Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke stand Koggenland 2020)

Geldend van 16-07-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke stand Koggenland 2020)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland;

hebben het voorstel van Dienstverlening en Bestuur van 30 juni 2020 gelezen, en;

besluiten:

vast te stellen,

Reglement burgerlijke stand gemeente Koggenland 2020

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  • 1.

    Burgerlijk Wetboek (BW) art. 1:16

  • 2.

    Besluit burgerlijke stand 1994, art. 1 t/m 4

  • 3.

    Wet rechten burgerlijke stand, art. 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd:

Raadsbesluit verruiming huwelijkslocaties 25 mei 2009 nummer 09.03067

gelet op het Raadsbesluit verruiming huwelijkslocaties van 25 mei 2009 en op het bepaalde in 1:16 (BW), de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994. artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, en op het bepaalde in artikel 5, lid 3, van het Reglement burgerlijke stand Koggenland;

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    De wet: Burgerlijk Wetboek.

  • b.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994.

  • c.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente Koggenland, werkzaam bij de afdeling Dienstverlening en Bestuur, team Burgerzaken, of van een andere gemeente en als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 1:16, leden 2 en 3, BW).

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente Koggenland of een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 1:16, leden 2 en 3, BW).

  • e.

    Gemeentehuis: locatie Middenhof 2, 1648 JG te De Goorn en alle locaties binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Koggenland welke bij besluit van 25 mei 2009 door de gemeenteraad van de gemeente Koggenland als zodanig (al dan niet eenmalig) zijn aangewezen.

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland.

  • g.

    Ceremonie: huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      Ambtenaren werkzaam bij de afdeling Dienstverlening en Bestuur, team Burgerzaken, van de gemeente Koggenland;

    • b.

      Ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Het college kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      Personen, niet werkzaam bij de gemeente Koggenland, voor het voltrekken van huwelijken of het registreren van een partnerschappen;

    • b.

      Personen, die in een andere gemeente aangewezen zijn als ABS of BABS voor het voltrekken van een huwelijken of het registreren van een partnerschap (eendagsaanwijzing);

  • 3. De burgemeester, wethouders en leden van de gemeenteraad van de gemeente Koggenland kunnen op eigen verzoek worden aangewezen en beëdigd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Artikel 3. Aanwijzing en beëindiging aanwijzing

  • 1. De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen en kan na afloop van deze periode opnieuw worden aangewezen.

  • 2. De ambtenaar voor de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand worden aangewezen door het college.

  • 3. De ambtenaar voor de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand maken geen onderscheid op basis van afkomst, geaardheid en/of religie (art. 1:16 lid 2 BW)

  • 4. Een (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand voor een ééndags huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap wordt alleen aangewezen, als deze al eerder is beëdigd en het ambt elders regelmatig uitoefent. De (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand dient hiervoor bewijsstukken te overleggen, te weten:

    • a.

      aanwijzingsbesluit tot (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand elders in Nederland;

    • b.

      audiëntieblad van de beëdiging bij de rechtbank in Nederland;

    • c.

      geldig legitimatiebewijs.

Het verzoek tot aanwijzing moet uiterlijk drie maanden voorafgaand aan de ceremonie in de gemeente Koggenland schriftelijk bij het college worden ingediend.

Artikel 4. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand ontvangt voor ieder afzonderlijk voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap een vergoeding, zoals opgenomen in het meest actuele vergoedingen besluit.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand die extra aanwezig is bij het voltrekken van een ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap waarvan de ceremonie wordt uitgevoerd door een (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand van elders, ontvangt een vergoeding gelijk aan het zelfstandig voltrekken van een huwelijk of partnerschap registratie.

  • 3. De burgemeester, wethouders en gemeenteraadsleden van de gemeente Koggenland ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden van een ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 4. De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand die elders binnen het gemeentehuis werkzaam is, ontvangt geen vergoeding voor de werkzaamheden wanneer de ceremonie plaatsvindt binnen de contracturen. De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand ontvangt wel een vergoeding wanneer de ceremonie in eigen tijd plaatsvindt.

  • 5. De buitengewoon ambtenaar voor de burgerlijke stand van elders die aangewezen wordt voor het voltrekken van ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap, kan geen aanspraak maken op een vergoeding.

Artikel 5. Locatie

  • 1. De (buitengewoon) ambtenaren voor de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. Hierbij worden zij vergezeld door de bode van de gemeente Koggenland. De bode zorgt ervoor dat alle stukken aanwezig zijn, alles ordelijk verloopt en assisteert waar nodig.

  • 2. Bij een huwelijk met een (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand van elders, is er ook een BABS van de gemeente Koggenland aanwezig, de BABS van de gemeente Koggenland draagt zorg voor de akte.

  • 3. De gemeente Koggenland heeft het hele grondgebied van de gemeente aangewezen als huis der gemeente voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap (raadsbesluit van 25 mei 2009). Het college toetst een aanvraag voor de aanwijzing van een trouwlocatie, aan de voorwaarden zoals deze door de raad bij genoemd raadsbesluit zijn besloten.

    De voorwaarden zijn nader uitgewerkt in bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland.

  • 4. Wanneer een huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis, gelden de bepalingen die zijn opgenomen in bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland en wel onder de voorwaarden dat:

    • -

      de locatie voldoet aan de door de raad gestelde criteria van openbare toegankelijkheid, bereikbaarheid en het voldoen aan de regels van openbare orde en veiligheid;

    • -

      de beheerder dan wel eigenaar van de locatie toestemming heeft verleend aan het bruidspaar;

    • -

      de (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand vooraf met het bruidspaar heeft gecontroleerd of hij/zij op een redelijke manier het ambt kan uitoefenen;

    • -

      de ceremonie niet plaatsvindt in de lucht (luchtballon, parachute of vliegtuig) of in het water (zwembad, niet aangemeerd vaartuig);

    • -

      er mogelijk een toestemming/vergunning is vereist, deze wordt afgegeven door de afdeling Wonen en Ondernemen.

  • 5. Het strooien van confetti, bloemblaadjes of dergelijke is in het gemeentehuis van Koggenland niet toegestaan. Op andere locaties beslist de eigenaar/verhuurder hierover.

  • 6. De (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap als de locatie niet voldoet, waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden.

Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap registratie

De reservering voor een datum van huwelijk of partnerschap kan worden gereserveerd maximaal één jaar voor de gewenste datum. Van elke reservering verstuurd de ambtenaar voor de burgerlijke stand van de gemeente Koggenland een bevestiging naar het aanstaande bruidspaar/partners.

Artikel 7. Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk

Een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dat niet plaatsvindt aan de balie of een daartoe geschikte vergaderruimte in het gemeentehuis van Koggenland, wordt met de toepassing van dit reglement gelijk gesteld met een sluiting van een huwelijk of eenvoudig huwelijk .

Artikel 8. Leiding van de dienst

De teammanager Burgerzaken, of diens plaatsvervanger, is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 9. Openstelling burgerlijke stand

De burgerlijke stand is open gesteld voor:

  • 1.

    Meldingen voor het aangaan van een huwelijkssluiting / geregistreerd partnerschap en omzetting geregistreerd partnerschap naar huwelijk op afspraak.

  • 2.

    Voor overige werkzaamheden (geboorte, overlijden en attestatie de vita) op de locatie Middenhof 2, 1648 JG te De Goorn op afspraak.

  • 3.

    De burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of op andere door het college aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand anders dan voor huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties niet of slechts gedeeltelijk is geopend. Het college kan in bijzondere gevallen tijdelijke wijzigingen in de openingsuren aanbrengen.

  • 4.

    Een ‘eenvoudig huwelijk’ vindt plaats op de locatie Middenhof 2, 1648 JG te De Goorn op maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 16.00 uur, op vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur. Dit voor zover deze dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn. Een ‘eenvoudig huwelijk’ is ook van toepassing op geregistreerd partnerschap of een omzetting van een partnerschap naar een huwelijk. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap Voor een ‘eenvoudig huwelijk’ worden leges in rekening gebracht.

  • 5.

    Huwelijksvoltrekkingen, geregistreerd partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk waarvoor leges zijn verschuldigd vinden plaats op alle dagen tussen 9.00 en 16.00 uur, met uitzondering van algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen, in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet. Wanneer men van genoemde tijden afwijkt geldt de voorwaarde dat de ceremonie niet in het gemeentehuis plaatsvindt.

Artikel 10 Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand zijn twee tijden aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties. Deze vinden plaats in het gemeentehuis van Koggenland op maandag- en woensdagochtend om 09.00 uur. Dit tenzij het een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Bij deze ceremonie mogen maximaal 8 personen aanwezig zijn en duurt ongeveer 10 minuten. De voorwaarden zijn nader uitgewerkt in bijlage 1 beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement Burgerlijke stand Koggenland 2020’.

  • 2. Het college treft in gevallen waarin deze regeling niet voorziet of onduidelijk is de nodige voorzieningen en/of beslissingen.

  • 3. In bijzondere gevallen kan het college in een afzonderlijk besluit afwijken van het reglement.

  • 4. Het reglement treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.

  • 5. Het Reglement burgerlijke stand, zoals vastgesteld door het college op 10 december 2018, wordt gelijk ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 7 juli 2020

Burgemeester en wethouders van Koggenland.

A.M.T. Beuker

Gemeentesecretaris

J. Franx

Burgemeester

Bijlage 1: beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap Koggenland

Artikel 1 Inleiding

Iedere gemeente met meer dan 10.000 inwoners is volgens de wet (artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand) verplicht 2 tijdstippen beschikbaar te stellen om kosteloos te kunnen trouwen, een geregistreerd partnerschap aan te gaan of een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk. De gemeente moet bij een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap een kosteloze ceremonie houden die invulling geeft aan het wettelijk recht.

Artikel 2 Beleidsregel kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap

In deze beleidsregels staan de criteria die gelden als het (bruids)paar kiest voor een tijdstip waarop trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan kosteloos is.

  • -

    Bruidsparen of partners kunnen alleen een kosteloos huwelijk of een geregistreerd partnerschap sluiten op een in artikel 10 van het Reglement burgerlijke stand Koggenland genoemd tijdstip;

  • -

    Tijdens de ‘kosteloze ceremonie’ wordt invulling gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat de ceremonie zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het ‘jawoord’ bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap;

  • -

    Voorafgaand aan de ceremonie vindt er géén gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk of het geregistreerd partnerschap gaat voltrekken/sluiten;

  • -

    Het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken/gesloten door de ABS werkzaam bij de afdeling Dienstverlening & Bestuur team burgerzaken van de gemeente Koggenland;

  • -

    Er wordt geen bode ingezet;

  • -

    Het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken in een (geschikte) ruimte in het gemeentehuis aan de Middenhof 2 in De Goorn;

  • -

    In de daarvoor beschikbaar gestelde ruimte mogen maximaal 8 personen inclusief het bruidspaar en de getuigen aanwezig zijn;

  • -

    Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk voltrekt of het geregistreerd partnerschap sluit;

  • -

    Er worden van gemeentewege geen presentjes uitgereikt;

  • -

    Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek, het drinken van champagne of het verstrooien van bloemblaadjes, confetti is niet toegestaan

  • -

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap”.

Bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland

Artikel 1 Inleiding

De gemeenteraad heeft het hele grondgebied van de gemeente aangewezen als ‘huis der gemeente’ voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap. Het college toetst een aanvraag voor de aanwijzing van een trouwlocatie aan de voorwaarden zoals door de raad besloten. Deze voorwaarden worden in deze ‘Beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland’ nader uitgewerkt.

Artikel 1a Mandaat

Het college van burgemeester en wethouders verleent de ABS van het team Burgerzaken mandaat voor de in artikel 1 genoemde bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ met uitsluitend als doelstelling er huwelijken te kunnen voltrekken en partnerschappen te kunnen registreren. Een krachtens mandaat tot stand gekomen aanwijzing als ‘huis der gemeente’ kan betrekking hebben op één bepaalde dag (datum) of op één gebeurtenis. Op verzoek van een zakelijk rechthebbende kan aanwijzing voor onbepaalde tijd plaatshebben.

Artikel 2 Beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland

De trouwlocaties worden in de gemeente Koggenland onderscheiden in:

  • a.

    Locaties waarin de gemeentelijke organisatie zetelt en/of de reguliere taken vervult

  • b.

    Overige vaste locaties waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ werd genomen

  • c.

    Voor één gebeurtenis of voor een bepaalde tijd aangewezen locaties

De aanwijzing van een locatie wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria:

  • 1.

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Koggenland

  • 2.

    De locatie mag niet strijdig zijn met de goede zeden

  • 3.

    De locatie is een gebouw met het bijbehorende kadastrale grondgebied

  • 4.

    Het (bruids)paar en de eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie kunnen de voltrekking plaats laten vinden in de openlucht op het grondgebied van de aangewezen eenmalige of vaste trouwlocatie. De (B)ABS kan, na overleg met het (bruids)paar besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.

  • 5.

    Huwelijken moeten in de openbaarheid worden voltrokken. Daarom moet de locatie tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen, ook voor mindervaliden, vrij toegankelijk zijn.

  • 6.

    Voor de locatie is een toestemming/vergunning vereist, deze wordt afgegeven door de afdeling Wonen en Ondernemen.

  • 7.

    Wanneer een (bruids)paar kiest voor een andere locatie dan de trouwzaal in het gemeentehuis, zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor zijn rekening.

  • 8.

    Het (bruids)paar is aansprakelijk voor eventuele schade die door toedoen van het paar en/of door hun gasten aan de locatie wordt toegebracht.

  • 9.

    Om als vaste trouwlocatie te kunnen worden aangewezen moet een gebouw bouwtechnisch goede staat verkeren, in voldoende mate brandveilig zijn, zijn voorzien van goede verlichting, verwarming, beschikken over een toiletvoorziening, een kleedruimte voor de (B)ABS en toegankelijk is voor mindervaliden.

  • 10.

    Het (bruids)paar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Koggenland geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Koggenland gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw.

  • 11.

    De eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie dient vooraf schriftelijk toestemming te geven.

  • 12.

    De ceremonie vindt plaats in aanwezigheid van de (B)ABS, deze is uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk / geregistreerd parnerschap.

  • 13.

    In Nederland bestaat een scheiding tussen staat en kerk. Om deze reden is het niet toegestaan om op één en dezelfde locatie een huwelijk te voltrekken in één ceremonie waarbij het huwelijk tevens wordt ingezegend door een kerk- of geloofsgemeenschap.

Waar in de regeling wordt gesproken over huwelijken wordt ook het registreren van partnerschappen en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedoeld.

Artikel 3 Overige bepalingen

Voor het beoordelen van een locatie, waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ wordt verzocht, wordt deze geïnspecteerd en onderzocht op toegankelijkheid, aanwezigheid van voldoende meubilair voor (bruids)paar, gasten en (B)ABS , aanwezigheid van voldoende lichtbronnen en verwarming, aanwezigheid van een (om)kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, eisen in relatie tot de bouwconstructie, brandveiligheid, brandblusapparaten, aanwezigheid van vluchtwegen en eventueel andere zaken die ervoor kunnen zorgdragen dat een ceremonie veilig en ordentelijk kan verlopen.

Toelichting

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaalt wie tot (B)ABS van de gemeente Koggenland kan worden aangewezen. art. 1:16 BW vormt hiervoor de wettelijke basis.

Lid 1 onder a bepaalt dat het college alleen tot ABS kan aanwijzen personen die werkzaam zijn bij de afdeling Dienstverlening & Bestuur team burgerzaken, dit om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen.

Lid 1 onder b bepaalt dat het college een ABS kan aanwijzen die in dienst is van een andere gemeente. Bijvoorbeeld bij calamiteiten.

Lid 2 bepaalt dat het college een ABS of BABS kan aanwijzen voor één dag voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Lid 3 bepaalt dat het college burgemeester en wethouders en leden van de gemeenteraad van de gemeente Koggenland kan aanwijzen voor één dag als BABS.

De (B)ABS van de burgerlijke stand wordt tot zijn betrekking niet toegelaten, dan na voor de rechtbank tot wier rechtsgebied de gemeente behoort, waar hij voor het eerst wordt aangewezen de eed of de belofte heeft afgelegd.

Artikel 3. Aanwijzing en beëindiging aanwijzing

Lid 1 bepaalt dat de aanwijzing van de BABS geldt voor de periode opgenomen in het aanwijzingsbesluit. Na deze periode kan men opnieuw worden aangewezen.

Lid 2 bepaalt dat het college verantwoordelijk is voor de aanwijzing

Lid 3 bepaalt dat de (B)ABS huwelijken sluit en partnerschappen registreert van zowel personen van hetzelfde geslacht als van personen van verschillend geslacht. Sinds 4 juli 2014 is dit bij wet geregeld (art. 1:16, lid 2 BW)

Lid 4 bepaalt wanneer een (B)ABS voor een ééndags huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap wordt aangewezen en welke bewijsstukken hiervoor moeten worden overlegd.

Artikel 4 vergoeding van de BABS.

Lid 1 bepaalt dat de BABS een vergoeding ontvangt volgens het meest actuele vergoedingen besluit

Lid 2 bepaalt dat de BABS van de gemeente Koggenland vergoeding ontvangt voor de ondersteuning bij een ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Lid 3 en 5 bepaalt dat Raadsleden, collegeleden en de BABS van elders voor het voltrekken van ééndags huwelijk of geregistreerd partnerschap geen vergoeding ontvangt.

Lid 4 bepaalt dat de BABS die elders binnen het gemeentehuis werkzaam is, ontvangt geen extra vergoeding naast het eigen salaris, wanneer het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap binnen de eigen werktijden valt.

Artikel 5. Locatie

Lid 1 bepaalt dat de (B)ABS zijn werkzaamheden verricht in het gemeentehuis en begeleid wordt door een bode.

Lid 2 bepaalt dat er een BABS van de gemeente Koggenland aanwezig is bij de ceremonie met een (B)ABS van elders en zorgdraagt voor de akte.

Lid 3 bepaalt dat het hele grondgebied van de gemeente Koggenland is aangewezen als gemeentehuis. In bijlage 2 beleidsregels trouwlocaties gemeente Koggenland is opgenomen waaraan een locatie moet voldoen.

Lid 4 bepaalt waaraan de locatie moet voldoen waar de ceremonie plaatsvindt.

Lid 5 bepaalt dat binnen het gemeentehuis niet gestrooid mag worden b.v. met confetti etc.. Op andere locaties beslist de eigenaar hierover.

Lid 6 bepaalt dat ter bescherming van de (B)ABS en na overleg met de leiding van de burgerlijke stand, de (B)ABS mag weigeren medewerking te verlenen aan de ceremonie wanneer de veiligheid van de (B)ABS niet is gewaarborgd, niet is voldaan aan wettelijk regels, bij calamiteiten of ongeregeldheden. Om aanspraken te voorkomen wordt het paar bij het reserveren van het huwelijk of geregistreerd partnerschap uitdrukkelijk op deze bepaling gewezen.

Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap registratie

bepaalt dat de reservering voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap kan plaats vinden 1 jaar voor de gewenste datum. Bij het vastleggen van een datum gelden de bepalingen van de legesverordening van het jaar van de huwelijkssluiting.

Artikel 7. Omzetting van een partnerschap in een huwelijk

bepaalt dat wanneer een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk buiten het gemeentehuis plaatsvindt de kosten gelijk gesteld worden met een sluiting van een huwelijk.

Artikel 8. Leiding van dienst

bepaalt wie belast is met de leiding van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 9. Openstelling burgerlijke stand

Lid 1,2 en 3 bepaalt op grond van art. 1:16c BW wanneer de burgerlijke stand dagelijks geopend is voor het publiek.

Lid 4 bepaalt wanneer er een afspraak gemaakt kan worden voor een ‘eenvoudig huwelijk’.

Lid 5 bepaalt de tijden waarop een huwelijk wordt voltrokken, partnerschap wordt geregistreerd en een geregistreerd partnerschap wordt omgezet in een huwelijk en waarvoor leges verschuldigd zijn.

Men kan van de genoemde tijden afwijken in overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand, dan vindt de ceremonie niet plaats in het gemeentehuis.

Artikel 10 Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie

Dit artikel bepaalt volgens art. 4 van de ‘Wet rechten burgerlijke stand’, dat er 2 maal per week gelegenheid wordt gegeven om kosteloos in het huwelijk te treden, partnerschap te registreren.

In bijlage 1 beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap is opgenomen waaraan een kosteloze huwelijksvoltrekkingen partnerschap moet voldoen.

Artikel 11 Slotbepalingen

Dit artikel bepaalt onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.

Aldus vastgesteld op 7 juli 2020

Burgemeester en wethouders van Koggenland,

de gemeentesecretaris,

A.M.T. Beuker

de burgemeester,

J. Franx