Verordening Paracommercie gemeente Kerkrade 2013

Geldend van 25-01-2014 t/m heden

Intitulé

VERORDENING PARACOMMERCIE GEMEENTE KERKRADE 2013

De Raad van de gemeente Kerkrade;

Overwegende,

dat het ingevolge artikel 4 van de Drank- en Horecawet verplicht is om bij gemeentelijke verordening, ter voorkoming van oneerlijke mededinging, regels te stellen waaraan paracommerciële rechtspersonen zich hebben te houden bij de verstrekking van alcoholhoudende drank;

dat het stellen van dergelijke regels, gelet op het aantal in de gemeente Kerkrade aanwezige paracommerciële rechtspersonen en commerciële horecagelegenheden, aldus noodzakelijk is;

dat de vast te stellen "Verordening Paracommercie gemeente Kerkrade 2013", binnen de van toepassing zijnde wettelijke kaders, zoveel als redelijkerwijs mogelijk recht doet aan zowel de belangen van de Kerkraadse paracommerciële rechtspersonen als de reguliere horeca-ondernemers;

Gelet op het bepaalde in de Drank- en Horecawet, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT

Vast te stellen de volgende verordening ter voorkoming van oneerlijke mededinging door paracommerciële rechtspersonen jegens reguliere horecabedrijven.

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

a. Alcoholhoudende drank

De drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor meer dan een half volumeprocent uit alcohol bestaat;

b . B ijeenkomst van persoonlijke aard

Een bijeenkomst die geen direct verband houdt met de statutaire doelstellingen van de betreffende paracommerciële rechtspersoon. Onder bijeenkomsten van persoonlijke aard worden in ieder geval, doch niet uitsluitend, bruiloften, feesten, partijen, recepties, jubilea, verjaardagen, bedrijfsfeesten, koffietafels en condoleancebijeenkomsten verstaan.

c. Horecabedrijf

De activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse.

d . Paracommercieel rechtspersoon .

Een rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf.

Artikel 2: Schenktijden

  • 1. Het is een paracommercieel rechtspersoon toegestaan om in het kader van activiteiten die passen binnen zijn statutaire doelstelling alcoholhoudende drank te verstrekken op:

    • I.

      Maandag tot en met zaterdag tussen 10.00 uur en 24.00 uur;

    • II.

      Zondag tussen 10.00 uur en 20.00 uur.

  • 2. Het is een paracommercieel rechtspersoon verboden om alcoholhoudende drank te verstrekken buiten de in het eerste lid opgenomen schenktijden en statutaire doelstelling.

  • 3. Het in het tweede lid opgenomen verbod is niet van toepassing indien de burgemeester, conform het in artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet bepaalde, met het oog op een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard een ontheffing heeft verleend.

  • 4. Het in lid 1 en lid 2 bepaalde doet niet af aan de inhoud van andere regelstelsels (zoals o.a. een bestemmingsplan) ,die de activiteiten van paracommerciële rechtspersonen reguleren.

Artikel 3: bijeenkomsten bij paracommerciële rechtspersonen

  • 1. Het is een paracommercieel rechtspersoon verboden alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn.

  • 2. Het is verboden om het verstrekken van alcoholhoudende drank, zoals bedoeld in lid 1, openlijk aan te prijzen of onder de aandacht te brengen met bijvoorbeeld posters, brochures, publicaties in kranten weekbladen of tijdschriften, of via internet of social media.

Artikel 4: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de derde dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

Artikel 5: Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van hetgeen bij of krachtens deze verordening is bepaald, zijn belast de ambtenaren, die reeds ingevolge artikel 41 van de Drank- en Horecawet door de burgemeester zijn aangewezen als toezichthouder of zij die door de burgemeester nog als zodanig worden aangewezen.

Artikel 6: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Paracommercie gemeente Kerkrade 2013.”

Ondertekening

De voorzitter van de raad, De griffier,
J.J.M. Som B.W.E. van der Wijst-Triepels

Nota-toelichting

Artikelsgewijze toelichting bij “Verordening Paracommercie gemeente Kerkrade 2013”

 

 

Algemene toelichting: 

Voor een algemene toelichting wordt verwezen naar de nota van toelichting nr. 13Tl057, behorende bij het voorliggende ontwerpbesluit.

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

De “Verordening Paracommercie gemeente Kerkrade 2013” is gebaseerd op artikel 4 van de Drank- en Horecawet.

Daar waar mogelijk, is aansluiting gezocht bij de inhoud van de begrippen, zoals die in artikel 1 van de Drank- en Horecawet worden gedefinieerd. Zulks is ingevolge de Drank- en Horecawet verplicht. De begripsomschrijvingen van de onder sub a, c en d vermelde begrippen komen dan ook exact overeen met de betekenis die de Drank- en Horecawet daaraan toekent.

Het onder sub b genoemde begrip wordt niet gedefinieerd in de Drank- en Horecawet. Voor wat betreft de begripsomschrijving daarvan, is er voor gekozen om aan te sluiten bij de omschrijving die de VNG voor het betreffende begrip hanteert.

Artikel 2: Schenktijden

Lid 1 en 2 van dit artikel introduceren een stelsel van vaste schenktijden, waarbinnen het paracommerciële rechtspersonen, mits voldaan wordt aan het overige bij of krachtens de Drank- en Horecawet bepaalde, enkel toegestaan is om alcoholhoudende drank te verstrekken. Ingevolge artikel 4, lid 3 van de Drank en Horecawet is de Raad verplicht om regels met betrekking tot schenktijden vast te stellen.

Dit stelsel behelst een wijziging ten opzichte van het huidige stelsel, waarin de toegestane schenktijden voor alcoholhoudende drank gekoppeld zijn aan een periode voor- tot een periode na een activiteit, die past binnen de statutaire doelstellingen van de betreffende paracommerciële rechtspersoon. Ook al is er sprake van een activiteit die binnen de statutaire doelstellingen van de betreffende paracommerciële rechtspersoon past, dan is het na een bepaald tijdstip in beginsel niet meer toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken.

Voordelen van het nieuw nieuw in te voeren stelsel van vaste schenktijden zijn dat dit stelsel duidelijker en overzichtelijker is en mede daarmee ook, mocht dat noodzakelijk blijken, handhaafbaar is. Met de hierna genoemde ontheffingsmogelijkheid wordt er ten behoeve van de paracommerciële rechtspersonen toch de mogelijkheid gecreëerd om in bepaalde gevallen alcoholhoudende drank te verstrekken buiten de in lid 1 gestelde schenktijden.

Volledigheidshalve dient nog opgemerkt te worden dat het stelsel van vaste schenktijden geen vrijbrief voor paracommerciële rechtspersonen behelst om gedurende de schenktijden als het ware een regulier horecabedrijf te exploiteren. Dit stelsel van vaste schenktijden doet namelijk niet af aan het eventueel van toepassing zijn van andere stelsels die de toelaatbaarheid van het exploiteren van een horecabedrijf reguleren (bijvoorbeeld bestemmingsplannen of de inhoud van (huur)overeenkomsten van de ruimte van waaruit de exploitatie plaatsvindt.)

Lid 3 van dit artikel verwijst naar de bevoegdheid van de burgemeester om, met het oog op een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard, ontheffing te verlenen van het in lid 2 opgenomen verbod om buiten de vaste schenktijden alcoholhoudende drank te verstrekken. Deze bevoegdheid komt de burgemeester toe ingevolge het bepaalde in artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet en zal worden gebruikt om ruimere schenktijden mogelijk te maken bij bepaalde door de paracommerciële rechtspersoon (voor haar leden of doelgroep) te organiseren activiteiten. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan een nieuwjaarsreceptie, carnavalsavond, kampioens- of jubileumfeest of een thema-avond. De burgemeester zal beleid omtrent de toepassing van voornoemde ontheffingsbevoegdheid vaststellen. Een concept-versie van dit beleid is bij de stukken gevoegd. De burgemeester is voornemens dit concept-beleid vast te stellen, indien de “Verordening paracommercie gemeente Kerkrade 2013” door de Raad wordt vastgesteld conform het voorstel van het College.

Lid 4 van dit artikel beoogt voor eenieder duidelijk te stellen dat de voorgestelde schenktijden geen vrijbrief voor paracommerciële rechtspersonen creëren om gedurende deze schenktijden als het ware een regulier horecabedrijf te exploiteren.

Artikel 3: bijeenkomsten bij paracommerciële rechtspersonen

Dit artikel behelst een verbod voor paracommerciële rechtspersonen om alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn, alsook een verbod op het daarmee adverteren.

De opname van een dergelijke bepaling is noodzakelijk, gelet op de aantallen paracommerciële rechtspersonen en reguliere horeca-ondernemingen binnen de gemeente Kerkrade, alsmede de uit de Drank- en Horecawet voortvloeiende verplichting om regels te stellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging door paracommerciële rechtspersonen.

Overigens brengt de opname van de betreffende bepaling geen wijziging ten opzichte van de huidige situatie met zich mee. Ook in de huidige situatie verbieden de voorschriften, verbonden aan de aan paracommerciële rechtspersonen verleende Drank- en Horecavergunningen, het om alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn.

 

 Artikel 4: Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

 Artikel 5: Toezichthouders

Met de inwerkingtreding van de gewijzigde Drank- en Horecawet per 1 januari 2013 is het toezicht op de naleving van het in die wet bepaalde naar de gemeenten verschoven. Ingevolge artikel 41 van de Drank- en Horecawet wijst de burgemeester toezichthouders aan. Aangezien de vast te stellen “Verordening Paracommercie gemeente Kerkrade 2013” haar grondslag in de Drank- en Horecawet vindt en de burgemeester reeds toezichthouders heeft aangewezen, ligt het in de rede om dezelfde ambtenaren te belasten met het toezicht op de naleving van hetgeen bij of krachtens deze verordening is bepaald.

Artikel 6: Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.