Regeling vervallen per 04-06-2016

Mandaatregeling Afdeling Samenleving 2015

Geldend van 04-06-2016 t/m 03-06-2016

AFDELING SAMENLEVING

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL

MANDAATREGELING 2015

Burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel,

Gelet op de Mandaatregeling Sector Samenleving 2013,

Gelet op de artikelen 75, tweede lid, 105 en 168 van de Gemeentewet en de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),

Overwegende dat het wenselijk is om wegens organisatieontwikkelingen (uitvoering nieuwe dienstverleningsconcept, administratieve lastenverlichting en het neerleggen van de verantwoordelijkheid lager in de organisatie) en gewijzigde wet- en regelgeving over te gaan tot actualisering hiervan,

besluiten vast te stellen de volgende:

Mandaatregeling 2015

Algemeen Mandaat

Artikel 1 Mandaatverlening en reikwijdte mandaat

  • 1. Aan de directeur van de afdeling Samenleving (hierna te noemen directeur) wordt de bevoegdheid verleend om in naam van het college van B&W besluiten te nemen;

  • 2. De besluiten waarvoor mandaat wordt verleend, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling behoren Mandatenlijst (zie bijlage). Deze lijst wordt periodiek geactualiseerd;

  • 3. Het mandaat houdt zowel een beslissings- als een ondertekeningsmandaat in;

  • 4. De directeur is tevens bevoegd tot het afdoen, voeren en ondertekenen van algemene correspondentie ter voorbereiding en afwikkeling van gemandateerde bevoegdheden en ter verkrijging dan wel ter uitwisseling van feitelijke routinematige informatie.

    Artikel 2 Beperkingen van mandaatregeling

    De in artikel 1 genoemde mandaatregeling geldt niet voor:

    • ·

      het vaststellen van algemene beleidsregels;

    • ·

      het nemen van besluiten op bezwaarschriften;

    • ·

      het instellen van beroep.

    Artikel 3 Beheersbesluiten inzake inrichting administratieve organisatie

    De directeur wordt tevens gemandateerd tot het nemen van beheersbesluiten inzake de Wmo, de Jeugdwet, de Leerplichtwet, het leerlingenvervoer en de regeling Gehandicaptenparkeerkaarten, evenals het nemen van besluiten m.b.t. de inrichting van de administratieve organisatie, als bedoeld in de bovengenoemde wetten en regelingen, met inbegrip van:

    • ·

      de interne controle;

    • ·

      privacybescherming;

    • ·

      samenwerking met en inkoop bij relaties in het kader van bovengenoemde wetten en regelingen en andere externe ketenpartners (o.a. zorgaanbieders, Zorgkantoor, CIZ, CAK, de SVB en de GGD);

    • ·

      overige wettelijke beheersverplichtingen.

    Artikel 4 Beschikbaar budget

    De mandaatregeling blijft beperkt tot besluitvorming binnen het beschikbaar budget volgens daartoe door burgemeester en wethouders te stellen regels.

    Artikel 5 Ondermandaat

    • 1.

      De gemandateerde bevoegdheden worden bij afwezigheid van de directeur op grond van ondermandaat uitgeoefend door de teamleiders van de afdeling Samenleving (zie bijgevoegd organisatieschema). Overige correspondentie (zijnde geen formele besluitvorming), wordt door de verantwoordelijk medewerker of een daartoe aangewezen plaatsvervanger verzorgd. De directeur draagt zorg voor een verantwoorde functiescheiding;

    • 2.

      Uit oogpunt van een zorgvuldig beheer kunnen gemandateerde bevoegdheden op grond van ondermandaat tevens worden uitgeoefend door de in artikel 3 genoemde organisaties alsmede organisaties belast met uitvoering op terreinen genoemd in de Mandatenlijst (zie bijgevoegde mandaatlijst), mits jaarlijks verantwoording wordt afgelegd aan de directeur;

    • 3.

      De directeur van de afdeling Samenleving is bevoegd zijn hierboven genoemde mandaat over te dragen aan de teamleider, de kwaliteitsmedewerker, de juridisch adviseurs, de procesregiseurs, de consulenten sociaal domein en de medewerkers administratie.

    • 4.

      De procesregisseurs te machtigen namens het college machtigingen in te dienen conform het bepaalde in artikel 6.1.8. lid 1 van de Jeugdwet.

    Artikel 6 Gemeentelijke tarieven

    De mandaatregeling geldt niet voor de vaststelling van gemeentelijke tarieven.

    Artikel 7 Inlichtingenplicht

    De directeur is verplicht om de portefeuillehouder te informeren over:

    • ·

      door de portefeuillehouder relevant geachte bedrijfsinformatie;

    • ·

      een klacht en het onderzoek daar naar.

    Artikel 8 Verantwoording

    De financiële verantwoording van de mandaatverlening is geregeld in de financiële verordening.

    Procesm andaat

    Artikel 9 Instellen van bezwaar en beroep

    Op voorstel van de directeur Samenleving besluit het college in voorkomende gevallen tot het instellen van bezwaar en beroep in het kader van bestuursgeschillen inzake toepassing van de sociale zekerheid, Jeugdwet, maatschappelijke dienstverlening, maatschappelijke ondersteuning e.d.

    Artikel 10 Optreden in rechte

    De directeur wordt gemachtigd om in de gevallen waarop het Delegatiebesluit procesbevoegdheden ziet, namens burgemeester en wethouders in rechte op te treden in geschillen met toepassing van de Algemene wet bestuursrecht (bestuursgeschillen), althans bezwaar- en beroepsprocedures af te wikkelen in het kader van de Jeugdwet, de Leerplichtwet, wet op de schuldhulpverlening en andere sociale wetgeving, evenals Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) , gemeentelijke subsidieregelingen en de overige terreinen waarop de Mandaatregeling 2015 van toepassing is, om voor en namens de gemeente alle handelingen te verrichten, welke de lasthebber noodzakelijk, nuttig of wenselijk voorkomen, alsmede in het algemeen datgene te verrichten wat zij zelf aanwezig zijnde, zouden mogen, moeten of kunnen doen. De directeur is tevens bevoegd ondermandaat te verlenen.

    Inwerkingtreding

    Artikel 11 Werkingsduur

    Deze regeling geldt voor onbepaalde tijd en treedt in werking met ingang van 1 januari 2015, met intrekking van de Mandaatregeling Samenleving 2013.

    Krimpen aan den IJssel, 17 maart 2015

    Burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel,

    De secretaris, De burgemeester,

    Organisatieschema Afdeling Samenleving

    Overzicht per 1 januari 2015

    Uitwerking Mandaat en Ondermandaat afdeling Samenleving

    Nummer

    Onderwerp

    Wettelijke bepaling

    Mandaat

    Ondermandaat

    1

    Aanvullingsfonds

    Géén; betreft een noodfonds voor individuele gevallen waarin wet en gemeentelijke kaders niet voorzien

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    2

    Individuele jeugdhulp en specialistisch voorzieningen Jeugdwet

    Jeugdwet

    Artikel 2.3, 8.1.1. artikel 8.1.4

    Verordening maatschappelijke voorzieningen en verordening jeugdhulp

    Directeur Samenleving

    De medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3

    2

    Verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming over maatregel met betrekking tot gezag over minderjarige

    Jeugdwet

    Artikel 2.4

    Directeur Samenleving

    De procesregisseurs

    3

    Machtiging Uithuisplaatsing

    Artikel I:265b lid 2 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 2.3, eerste lid van de Jeugdwet

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    4

    Bij treffen individuele voorziening zo nodig overleg voeren met bevoegd gezag van een school

    Artikel 2.7 lid 1

    Directeur Samenleving

    De medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3

    5

    Aanwijzing door het college van een jeugdhulpaanbieder die verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming kan doen

    Artikel 3.1

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    6

    Aanvragen machtiging conform artikel 6.1.8. lid 1 van de Jeugdwet

    Artikel 6. 1.2. lid 1 juncto artikel 6.1.8. lid 1 van de Jeugdwet

    Directeur Samenleving

    De procesregisseurs

    7

    Vaststelling en toetsing van procedures. Opleggen hersteltermijnen etc. Afhandeling van klacht Besluit dwangsom bij termijnoverschrijding

    Algemene wet bestuursrecht (Awb)

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    8

    Wet SUWI

    Wet SUWI

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    9

    WSW

    WSW

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    10

    Wet Kinderopvang

    Wet Kinderopvang

    Verordening Ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen Krimpen aan den IJssel 2011

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    11

    Woonruimtezaken

    Verordening Woonruimtezaken

    Directeur Samenleving

    De medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3

    12

    Volwasseneneducatie

    Wet educatie en beroepsonderwijs

    Wet participatiebudget

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    13

    Maatwerkvoorzieningen

    Wmo

    Directeur Samenleving

    Medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3

    14

    Leerlingenvervoer

    Inclusief:

    Voorbereiden en aangaan van contracten aangepast leerlingenvervoer.

    Verordening Leerlingenvervoer

    Wet Primair Onderwijs

    Wet voortgezet Onderwijs. Wet op de expertise centra

    Directeur Samenleving

    Medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3

    15

    Onderwijshuisvesting

    Het betreft de volgende onderdelen:

    Het houden van aanbestedingen, voeren van prijsonderhandelingen.

    Het gunnen van werken die zijn aanbesteed.

    Vandalisme

    Spoedeisende zaken

    Voorbereidende werkzaamheden

    Huisvestingsverordening onderwijs

    Hoofdstuk 3 verordening

    Dit betreft de volgende artikelen uit de verordening: 5 lid 2, 7 lid 3, 9 lid 1 en 2, 10 lid 4 en 7, 15.

    Artikel 25 lid 4.

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    Teamleider

    Teamleider

    Teamleider

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    16

    Leerplicht

    Leerplichtwet

    Dit betreft de volgende artikelen: 2, 3a, 3b, 4a, 4c, 5 onder a, b en c, 5a, 11g, 15, 19, 21, 22 lid 4 en 27

    Teamleider

    Leerplichtambtenaar

    Nummer

    Onderwerp

    Wettelijke bepaling

    Mandaat

    Ondermandaat

    17

    Subsidies

    Dit betreft een viertal subsidiesoorten:

    1.Budgetsubsidies

    2.Erkenningssubsidies

    3.Projectsubsidies

    < € 1.500,00

    > € 1.500,00

    4.Investeringssubsidies

    Bevoorschotting

    Het verstrekken van informatie over het gemeentelijk subsidiebeleid en subsidiemogelijkheden.

    Het verstrekken van informatie over gesubsidieerde instellingen aan derden

    Het indienen van de aanvragen en van de declaraties voor rijksbijdragen, alsmede bijdragen andere overheden en derden

    Algemene Subsidie Verordening 2012

    College

    College

    Directeur Samenleving

    College

    College

    Directeur Samenleving

    Teamleider

    Teamleider

    Teamleider

    Teamleider

    Teamleider

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    18

    Informatievoorziening aan burgers en instellingen zonder financiële risico’s.

    Ook opvragen van informatie bij instanties c.q. derden.

    Géén

    Teamleider

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    19

    Besluiten in het kader van het muziekonderwijs

    Verordening regelende de tarieven voor de gemeentelijke muziekschool Krimpen aan den IJssel 2012

    Directeur Samenleving

    Directeur Muziekschool

    Nummer

    Onderwerp

    Wettelijke basis

    Mandaat

    Ondermandaat

    20

    Antidiscriminatiebeleid

    Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorziening

    Verordening

    Directeur

    Samenleving

    Teamleider

    21

    Kunst en Cultuur

    Advies wordt gevraagd aan de werkgroep kunstzaken over de volgende zaken:

    Aankoop van kunstvoorwerpen t.b.v. uitleen

    Verhuur van kunstwerken t.b.v. uitleen

    Opstellen van vacature voor een nieuw lid van de werkgroep kunstzaken

    Het beslissen over de vernieuwing, verplaatsing, afbraak of onderhoud van beeldende kunstobjecten die vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente.

    Regeling werkgroep kunstzaken

    Teamleider

    Teamleider

    Directeur Samenleving

    Directeur Samenleving

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    Teamleider

    Teamleider

    22

    Verhuur en ingebruikgeving sportaccommodaties, zwembad en de Tuyter.

    (uitvoering van) Tarievenbesluit gemeentelijke sportaccommodaties en de Tuyter

    Manager accommodaties

    Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker

    23

    Opvragen offertes/inkoop diensten

    Kadernota professioneel en duurzaam inkopen

    Directeur Samenleving

    Teamleider