Regeling vervallen per 15-07-2016

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Geldend van 01-05-2016 t/m 14-07-2016

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De Raad van de gemeente Krimpenerwaard;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 29 september 2015;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet

Besluit

De volgende verordening vast te stellen:

Legesverordening Gemeente Krimpenerwaard 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

    • 5.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

  • c.

    Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan voor bepaalde gevallen deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang dat de verordening beschermt, zal leiden tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 13 Intrekking oude regeling

Op de dag van inwerkingtreding van deze verordening, worden de volgende verordeningen ingetrokken

  • -

    Legesverordening 2014 gemeente Bergambacht 7 november 2013;

  • -

    Legesverordening, eerste wijziging gemeente Nederlek 4 maart 2014;

  • -

    Legesverordening 2013 gemeente Ouderkerk 8 november 2013;

  • -

    Legesverordening 2014 gemeente Schoonhoven 12 december 2013;

  • -

    Legesverordening 2014 gemeente Vlist 17 december 2013;

met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

Artikel 14 Overgangsbepaling

Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 15, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening Gemeente Krimpenerwaard 2016”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op dinsdag 10 november 2015.
de griffier, Drs. K.E. Driehuijs
de voorzitter, Mr. T.P.J. Bruinsma

Bijlage: Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016

(herziene versie 23-02-2016)

Tarief

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

2016

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

maandag om 09:00 uur en om 09:30 uur

 € -

1.1.1.2

maandag (10:00-16:30)

 € 323,95

1.1.1.3

dinsdag (09:00-16:30)

 € 323,95

1.1.1.4

woensdag (09:00-16:30)

 € 323,95

1.1.1.5

donderdag (09:00-16:30)

 € 323,95

1.1.1.6

vrijdag (09:00-16:30)

 € 370,55

1.1.1.7

zaterdag (09:00-16:30)

 € 607,20

1.1.1.8

Alleen op speciaal verzoek kan er op zon-en feestdagen een huwelijk of partnerregistratie voltrokken worden. Het tarief bedraagt dan:

 € 952,15

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 € -

1.1.2.1

maandag om 09:00 uur en om 09:30 uur

 € -

1.1.2.2

maandag (10:00-16:30)

 € 323,95

1.1.2.3

dinsdag (09:00-16:30)

 € 323,95

1.1.2.4

woensdag (09:00-16:30)

 € 323,95

1.1.2.5

donderdag (09:00-16:30)

 € 323,95

1.1.2.6

vrijdag (09:00-16:30)

 € 370,55

1.1.2.7

zaterdag (09:00-16:30)

 € 607,20

1.1.2.8

Alleen op speciaal verzoek kan er op zon-en feestdagen een partnerregistratie worden omgezet. Het tarief bedraagt dan:

 € 952,15

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 € 133,60

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 € 133,60

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje

 € 30,40

1.1.6

Het tarief bedraagt voor:

 

1.1.6.1

het in behandeling nemen van een verzoek tot éénmalige aanwijzing van een locatie als "huis der gemeente"

 € 176,15

1.1.6.2

het benoemen van een niet in dienst van de gemeente Krimpenerwaard zijnde (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand voor één dag

 € 78,45

1.1.6.3

het aanleveren van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap, per getuige

 € 14,85

1.1.6.4

het bespelen van het carillon (alleen in Schoonhoven)

 € 143,35

1.1.6.5

het hernieuwen van een reeds bestaand huwelijk

 € 108,00

1.1.6.6

het annuleren van een huwelijksdatum binnen 1 maand voor de vastgestelde datum van het huwelijk

 € 25,00

1.1.7

Op speciaal verzoek kan er afgeweken worden van de in artikel 1.1.1.2 t/m 1.1.1.7 genoemde tijdstippen. De tarieven genoemd in artikel 1.1.1.2 t/m 1.1.1.7 worden dan verhoogd met

 € 161,95

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 wett.tarief

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse Identiteitskaart 

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is (10 jaar geldig)

 € 64,40

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt (5 jaar geldig)

 € 51,20

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in artikel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 € -

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is (10 jaar geldig)

 € 64,40

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt (5 jaar geldig)

 € 51,20

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander worden behandeld (faciliteitenpaspoort):

 € -

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is (10 jaar geldig)

 € 64,40

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt (5 jaar geldig)

 € 51,20

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

 € 51,20

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 € -

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is (10 jaar geldig)

 € 50,40

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt (5 jaar geldig)

 € 28,45

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de artikelen 1.2.1. t/m 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

 € 47,30

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 € 38,95

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:

 € -

1.3.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

 € 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

 € 6,05

1.4.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

 € 5,45

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisregistratie personen

 

1.4.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

 € 6,05

1.4.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

 € 5,45

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17 van het Besluit gemeentelijke basisregistratie personen het maximumtarief zoals dat is opgenomen in artikel 10.2 van de Regeling basisregistratie personen.

 wett.tarief

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 14,50

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

 nvt

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens.

 

1.6.1.1

Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

 € 0,20

 

met een maximum per bericht van

 € 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

 € 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

 € 5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

 € 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 € -

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 € 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

 € 47,90

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

 € 47,90

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

 € 0,35

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

 € 0,35

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

 € 43,20

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

 € 179,40

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

 € 0,35

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

 € 0,35

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 € -

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

 € 43,20

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie

 € 179,40

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.4.1

tot het verstrekken van een afschrift van een gepubliceerde en op het moment van aanvraag geldende verordening

 € 59,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

 € 0,50

1.8.1.1.2

in formaat A3, per bladzijde

 € 0,85

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk:

 € 7,05

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

 € 6,35

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

 € 6,95

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

 € 7,15

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

 € 8,40

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet

 € 15,35

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van :

 

1.8.3.1

het gemeentelijk adressenbestand of delen daarvan, per adres

 € 6,90

1.8.3.2

het gemeentelijk relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

 € 6,90

1.8.3.3

het gemeentelijk adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

 € 6,90

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag (wettelijk tarief)

 € 41,35

1.9.1.2

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn

 € 6,85

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

 € 6,00

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag:

 

1.9.2.1

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn

 € 6,15

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het

 

 

gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 14,50

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 € 0,85

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

 € 8,60

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

 € 38,60

1.11.2

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Huisvestingsverordening Krimpenerwaard.

 € 77,35

Hoofstuk 12 Leegstandwet 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

 € 92,45

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

 € 92,45

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

 nvt

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

 nvt

Hoofstuk 14 Markten 

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de marktverordening 2016 van de gemeente Krimpenerwaard:

-

1.14.2

tot het verlenen van een standplaatsvergunning

 € 34,50

1.14.3

tot het overschrijven van een standplaatsvergunning op naam van een ander

 € 10,25

1.14.4

tot het verlenen van een vergunning om zich op de standplaats te laten vervangen

 € 10,25

Hoofstuk 15 Winkeltijdenwet  

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit

 € 29,40

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander, te wijzigen of in te trekken

 € 20,60

Hoofdstuk 16 Kansspelen 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor één kansspelautomaat, voor een periode van 12 maanden

 € 56,50

1.16.1.2

voor twee of meer kansspelautomaten, voor de periode van 12 maanden

 

voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar

 € 226,50

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar, voor de eerste speelautomaat

 € 226,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

 € 136,00

1.16.2

De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

 

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

 € 9,30

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in [artikel 2:39 van de Algemene plaatselijke verordening]

 € 58,00

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie 

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

 € 81,50

1.17.1.1

indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief onder 1.17.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met

 € 10,75

1.17.1.2

indien het werkzaamheden betreft in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief onder 1.17.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met

 € 10,75

1.17.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 € 77,30

1.17.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

 € 77,30

1.17.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer 

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.18.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

 € 47,05

1.18.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 € 18,75

1.18.2.1

indien er sprake is van een standaard medisch onderzoek (op het spreekuur of op basis van dossieronderzoek)

 € 111,35

1.18.2.2

indien er sprake is van een standaard medisch onderzoek (op huisbezoek)

 € 150,00

1.18.2.3

indien er sprake is van een uitgebreid medisch onderzoek incl. opvragen medische informatie

 € 174,40

1.18.2.4

indien tijdens het spreekuur of huisbezoek cliënt niet aanwezig is zal een "no-show" tarief in rekening gebracht worden van

 € 51,75

1.18.3

tot het verkrijgen van een onderbord voor het reserveren van een invalidenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

 € 94,00

1.18.4

tot het plaatsen van een oplaadpaal of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg

 € 30,00

Hoofdstuk 19 Diversen 

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 2.6 lid 2 van de Havenverordening Ouderkerk 2014.

 € 71,45

1.19.1.2

om een andere, in deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 € 71,45

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vertrekken van:

 

1.19.2.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 4,15

1.19.2.2

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 € -

1.19.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

 € 0,60

1.19.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

 € 1,55

1.19.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.2.1 en 1.19.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

 € 7,40

1.19.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 € 56,85

1.19.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 2,35

1.19.3

Het tarief bedraagt voor de aanvraag registeropname in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen voor

 

1.19.3.1

kinderdagverblijven/buitenschoolse opvang/gastouderbureaus als bedoeld in artikelen 1.45 en 1.46 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

 € 944,50

1.19.3.2

gastouders als bedoeld in artikelen 1.45 en 1.46 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

 € 426,40

1.19.3.3

peuterspeelzalen als bedoeld in artikelen 2.2 en 2.3 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

 € 944,50

1.19.4

De leges voor alle in deze in deze tarieventabel genoemde stukken worden verhoogd indien:

 

1.19.4.1

Elk ander dan de met name in deze verordening vermeld stuk, dat in het bijzonder belang van de daarin genoemde persoon of van de aanvrager wordt opgemaakt of gewijzigd

 € 8,80

1.19.4.2

De kosten voor het doen van publicaties op verzoek van een derde, vergunning verlenende instanties in regionaal dagblad of een weekblad of de Staatscourant worden volledig doorberekend

 

1.19.4.3

Alle kosten die de Politie Rotterdam-Rijnmond in rekening brengt in verband met de afgifte van een Havenbeveiligingscertificaat als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Havenbeveiligingswet, worden volledig doorberekend.

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting . Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld

 

 

betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

 kosteloos

2.2.2

tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning

 € 116,00

2.2.2

Indien de conceptaanvraag wordt omgezet in een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt het bedrag onder art. 2.2.2. verrekend met de definitieve aanslag leges.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

-

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

-

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 15.000 bedragen:

 € 208,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten meer dan € 15.000 tot € 500.000 bedragen:

2,8%

 

van de bouwkosten

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen:

2,7%

 

van de bouwkosten;

 

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 5.000.000 bedragen:

2,5%

 

van de bouwkosten;

 

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen:

2,4%

 

van de bouwkosten;

-

2.3.1.2

Welstandstoets

-

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, indien:

-

2.3.1.2.1

de bouwkosten lager zijn dan

€ 25.000, verhoogd met

 € 45,00

2.3.1.2.3

de bouwkosten vanaf € 25.000, verhoogd met

0,18%

 

van de bouwkosten met een maximum van

 € 2.250,00

 

De berekende leges worden op

€ 5,00 naar boven afgerond

 

2.3.1.3

Welstandstoets monumenten

 

2.3.1.3.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en toetsing aan de Monumentenverordening van de gemeente Nederlek en/of de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet plaats moet vinden wordt:

 

2.3.1.3.2

Indien hierover het advies van de monumentencommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstig in onderdeel 2.3.1.1.1 t/m 2.3.1.1.3 berekende bedrag vermeerderd met een adviestarief per uur van :

 € 96,00

2.3.1.3.3

Wanneer er een locatiebezoek nodig is wordt het bedrag in onderdeel 2.3.1.3.1 verhoogd met een tarief per uur van:

 € 96,00

2.3.1.3.4

Voor het uitvoeren van extra werkzaamheden (kwaliteitsteam, locatiebezoek etc.) wordt een adviestarief per uur berekend van:

 € 96,00

2.3.1.3.5

De kosten voor handhaving/exces bedragen (excl. lokatiebezoek)

 € 100,00

2.3.1.3.6

Het verstrekken van aanvullende positieve motivering wordt berekend op basis van een uurtarief van:

 € 96,00

2.3.1.4

Verplicht advies derden Agrarische Beoordelingscommissie (ABC)

 

2.3.1.4.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Agrarische Beoordelingscommissie (ABC) nodig is en wordt beoordeeld:

 € 725,00

2.3.1.4.2

Wanneer er in onderdeel 2.3.1.1. sprake is van een startend en geheel nieuw te vestigen bedrijf (niet verplaatsing) en er voor deze aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is inzake nieuwe vestiging en/of beoordeling van een bedrijfsplan bedraagt het tarief:

 € 850,00

2.3.1.4.3

Wanneer de commissie wordt verzocht ook uitspraken van een commissie voor bezwaar en beroep en/of gerechtelijke uitspraken te betrekken bij het advies bedraagt het tarief:

 € 900,00

2.3.1.4.4

Indien nader advies op eerder uitgebracht advies moet plaatsvinden bedraagt het tarief:

 € 425,00

2.3.1.5

Verplicht advies derden

 

2.3.1.5.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van derden nodig is en wordt beoordeeld, zullen de werkelijk gemaakte kosten in rekening worden gebracht.

 

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.6.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het tarief van de verschuldigde leges berekend onder art. 2.3.1 Bouwactiviteiten indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit.

10%

2.3.1.7

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in onderdeel 2.3.1 bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen.

 € 116,00

2.3.1.8

Milieu

 

 

Voor het in behandeling nemen van een melding op grond van art. 8.19 of 8.40 Wet Milieubeheer dan wel een omgevingsvergunning volgens artikel 2.1 lid 1 onder e en art. 3.10 lid 3 van de Wabo, bedraagt het tarief:

kosteloos

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 116,00

2.3.2.2

Indien de aanvraag bedoeld in onderdeel 2.3.2.1 wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de aanlegactiviteit dan bedraagt het tarief:

 € 127,60

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 € 309,50

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

 € 309,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 € 773,75

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 € 773,75

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 € 773,75

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 € 773,75

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 € 773,75

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 € 309,50

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

 € 309,50

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 € 773,75

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 € 773,75

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 € 773,75

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 € 773,75

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 € 773,75

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 282,25

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 1990 gemeente Bergambacht, Erfgoedverordening gemeente Nederlek 2013, Erfgoedverordening gemeente Ouderkerk 2014, Monumentenverordening gemeente Schoonhoven 2007 en de Monumentenverordening gemeente Vlist 2008 aangewezen monument, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordeningen een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

 € 150,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 € 150,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- en dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening gemeente Bergambacht 1990, Erfgoedverordening gemeente Nederlek 2013, Erfgoedverordening gemeente Ouderkerk 2014, Monumentenverordening gemeente Schoonhoven 2007 en de Monumentenverordening gemeente Vlist 2008 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordeningen een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 € 150,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads-of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

 € 150,00

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

 € 150,00

-

Uitweg/inrit (vervallen)

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

-

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een proviniciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Krimpenerwaard een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 75,00

2.3.9

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 75,00

2.3.10

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.10.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo

 € 75,00

2.3.11

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 kosteloos

2.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 (Natura 2000-gebied) bedraagt het tarief:

 € 116,00

2.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora-en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

 € 100,00

2.3.13

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.13.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 100,00

2.3.13.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 100,00

2.3.13.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

 € 100,00

2.3.13.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.14

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

1,4%

 

van de bouwkosten, met een minimumtarief van:

 € 116,00

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft;

1,4%

 

van de bouwkosten, met een minimumtarief van:

 € 116,00

2.3.15

Beoordeling bodemrapport

 

 

Advisering naar aanleiding van uit te voeren of uitgevoerd milieuhygiënisch

 

 

bodemonderzoek

 

2.3.15.1

Bodemonderzoeken die onder dit onderwerp worden beoordeeld zijn:

 

 

* historische onderzoeken (ook wel vooronderzoeken genoemd)

 

 

* verkennende en oriënterende bodemonderzoeken

 

 

* aanvullende en nadere onderzoeken

 

 

* saneringsonderzoeken, saneringsplannen en evaluatierapporten

 

 

* nazorg en monitoringsonderzoeken

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, voor advisering per afzonderlijk rapport

 € 420,95

2.3.15.2

Advisering naar aanleiding van uit te voeren of uitgevoerd archeologisch bodemrapport (kleine locatie)

 

 

Archeologische onderzoeken die onder dit onderwerp worden beoordeeld zijn:

 

 

* archeologische paragraaf bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor de activiteit

 

 

* sloop, bouw en/of aanleg

-

 

* archeologische quickscan

-

 

* archeologisch bureauonderzoek

-

 

* definitief onderzoek

-

2.3.15.3

Advisering Wet geluidhinder/Wet ruimtelijke ordening geluid (kleine locatie)

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het

 

 

tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag:

 

 

*een akoestisch onderzoek van derden wordt beoordeeld

-

 

*een bouwkundig akoestisch onderzoek van derden wordt beoordeeld

-

 

*een hogere waarde procedure wordt gevolgd

-

2.3.16

Advies

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsbesluit aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 € 116,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 

 

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders in opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag voor beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2.2.2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17.

 

 

De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

2.5.1.1

De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de basisleges, mits deze aanvraag is ingediend binnen twee jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

 

 

De teruggaaf bedraagt:

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de basisleges.

 

 

Het teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Bij teruggaaf van leges onder 2.5.1, 2.5.2 en 2.5.3 zal een bedrag minder dan niet worden teruggegeven.

 € 116,00

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.1.4, 2.3.15, 2.3.16, 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Buiten behandeling stellen (niet-ontvankelijke) aanvraag 

 

Indien de gevraagde vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo, nadat de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, wegens onvolledigheid conform artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling wordt gesteld, bedraagt het tarief

 € 116,00

Hoofdstuk 7 Intrekking omgevingsvergunning 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is

 kosteloos

Hoofdstuk 8 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

 € 100,00

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 € 1.000,00

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 € 1.000,00

Hoofdstuk 10 Sloopmelding 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding:

 kosteloos

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking 

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandelingnemen van een aanvraag om een andere in deze titel niet benoemde beschikking

 € 116,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

Hoofdstuk 1 Horeca 

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

 € 151,15

3.1.2

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 € 52,90

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 € 28,60

3.1.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een inrichting (horecabedrijf) als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening (voormalige gemeente Bergambacht, Schoonhoven en Nederlek)

 € 78,60

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

 € 90,05

3.2.1.2

een herdenkingsplechtigheid

 € 39,50

3.2.1.3

een braderie

 € 43,60

3.2.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging,op de weg

 € 63,15

3.2.1.5

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

 € 35,80

3.2.1.6

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 € 21,35

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening

 € 24,30

3.2.3

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5.34 van de APV (verbod vuur te stoken)

 € 102,80

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.3.1

tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

 € 934,80

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

 € 267,95

3.3.2

tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid van de Algemene plaatselijke verordening:

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

 € 934,80

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

 € 267,95

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.4.1

tot het verlenen van een vergunning voor het onttrekken van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

 € 68,40

3.4.2

tot het verlenen van een vergunning voor het samenvoegen van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014

 € 68,40

3.4.3

tot het verlenen van een vergunning voor het omzetten van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014

 € 68,40

3.4.4

tot het verlenen van een vergunning voor het verbouwen van woonruimte tot twee of meer woonruimten als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder d, van de Huisvestingswet 2014

 € 68,40

3.4.5

tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014

 € 73,80

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

n.v.t.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van:

 

3.6.1

een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening,

 € 252,70

3.6.2

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte van meer dan 1000 m² met € 0,15 per m² met een maximum van

 € 755,30

3.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening welke niet op tijd is ingediend (uiterlijk 14 dagen voor het gebruik van de inrichting) wordt het volgende bedrag in rekening gebracht:

 € 275,85

3.6.4

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte van meer dan 1000 m² met € 0,15 per m² met een maximum van

 € 793,05

Hoofdstuk 7 Straatartiest / venten / standplaatsen 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

 

3.7.1

ontheffing als bedoeld in artikel 2.9 van de Algemene plaatselijke verordening en artikel 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening (Venten)

 

3.7.1.1

voor een dag

 € 5,75

3.7.1.2

voor een week

 € 15,15

3.7.1.3

voor een jaar

 € 129,05

3.7.2

vergunning voor het innemen van een standplaats, op grond van artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening (anders dan de weekmarkt)

 

3.7.2.1

voor een dag

 € 17,25

3.7.2.2

voor een week

 € 45,45

3.7.2.3

voor een vaste dag per week gedurende een kalenderjaar

 € 387,15

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking

 € 84,50