orde in gevaar komt of schade kan worden toegebracht aan derden, kan het college besluiten:

  • a.

    de vergunninghouder te verplichten de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen;

  • b.

    de markt anders op te stellen c.q. in te richten;

  • c.

    de markt niet te laten aanvangen, of;

  • d.

    de markt onmiddellijk te beëindigen.

Als gevolg van weersomstandigheden kan sprake zijn van een situatie waarin de weekmarkt niet op de normale manier kan doorgaan. De marktmeester bepaalt of een markt anders wordt ingericht en heeft een adviserende rol ingeval een markt wordt afgelast. Bij een andere inrichting wordt wel zo veel mogelijk rekening gehouden met de anciënniteit van de ondernemer, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Bij een andere inrichting van de markt zal de marktmeester, rekening houdend met de omstandigheden, naar bevind van zaken handelen om de markt op een zo gewoon mogelijke manier door te laten gaan. In geval aanleiding bestaat tot afgelasting van de markt zal hij daartoe de nodige overleggen plegen.

De belangenverenigingen hanteren, hoewel iets anders geformuleerd, hetzelfde uitgangspunt: 'de markt gaat door, tenzij de veiligheid in het geding is'.

Verschillen kunnen optreden over de interpretatie van de weersomstandigheden.

Daarom is in de notitie opgenomen welke stappen moeten worden gevolgd om tot een verantwoorde en inzichtelijke beslissing te komen bij extreme weersomstandigheden.

Vanuit het oogpunt van veiligheid, eenduidigheid en inzichtelijkheid is gekozen om richtlijnen op te stellen hoe te handelen bij harde wind en storm.

Deze notitie kent 2 uitwerkingen: een beleidsdeel en een uitvoeringsdeel

In het beleidsdeel wordt ingegaan op de algemene uitgangspunten die bij storm van toepassing zijn bij de beoordeling van de situatie op de markt, de maatregelen en de beslisstappen.

Daarnaast wordt aangegeven welke stappen minimaal moeten worden gezet voordat tot besluitvorming tot een andere inrichting of afgelasting van de markt kan worden overgegaan. Uitgewerkt zijn de mogelijke aanpakken: stormbanden, inschuiven of afgelasten die op de markt mogelijk zijn bij een storm.

Het uitwerkingsdeel is een handleiding met de minimaal te zetten stappen om op een stormachtige dag tot besluitvorming te komen. De marktmeesters vinden hierin beknopt de informatie en de stappen die voor een inzichtelijk besluit noodzakelijk zijn.

Bovendien is er een registratieformulier Stormlogboek Markt ontwikkeld, waar in wordt vermeld welke stappen zijn gezet, welke afweging heeft plaatsgevonden en tot welk besluit dit heeft geleid.

Belangrijk uitgangspunt bij deze registratie van de besluitvorming is dat hiermee ook achteraf transparant is hoe de besluitvorming heeft plaatsgevonden. Hiermee kan worden vastgesteld welke informatie beschikbaar was, met welke partijen contact is geweest en waarom tot dat besluit is gekomen. Dit geeft onderdeel toezicht en handhaving van afdeling Openbare Orde en Veiligheid van de gemeentelijke organisatie de basisinformatie wanneer derden achteraf twijfelen over de juistheid van het besluit.

2 Uitgangspunten van protocol

2.1 Storm

De ernst van een storm voor een markt wordt door 3 hoofdfactoren bepaald: de windkracht, de windrichting en de locatie van de markt.

Eerst wordt ingegaan op de algemene richtlijnen die voor de Kerkraadse markten gelden bij storm. In een later hoofdstuk worden de algemene richtlijnen gezet naast de specifieke situatie per markt en uitgewerkt in richtlijnen per markt.

Bij een windkracht van 4 Bft of minder hoeven er normaliter geen extra maatregelen op de markt te worden getroffen.

In het protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde van 5 Beaufort (Bft). Het KNMI spreekt dan van vrij krachtige wind; kenmerk van deze windkracht is: vuilnisbakken waaien om.

Vanaf 5 Bft moeten de spanbanden worden aangebracht.

Vanaf een windkracht van 8 Bft, het KNMI spreekt dan van stormachtig, is het doorgaan van een markt twijfelachtig.

Kenmerk van stormachtig weer is dat twijgen afbreken en het voortbewegen dan zeer moeilijk is. Vanaf windkracht 9 (storm) kan er een weeralarm door het KNMI worden afgegeven. Kenmerk van windkracht 9 storm is: dakpannen waaien weg, kinderen waaien om, takken breken af.

Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toe te passen stappen van het stormprotocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de markt als uitgangspunt worden genomen. Deze marktsituatie, windkracht en windrichting moet beoordeeld worden op de veiligheid van de markt, de kooplieden en de bezoekers.

2.2 randvoorwaarden

De verantwoordelijkheden op het marktterrein liggen als volgt:

-cluster toezicht en handhaving van afdeling OOV is verantwoordelijk voor het veilig doorgaan van de markt

- de kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege, onverhuurde kramen en

- de marktkoopman is verantwoordelijk voor de gehuurde kraam/eigen materiaal.

Om het stormprotocol uit te voeren zijn een aantal voorwaarden waaraan minimaal moet worden voldaan.

  • -

    elk marktterrein is voorzien van ankerblokken

  • -

    elke ondernemer is in het bezit van goedgekeurde stormbanden

  • -

    duidelijke afspraken met de kramenzetters over de beschikbaarheid van voldoende personeel tijdens marktdagen waarbij de voorspelling 5 Bft of meer is.

  • -

    OOV Kerkrade zorgt er voor dat marktmeesters om 6.00 uur op de markt kunnen zijn.

  • -

    OOV zorgt er voor dat de marktmeesters tot eind van de markt aanwezig zijn en dat de

marktmeesters na afloop van de markt naar huis kunnen.

3 Storm en de markt

3.1 te onderscheiden situaties

De constatering dat er sprake is van een storm kan zich op verschillende momenten van de marktdag voordoen, dit betekent dat de toepassing van het stormprotocol op verschillende momenten van kracht kan zijn. Hier worden de verschillende situaties genoemd.

Voorafgaand aan de start van de markt.

Dit kan betekenen dat, soms al dagen, voor de start van de betreffende markt de vooruitzichten dermate zijn dat de toepassing van het stormprotocol voor de hand ligt. Dit doet zich vooral voor in de stormgevoelige periode oktober t/m maart.

De marktmeester kan zich goed en tijdig voorbereiden op de uitvoering van het stormprotocol.

Kort voor of bij de start van de markt

Het kan zijn dat er waarschuwingen voor krachtige of harde wind wordt gegeven. Op dat moment is het belangrijk alert te zijn op een eventuele verslechtering in het weer. Dit betekent dat de marktmeester om 6.00 uur op de markt moet zijn om de situatie ter plekke te kunnen inschatten en het stormprotocol toe te passen.

Tijdens de markt

De situatie op een markt kan door wisselende weersomstandigheden dermate wijzigen dat het stormprotocol van toepassing is. Hierbij moet de marktmeester tijdens de markt de situatie inschatten.

3.2 Aard van de ingreep

Op de markt wordt bepaald welke aanpassing aan de hand van de verwachte weerssituatie wordt toegepast. Er zijn de volgende situaties mogelijk:

Stormbanden

Marktkooplieden brengen stormbanden aan, de markt gaat gewoon door.

Inschuiven

De wind is sterk en niet alle marktkooplieden zijn aanwezig.

De aanwezige marktkooplieden brengen stormbanden aan en schuiven aan, zodat er een gesloten markt is. De kramenzetter haalt de lege kramen direct weg.

Afgelasten

Wanneer dit uiterste besluit gedurende een marktdag wordt genomen halen de marktkooplieden hun kraam leeg, halen in overleg met de kramenzetter de stormbanden los en de kramenzetter verwijdert onmiddellijk de kraam.

Wanneer dit besluit voor het begin van de markt wordt genomen wordt de markt niet opgezet.

Afbreken kramen

Wanneer het stormprotocol van toepassing is mogen de marktkooplieden de stormbanden pas verwijderen als (een vertegenwoordiger van) de kramenzetter hierbij aanwezig is om de kraam direct verder af te breken.

Toepassing

De toepassing is per markt gelijk, wel kunnen door andere factoren het moment van toepassen verschillen.

In hoofdstuk 4 "Kerkraadse" markten is per markt de aandachtspunt(en) geïnventariseerd waarbij het stormprotocol al eerder van toepassing kan zijn.

3.3 voorbereiding

Het is de verantwoordelijkheid en in de praktijk nagenoeg standaard om als marktmeester de weerberichten te volgen om te kunnen bepalen of het stormprotocol wordt toegepast.

Bij het naderen van de marktdag, waarbij het stormprotocol mogelijk moet worden toegepast, is het verstandig om de weerberichten en voorspellingen op radio, tv en/of internet te volgen.

Wanneer duidelijk wordt dat het stormprotocol eventueel moet worden toegepast is het van belang de waarnemingen te registreren. Het gaat hierbij met name om de raadpleging van:

  • -

    Meteo Consult, telefoonnummer : 0900-9725,

  • -

    Internetsite www.meteoconsult.nl en dan op Kerkrade zoeken

  • -

    Internetsite KNMI: www.knmi.nl.

In voorkomend geval pleegt de marktmeester frequent overleg met de AOV'er.

3.4 Beoordeling op de markt

Wanneer de weersverwachting zodanig is dat het stormprotocol eventueel moet worden toegepast, zorgt de marktmeester ervoor om 06.00 uur op de markt aanwezig te zijn.

Hij heeft dan het stormlogboek Markt bij zich en houdt daar de voortgang van de dag op bij.

Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vindt er in principe eerst overleg plaats met de kramenzetter, de politie, enkele marktkooplieden, politie en de AOV'er.

Wanneer er maatregelen in verband met storm van kracht zijn gelden er tevens aanvullende voorwaarden voor de ondernemers en de kramenzetter.

* Bij het verlaten van de markt dient de ondernemer de zeilen op te rollen en in de kraam te leggen en de kramenzetter te informeren over zijn vertrek; pas nadat de kramenzetter bij de kraam is gekomen vervalt de verantwoordelijkheid van de ondernemer.

* Bij het verlaten van de markt door de ondernemer moet de kramenzetter de lege kramen zo spoedig mogelijk afbreken.

* Het weer laat zich moeilijk voorspellen en zeker niet sturen; het kan betekenen dat de storm pas in de loop van de dag optreed. Dezelfde procedure is dan van toepassing.

3.5 Treffen van maatregelen / stappen in procedure

Na raadplegen van de weerberichten kan blijken dat er maatregelen noodzakelijk zijn.

Eventueel te treffen risicobeperkende maatregelen zijn:

* De ondernemers dienen stormbanden aan te brengen;

* De markt aanschuiven om de veiligheid te garanderen;

* Het afgelasten van de markt.

3.5.1 Stormbanden

De marktmeester overlegt ter plekke met de kramenzetter over de risicobeperkende maatregelen. Vanaf windkracht 5 is deze maatregel vereist.

In het overleg kan het besluit worden genomen om die marktdag de stormbanden aan te brengen. De kramenzetter zet, bij deze beslissing, de kramen op zonder zeil en breekt na de meeloopronde de kramen af die onbezet blijven.

3.5.2 Inschuiven

Als uit de geraadpleegde informatiebronnen blijkt dat het weer zo slecht is dat het aanleiding is om zwaardere maatregelen te nemen, dan vindt er in principe overleg plaats met:

  • -

    de kramenzetter

  • -

    de politie

  • -

    enkele ervaren marktkooplieden

  • -

    de AOV'er

Wanneer de AOV'er nog niet op de markt aanwezig is kan het overleg ertoe leiden dat deze naar de markt komt. Uit de overleggen volgt een besluit voor de markt.

De besluiten inschuiven en afgelasten markt worden door de marktmeester (telefonisch) meegedeeld aan de contactpersonen van de belangenvertegenwoordigers.

De marktkooplieden worden mondeling ingelicht. Deze besluiten worden bij voorkeur genomen voordat de meeloopronde is geweest.

3.5.3 Afgelasten van de markt

Zowel voor de start van de markt als tijdens de markt kan duidelijk worden dat de veiligheid niet langer kan worden gewaarborgd en dat de markt moet worden afgelast.

Voordat het besluit om een markt af te gelasten wordt genomen, zijn alle voorbereidende stappen zoals in voorgaande paragrafen genoemd doorlopen en vermeld op het "stormlogboek Markt".

Het afgelasten van een markt is een ingrijpende beslissing zowel voor de ondernemers als voor de gemeentelijke organisatie. Bij het afgelasten van de markt heeft de ondernemer inkomensderving. Voor dat de weekmarkt wordt afgelast wordt een deskundig advies ingewonnen bij een meteoroloog door de AOV bij Meteoconsult of KNMI (031-7399800). Dit advies wordt betrokken bij de besluitvorming en kan tevens dienen als verantwoording voor de genomen beslissing.

Cluster toezicht en handhaving van afdeling OOV is verantwoordelijk voor de veiligheid van zowel de ondernemer als de bezoeker aan de markt. De afweging tussen beide belangen moet daarom zorgvuldig gebeuren.

De ervaringen elders hebben geleerd dat het wenselijk is om, voor een eventueel besluit over het afgelasten van een markt, ruggespraak te houden met een aantal ervaren ondernemers op de markt. Dit verhoogt enerzijds het draagvlak voor de te nemen beslissing en anderzijds de kwaliteit van het besluit. De verantwoordelijkheid voor het volgen van de juiste procedure in het kader van het besluit blijft bij de marktmeester ter plekke.

De volgende stappen worden gezet om te komen tot een besluit van afgelasten:

Overleg met de AOV'er om de situatie door te spreken. Indien wenselijk gaat de AOV'er naar de betreffende markt.

De marktmeester en/of AOV'er overleggen met ervaren ondernemers, de politie, de kramenzetter en de belangenverenigingen.

De AOV'er koppelt het resultaat terug naar het afdelingshoofd OOV, welke – daartoe gemandateerd door het college - uiteindelijk besluit of de markt wordt afgelast.

De AOV'er informeert de contactpersonen van de belangenvereniging. De marktmeester informeert de marktkooplieden, de kramenzetter en de politie.

3.6 Rapportage in het Stormlogboek Markt

Wanneer de weersituatie zo is dat het stormprotocol wordt toegepast dan is het gevolg daarvan dat het "stormlogboek Markt" wordt ingevuld.

Het logboek volgt de stappen zodat de gegevens direct kunnen worden vermeld in het logboek tijdens de stappen.

Het invullen van het stormlogboek begint met het vermelden van de windkracht.

Of de toepassing van het stormprotocol nu wel of niet heeft geleid tot een maatregel, de basisstap (vaststellen windkracht) is dan in ieder geval vastgelegd.

Het ingevulde formulier wordt als bijlage bij het dagrapport gedaan, ook als er geen maatregelen zijn genomen.

De rapportage in het "stormlogboek Markt" is belangrijk, omdat daarmee alle ondernomen acties en besluiten worden vermeld. Hiermee vindt de verantwoording plaats van de maatregel of van het uitblijven daarvan. Door deze rapportage kan achteraf worden nagegaan welke informatie tot de besluitvorming heeft geleid.

4 Situatie op Kerkraadse markten

In de voorgaande hoofdstukken is ingegaan op de algemene aspecten van storm en de markt.

In dit hoofdstuk is de inventarisatie per markt opgenomen en de specifieke aspecten die op die markt spelen bij de combinatie van de 3 hoofdaspecten.

4.1 overzicht Kerkraadse markten

De locatie van de markt in combinatie met de gebouwen om de markt heen zijn van invloed op de grenswaarden om voorzieningen te treffen.

Hieronder zijn de markten weergegeven en de situaties per markt.

Markt

Eventueel risicolocatie

Weersgesteldheid

Ev. preventieve acties

Kerkrade-Centrum

Kerkrade-West

Eygelshoven

kop bij Terbruggen

plaatsen verkoopwagens

5 Partijen op de markt

5.1 betrokken partijen

Cluster toezicht en handhaving van de afdeling OOV is ten alle tijde verantwoordelijkheid voor het faciliteren van en het handhaven op een veilige markt en derhalve voor het uitvoeren van datgene dat in het stormprotocol is opgenomen.

Daarnaast is de markt een samenspel van verschillende partijen. Hieronder worden de partijen genoemd en hun rol bij de veiligheid op de markt bij storm.

De marktmeester:

De marktmeester is eindverantwoordelijke op de markt en de marktpartijen zijn gehouden de instructies van de marktmeester op te volgen.

Marktkooplieden

De marktkooplieden zijn verantwoordelijk voor het gebruik van hun kraam; Dit betreft zowel het aanbrengen van stormbanden als de uitbouw aan de kraam en de inrichting van hun kraam. Deze verantwoordelijkheid gaat vanaf ingebruikname kraam tot teruggave kraam aan kramenzetter.

De kramenzetter

De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege kramen op de markt. Zowel voor de start van de markt als tijdens de markt. Bij stormachtig weer moet hij met voldoende materieel en personeel aanwezig om lege kramen te verwijderen.

Politie

De politie is samen met cluster handhaving verantwoordelijk voor de openbare veiligheid op de markt. Een goede samenwerking tussen politie en marktmeester versterkt het handhaven op de markt.

Toezicht en handhaving afdeling OOV/Marktmeester

De marktmeester is voor het cluster toezicht en handhaving van de afdeling OOV de belangrijkste uitvoerder met een regiefunctie ter plekke. De marktmeester voert het stormprotocol uit.

De marktmeester informeert de AOV'er, de belangenverenigingen en de politie over de ontwikkelingen en de genomen maatregelen.

De marktmeester coördineert de risicobeperkende maatregelen in samenwerking met de kramenzetter

AOV'er

In geval er sprake is van een gehele of gedeeltelijke afgelasting van een markt is deze

verantwoordelijk voor het overleg met het hoofd afdeling OOV.

Het hoofd van de afdeling OOV neemt bij geheel of gedeeltelijke afgelasting van de markt de formele besluitvorming voor zijn rekening, hierbij geïnformeerd door de marktmeester en de AOV'er.

6 Overzichten uitvoering

Het stormprotocol is ontwikkeld om een handleiding te geven om op alle markten op eenzelfde wijze te handelen bij storm. Door het invullen van het "stormlogboek Markt" kan op een goede en uniforme wijze vastgesteld worden of de werkwijze goed is of moet worden aangepast.

6.1 stormlogboek markt

Het toepassen van maatregelen op de markt is een afwijking op de normale gang van zaken. Het is daarom noodzakelijk dat cluster toezicht en handhaving van de afdeling OOV op heldere en eenduidige wijze inzichtelijk kan maken hoe zij werkt en hoe zij de regels heeft toegepast.

Voor het stormprotocol markt is daarom een stormlogboek markt gemaakt.

Door zowel de stappen te volgen als deze in te vullen wordt voldaan aan voorwaarde om de besluitvorming inzichtelijk te maken.

6.2 verantwoording en evaluatie

Jaarlijks wordt er door cluster toezicht en handhaving van afdeling OOV een rapportage stormprotocol gemaakt, waarin is opgenomen het aantal keren dat het stormprotocol is toegepast, welke besluiten er zijn genomen en de bevindingen van de marktmeesters. Tevens vindt er een evaluatie van het stormprotocol plaats. Daarnaast worden de eventuele risico's ten gevolge van wijzigingen in de marktopstellingen en wijzigingen in de gebouwde omgeving beoordeeld en verwerkt in het marktenoverzicht. Deze rapportage wordt besproken met de belangenorganisaties, met de diverse interne afdelingen en met de marktmeesters.

Bijlage 1 Schaal van Beaufort

kracht

benaming KNMI

snelheid in km/h

snelheid in m/s

uitwerking boven land en mens

0

stil

0-1

0-0,2

rook stijgt recht of bijna recht omhoog

1

zwak

1-5

0,3-1,5

windrichting goed af te leiden uit rookpluimen

2

zwak

6-11

1,6-3,3

wind voelbaar in gezicht, weerhanen tonen nu juiste richting, blad ritselt

3

matig

12-19

3,4-5,4

opwaaiend stof, vlaggen wapperen, spinnen lopen niet meer

4

matig

20-28

5,5-7,9

papier waait op, haar raakt verward

5

vrij krachtig

29-38

8,0-10,7

bladeren van bomen ruisen, gekuifde golven op meren en kanalen, vuilnisbakken waaien om

6

krachtig

39-49

10,8-13,8

problemen met paraplu's en hoeden waaien af

7

hard

50-61

13,9-17,1

het is lastig tegen de wind in te lopen of te fietsen

8

stormachtig

62-74

17,2-20,7

twijgen breken van bomen, voortbewegen zeer moeilijk

9

storm

75-88

20,8-24,4

schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg, kinderen waaien om, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog

10

zware storm

89-102

24,5-28,4

24,5-28,4 grote schade aan gebouwen, volwassenen waaien om, bomen raken ontworteld, vogels blijven aan de grond

11

zeer zware storm/

orkaanachtig

103-117

28,5-32,6

grote schade aan bossen

12

orkaan

> 117

> 32,7

verwoestingen

Bijlage 2 Handleiding werkwijze bij storm op de markt

Doorgaan van de markt

De marktmeester bepaalt of de markt anders wordt ingericht of afgelasting moet worden overwogen. Bij een andere inrichting wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de anciënniteit van de ondernemer, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Bij een andere inrichting zal de marktmeester, rekening houdend met de omstandigheden, naar bevind van zaken handelen om de markt op een zo gewoon mogelijke manier door te laten gaan. Ingeval dat wordt overwogen over te gaan tot afgelasting van de markt neemt hij contact op met de dienstdoende AOV'er.

Windkracht, windrichting en locatie markt

Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toepassing van het stormprotocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de markt worden beoordeeld. De marktsituatie, windkracht en windrichting moet, in samenhang, beoordeeld worden op de veiligheid voor de bezoekers, de kooplieden en de marktopstelling.

windkracht

In het protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde van 5 Beaufort (Bft). Het KNMI spreekt dan van vrij "krachtige wind". Wordt het stormprotocol in werking gezet, dan wordt dit vermeld in het "stormlogboek Markt".

De verantwoordelijkheden zijn:

* afdeling OOV is verantwoordelijk voor het veilig doorgaan van de markt

* de kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege, onverhuurde kramen en

* de marktkoopman is verantwoordelijk voor de gehuurde kraam.

Start stormprotocol

De eerste stap van het stormprotocol is vast te stellen welke windkracht en windrichting er is, cq. er wordt verwacht.

* Meteo Consult, telefoonnummer : 0900-9725,

* Internetsite www.meteoconsult.nl en dan op Kerkrade zoeken

* Internetsite KNMI: www.knmi.nl.

Stap 1: registratie markt en datum

Markt: .................................................. Datum:..............................................

Stap 2: registratie tijdstip en resultaat opgevraagde weergegevens.

tijdstip

weerstation

windkracht

windrichting

actie/opmerking

Als het duidelijk is dat er sprake is van storm dan dient de volgende stap te worden ondernomen. Bij twijfel wordt op een later tijdstip de windkracht en windrichting nogmaals opgevraagd. Het kan nodig zijn meerdere keren de gegevens op te vragen.

Na elke opgevraagde windgegevens wordt deze informatie, samen met de conclusie om wel / niet tot actie over te gaan, vermeld in het stormlogboek markt.

Een besluit om, op grond van de gegevens, niet over te gaan tot actie is ook een actie! Dit wordt vermeld in het logboek in verband met het vastleggen van de stappen die cluster toezicht en handhaving van afdeling OOV heeft gezet in het kader van een veilig beheer van het marktterrein.

Overleg

Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vindt er in principe eerst overleg met de kramenzetter, de politie, enkele marktkooplieden en de AOV'er plaats.

Stap 3: registratie van de overleggen.

Ketenpartner

Naam

Opmerkingen

Politie

Kramenzetter

Belangenvereniging

Belangenvereniging

Ondernemer

Ondernemer

Ondernemer

AOV/ er

Overig

Overig

x

Wanneer er maatregelen in verband met storm van kracht zijn gelden er tevens aanvullende voorwaarden voor de ondernemers en de kramenzetter.

* Bij het verlaten van de markt dient de ondernemer de zeilen op te rollen en in de kraam te leggen en de kramenzetter te informeren over zijn vertrek; pas nadat de kramenzetter bij de kraam is gekomen vervalt de verantwoordelijkheid van de ondernemer.

* Bij het verlaten van de markt door de ondernemer moet de kramenzetter de lege kramen zo spoedig mogelijk afbreken.

besluit

De weergegevens en het overleg met diverse ketenpartners leidt tot een besluit over het doorgaan van de markt met of zonder maatregelen.

Dit besluit: doorgaan, met of zonder beperkingen of afgelasten, wordt op het stormlogboek Markt ingevuld.

Het besluit om de markt te ontruimen, kan alleen nadat er is overlegd met de AOV'er.

De AOV'er heeft, voordat hij instemt met het voornemen tot afgelasten, eerst overleg met het hoofd afdeling OOV, welke met toepassing van mandaat van het college verantwoordelijk is en blijft voor de formele besluitvorming.

Stap 4: conclusie en besluit

Tijd

Conclusie overleggen en besluit

verslag

Aan het eind van de dag, c.q. besluitvorming zorgt de marktmeester dat het stormlogboek markt is ingevuld. Hierdoor kan teruggekeken worden hoe de besluitvorming is verlopen en welke bijzondere aspecten hebben plaatsgevonden.

Stap 5:

Afspraken en algemene opmerkingen

Het ingevulde stormlogboek markt wordt toegevoegd aan het dagrapport.

Stormlogboek Markt

Markt ............................................... Datum ...........................

Meetgegevens :

Tijdstip

Weerstation

Windkracht

Windrichting

Actie/opmerking

Meteo Consult: tel/ 0900-9725

Afgestemd met :

Ketenpartner

Naam

Opmerkingen

Politie

Kramenzetter

Belangenvereniging

Belangenvereniging

Ondernemer

Ondernemer

Ondernemer

Ondernemer

AOV’er

Overig

Overig

Conclusie :

Tijd

Conclusie overleggen en besluit

Toelichting van de marktmeester (feiten en sferen)

Afspraken en algemene opmerkingen

Marktmeester(s)

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het colllege van de gemeente Kerkrade in zijn vergadering van 12 juni 2012.
De burgemeestser, de secretaris,
JJM Som, mr. C.M. Kuikman