Regeling vervallen per 01-01-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Krimpen aan den IJssel 2018)

Geldend van 03-08-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Krimpen aan den IJssel 2018)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

gelet op het bepaalde in de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Krimpen aan den IJssel 2017;

besluit:

vast te stellen het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Krimpen aan den IJssel 2018.

Artikel 1. Melding hulpvraag

  • 1. Een hulpvraag kan door of namens een cliënt bij het college worden gemeld.

  • 2. Het college bevestigt de ontvangst van een melding schriftelijk.

  • 3. In spoedeisende gevallen als bedoeld in artikel 2.3.3 van de wet treft het college na de melding onverwijld een tijdelijke maatwerkvoorziening in afwachting van de uitkomst van het onderzoek.

Artikel 2. Cliëntondersteuning

  • 1. Het college zorgt ervoor dat ingezetenen een beroep kunnen doen op kosteloze cliëntondersteuning, waarbij het belang van de cliënt uitgangspunt is.

  • 2. Het college wijst de cliënt en zijn mantelzorger voor het onderzoek, bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet, op de mogelijkheid gebruik te maken van gratis cliëntondersteuning.

Artikel 3. Vooronderzoek; indienen persoonlijk plan

  • 1. Het college verzamelt alle voor het onderzoek, bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de cliënt en zijn situatie en maakt zo spoedig mogelijk met hem een afspraak voor een gesprek.

  • 2. Voor of tijdens het gesprek verschaft de cliënt het college alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college hiervoor nodig zijn en waarover de cliënt op dat moment redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. De cliënt verstrekt in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.

  • 3. Als de cliënt genoegzaam bekend is bij de gemeente, kan het college in overeenstemming met de cliënt afzien van een vooronderzoek als bedoeld in het eerste en tweede lid.

  • 4. Het college brengt de cliënt op de hoogte van de mogelijkheid om een persoonlijk plan als bedoeld in artikel 2.3.2, tweede lid, van de wet op te stellen en stelt hem gedurende zeven dagen na de melding in de gelegenheid het plan te overhandigen.

Artikel 4. Gesprek

  • 1. Het college onderzoekt in een gesprek tussen deskundigen en de degene door of namens wie de melding is gedaan, dan wel diens vertegenwoordiger en waar mogelijk met de mantelzorger of mantelzorgers en desgewenst familie, zo spoedig mogelijk en voor zover nodig:

    • a.

      de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van de cliënt;

    • b.

      het gewenste resultaat van het verzoek om ondersteuning;

    • c.

      de mogelijkheden om op eigen kracht of met gebruikelijke hulp of algemeen gebruikelijke voorzieningen zijn zelfredzaamheid of zijn participatie te handhaven of te verbeteren, of te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;

    • d.

      de mogelijkheden om met mantelzorg of hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk (informele zorg) te komen tot verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie, of te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;

    • e.

      de behoefte aan maatregelen ter ondersteuning van de mantelzorger van de cliënt;

    • f.

      de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening, zoals opgenomen in het beleidsplan, bedoeld in artikel 2.1.2 van de wet, of door het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten te komen tot verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie, of de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;

    • g.

      de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;

    • h.

      de mogelijkheid om een maatwerkvoorziening te verstrekken;

    • i.

      welke bijdragen in de kosten de cliënt met toepassing van het bepaalde bij of krachtens artikel 2.1.4 van de wet verschuldigd zal zijn;

    • j.

      hoe rekening zal worden gehouden met de godsdienstige gezindheid, de levensovertuiging en de culturele achtergrond van de jeugdige en zijn ouders, en

    • k.

      de mogelijkheden om te kiezen voor de verstrekking van een pgb, waarbij de cliënt in begrijpelijke bewoordingen wordt ingelicht over de gevolgen van die keuze.

  • 2. Waar nodig maakt het college bij het onderzoek gebruik van protocollen voor hulp bij het huishouden, begeleiding, persoonlijke verzorging, verpleging, e.d.

  • 3. Als de cliënt een persoonlijk plan als bedoeld in artikel 3, vierde lid, aan het college heeft overhandigd, betrekt het college dat plan bij het onderzoek, bedoeld in het eerste lid.

  • 4. Het college informeert de cliënt over de gang van zaken bij het gesprek, diens rechten en plichten en de vervolgprocedure en vraagt de cliënt toestemming om zijn persoonsgegevens te verwerken.

  • 5. Als de hulpvraag genoegzaam bekend is, kan het college onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.2 van de wet, in overleg met de cliënt afzien van een gesprek.

Artikel 5. Verslag

  • 1. Het college zorgt voor schriftelijke verslaglegging van het onderzoek.

  • 2. Binnen 10 werkdagen na het gesprek verstrekt het college aan de cliënt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek.

Artikel 6. Aanvraag

Een cliënt of zijn gemachtigde of vertegenwoordiger kan een aanvraag om een maatwerkvoorziening schriftelijk indienen bij het college.

Artikel 7. Hoogte pgb

  • 1. Het uurtarief voor de bepaling van het pgb voor hulp bij het huishouden bedraagt maximaal 75% van het gemiddelde uurtarief dat met de gecontracteerde zorgaanbieders overeen is gekomen.

  • 2. De hoogte van een pgb voor:

    • a.

      een zaak wordt bepaald op ten hoogste de kostprijs van de zaak die de aanvrager op dat moment zou hebben ontvangen als de zaak in natura zou zijn verstrekt. Als de naturaverstrekking een tweedehands voorziening betreft, wordt de kostprijs daarop gebaseerd, met een looptijd gelijk aan de verkorte termijn waarop de zaak technisch is afgeschreven, rekening houdend met onderhoud en verzekering. Als de naturaverstrekking een nieuwe voorziening betreft, wordt de kostprijs daarop gebaseerd, rekening houdend met een eventueel door de gemeente te ontvangen korting en rekening houdend met onderhoud en verzekering;

  • 3. De hoogte van een pgb voor:

    • a.

      individuele begeleiding door een niet daartoe opgeleid persoon die mantelzorger of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt, wordt bepaald per uur op basis van het tarief per uur voor mantelzorgers in de Wet langdurige zorg;

    • b.

      individuele begeleiding:

      • 1°.

        door een daartoe opgeleid persoon; of

      • 2°.

        waarvoor bijzondere deskundigheden zijn vereist;

        wordt per uur of per resultaat voor individuele begeleiding bepaald op basis van het laagste tarief per uur of per resultaat voor individuele begeleiding in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;

    • c.

      begeleiding groep of dagbesteding met laag intensieve ondersteuning uitgevoerd door vrijwilligers met ondersteuning van een beroepskracht wordt per dagdeel of per groep bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per groep voor dergelijke begeleiding in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;

    • d.

      gespecialiseerde dagbesteding met hoog intensieve ondersteuning uitgevoerd door daartoe opgeleide personen wordt per dagdeel of per groep bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per groep voor dergelijke begeleiding in natura door daartoe opgeleide beroepskrachten werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;

    • e.

      kortdurend verblijf- en respijtzorg:

      • 1°.

        met laag intensieve ondersteuning uitgevoerd door vrijwilligers met ondersteuning van een beroepskracht, of

      • 2°.

        met hoog intensieve ondersteuning uitgevoerd door daartoe opgeleide personen;

        wordt per dagdeel of per resultaat voor kortdurend verblijf- en respijtzorg bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per resultaat voor kortdurend verblijf- en respijtzorg in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht(en) werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling;

    • f.

      vervoer van en naar de dagbesteding wordt bepaald op basis van het tarief voor vervoer per dag van en naar de dagbesteding dat is bepaald op grond van de Wet langdurige zorg of de kilometervergoeding die uitgaat van de dichtst bij de woning van de cliënt gelegen geschikte dagbestedingslocatie en/of de ernst van de beperking die het reizen met het openbaar vervoer door de cliënt belemmert;

  • 4. De hoogte van een pgb voor:

    • a.

      taxikosten en rolstoeltaxikosten wordt bepaald op basis van een onderzoek naar marktconforme tarieven en uitgaande van een maximaal aantal kilometers per jaar;

    • b.

      een autoaanpassing wordt bepaald op basis van het programma van eisen voor de aanpassing en de laagste kostprijs voor een vergelijkbare aanpassing in natura opgenomen in het door de gemeente gesloten contract met een leverancier van autoaanpassingen;

  • 5. De hoogte van een pgb voor:

    • a.

      verhuiskosten wordt bepaald op basis van:

      • 1°.

        de omvang van de verhuizing;

      • 2°.

        de keuze van de cliënt om al dan niet gebruik te maken van een erkende verhuizer, en

      • 3°.

        de laagste kostprijs van een verhuizing in natura opgenomen in het door de gemeente gesloten contract met een verhuizer;

    • b.

      aanschaf en onderhoud van een sportrolstoel wordt bepaald op basis van het laagste tarief voor een sportrolstoel in natura opgenomen in het door de gemeente gesloten contract met een leverancier van hulpmiddelen;

    • c.

      het bezoekbaar maken van een woning wordt bepaald op basis van:

      • 1°.

        de omvang van de aanpassing;

      • 2°.

        het programma van eisen voor de aanpassing;

      • 3°.

        de keuze van de cliënt om al dan niet gebruik te maken van een erkende aannemer, en

      • 4°.

        de laagste kostprijs voor het bezoekbaar maken van een woning opgenomen in het door de gemeente gesloten contract met een erkende aannemer

Artikel 8. Eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen of pgb’s

  • 1. De bedragen per vier weken, de inkomensbedragen en de percentages die gelden voor de berekening van de eigen bijdrage zijn gelijk aan die genoemd in artikel 3.1, eerste lid, van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.

  • 2. Voor een rolstoel is geen eigen bijdrage verschuldigd.

Artikel 9. Waardering mantelzorgers

De jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers van cliënten in de gemeente bestaat uit een uitnodiging voor de dag van de mantelzorger.

Artikel 10. Bedragen voor diverse kosten.

  • 1. Aan ontvangers van HH1 via Thuishulpen BV Vierstroomzorgring wordt per geïndiceerd uur per kalenderjaar jaar een pgb vergoeding beschikbaar gesteld van € 973,44.

  • 2. Het pgb voor verhuiskosten bedraagt voor:

    1 persoon: € 2.364,-;

    2 personen/echtpaar: € 2.364,-;

    3 personen/echtpaar: € 3.037,-;

    4 personen en meer: € 3.710,-.

  • 3. De pgb’s voor diverse vervoersvoorzieningen bedragen per jaar:

    • a.

      Voor het gebruik van een eigen auto: € 861,-;

    • b.

      Voor het gebruik van een taxi: € 1.275,-;

    • c.

      Voor het alleengebruik (volledig leefvervoer) van een taxi: € 1.780,-;

    • d.

      Voor het gebruik van een rolstoeltaxi € 2.149,-;

    • e.

      Voor het alleengebruik (volledig leefvervoer) van een rolstoeltaxi € 2.899,-.

  • 4. Het pgb voor een opvouwbare scootmobiel bedraagt maximaal € 1.919,-.

  • 5. Het pgb voor kortdurend verblijf is voor de tijdsduur beperkt tot ten hoogste drie etmalen per week.

Artikel 11. Kwaliteitseisen

  • 1. De geleverde hulp dient te voldoen aan de wettelijke eisen als vermeld in de Wmo 2015. Dit betekent dat de hulpaanbieder:

    • a.

      de verplichting heeft om verantwoorde hulp te bieden;

    • b.

      zich zo moet organiseren en voorzien van kwalitatief en kwantitatief personeel dat verantwoorde hulp kan worden geboden

    • c.

      moet meewerken aan het plan van aanpak;

    • d.

      een kwaliteitssysteem dient te hebben;

    • e.

      de beschikking heeft over een VOG;

    • f.

      een verplichte meldcode dient te hebben voor huiselijk geweld en kindermishandeling;

    • g.

      een meldplicht heeft indien er sprake is van calamiteit en geweld;

    • h.

      de verplichting heeft een vertrouwenspersoon in de gelegenheid te stellen zijn taak uit te oefenen;

    • i.

      een regeling voor de behandeling van klachten heeft;

    • j.

      een cliëntenraad heeft; en

    • k.

      jaarlijks verslag doet over de naleving van de wet en de regels omtrent de kwaliteit van hulp van respectievelijk de kwaliteit van uitvoering van taken, het klachtrecht en de medezeggenschap.

  • 2. Aanvullend gelden voor de hulpaanbieder de volgende eisen:

    • a.

      dat alleen medewerkers als hulpverlener worden ingezet die zijn ingeschreven in het landelijk kwaliteitsregister jeugd of het BIG-register;

    • b.

      dat de registratie van de inwoners die ondersteuning krijgen plaatsvindt conform de wettelijke privacy regels;

    • c.

      dat er een agressieprotocol aanwezig is waarin beschreven staat hoe dit jegens medewerkers/vrijwilligers en cliënten georganiseerd is;

    • d.

      dat een incident waarbij er gevolgen zijn voor betrokken personen, er sprake is van maatschappelijke impact of (dreigende) maatschappelijke onrust of waarbij media en/of politiek het handelen van hulpverlenende instantie ter discussie stellen binnen maximaal 3 uur wordt gemeld bij de gemeente.

  • 3. Indien er sprake is van een PGB kan, afhankelijk van de zwaarte van de in te zetten hulp, gemotiveerd van de aanvullende kwaliteitscriteria genoemd in het tweede lid worden afgeweken. Dit mag echter nooit ten koste gaan van de kwaliteit van de te leveren hulp.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2018 en vervangt het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Krimpen aan den IJssel 2017 dat op 9 mei 2017 door ons is vastgesteld.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Krimpen aan den IJssel 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel op 19 december 2017.

De secretaris,

De burgemeester,