Regeling vervallen per 02-02-2017

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de buitengewone ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand

Geldend van 26-06-2015 t/m 01-02-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand gemeente Krimpenerwaard

Artikel 1 Begripsbepaling

Het Reglement verstaat onder:

de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555));

het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

gemeentehuis: alle huizen welke bij raads- of collegebesluit als zodanig zijn aangewezen;

Wet BRP: Wet Basisregistratie Personen.

Artikel 2 Ambtenaren van de Burgerlijke Stand

  • 1. De vaste ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

Artikel 3 Buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand

Er zijn 3 categorieën babsen die in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken kunnen voltrekken:

  • a.

    vaste babsen

  • b.

    onbezoldigde babsen en

  • c.

    eenmalige babsen

  • a.

    Vaste babsen

    Een vaste babs dient aan de voorwaarde te voldoen dat hij/zij bereid is om op alle trouwlocaties in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken te voltrekken.

    Hij/zij moet bereid zijn huwelijken van personen van verschillend en gelijk geslacht te voltrekken. Daarnaast wordt verwacht dat de babsen elkaar bij ziekte, vakantie etc. onderling vervangen.

    Vaste babsen zullen na een sollicitatieprocedure worden benoemd, steeds voor een periode van 5 jaar. Hierbij wordt in de eerste termijn een proeftijd van 6 maanden gehanteerd.

  • b.

    Onbezoldigde babsen

    Leden van het college van burgemeester en wethouders alsmede raadsleden van de gemeente Krimpenerwaard kunnen aangesteld worden als onbezoldigde babs gedurende de periode dat zij deze functie uitoefenen. Na vertrek of ontslag van een college- of raadslid volgt automatisch ontslag als babs van de gemeente Krimpenerwaard.

  • c.

    Eenmalige babs

    Dit zijn personen die voor één dag benoemd worden op verzoek van het bruidspaar om op die dag hun huwelijk te voltrekken. Eenmalig benoemde babsen ontvangen hiervoor van de gemeente Krimpenerwaard geen vergoeding.

Om voor een benoeming tot eenmalige babs in aanmerking te kunnen komen moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • -

    de babs moet elders reeds benoemd en beëdigd zijn;

  • -

    hij/zij moet deze functie actief uitoefenen;

  • -

    bij de aanvraag om een eenmalige babs te benoemen, moeten kopieën worden overgelegd van het eerdere benoemings- en beëdigingbesluit.

Artikel 4 Beëdigde verklaringen

De ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd eigen verklaringen af te laten leggen onder eed of belofte als bedoeld in artikel 2.8 onder 2e van de wet BRP.

Artikel 5 Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 2. Een locatie moet, om als gemeentehuis te worden aangewezen - al dan niet eenmalig - voor het voltrekken van huwelijken, aan de volgende criteria voldoen:

    • a.

      De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Krimpenerwaard.

    • b.

      De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden.

    • c.

      De locatie dient een ruimte te betreffen, waarbij gelijkgesteld wordt een ruimte in de open lucht, mits deze zich tijdens de huwelijksplechtigheid onbeweeglijk binnen de gemeentegrens bevindt.

    • d.

      De locatie is geen kerkelijk gebouw of geloofsgemeenschap.

    • e.

      De ruimte moet bouwtechnisch in goede staat verkeren en voldoende (brand)veilig zijn.

    • f.

      De eigenaar/beheerder van de ruimte moet, voor zover van toepassing, voldoen aan de meldings- of vergunningsplicht in het kader van het Gebruiksbesluit.

    • g.

      De ruimte moet, om als vaste trouwlocatie te worden aangewezen, toegankelijk zijn voor mindervaliden.

    • h.

      De ruimte moet voorzien zijn van een tafel, voldoende stoelen, goede verlichting, voldoende verwarming, een toiletvoorziening en een kleedruimte voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3. Het college kan een locatie aanwijzen om eenmalig een huwelijk te voltrekken.

  • 4. Via de website www.krimpenerwaard.nl of aan de balie van het gemeentekantoor is een aanvraagformulier "aanwijzing locatie huwelijksvoltrekking" verkrijgbaar. Het aanvraagformulier moet volledig ingevuld en voorzien van de gevraagde bijlagen worden ingeleverd bij de afdeling Klant Contact Centrum. Voor de aanvraag zijn eenmalig leges verschuldigd. De hoogte van de leges staan vermeld in de tarieventabel behorend bij de legesverordening van de gemeente Krimpenerwaard. Het verzoek moet uiterlijk 13 weken voor de datum, waarop de huwelijksvoltrekking plaatsvindt, worden ingediend. Het verzoek wordt getoetst aan de hand van de criteria zoals opgenomen in deze regeling. Een ambtenaar van de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving kan beoordelen of de ruimte voldoet aan de (brand)veiligheidseisen. De beslissing op het verzoek wordt binnen 8 weken schriftelijk meegedeeld en is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 5. Bij het voltrekken van huwelijken, anders dan in de vast aangewezen trouwlocaties (zie artikel 6 hierna), gelden de volgende bepalingen:

    • ·

      Het (bruids)paar en/of de eigenaar/beheerder van de locatie stelt een ruimte ter beschikking aan de gemeente Krimpenerwaard, waar uitsluitend de ceremonie plaatsvindt en geen andere activiteiten.

    • ·

      Het (bruids)paar en/of de eigenaar/beheerder stelt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (verder babs genoemd) in de gelegenheid een rechtsgeldig huwelijk tot stand te laten komen.

    • ·

      De ceremonie vindt plaats in aanwezigheid van een gemeentebode.

    • ·

      Het (bruids)paar en/of de eigenaar/beheerder zorgt ervoor dat de babs en de gemeentebode zo nodig ondersteuning krijgen tijdens de ceremonie.

    • ·

      De babs is uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

    • ·

      Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder zijn aansprakelijk voor de gang van zaken rondom de huwelijksvoltrekking. De gemeente Krimpenerwaard is slechts aansprakelijk voor het doen en laten van de babs en de gemeentebode.

    • ·

      Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid, de bereikbaarheid, de inrichting, de aankleding en de brandveiligheid van de locatie en de parkeerfaciliteiten. Afhankelijk van de grootte van de ruimte en het aantal gasten dient er een goede geluidsinstallatie en microfoon aanwezig te zijn.

    • ·

      Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder moeten er voor zorgen dat het gebruik van de locatie als trouwlocatie niet tot verstoring van de openbare orde leidt.

    • ·

      De eigenaar/beheerder dient vooraf schriftelijk toestemming te geven voor het gebruik van de locatie.

    • ·

      Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Krimpenerwaard geen partij is.

    • ·

      De eventuele kosten van het gebruik van de locatie komen voor rekening van het (bruids)paar.

    • .

      Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder dienen er voor te zorgen dat de ruimte, waarin de ceremonie plaatsvindt, rookvrij is.

    • ·

      Het verstrekken en drinken van alcoholhoudende drank tijdens de ceremonie is niet toegestaan.

    • .

      Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder kunnen verzoeken de voltrekking te laten plaatsvinden in de open lucht op het grondgebied van de aangewezen trouwlocatie. In geval van slecht weer kan de babs besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.

    • .

      Het (bruids)paar en de eigenaar/beheerder van de locatie zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de babs en de gemeentebode. Als zij zich niet veilig voelen op de locatie dan kunnen zij besluiten het huwelijk niet door te laten gaan.

    • .

      De locatie zal gedurende de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk zijn.

    Het niet voldoen aan voorgaande bepalingen kan voor het college reden zijn de huwelijksvoltrekking niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 6 Vaste trouwlocaties

Schoonhoven

Bergambacht

Vlist

Nederlek

Ouderkerk

Raadszaal Schoonhoven

Raadzaal Bergambacht

Trouwzaal Haastrecht (onder voorbehoud)

Raadzaal Lekkerkerk

Raadzaal Ouderkerk (onder voorbehoud)

Korenmolen

Den Arend

Gemeentekantoor Stolwijk

Hotel/ Restaurant

De Witte Brug

Multifunctioneel gebouw De Drie Maenen

Goud-/zilver- en

klokkenmuseum

Hotel De Arendshoeve

Het Koetshuis Party- & Catering-service

Dorpshuis Gouderak

Remonstrantse kerkje

Verenigingsgebouw

't Gebouw Ammerstol

Partycentrum Amicitia

Thalassa

H.Zanengebouw Ammerstol

Eetcafé De Nar

Eetcafé Springer

Cultureel Centrum De Zwaan Berkenwoude

Het is verboden om bij de trouwlocaties te strooien met rijst, confetti of iets dergelijks.

Artikel 7 Leiding van Dienst

Het hoofd van de afdeling Klant Contact Centrum (KCC) is belast met de leiding van het bureau van de Burgerlijke Stand.

Artikel 8 Huwelijken

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar van te voren worden afgesproken.

Artikel 9 Openstelling

Het bureau van de Burgerlijke Stand is voor het publiek geopend:

  • a.

    voor huwelijksvoltrekkingen: op maandag tussen 10.00 uur en 16.30 uur en van dinsdag tot en met zaterdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur. Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek van een belanghebbende besluiten het bureau voor huwelijksvoltrekkingen open te stellen op een ander moment dan bovengenoemd.

  • b.

    voor kosteloze huwelijken op maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur.

  • c.

    voor overige werkzaamheden van maandag tot en met zaterdag gedurende de openstellingsuren van het bureau. Het bureau is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

Het bureau kan op specifieke momenten, waarop deze regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn. Dit geschiedt op de door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

Artikel 10 Kosteloze huwelijken

  • . (Bruids)paren die willen trouwen op een kosteloos tijdstip moeten ingezetenen (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de wet BRP) zijn van de gemeente Krimpenerwaard.

  • . (Bruids)paren kunnen alleen een kosteloos huwelijk aangaan op de in artikel 8 van het Reglement burgerlijke stand Krimpenerwaard genoemde tijdstippen.

  • . Tijdens de "kosteloze ceremonie" zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of geregistreerd partnerschap of omzetting aan te kunnen gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het "ja" woord bij een huwelijk en bij een geregistreerd partnerschap of omzetting het tekenen van de akte.

  • . Voorafgaand aan de ceremonie vindt er géén gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk zal voltrekken.

  • . Het huwelijk zal worden voltrokken door een abs (ambtenaar van de burgerlijke stand).

  • . Er wordt geen gemeentebode ingezet.

  • . Het huwelijk wordt voltrokken in een op dat moment beschikbare ruimte in het gemeentekantoor te Stolwijk met maximaal 10 genodigden.

  • . Er worden van gemeentewege geen presentjes uitgereikt.

  • . Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek of het drinken van champagne, is niet toegestaan.

Artikel 11 Schakelbepaling

De in dit Reglement genoemde bepalingen over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn eveneens van toepassing op het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. Het Reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2015.

  • 2. Het Reglement treedt in werking de dag na vaststelling in het college en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2015.

  • 3. De bestaande Reglementen: Reglement Burgerlijke Stand gemeente Vlist 2009; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Nederlek 1 juli 1995; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Ouderkerk 1 april 2008; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Schoonhoven; Reglement Burgerlijke Stand gemeente Bergambacht met bijbehorende beleidsregels 13 maart 2012, komen hierdoor te vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 6 januari 2015.
De secretaris, mw. Mr. M. Plantinga
De burgemeester, Mr. T.P.J. Bruinsma