Terrassenbeleid centrumgebied gemeente Kerkrade

Geldend van 01-09-2021 t/m heden

Intitulé

Terrassenbeleid centrumgebied gemeente Kerkrade

Inleiding

Het college van de gemeente Kerkrade heeft zich tot doel gesteld om een aantal plannen in het centrum van Kerkrade te realiseren en daarmee de aantrekkelijkheid van het centrum te vergroten. In dat kader werd het ook noodzakelijk om het vigerende terrasbeleid, dat dateert uit 1997, eens goed tegen het licht te houden. In deze beleidsnota zal als eerste de doelstelling inzichtelijk worden gemaakt. Vervolgens worden de begrippen terras en locaties nader uitgewerkt waarna de visie van de gemeente over hoe terrassen vorm gegeven en geëxploiteerd dienen te worden onder 4 tot uiting komt. Onder 5 worden de toetsingscriteria en de procedure inzake de vergunningaanvraag weergegeven. Tot slot komt het juridisch kader aan bod.

In de op 17 maart 2015 ten behoeve van de centrummarketing door het college vastgestelde notitie “Positionering Centrum” worden een aantal concrete acties benoemd die elkaar onderling moeten versterken en in hun samenhang moeten bijdragen aan het verbeteren van het centrum van Kerkrade. Het opstellen van terras- en reclamebeleid met als doel een eenduidige (professionele) uitstraling in het centrum is er één van.

Met de realisatie van het nieuwe centrumplan wordt het in de laatste jaren afgekalfde winkelpotentieel nieuw leven ingeblazen en met het nieuwe cultuurcluster gaat voor het theater eindelijk de lang gekoesterde wens van upgrading en een nieuwe zichtbare entreepartij in vervulling. De bibliotheek krijgt in dit cluster haar nieuwe huisvesting en gaat gezamenlijk met het theater een belangrijke culturele rol vervullen in dit gedeelte van het centrum. Inmiddels is het Continium in 2015 met het Cube Design Museum en Columbus Earth Theater uitgebreid tot het nieuwe Museumplein Limburg. Deze uitbreiding zorgt voor meer toeristische bezoeken in het centrum van Kerkrade. Ook het stadspark is heringericht waarbij de verblijfskwaliteit en de verbinding van het centrum naar de Anstelvallei versterkt is. Eveneens wordt momenteel gewerkt aan de haalbaarheid van de herontwikkeling van het Atriumterrein met verschillende functies waarvan de belangrijkste “Centercourt” is, een bundeling van bewegen, sport, kennis, (gezondheids-) zorg en onderwijs.

Al deze ontwikkelingen worden zichtbaar met elkaar verbonden door een vernieuwde openbare ruimte. Alle straten en pleinen in het centrum van Kerkrade worden daartoe heringericht met nieuwe duurzame en kwalitatief hoogwaardige materialen en straatmeubilair zoals o.a. banken, lichtmasten, prullenbakken en fietsstandaards. Inmiddels is een groot deel van de herinrichting gereed waaronder de Markt, de Kapellaan, en de Hoofdstraat.

De gemeente Kerkrade heeft een beperkt en inmiddels gedateerd terrassenbeleid opgenomen in de “Beleidsnota inzake het bijzonder gebruik van de openbare ruimte”, vastgesteld op 9 juni 1997 en laatst gewijzigd vastgesteld op 9 juli 2001. Gelet op bovenstaande ontwikkelingen, die allen tot doel hebben om de functionele en ruimtelijke kwaliteit van het centrum van Kerkrade te verbeteren, heeft het college besloten om dit terrassenbeleid te herzien. Terrassen kunnen namelijk een positieve bijdrage leveren aan het straatbeeld en aldus ook aan de aantrekkelijkheid van het centrum in het algemeen. Het voor het centrum te ontwikkelen beleid zal twee jaar na datum inwerkingtreding geëvalueerd worden.

Doestelling

Het doel van het terrassenbeleid is professionele uitstraling, helderheid geven in beleid, regelgeving, uitvoering en handhaving.

Vanuit het streven naar meer kwaliteit in de openbare ruimte en vanuit het motief om hinder en overlast door terrassen te voorkomen kunnen de volgende algemene uitgangspunten geformuleerd worden.

Een terras dient een bijdrage te leveren aan de levendigheid en de ruimtelijke kwaliteit en mag de bouwkundige en cultuurhistorische waarden niet verstoren.

Daarnaast moet de doorstroming van voetgangers, rolstoelgebruikers, voetgangers met kinderwagens en overige daarmee gelijk te stellen gebruikers, verzorgend en bevoorradend verkeer en calamiteiten verkeer worden gewaarborgd en mag geen hinder of overlast ontstaan door belemmering van winkelend publiek en overige gebruikers van de weg, belemmering van de toegang tot woningen en andere gebouwen, belemmering van de toegang van winkels en etalages, belemmering van onderhoudsdiensten voor de openbare ruimte en geluidshinder voor bewoners en omgeving.

Om dit te bereiken zijn in deze nota een aantal voorschriften geformuleerd waaraan de terrassen in het centrum van Kerkrade moeten voldoen. Tijdens evenementen kunnen afwijkende regels worden gesteld.

Het begrip terras en de verschillende locaties

In artikel 2A:1 van de Algemene Plaatselijke Verordening is het begrip terras als volgt omschreven: “Een terras is een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van een horecabedrijf- of inrichting waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt”.

De gemeente Kerkrade verstaat verder onder een terras een ruimte in de openlucht, meestal in de openbare ruimte, voor de voorgevel (en/of eventueel zijgevel) van het horecabedrijf met sta- en / of zitgelegenheid, waar men iets kan consumeren.

De exacte plaatsbepaling en grootte van een terras wordt per aanvraag beoordeeld op basis van de toetsingscriteria (zie 5.).

De uitgangspunten en voorschriften in deze nota zijn van toepassing op de terrassen die gelegen zijn in het centrumgebied van Kerkrade zoals dit op bijgevoegde tekening is aangegeven.

Figuur 1: Centrumgebied (zie bijlage in pdf)

Binnen dit gebied kennen we twee soorten terrassen te weten ensembles en solitaire terrassen.

Ensembles bestaan uit min of meer aaneengesloten terrassen van verschillende horecagelegenheden en treffen we aan op de Markt. Deze terrassen vragen om een zekere samenhang in de uitstraling. Dat kan bijvoorbeeld bereikt worden met het plaatsen van parasols/luifels in één lijn. Daarnaast is sprake van een aantal solitaire terrassen in de verschillende winkel- en of aanloopstraten, in dit geval in de Hoofdstraat en het aansluitend gedeelte van de Markt en in de Einderstraat.

Figuur 2: twee soorten terrassen (zie bijlage in pdf)

Visie

De inrichting en uitstraling van een terras is in beginsel de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Hij moet er van doordrongen zijn dat het terras beeldbepalend is voor de beeldkwaliteit van de omringende openbare ruimte. Een ondernemer moet zich kunnen onderscheiden door zijn/ haar identiteit. De gemeente is verantwoordelijk voor het bevorderen en behoud van de kwaliteit van die openbare ruimte in het algemeen en specifiek daar waar het de bijzondere kwaliteiten van het centrumgebied betreft.

De gemeente streeft er daarom naar om zo een optimaal mogelijke balans te bewerkstelligen tussen het belang van de ondernemer en het algemeen belang. Een goede communicatie en overleg tussen gemeente en ondernemers is daarom van belang om deze balans en de beoogde ruimtelijke kwaliteit tot stand te brengen.

De inrichting van het terras als zodanig is een verantwoordelijkheid van de ondernemer.

Hoeveel stoelen en tafels hij/zij binnen de vastgestelde terrasgrenzen wil plaatsen is in principe zijn/haar eigen keuze. Dat geldt ook voor accessoires als menuborden, terminals etc., als hij/zij met de inrichting maar binnen de afgesproken kaders en uitgangspunten blijft. Dat wil dan bijvoorbeeld zeggen dat er een meubilairkeuze wordt gemaakt uit een samen met de ondernemers opgesteld basisniveau kwaliteit (en uitstraling), zijnde het toetsingskader dat als bijlage aan deze nota is toegevoegd. Ook dient het terras te allen tijde representatief uit te zien. Dit betekent in goede onderhoudsstaat, veilig, netheid (geen afval, vuil, etc.), structuur (geen rommelige uitstraling, terrassen in 1 lijn opstellen), goed onderhouden plantenbakken enz.

Een locatie moet geschikt zijn voor gebruik ten behoeve van terrasexploitatie hetgeen aan meerdere aspecten wordt getoetst zoals: veiligheid, openbare orde, stedenbouwkundige omgeving, bestemmingsplan, (openbare) functies van de locatie, algemeen belang, (doelmatige) gebruiksfuncties en - mogelijkheden, doelmatig beheer en onderhoud, ongehinderde doorgang (CROW), landelijke en gemeentelijke wetgeving/ beleid en wat dies meer zij. Het spreekt voor zich dat bijv. de bereikbaarheid voor hulpdiensten altijd gegarandeerd moet zijn.

De openbare ruimte heeft een veelvoud aan functies, noodzakelijk voor het goed functioneren van de (binnen)stad. Veel van deze functies nopen tot een bepaalde inrichting van de openbare ruimte, al dan niet vergezeld van een bepaalde “aankleding” (verkeersborden, bushaltes, parkeerplaatsen, groen, etc. etc). De openbare ruimte is schaars. Er moeten voortdurend prioriteiten worden gesteld en keuzes gemaakt. Het inrichten van een terras moet passen binnen deze veelheid van functies en daarmee harmoniëren. Daaruit volgt dat niet iedere plek in de stad geschikt is voor het inrichten van een terras.

Vaste terrasoverkappingen zijn niet toegestaan op een terras omdat een terras een deel is van de openbare ruimte en daarvan deel moet blijven uitmaken. Het plaatsen van schotten, anders dan als windvang, is slechts mogelijk als nut, noodzaak en kwaliteit worden aangetoond.

Toetsingscriteria

5.1 Algemene bepalingen (zie ook 6.1)

1. Een locatie moet geschikt zijn voor het gebruik ten behoeve van terrasexploitatie hetgeen aan meerdere aspecten wordt getoetst zoals veiligheid, openbare orde, stedenbouwkundige omgeving, bestemmingsplan, (openbare) functies van de locatie, algemeen belang, (doelmatige) gebruiksfuncties en – mogelijkheden, doelmatig beheer en onderhoud van de openbare ruimte, ongehinderde doorgang (CROW), landelijke- en gemeentelijke wetgeving/beleid en wat dies meer zij.

2. Op locaties waar, na inachtneming van voornoemde voorwaarden, een onevenwichtige verhouding dreigt te ontstaan tussen oppervlakte –ingenomen door één of meerdere terrassen¬ten opzichte van de omgeving, kan de burgemeester de terrasoppervlakte beperken.

3. Wanneer de hoofdactiviteit van het betreffende pand detailhandel is, behoort terrasvoering aan de openbare weg niet tot de mogelijkheden.

5.2 Veiligheid (zie ook 6.1)

Om de grenzen van de terrasexploitatie vast te leggen worden eisen gesteld aan een veilig en doelmatig

gebruik van de openbare weg voor alle gebruikers:

De ongehinderde doorgang op een locatie wordt mede bepaald door:

1. Voetgangersdoorloop ten behoeve van ongehinderde voetgangersstromen, vaak in twee

richtingen.

- Minimale vrije doorgang 2.00 meter;

2. Vrije doorgang voor hulpverleningsdiensten (ambulances, brandweer, politie en verzorgingsverkeer) op basis van het Bouwbesluit en de richtlijnen van de Nederlandse vereniging voor brand- en rampenbestrijding, eventueel aangevuld met een advies van de regionale Brandweer.

- Minimaal 3,50 meter op een recht stuk weg;

- Minimaal 4,50 meter bij een korte doorsteek en/of flauwe bocht;

- Bij entree/uitgang van wegen en in scherpe bochten wordt bij berekening de verplichte vrije ruimte vastgesteld, de zgn. draaicurve;

5.3 Inrichting en uitstraling

5.3.1. Terrasmeubilair

Een horecaondernemer dient meubilair te kiezen op basis van het basisniveau kwaliteit/uitstraling terrasmeubilair (zie bijlage 3). Op het gebied van diversiteit ligt de keuze bij de ondernemer, daar de identiteit van de horecazaak ook op het terras geuit moet kunnen worden en dat niet iedere horecazaak hetzelfde meubilair heeft. Indien het meubilair is vervaardigd van steigerhout, geldt als extra bepaling dat sprake dient te zijn van nieuw – niet gebruikt – steigerhout.

Het terrasmeubilair bij ensembles (meerdere min of meer aaneengesloten gesitueerde terrassen met een visuele samenhang) mag de ondernemersidentiteit hebben en wordt getoetst aan het vastgestelde basisniveau terrasmeubilair.

Alle meubilair moet in elk geval passen binnen het toegekende terrasoppervlak.

5.3.2. Accessoires

Bij de inrichting van een terras kan uitsluitend het gebruik van een of meer onderstaande accessoires worden toegestaan binnen de grenzen van het terras, mits dat in de verleende vergunning als zodanig wordt vermeld:

Schotten als windvang aan de gevel:

o Kwalitatief hoogwaardig;

o Per schot, maat tussen 1,50 – 2,00 m diep en haaks op de gevel, over de maximale diepte van het terras;

o Maximaal 1,80 m hoog waarvan minimaal het gedeelte vanaf 1 m hoogte transparant;

o Bevestiging in ondergrond conform specificaties gemeente

o Verplaatsbaar en te verwijderen;

o Reclame maximaal 10% op het gedeelte tot 1 meter;

o Optopping schotten t/m luifel is in de periode van 1 november t/m aswoensdag, op verzoek van de ondernemer na overleg met en goedkeuring door gemeente mogelijk, indien dezelfde uitvoering en materialisatie als de schotten wordt toegepast;

o In de periode van 1 november t/m de woensdag voor Carnaval, is het mogelijk om ook aan de voorzijde van de overkapping/ luifel demontabele windschermen (t/m luifel) te plaatsen, met dien verstande dat deze dezelfde uitvoering en materialisatie heeft en volledig transparant is.

Schotten niet direct aan de gevel:

o Anderszins aantonen nut en noodzaak;

o kwalitatief hoogwaardig;

o Terrassen die niet aan de gevel zijn gelegen maximaal 3-zijdig, de breedte van het terras 1,50 diep en haaks op achterzijde/begrenzing van het terras;

o Maximaal 1,80 m hoog waarvan minimaal het gedeelte vanaf 1 m hoogte transparant;

o Bevestiging in ondergrond conform specificaties gemeente

o Verplaatsbaar en te verwijderen;

o Reclame maximaal 5% op het gedeelte tot 1 meter.

Figuur 3: schotten (zie bijlage in pdf)

Plantenbakken

o Totale hoogte inclusief beplanting (levend groen) maximaal 1,25 meter (hoogte bak maximaal 1 mtr);

o Plaatsing binnen de vergunde terraskaders

o Planten dienen goed verzorgd te worden, “dode” planten dienen verwijderd te worden. Plantenbak dient te allen tijde representatief uit te zien;

o Direct verplaatsbaar en te verwijderen.

Menubord

o Niet bevestigd aan overkapping/ luifel, bomen, lichtmasten etc.;

o Plaatsing binnen de vergunde terraskaders;

o Maximaal de gebruikelijke standaard hoogte doch maximaal 1,25 mtr.;

o Maximaal 2 per ondernemer.

Serveermeubel

o Ondergeschikt en passend binnen gekozen inrichting van het terras zonder reclamevoering;

o Plaatsing binnen de vergunde terraskaders.

Niet toegestaan zijn:

o Buitentappunt, behoudens op aanvraag van de ondernemer welke aanvraag door de gemeente wordt beoordeeld waarna een (al dan niet tijdelijke) goedkeuring wordt verkregen;

o Vlonders;

o Partytenten;

o Muziek- en geluidsapparatuur in de buitenruimte;

o Bevestiging van accessoires in bomen, lichtmasten, verkeersborden etc.

5.3.3. Verwarming en verlichting

Verwarming

Het aanbrengen van verwarming is uitsluitend toegestaan indien deze aan de gevel, zonnescherm en/of parasol wordt aangebracht. Dit dient brandveilig te zijn en dient voorzien te zijn van een brandveiligheidscertificaat.

Verlichting

Verlichting op het terras is toegestaan mits aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

o Niet voorzien van reclame-uitingen;

o De gebruikelijke (verlichte) reclame-uitingen aan de gevel van de horecazaak van leveranciers (brouwers etc.) zijn wel toegestaan;

o Geen bedrijfsnamen worden afgebeeld;

o Geen sprake is van (een vorm van) projectie;

o Het (warm) witte gele of rode spectrum wordt gebruikt.

5.3.4. Beschutting

Zonneschermen en luifels

Zonneschermen en luifels aan de gevel van de horeca-inrichting maken geen deel uit van de terrasvergunning. Ze maken deel uit van het bouwwerk waarin de inrichting is gevestigd, zodat voor het aanbrengen en veranderen (nieuw verdoeken) een omgevingsvergunning dient te worden aangevraagd. Hierbij wordt uitgegaan van terrasoverkappingen in de vorm van knik- en schaararmschermen (figuur 4). Vaste terrasoverkappingen zijn niet toegestaan. De kwaliteit dient in overeenstemming te zijn met de door de gemeente gestelde basisuitgangspunten. Voor de overgangsperiode tot WMC 2021 geldt de verplichting tot het aanvragen van een omgevingsvergunning niet in geval sprake is van verdoeken in dezelfde kleurstelling door een zittende exploitant.

Figuur 4: zonneschermen (schaararmscherm) (zie bijlage in pdf)

Parasols

Om de identiteit van de individuele horecaonderneming te waarborgen en overlap naar belendende terrassen of overkapping van de doorgang en rijbaan te voorkomen, wordt gekozen voor een maximale maatvoering en het vrijhouden van zichtlijnen, waarborgen van afstanden in uitgeklapte toestand van de parasols.

Bij min of meer aaneengesloten terrassen wordt met de situering van de parasols een zekere

samenhang in uitstraling bereikt.

Verder:

o Parasols dienen na sluitingstijd te worden ingeklapt;

o Een parasol in uitgeklapte toestand mag de ongehinderde doorgang, buurterras en/of rijbaan nooit overdekken/overlappen;

o Parasols mogen in uitgeklapte toestand geen grotere maatvoering hebben dan ongeveer 5 bij 5 meter, dan wel geen grotere doorsnede hebben dan 5 meter. De maximale maatvoering blijft altijd afhankelijk van en is aldus nooit groter dan de maximale toegewezen terrasoppervlakte;

o De maximale hoogte van de parasol is tot maximaal de eerste verdiepingsvloer van de onderhavige horeca inrichting;

o Parasolputjes worden in overleg met en in opdracht van de gemeente in de openbare ruimte aangebracht;

o Indien parasols niet gebruikt worden dient het parasolputje op maaiveldniveau naar behoren te worden afgedekt;

o De parasols worden volgens een tevoren vastgestelde situering in één lijn opgesteld;

o De parasols zijn vervaardigd van tentdoek of gelijkwaardig materiaal;

o Er mogen geen flappen tussen parasols en gevel worden aangebracht;

o Eén tint parasol per terras, passend bij luifel/markies;

o Bij ensembles wordt het parasoldoek, ten behoeve van de samenhang in uitstraling, in onderling overleg met de betreffende ondernemers gekozen;

o Reclame op parasols (van inrichtingsnaam of product dat wordt verkocht) is toegestaan op de volant. Indien geen volant wordt gevoerd is reclame toegestaan op de bovenzijde van de parasol tot maximaal 5% per segment.

Nadere vergunningvoorschriften

Bij het verlenen van een terrasvergunning worden de onderstaande voorschriften opgelegd:

o Het terrasmeubilair dient iedere dag uiterlijk om 10.00 uur te zijn opgesteld, maar niet eerder dan 08.00 uur;

o Na gebruik van het terras dienen tafels, stoelen en ander terrasmeubilair inclusief parasols na sluitingstijd te worden opgeruimd en vervolgens max. 1.50m hoog gestapeld en gezekerd zijn opgeslagen, behoudens terrasmeubilair binnen het regulier vergunde terras.

o binnen de contouren van het vergunde terras.

o Op aaneengesloten dagen dat de inrichting gesloten is dient het terrasmeubilair bij voorkeur inpandig te worden opgeslagen;

o Indien werkzaamheden van gemeentewege -of ten behoeve van nutsvoorzieningen - zulks noodzakelijk maken, dienen binnen 24 uur na aanzegging vanwege of door de burgemeester, alle opstallen op het terras te worden verwijderd en tot nader order niet te worden teruggeplaatst. Aanspraak op precariovermindering bij géén gebruik van de openbare weg is alleen mogelijk ten tijde van onderhavige werkzaamheden met een schriftelijk verzoek, getekend door de gemeentelijk opzichter van de werkzaamheden ter plaatse en bij een minimale duur van hele kalenderweken. Het verzoek wordt ingediend bij de gemeente Kerkrade;

o Het is verboden op een terras vertoningen en/of (straat)muziek toe te laten en/of te organiseren, tenzij hiervoor op basis van de APV door gemeente vergunning is verleend;

o Brandkranen, putkasten, kolken, boomroosters én de volle breedte van vluchtwegen, uitgangen en toegangsdeuren dienen steeds vrij te zijn van opstallen;

o Horecaondernemer is zelf verantwoordelijk voor het handhaven van de

terrasgrenzen, ook tijdens gebruik door klanten. De begrenzing van het vergunde oppervlak wordt van gemeentewege gemarkeerd;

o Horecaondernemer is zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden en onderhouden van zijn terras en de directe omgeving.

o Uitbreiding van de terrassen op de Markt over een diepte van 2 meter ten behoeve van een rij

extra tafels en stoelen is toegestaan tijdens de periode tussen de woensdag na carnaval en 1 november, met inachtneming van de volgende voorwaarden:

- uitbreiding is niet toegestaan op dagen dat de weekmarkt of andere evenementen plaatsvinden;

- er mag niet voor de deur van een andere zaak uitgebreid worden;

- het uitgebreide terrasstuk dient altijd een verlengde van het vergunde terras te zijn;

- de vrije doorloopruimte voor voetgangers dient 2 meter te blijven;

- er mag geen verkeer of doorgang belemmerende situatie ontstaan;

- het uitbreiden mag zich niet uitstrekken tot laad- en loshavens en parkeervakken;

- toegangen van derden of nooduitgangen (vluchtwegen) mogen niet geblokkeerd worden;

- het niet gaat om een straat of plein waar terrassen verboden zijn

- brandkranen, putten, kolken én de volle breedte van vluchtwegen, uitgangen en toegangsdeuren

dienen steeds vrij te zijn;

- de extra rij tafels, stoelen en ander terrasmeubilair inclusief parasols moeten na sluitingstijd

worden opgeruimd.

- de minimale afstand tussen een straat- of pleinterras en de rijbaan is voor de veiligheid van

de terrasbezoekers 0,3 tot 0,6 meter, afhankelijk van de situatie ter plaatse.

Aanvraag vergunning

6.1. Geschiktheid

6.1.1. De publieke ruimte in het centrumgebied van Kerkrade wordt intensief gebruikt. Belangrijk uitgangspunt is dat de publieke ruimte voor iedereen toegankelijk is en moet blijven. Dat betekent dat met name de voetgangers zich veilig, en niet gehinderd door objecten, door de openbare ruimte moeten kunnen voortbewegen. Maar ook hulpdiensten moeten ongehinderd op alle plekken kunnen komen. Voor het verlenen van een terrasvergunning dient de locatie geschikt te zijn waarbij de aspecten als bedoeld in art. 2A: 4 Apv een rol spelen.

6.1.2. Een terras op eigen terrein dat uitsluitend toegankelijk is via de inrichting (binnen terras) en niet vanaf de openbare weg zichtbaar is, is niet vergunning plichtig. Dat wil niet zeggen dat voor een binnen terras geen regels gelden. Zo moet een binnen terras zijn toegestaan op basis van het bestemmingsplan en mag ook geen hinder of overlast ontstaan voor de omgeving. Om dat te kunnen beoordelen zal een geluidsrapport van een erkend akoestisch bureau moeten worden ingediend bij de gemeente. Voor een terras op eigen terrein is echter geen precario verschuldigd.

6.1.3. Het gebruik van terrasmeubilair na sluitingstijd is (ook voor personeel) niet toegestaan.

6.2. Begripsomschrijvingen

De begripsomschrijvingen zoals genoemd in artikel 2A:1 Apv zijn van overeenkomstige

toepassing.

6.3. Aanvraag

6.3.1. De aanvraag om een terrasvergunning wordt ingediend door middel van een daartoe opgesteld

aanvraagformulier (zie bijlage 1) en gaat vergezeld van:

- een situatietekening van het terras op de schaal 1:100 met details zoals bomen, bebouwing

(in de omgeving), lichtmasten, schotten, geluidboxen en terrasverwarmers. Tevens dienen de maten van

de verschillende details te worden aangegeven;

- kleurenfoto s van terrasmeubilair en parasols inclusief afmeting;

- een kopie van de drank- en horecavergunning dan wel de exploitatievergunning, dan wel een

vergunningaanvraag;

- een kopie van de (vereiste) brandveiligheidscertificaten.

6.3.2. De overgelegde gegevens maken integraal onderdeel uit van de vergunning. Gegevens die reeds in het bezit zijn van de gemeente en voldoende actueel zijn om de aanvraag te kunnen beoordelen, hoeven niet (opnieuw)te worden overgelegd.

6.4. Geldigheidsduur

6.4.1. De terrasvergunning wordt verleend voor onbepaalde tijd.

6.4.2. De verleende terrasvergunning is persoons gebonden. Als de exploitant wisselt gedurende de looptijd van de vergunning, vervalt de vergunning van rechtswege.

6.5. Openingstijden

De openings- en sluitingstijden van terrassen op de Markt zijn van maandag tot en met zondag van

10.00 uur tot 24.00 uur.

In het voetgangersgebied zijn de openings-en sluitingstijden van maandag tot en met donderdag van

10.00 uur tot 23.00 uur en op vrijdag tot en met zondag van 10.00 uur tot 24.00 uur. De burgemeester kan echter afwijkende openings- en sluitingstijden aan een terrasvergunning verbinden als (het) klachten(patroon) dan wel overige omstandigheden daartoe aanleiding geven (geeft).

6.6. Criteria

6.6.1. Om in aanmerking te komen voor een terrasvergunning dient de aanvrager te beschikken over een geldige drank- en horecawetvergunning (artikel 1 jo. artikel 3 jo. artikel 12, lid 1 Drank- en Horecawet) of exploitatievergunning (artikel 2A:1 lid 6 Apv).

6.6.2. Ingevolge artikel 2A:4 Apv in combinatie met artikel 2B:10 Apv kan de burgemeester de terrasvergunning weigeren als:

- de woon- en leefsituatie in de omgeving van het terras of openbare orde op ontoelaatbare

wijze wordt beïnvloed. Daarbij wordt rekening gehouden met het karakter van de straat en de wijk waarin het horecabedrijf met terras is gelegen, de aard van het horecabedrijf en de spanning waaraan het woonmilieu ter plaatse reeds blootstaat of zal komen te staan als gevolg van de exploitatie;

- het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan; dat gebruik een belemmering kan worden voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

- het gebruik in strijd is met het terrassenbeleid.

6.7. Leges

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een terrasvergunning worden legeskosten in rekening gebracht conform de tarieventabel van de legesverordening (ook indien de vergunning wordt geweigerd).

6.8. Overgangsregeling:

Het nieuwe terrasbeleid geldt met ingang van 1 juli 2017. Vanaf deze datum dienen ondernemers aan de nieuwe regels te voldoen, tenzij een ondernemer aannemelijk kan maken dat hij/zij als gevolg van de daartoe noodzakelijke aanpassingen voor deze datum onevenredige schade zal lijden. Wanneer dit het geval is, zullen met de betreffende horecaondernemer afspraken worden gemaakt over een definitieve datum waarop het betreffende terras volledig in overeenstemming moet zijn met de vastgestelde beleidsregels. Op uiterlijk 1 september 2025 dienen alle ondernemers hieraan te voldoen. Gemeentelijke ondersteuning in financiële zin op basis van een subsidieverordening behoort tot de mogelijkheden.

Juridische kader

Algemene wet bestuursrecht

Op grond van artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (hierna te noemen: Awb) kan een bestuursorgaan

beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende bevoegdheid.

Algemene Plaatselijke Verordening

Ingevolge artikel 2A:4 van de vigerende Algemene plaatselijke verordening gemeente Kerkrade 2011 (hierna te noemen: Apv) komt aan de burgemeester de bevoegdheid toe een vergunning te verlenen ten behoeve van de exploitatie van een horecabedrijf inclusief terras. In de hiervoor genoemde Apv wordt in artikel 2A:1 lid 6 een begripsomschrijving van een “terras” gegeven: een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van een horecabedrijf- of inrichting waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt. De onderhavige beleidsregels hebben specifiek betrekking op de voorschriften die kunnen worden gesteld aan de exploitatie van een terras, deel uitmakend van een horecabedrijf.

Weigeringsgronden

Op grond van artikel 2A:4 lid 1 Apv is het verboden een terras te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester. In tweede lid van dit artikel staan de weigeringsgronden die in acht moeten worden genomen bij het besluit op een aanvraag om een terrasvergunning.

Zorgvuldige voorbereiding

In artikel 3:2 van de Awb is bepaald dat het bevoegd gezag bij de voorbereiding van een besluit de nodige kennis vergaart omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen. Deze beleidsregels geven een andere invulling van deze bepaling. Gelet hierop is het voor de aanvrager duidelijk welke gegevens moeten worden overgelegd bij het indienen van de aanvraag, zodat de burgemeester hierop een besluit kan nemen.

Hardheidsclausule

Uiteraard is de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 4:84 Awb ook hier van toepassing. Dit betekent dat van deze beleidsregels wordt afgeweken indien bijzondere omstandigheden tot gevolg hebben dat toepassing van de beleidsregels voor een belanghebbende gevolgen heeft die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In de praktijk geldt de hardheidsclausule als een bevoegdheid van de burgemeester om van de voorschriften en voorwaarden af te wijken.

Gemeentewet

Op grond van artikel 228 van de Gemeentewet kan de gemeente precariobelasting heffen. Hiervan wordt

gebruik gemaakt ter zake de aanwezigheid van een terras op gemeentegrond.

Vergunningen

Het terrassenbeleid heeft onder andere betrekking op de indeling, aankleding en uitstraling van terrassen. Voor zover het (omgevingsvergunning plichtige) bouwwerken betreft, wordt het toetsingskader gevormd door het bestemmingsplan en de welstandsnota. Naast de terrasvergunning dient aanvrager te beschikken over een vergunning op basis van de Drank- en Horecawet dan wel een exploitatievergunning. Gaat het om andere terras gerelateerde zaken niet zijnde bouwwerken of niet zijnde omgevingsvergunning plichtige bouwwerken, dan geeft het terrassenbeleid nadere invulling aan de criteria die ten aanzien van terrassen gelden. Aldus kunnen de welstandsnota en het terrassenbeleid niet met elkaar op gespannen voet komen te staan: zij bevatten elk criteria die betrekking hebben op twee verschillende beleidsvelden.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Kerkrade in zijn vergadering van 14 november 2017 en nadien gewijzigd.

Het college, de secretaris,

Dhr. J.J.M. Som H.J.M. Coumans MPM