Regeling vervallen per 01-01-2015

Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen

Geldend van 07-01-2014 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014

Intitulé

Uitvoeringsregelinggemeentelijke belastingen

Het college van de gemeente Kerkrade;

gelet op de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de artikelen 29 en 31 van de Invorderingswet 1990 in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en 237 van de Gemeentewet, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op het betreffende artikel van de in de gemeente Kerkrade geldende belastingverordeningen, waarin aan het college de bevoegdheid is toegekend nadere regels te geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden belastingen;

Besluit:

vast te stellen de volgende:

"Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van gemeentelijke belastingen in de gemeente Kerkrade".

Artikel 1 Algemene bepaling

  • 1. Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de artikelen 29 en 31 van de Invorderingswet 1990, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op de betreffende artikelen van de in de gemeente Kerkrade geldende belastingverordeningen, waarin aan het college de bevoegdheid is toegekend nadere regels te geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden belastingen;

  • 2. Voor de toepassing van deze regeling worden rechten aangemerkt als gemeentelijke belastingen.

  • 3. De op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen bedoeld in artikel 233 van de Gemeentewet, worden voor de toepassing van deze regeling aangemerkt als bij wege van aanslag geheven belastingen, met dien verstande dat wordt verstaan onder aanslag of de voorlopige aanslag: het gevorderde, onderscheidelijk het voorlopig gevorderde bedrag. Artikel 2 blijft bij de op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen buiten toepassing.

Artikel 2 Aangifte

  • 1. De belastingplichtige voor:

    • a.

      de onroerende-zaakbelastingen;

      b.de toeristenbelasting;

    • c.

      de hondenbelasting;

    • d.

      de afvalstoffenheffing;

    • e.

      de rioolrechten;

    • f.

      de precariobelasting.

      aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die zes maanden bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.

  • 2. Indien de belastingplichtige voor de hondenbelasting in de loop van het belastingjaar ontstaat dan wel het aantal honden dat door de belastingplichtige wordt gehouden wijziging ondergaat, moet de belastingplichtige binnen twee weken na het tijdstip waarop de belastingplicht is ontstaan of de wijziging van het aantal honden heeft plaatsgevonden, bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar schriftelijk verzoeken om uitreiking van een aangiftebiljet.

  • 3. Als formulier van het aangiftebiljet onroerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolrechten wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 1 opgenomen model.

  • 4. Als formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 2 opgenomen model.

  • 5. Als formulier van het aangiftebiljet hondenbelasting wordt vastgesteld:

    • a.

      het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 3 opgenomen model;

    • b.

      voor het afmelden van honden, het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 4 opgenomen model.

  • 6. Als formulier van het aangiftebiljet precariobelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 5 opgenomen model.

  • 7. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden ingeleverd of toegezonden.

Artikel 3 Gebruik nachtverblijfregister ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting

Bij de vaststelling van feiten ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting kan de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar het door belastingplichtige bijgehouden nachtverblijfregister raadplegen.

Artikel 4 Voorlopige aanslag

  • 1. De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar legt eenvoorlopige aanslag op, indien het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden opgelegd zulks naar zijn mening rechtvaardigt.

  • 2. De bepaling van het bedrag van een voorlopige aanslag die wordt vastgesteld in het tijdvak waarover de belasting wordt geheven, dan wel na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan kan voor de toeristenbelasting geschieden op grond van het gemiddelde dat voortvloeit uit de gegevens die hebben gediend ter vaststelling van de meest recente belastingaanslag over elk van de twee voorafgaande jaren, met dien verstande dat daarbij op benaderende wijze rekening kan worden gehouden met wijzigingen in de wettelijke bepalingen betreffende de heffing van de gemeentelijke belasting alsmede met andere wijzigingen die voor de heffing van de gemeentelijke belasting van belang kunnen zijn. Ingeval de belastingplichtige aannemelijk maakt dat het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld lager is dan het op de voet van de vorige volzin berekende bedrag, wordt de voorlopige aanslag op dit lagere bedrag gesteld.

Artikel 5 Rente

  • 1. Het percentage van de Invorderingsrente is het percentage dat ingevolge artikel 29 van de Invorderingswet 1990 voor het betreffende kalenderkwartaal voor de rijksbelastingen is vastgesteld.

  • 2. Bij de invordering van de gemeentelijke belastingen vindt de ministeriële regeling bedoeld in artikel 31 van de Invorderingswet 1990 overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de vijfde dag na die van de bekendmaking.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als "Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Kerkrade 2013".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 12 november 2013
Het college, De secretaris,
J.J.M.Som H.J.M. Coumans MPM

Bijlage 1 Gemeentelijke Belastingen Algemeen

Aangiftebiljet

1. Naam, voorletter(s) en

geboortedatum ? ..........................................................

..........................................................

..........................................................

2. Woonadres ? ..........................................................

Postcode ? ..........................................................

3. (Post-)bankrekeningnummer ? ..........................................................

4. Adres welke het betreft ? ..........................................................

5. Sinds wanneer bent u gebruiker van

het pand ? ..........................................................

6. Door hoeveel personen wordt het

pand gebruikt ? ..........................................................

7. Wat was uw vorig adres ? ..........................................................

..........................................................

..........................................................

8. Blijven er nog personen op dit adres wonen ? Ja/Nee *

Zo ja, wie ? ..........................................................

..........................................................

9. Bent u houder van een of meerdere honden ? Ja/Nee *

Zo ja, vul dan het aangiftebiljet hondenbe-

lasting in.

10. Indien het een bedrijfspand betreft, welk

bedrijf wordt er uitgeoefend ? ..........................................................

11. Inschrijving Kamer van Koophandel ? Ja/Nee *

S.v.p. kopie overleggen.

12. Worden of zijn in het kader van de bedrijfs-

voering (reclame-)voorwerpen aan of bij het

pand geplaatst of aangebracht ? Ja/Nee *

Zo ja, vul dan het aangiftebiljet precario- 

belasting in.

13. Wenst u wegens de betaling van gemeentelijke

belastingen een automatische incasso-

machtiging af te geven ? Ja/Nee *

Zo ja, vul dan een machtigingskaart in.

Aldus zonder voorbehoud en naar waarheid ingevuld op ......................................................

Handtekening,

.....................................................

* doorhalen wat niet van toepassing is

Bijlage 2 Toeristenbelasting

Toeristenbelasting

Nachtregister

Naam en adres bedrijf .......................................... Het is wettelijk verplicht alle gegevens in te vullen.

............................................... La loi prescrit de remplir ce document.

............................................... Completing this document is obligatory by law.

Das Gesetz schreibt vor das Formular komplett

auszufüllen

Aankomstdatum (arrivée; arrival; Ankunft)   ...........................................................

Vertrekdatum (départ; departure; Abfahrt) ..........................................................

Aantal kinderen jonger dan 6 jaar (nombre d'enfants de moins de 6 ans; number of children under 6 years of age; Anzahl Kinder unter 6 Jahre) ..............................

Overige gasten ( autres visiteurs; other guests; sonstige Gäste):

Naam en voorletters Woonplaats en adres Geboortedatum Nationaliteit Paspoort

(nom et initials; name (domicile et adresse; (date de nais- (nationalité; (passeport;

and initials; Name und domicile and address; sance;date of nationality; passport;

Initialen) Wohnort und Adresse) birth; Geburts- Nationalität) Reisepass)

datum)

1............................... ................................ ................... ................... ................

2............................... ................................ ................... ................... ................

3............................... ................................ ................... ................... ................

4............................... ................................ ................... ................... ................

5.............................. ................................ ................... ................... ................

Handtekening (signature; signature; Unterschrift) .........................................................

Bijlage 3 Hondenbelasting

Aangiftebiljet

1. Naam, voorletter(s) en

geboortedatum van de houder van de hond ..........................................................

..........................................................

..........................................................

2. Woonadres ..........................................................

Postcode ..........................................................

3. Hoeveel honden houdt u ? .........................................................

4. Welk ras ? .........................................................

5. Sedert welke datum (data) bent u houder 

van de hond(en) ? .........................................................

6. Naam en adres van de vorige houder(s) .........................................................

.........................................................

.........................................................

7. Hoe oud was (waren) de hond(en) toen

u houder werd ? .........................................................

.........................................................

8. Bent u houder van een kennel ? Ja/Nee *

9. Heeft u zich onlangs in de gemeente Ja/Nee *

gevestigd ? Zo ja, op welke datum .........................................................

10. Bent u in het bezit van een honden-

paspoort en/of inentingspapieren van

de hond(en) ? Ja/Nee *

Zo ja, s.v.p. kopie inleveren.

11. Maakt u aanspraak op de vrijstellings-

regeling voor (één van) de hond(en) Ja/Nee *

(blindegeleide, sociaal-gehandicapte,

politie-surveillance-hond).

Hondenpenning met nummer .................... ontvangen.

Aldus zonder voorbehoud en naar waarheid

ingevuld op ........................................................

Handtekening,

.......................................................

*doorhalen wat niet van toepassing is.

Bijlage 4 Hondenbelasting

Afmeldingsformulier

1. Naam, voorletter(s) en

geboortedatum van de houder van de hond ..........................................................

..........................................................

..........................................................

2. Woonadres ..........................................................

Postcode ..........................................................

geeft aan vanaf ..................... niet langer houder van ........ honden te zijn. Er word(t)en ........

hond(en) afgemeld.

3. Reden afmelding:

Euthanasie op : .................................................................................................

(s.v.p. kopie euthanasie-verklaring overleggen)

Verkoop op : .......................................

aan : .......................................

adres : .......................................

te : .......................................

Overige redenen : .......................................

.......................................

.......................................

4. Hondenpenning met nummer ...................... ingeleverd.

Aldus zonder voorbehoud en naar waarheid

ingevuld op ........................................................

Handtekening,

.......................................................

Bijlage 5 Precariobelasting

Aangiftebiljet

1. Naam, voorletter(s) en

geboortedatum ..........................................................

..........................................................

..........................................................

2. Woonadres ..........................................................

Postcode ..........................................................

3. Adres waar de precariovoorwerpen worden ..........................................................

geplaatst ..........................................................

4. Welk soort voorwerp is/wordt geplaatst ? ..........................................................

(reclamevoorwerp, automaat,luifel, terras) ..........................................................

..........................................................

5. Is het voorwerp voorzien van kunstverlichting ? Ja/Nee * Toelichting...........................

..........................................................

6. Wat is de afmeting van het/de voorwerp(en) ? lengte........,breedte.........,hoogte......

lengte........,breedte.........,hoogte......

7. Worden er goederen uitgestald ? Ja/Nee *

8. Hoe groot is het grondoppervlak dat door het/de

voorwerp(en) in beslag wordt genomen ? .................m2

9. Wordt standplaats ingenomen voor presen-

tatie of verkoop ? Ja/Nee *

Zo ja, op welke dagen ? ........................................................

Gedurende welke periode ? ........................................................

10. Is vergunning verleend voor het plaatsen van

de precariovoorwerpen ? Ja/Nee *

Zo ja, per wanneer en onder welk nummer ? .......................................................

Aldus zonder voorbehoud en naar waarheid ingevuld op ......................................................

Handtekening,

* doorhalen wat niet van toepassing is

.....................................................