Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen een den IJssel houdende regels omtrent de vergaderingen (Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den Ijssel)

Geldend van 05-11-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen een den IJssel houdende regels omtrent de vergaderingen (Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den Ijssel)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

gelet op het bepaalde in artikel 52 van de Gemeentewet;

BESLUITEN

vast te stellen het “Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel”.

Artikel 1: Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1. Het college regelt, met inachtneming van hetgeen wettelijk is voorgeschreven, de verdeling van zijn werkzaamheden over de leden;

  • 2. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis;

  • 3. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders;

  • 4. een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2: Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week, op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip, en voorts zo dikwijls als de voorzitter het nodig acht;

  • 2. Indien één of meer wethouders een vergadering nodig achten, verzoeken zij onder opgave van redenen en onder vermelding van de te bespreken onderwerpen aan de voorzitter deze bijeen te roepen;

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3: Verhindering

  • 1. Wanneer een collegelid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris;

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 4: Agenda

  • 1. Voor elke vergadering wordt door de secretaris een agenda met bespreekstukken opgesteld.

  • 2. De agenda wordt tenminste 48 uur van tevoren beschikbaar gesteld aan de leden van het college, door middel van het daarvoor in gebruik zijnde digitale systeem. Zij gaat vergezeld van alle voor de besluitvorming benodigde stukken.

  • 3. De stukken die voor agendering worden aangeboden, zijn vertrouwelijk, in ieder geval tot het moment waarop het college daarover een besluit heeft genomen.

  • 4. Onderwerpen die niet tijdig zijn aangemeld voor de agenda en waarvoor ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen door collegeleden “onder de arm” meegenomen worden naar de vergadering ter bespreking. Dit wordt van tevoren gemeld bij de secretaris;

  • 5. Alle collegeleden kunnen agendapunten ter agendering aandragen;

  • 6. De voorzitter van het college dient toestemming te geven voor het (laten) geven van een presentatie tijdens een vergadering;

  • 7. De agenda bestaat uit een openbaar en een vertrouwelijk gedeelte.

Artikel 5: Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een correct en vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 6: Deelneming derden aan de vergadering

  • 1. Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen, teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7: Voorstellen en amendementen

  • 1. Ieder collegelid heeft het recht aan de vergadering voorstellen te doen en amendementen op gedane voorstellen in te dienen.

Artikel 8: Stemverhoudingen

  • 1. Bij stemming in het college heeft ieder collegelid één stem. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter;

  • 2. Een door het college genomen besluit wordt collegiaal uitgevoerd en uitgedragen, ook door een collegelid dat heeft tegengestemd;

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld op de besluitenlijst indien een lid van het college daarom vraagt.

  • 4. Alleen indien door het college daartoe besloten is, kan worden afgeweken van hetgeen staat vermeld in artikel 8.2.

Artikel 9: Stemmingen

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen;

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid van dit artikel wordt toegepast;

  • 3.

    • a.

      indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes;

    • b.

      indien daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken, beslist de voorzitter;

    • c.

      indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist de voorzitter.

Artikel 10: Besluitenlijst

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van de vergadering;

  • 2. De besluitenlijst bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de aan- en afwezige collegeleden;

    • b.

      indien aangegeven door het college, de namen van andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een vermelding van zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een bondige formulering van de door het college genomen besluiten;

  • 3. In de besluitenlijst worden geen individuele meningen van collegeleden en in het college gevoerde discussies vermeld;

  • 4. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering formeel vastgesteld en daarna openbaar gemaakt door publicatie op Internet;

  • 5. De genomen besluiten worden kort op de betreffende stukken vermeld.

Artikel 11: Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel, op 26 juni 2018

de secretaris,

Mr. A. Boele

de voorzitter

M.W. Vroom