Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR407417
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR407417/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Mandaatregeling 2016
Geldend van 04-06-2016 t/m 31-12-2020
Intitulé
Mandaatregeling 2016Burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel,
Gelet op de Mandaatregeling afdeling Samenleving 2015,
Gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet,
overwegende dat het wenselijk is om wegens administratieve lastenverlichting, het neerleggen van de verantwoordelijkheid lager in de organisatie en gewijzigde regelgeving, over te gaan tot actualisering hiervan,
besluiten vast te stellen de volgende:
Mandaatregeling 2016
Algemeen Mandaat
Artikel 1 Mandaatverlening en reikwijdte mandaat
-
1. Aan de directeur van de afdeling Samenleving (hierna te noemen directeur) wordt de bevoegdheid verleend om in naam van het college van B&W besluiten te nemen;
-
2. De besluiten waarvoor mandaat wordt verleend, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling behoren Mandatenlijst (zie bijlage). Deze lijst wordt periodiek geactualiseerd;
-
3. Het mandaat houdt zowel een beslissings- als een ondertekeningsmandaat in;
-
4. De directeur is tevens bevoegd tot het afdoen, voeren en ondertekenen van algemene correspondentie ter voorbereiding en afwikkeling van gemandateerde bevoegdheden en ter verkrijging dan wel ter uitwisseling van feitelijke routinematige informatie.
Artikel 2 Beperkingen van mandaatregeling
De in artikel 1 genoemde mandaatregeling geldt niet voor:
- •
het vaststellen van algemene beleidsregels;
- •
het nemen van besluiten op bezwaarschriften;
- •
het instellen van beroep.
Artikel 3 Beheersbesluiten inzake inrichting administratieve organisatie
De directeur wordt tevens gemandateerd tot het nemen van beheersbesluiten inzake de Wmo, de Jeugdwet, de Leerplichtwet, het leerlingenvervoer en de regeling Gehandicaptenparkeerkaarten, evenals het nemen van besluiten m.b.t. de inrichting van de administratieve organisatie, als bedoeld in de bovengenoemde wetten en regelingen, met inbegrip van:
- •
de interne controle;
- •
privacybescherming;
- •
samenwerking met en inkoop bij relaties in het kader van bovengenoemde wetten en regelingen en andere externe ketenpartners (o.a. zorgaanbieders, Zorgkantoor, CIZ, CAK, de SVB en de GGD);
- •
overige wettelijke beheersverplichtingen.
Artikel 4 Beschikbaar budget
De mandaatregeling blijft beperkt tot besluitvorming binnen het beschikbaar budget volgens daartoe door burgemeester en wethouders te stellen regels.
Artikel 5 Ondermandaat
-
1. De gemandateerde bevoegdheden worden bij afwezigheid van de directeur op grond van ondermandaat uitgeoefend door de teamleiders van de afdeling Samenleving (zie bijgevoegd organisatieschema). Overige correspondentie (zijnde geen formele besluitvorming), wordt door de verantwoordelijk medewerker of een daartoe aangewezen plaatsvervanger verzorgd. De directeur draagt zorg voor een verantwoorde functiescheiding;
-
2. Uit oogpunt van een zorgvuldig beheer kunnen gemandateerde bevoegdheden op grond van ondermandaat tevens worden uitgeoefend door de in artikel 3 genoemde organisaties alsmede organisaties belast met uitvoering op terreinen genoemd in de Mandatenlijst (zie bijgevoegde mandaatlijst), mits jaarlijks verantwoording wordt afgelegd aan de directeur;
-
3. De directeur van de afdeling Samenleving is bevoegd, middels besluit ondermandaat, zijn hierboven genoemde mandaat over te dragen aan de teamleider, de beleidsmedewerker, de kwaliteitsmedewerker, de juridisch adviseurs, de procesregisseurs, de consulenten sociaal domein en de medewerkers administratie.
-
4. De directeur van de afdeling Samenleving is bevoegd de procesregisseurs te machtigen namens het college machtigingen in te dienen conform het bepaalde in artikel 6.1.8. lid 1 van de Jeugdwet.
Artikel 6 Gemeentelijke tarieven
De mandaatregeling geldt niet voor de vaststelling van gemeentelijke tarieven.
Artikel 7 Inlichtingenplicht
De directeur is verplicht om de portefeuillehouder te informeren over:
- •
door de portefeuillehouder relevant geachte bedrijfsinformatie;
- •
een klacht en het onderzoek daar naar.
Artikel 8 Verantwoording
De financiële verantwoording van de mandaatverlening is geregeld in de financiële verordening.
Procesmandaat
Artikel 9 Instellen van bezwaar en beroep
Op voorstel van de directeur Samenleving besluit het college in voorkomende gevallen tot het instellen van bezwaar en beroep in het kader van bestuursgeschillen inzake toepassing van de sociale zekerheid, Jeugdwet, maatschappelijke dienstverlening, maatschappelijke ondersteuning e.d.
Artikel 10 Optreden in rechte
De directeur wordt gemachtigd om in de gevallen waarop het Delegatiebesluit procesbevoegdheden ziet, namens burgemeester en wethouders in rechte op te treden in bestuursrechtelijke geschillen met toepassing van de Algemene wet bestuursrecht (bestuursgeschillen), althans bezwaar- en beroepsprocedures af te wikkelen in het kader van de terreinen waarop de Mandaatregeling 2016 van toepassing is, om voor en namens de gemeente alle handelingen te verrichten, welke de lasthebber noodzakelijk, nuttig of wenselijk voorkomen, alsmede in het algemeen datgene te verrichten wat zij zelf aanwezig zijnde, zouden mogen, moeten of kunnen doen. De directeur is tevens bevoegd ondermandaat te verlenen.
Inwerkingtreding
Artikel 11 Werkingsduur
Deze regeling geldt voor onbepaalde tijd en treedt in werking met ingang van 1 januari 2016, met intrekking van de Mandaatregeling Samenleving 2015.
Ondertekening
Bijlage 1: Organisatieschema Afdeling Samenleving
Overzicht per 1 januari 2016
Bijlage 2: Uitwerking Mandaat en Ondermandaat afdeling Samenleving
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl