Regeling vervallen per 07-11-2017

Uitvoeringsprogramma 2016 Toezicht en Handhaving Wabo

Geldend van 17-02-2016 t/m 06-11-2017

Intitulé

Uitvoeringsprogramma 2016 Toezicht en Handhaving Wabo

1. INLEIDING

Voor u ligt het handhavingsuitvoeringsprogramma 2016. Het doel is inzicht te geven in de toezicht- en handhavingsactiviteiten die de gemeente dit jaar uitvoert met het oog op de naleving van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo) voor wat betreft de bouwregelgeving, de ruimtelijke regelgeving en de brandveiligheid. De milieucomponent van de Wabo kent een uitvoeringsprogramma (2016) dat is opgesteld door de OmgevingsDienst Midden-Holland. Dit uitvoeringsprogramma is reeds afzonderlijk vastgesteld.

2. WETGEVING EN BELEID

2.1 Wetgeving

Het bevoegd gezag voor de handhaving van de bouwregelgeving heeft op basis van artikel 5.2, lid 1 van de Wabo de volgende taken:

  • ·

    zorg dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving;

  • ·

    zorg dragen voor de verzameling van gegevens om invulling te geven aan deze taak;

  • ·

    klachten behandelen die betrekking hebben op de vergunning en het desbetreffende project;

  • ·

    het optreden door middel van het toepassen van bestuursdwang, het opleggen van een last onder dwangsom of het intrekken van (delen van) de omgevingsvergunning.

 

In artikel 7.2 van het Besluit omgevingsrecht (een uitwerkingsregeling van de Wabo) staat waaraan een handhavingsproces moet voldoen. Er moet sprake zijn van schriftelijk vastgestelde handhavingsdoelstellingen die gebaseerd zijn op een probleem- of risicoanalyse.

 

Met dit document wordt dan ook invulling gegeven aan de verplichting uit artikel 7.3 van het Besluit omgevingsrecht om een uitvoeringsprogramma vast te stellen, waarin wordt aangegeven welke van de voorgenomen activiteiten het bestuursorgaan in het komende jaar uitvoert.

2.2 Risicoanalyse

De prioritering van de handhavingswerkzaamheden geschiedt op basis van de risicoanalyse zoals door de K5-gemeenten is gemaakt in 2014 en voor 2016 is geactualiseerd (zie bijlage 1). In de risicoanalyse is zowel het effect van een overtreding op onderdelen als veiligheid en bestuurlijk imago meegewogen, als de kans dat de overtreding plaats vindt.

2.3 Beleidscyclus

Om te bepalen in hoeverre de doelstellingen uit dit programma bereikt zijn, wordt dit aan het eind van 2016 geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie en de actualiteit kan een nieuw programma worden gemaakt. Door deze jaarlijkse cyclus zal de handhavingstaak zich verder gaan ontwikkelen van reactief naar meer proactief.

3. UITVOERINGSPROGRAMMA 2016

3.1 Regulier toezicht

Zowel de interne toezichthouders als die van het TBK hebben jaarlijks een grote voorraad omgevingsvergunningen waarop toezicht gehouden dient te worden. Het draait dan voor het grootste deel om omgevingsvergunning voor de activiteit ‘bouwen’, maar ook op omgevingsvergunningen voor het uitvoeren van een werk of werkzaamheden, slopen of het wijzigen van een monument. Ruwweg kan gesteld worden dat deze vorm van toezicht de helft van de uren van de toezichthouders opsoupeert. Dit komt neer op circa 2000 uur voor de twee interne toezichthouders en circa 1500 uur voor de drie toezichthouders van het TBK. De bestuursrechtelijke handhaving is in het licht van de risicoanalyse gericht op de kwalificaties gemiddeld en zwaar.

3.2 Gebiedsgericht toezicht

Met betrekking het toezicht gerelateerd aan een geografisch gebied is dit jaar gekozen voor het bebouwingslint aan de IJsseldijk-Noord in Ouderkerk aan den IJssel. Uit de beschikbare informatie uit voorgaande jaren blijkt dat hier in het verleden veelvuldig veranderingen hebben plaatsgevonden; veelal zonder de daartoe benodigdevergunningen. Incidenteel is een handhavingstraject gestart, maar nog niet vervolgd of afgerond.

afbeelding binnen de regeling

Updates van de bevindingen zijn derhalve noodzakelijk enkunnen te grondslag worden gelegd aan de herziening van het bestemmingsplan IJsseldijk-Noord. In 2017 zal voor dit specifiekegebied een nieuw bestemmingplan in procedure gaan. Toezichten handhaving ondersteunt dit proces. Inzichtelijk wordt wat er speelt.

Dit levert een bijdrage aan een weloverwogen nieuw bestemmingsplan.

Er zullen keuzes worden gemaakt ten aanzien van handhaving en legalisatie.

Uit de huidige handhavingscapaciteit - capaciteit juridische handhaving na herindeling 30 procent minder (1,4 fte) - volgt dat het niet mogelijk is ook nog andere linten te programmeren in 2016. Ook de capaciteit van de toezichthouders van het Technisch Bureau is onvoldoende voor breder gebiedstoezicht.

Mede gelet op het gelijkheidsbeginsel wordt ervoor gekozen een concreet lint aan te pakken, zoals in 2014is gebeurd aan de Beijerscheweg in Stolwijk. Zo wordt

voorkomen dat men het gevoel krijgt dat een aantal percelenverderop of in andere kernen niet handhavend wordt opgetreden. In navolgende jaren zullen andere gebieden weerspecifieker aan bod komen.

De percelen in dit gebied worden specifiek gecontroleerd op:

  • ·

    Illegale bouw;

  • ·

    Met het bestemmingsplan strijdig gebruik (inclusief het uitvoeren van werken of werkzaamheden);

  • ·

    Gevaarzettend achterstallig onderhoud;

  • ·

    Brandveilig gebruik van bedrijfspanden zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning;

  • ·

    Aandachtspunten uit de signaalkaart voor integraal toezicht.

De IJsseldijk Noord kent 294 woonfuncties en 55 andere verblijfsobjecten. In het eerste kwartaal wordt door de toezichthouders van het TBK in eerste instantie gestart met het controleren van 50 percelen (huisnummers 224 tot en met 274) met een geschatte tijdsinvestering van gemiddeld 5 uur per perceel. Al doende wordt zo inzichtelijk gemaakt hoeveel uren het project precies zal gaan omvatten en kan de planning voor de volgende kwartalen worden bijgesteld. Indien nodig kan het project in 2017 worden voortgezet als de beschikbare 1000 uur verbruikt is. De toezichthouders van de voormalige gemeenten Vlist en Schoonhoven dragen niet bij aan dit project.

3.3 Reactief toezicht

Buiten het bovengenoemde project, is er nog een groot aantal lopende zaken. Bovendien komen er regelmatig klachten en meldingen binnen. Om richting te geven aan een verantwoorde inzet van mensen en middelen zijn voor 2016 prioriteiten gesteld aan de hand van de eerder genoemde risicoanalyse. Ten aanzien van deze prioriteiten geldt dat dit handhavingsprioriteiten zijn: klachten en meldingen worden te allen tijde gecontroleerd, maar de prioriteiten bepalen of ook daadwerkelijk een handhavingsactie gestart wordt. Voor meldingen / klachten die buiten de prioriteiten vallen, geldt dat niet bestuursrechtelijk zal worden opgetreden. Verzoeken om handhaving van belanghebbenden, ook als het zaken betreft die buiten de prioriteiten vallen, worden daarentegen wel direct gevolgd door bestuursrechtelijke handhaving. De bevindingen ten aanzien van de resterende klachten en meldingen worden bijgehouden ten behoeve van toekomstige gebiedsgerichte projecten. Hiervoor is bij het TBK in totaal 300 uur toezicht beschikbaar. De interne toezichthouders hebben 500 uur beschikbaar voor dit reactief toezicht, omdat zij niet meedraaien in het gebiedsgericht toezicht.

Het betreft voor 2016 de volgende handhavingsprioriteiten:

  • ·

    Slopen c.q. verwijderen asbest, zonder of in strijd met melding of vergunning;

  • ·

    Brandveilig gebruiken bouwwerken;

  • ·

    Illegale bouw waarbij de veiligheid in het geding is;

  • ·

    Bouwen in afwijking van een omgevingsvergunning (kwalificaties gemiddeld en zwaar);

  • ·

    Bouwen buiten het bouwvlak, zonder of in afwijking van de omgevingsvergunning;

  • ·

    Gebruiken gronden of bouwwerken in strijd met het bestemmingsplan: illegale bewoning van agrarische bedrijfsgebouwen en bedrijfspanden;

  • ·

    Uitvoeren van werken of werkzaamheden buiten het bouwvlak, zonder vergunning, uitsluitend buiten de bebouwde kom;

  • ·

    Risicopanden;

  • ·

    Beschermd stads- en dorpsgezicht: illegale sloop, rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten.

3.4 Repressief toezicht

Een sluitpost binnen de uren van de toezichthouders vormt het repressieve toezicht in het kader van bestuurlijke handhavingstrajecten. Hierbij moet gedacht worden aan de hercontroles die gedurende een procedure plaats vinden. Intern is hiervoor 500 uur beschikbaar; de toezichthouders van het TBK hebben 200 uur tot hun beschikking.

3.5 Urenverantwoording toezicht

De voorgaande beschrijving van de verschillende vormen van toezicht en de daaraan gekoppelde capaciteit, levert in schema de volgende urenverdeling op.

Aantal

Gem. uren

Totaal uren

Totalen

Regulier toezicht intern

Bouwen

320

5

1600

Slopen

35

5

175

Uitvoeren werk of werkzaamheden

20

5

100

Wijzigen monument

25

5

125

SUBTOTAAL

2000

Reactief toezicht intern

n.n.b.

n.n.b.

500

Repressief toezicht intern

n.n.b.

n.n.b.

500

SUBTOTAAL

1000

TOTAAL

3000

Aantal

Gem. uren

Totaal uren

Totalen

Regulier toezicht TBK

Bouwen

260

5

1300

Slopen

20

5

100

Uitvoeren werk of werkzaamheden

10

5

50

Wijzigen monument

10

5

50

SUBTOTAAL

1500

Gebiedsgericht toezicht TBK

Kwartaal 1

50

5

250

Kwartaal 2

n.n.b.

n.n.b.

250

Kwartaal 3

n.n.b.

n.n.b.

250

Kwartaal 4

n.n.b.

n.n.b.

250

SUBTOTAAL

1000

Reactief toezicht TBK

n.n.b.

n.n.b.

300

Repressief toezicht TBK

n.n.b.

n.n.b.

200

SUBTOTAAL

500

TOTAAL

3000

3.6 Toezichtsactiviteiten brandweer

Los van de toezichthouders op het brede gebied van bouwregelgeving, vormt ook de brandweer een toezichthoudende instantie met haar eigen planning en prioriteiten. De uitkomsten van hun toezichtsmomenten hebben invloed op de handhavingscapaciteit, omdat de gemeente het tot handhaving bevoegd gezag is. Het is dus goed de activiteiten van de Brandweer Regio Hollands Midden in 2016 in dit verband ook te duiden. Het gaan in dezen om de volgende speerpunten:

  • ·

    Toezicht tijdens de (ver)bouwfase op verzoek van het TBK of de gemeente;

  • ·

    Toezicht in objecten met gebruikers die voor ontvluchting afhankelijk zijn van anderen of die slapen en onbekend zijn met de situatie (omgevingsvergunningen brandveilig gebruik);

  • ·

    Toezicht op de volgende gebruiksfuncties (a.d.h.v. meldingen brandveilig gebruik):

    • o

      kamergewijze verhuur;

    • o

      bijeenkomstfuncties groter dan 50 personen;

    • o

      gebedshuizen, cafés groter dan 50 personen;

    • o

      onderwijsinstellingen, en

    • o

      binnenzwembaden.

  • ·

    Toezicht op nieuwe meldingen brandveilig gebruik;

  • ·

    Toezicht in het kader van evenementen op verzoek van de gemeente;

  • ·

    Deelnemen aan de inspecties van het BRZO-bedrijf in Ouderkerk aan den IJssel;

  • ·

    Uitvoering van de volgende projecten:

    • o

      kamergewijze verhuur in Schoonhoven;

    • o

      ondersteuning bij het project IJsseldijk -Noord;

    • o

      voorlichting ‘Brandveilig Leven;

    • o

      verhoging van het brandveiligheidsbewustzijn van gebruikers van gebouwen waaruit meervoudig nodeloze brandmeldingen worden veroorzaakt (Project Stoom).

  • ·

    Controles van objecten naar aanleiding van een signaal van de gemeente, de OmgevingsDienst Midden Holland of de afdeling Incidentbestrijding van Brandweer Regio Hollands Midden.

  • ·

    Incidenteel toezicht of voorlichtingswerkzaamheden voor onderwerpen die een hoge prioritering hebben door actualiteit of andere onvoorziene externe factoren.

De voorgaande opsomming van activiteiten vind inbedding in het volgende toezichtsprogramma voor de Brandweer Regio Hollands Midden.

Actie

# objecten

(ver)Bouw op verzoek

-

Omgevingsvergunning brandveilig gebruik

72

Specifieke gebruiksfuncties

50

Nieuwe gebruiksmeldingen

10

Evenementen

20

BRZO

1

Projecten regio

10

IJsseldijk Noord / overig

5

Totaal

168

3.7 Handhaving

De voorgaande paragrafen zagen op het toezicht dat in de gemeente Krimpenerwaard gehouden wordt in 2016. Niet in alle gevallen leidt een controle tot handhaving, omdat geen overtreding is geconstateerd of omdat het geen prioriteit heeft. Bovendien zijn niet alle overtredingen hetzelfde en vergen sommige trajecten veel meer tijd dan andere door ingestelde rechtsprocedures. Bijgevolg is het lastig een inschatting te geven van de uren die aan daadwerkelijke handhaving besteed worden. Wat hierbij verder speelt is het feit dat de juridisch medewerkers handhaving ook beleidsmatige taken te vervullen hebben, die ten koste gaan van hun uitvoerende taken. In grove lijnen worden voor deze medewerkers de volgende urenverdeling aangehouden. 1 In de voormalige gemeenten was er overigens meer capaciteit juridische handhaving. Met de fusie (nieuwe functieboek) is 1,4 fte ( komen te vervallen). Thans wordt er gewerkt met 2,7 fte (voorheen 4,1 fte).

Aantal

Tijd

Uren

Uitvoering

Eenvoudige zaken

60

20

1200

Reguliere zaken

40

40

1600

Complexe zaken

4

100

400

Verzoeken om handhaving

6

40

240

Subtotaal

3440

Beleid

Jaarverslag

-

-

80

Uitvoeringsprogramma

-

-

80

Beleidsnota’s

-

-

80

Overleg intern

40

2

80

Overleg extern

20

2

40

SUBTOTAAL

360

TOTAAL

3800

Bijlage 1 Risicoanalyse 2016

RISICOANALYSE

ONDERWERPEN

Fysieke veiligheid

Fin.ec. schade

Natuur/stadsschoon

Volksgezondheid

Bestuurlijk imago

gemiddelde schade (ne)

kans (k)

risico (R)

prio

Risico's algemeen

Slopen / verwijderen asbest zonder of in strijd met de melding of de vergunning

5

5

2

5

5

4,4

3

13,2

hoog

Brandveilig gebruik gebouwen

5

4

2

4

4

3,8

3

11,4

hoog

Illegale bouw waarbij de veiligheid in het geding is

5

4

1

4

4

3,6

2

7,2

hoog

Risico's in het kader van de omgevingsvergunning

Handelen in strijd met voorschrift omgevingsverg., kwalificatie licht.*

2

1

2

2

3

2,00

2

4,00

laag

Handelen in strijd met voorschrift omgevingsverg., kwalificatie gemiddeld.*

5

4

2

3

4

3,80

2

7,60

hoog

Handelen in strijd met voorschrift omgevingsverg., kwalificatie zwaar.*

5

4

3

3

5

3,80

2

7,60

hoog

Bouwwerken geen gebouw zijnde

1

1

1

1

4

1,60

4

6,40

gemiddeld

Tijdelijke bouwwerken

3

2

2

2

2

2,00

3

6,00

gemiddeld

Seizoensgebonden bouwwerken

1

1

2

1

2

1,40

1

2,00

laag

Aanleggen

1

1

4

1

3

2,00

1

2,00

laag

Slopen

4

3

3

4

3

3,40

2

6,80

gemiddeld

Bouw- en sloopplaats

1

1

1

1

1

1,20

1

1,20

geen

Omgevingsvergunningvrij bouwen

2

1

1

1

1

1,20

1

1,20

geen

Wijzigen monumenten

2

2

5

2

3

2,80

1

2,80

laag

Risico's bestaande bouw en bouwverordening

Bouwbesluit bestaande bouw koop

2

2

2

2

2

2,00

2

4,00

laag

Bouwbesluit bestaande bouw huur

2

2

2

2

2

2,00

2

4,00

laag

Overige gebouwen

2

2

2

2

2

2,00

2

4,00

laag

Ongedierte

2

3

2

5

5

3,30

1

3,30

laag

Open erven en terreinen

2

2

2

2

2

2,00

2

4,00

laag

Risicopanden

4

4

4

3

4

3,40

3

10,20

hoog

Risico's per gebied

Buitengebied bebouwd

Illegale burgerbewoning agrarische bedrijfswoningen

1

2

2

1

1

1,40

2

2,80

laag

Illegale bewoning agrarische bedrijfsgebouwen

3

2

2

3

3

2,60

3

7,80

hoog

Niet-agrarisch gebruik agrarische gebouwen

3

2

2

2

3

2,50

2

5,00

gemiddeld

Strijdig gebruik voormalige agrarische bedrijven

3

2

2

2

3

2,50

2

5,00

gemiddeld

Illegale bouw

2

2

4

2

3

2,60

2

5,20

gemiddeld

Toezicht overige percelen

2

2

2

2

3

2,30

2

4,60

gemiddeld

Buitengebied onbebouwd

Niet-agrarisch gebruik agrarische gronden

3

2

3

2

4

2,80

2

5,60

gemiddeld

Omgronden van weidegronden

3

2

3

2

4

2,80

1

2,80

laag

Aanlegvergunningenstelsel

3

2

3

2

4

2,80

3

8,40

hoog

Natuurwaarden

2

3

5

2

5

3,40

1

3,40

laag

Illegale bouw buiten het bouwvlak

3

2

5

2

5

3,60

3

10,80

hoog

Beschermd stads- en dorpsgezicht

Illegale bouw

4

2

2

3

4

3,00

2

6,00

gemiddeld

Strijdig gebruik

3

1

1

2

3

2,16

2

4.32

gemiddeld

Illegale sloop

3

3

4

3

5

3,60

2

7,20

hoog

Rijksmonumenten

4

4

3

2

5

3,60

2

7,20

hoog

Gemeentelijke monumenten

4

4

3

2

5

3,60

2

7,20

hoog

Bedrijventerrein

Burgerbewoning bedrijfswoningen

2

2

1

2

3

2,00

3

6,00

gemiddeld

Bewoning bedrijfsgebouwen

4

4

1

4

5

3,60

2

7,20

hoog

Illegaal gebruik bedrijfsgebouwen

2

2

1

2

3

2,00

2

4,00

laag

Illegale bouw

4

2

1

1

2

2,00

2

4,00

laag

Strijdig gebruik gronden

3

2

1

1

2

1,83

2

3,66

gemiddeld

Bebouwde kom overig (per straat)

Illegale bouw

2

1

1

1

2

1,30

4

5,20

gemiddeld

Strijdig gebruik

2

1

1

1

2

1,30

2

2,60

laag

Bedrijven solitair

2

1

1

1

2

1,30

2

2,60

laag

Omgevingsvergunningvrij bouwen

2

1

1

1

2

1,30

2

2,60

laag

* Toelichting op de kwalificaties licht, gemiddeld en zwaar rubrieken Handeling in strijd met omgevingsvergunning:

Als niet evident blijkt uit de overtreding of de overtreding als licht, middel of zwaar gekwalificeerd kan worden, zal advies ingewonnen worden bij de vakspecialisten. Er kan voorts aangesloten bij de volgende indicatieve voorbeelden:

  • -

    In afwijking van vergunning realiseren, licht : een nieuw kozijn, een afwijkende brandcompartimentering zonder dat het volume vermeerdert en welke op zichzelf voldo et aan de brandveiligheidseisen, niet ( tijdig ) aanleveren constructiegegevens van eenvoudige bouwwerken.

  • -

    In afwijking van vergunning realiseren, gemiddeld : meerdere nieuwe kozijne n, toename van bouwoppervlakte<100 m², afwijkende kleurstelling die niet voldoet aan eisen van welstand.

  • -

    In afwijking van vergunning realiseren, zwaar : toename van bouwoppervlakte > 100 m²; constructieve eisen en brandveiligheidseisen die voortvloeien uit de vergunning of het Bouwbesluit.


Noot
1

In het overzicht is een onderscheid gemaakt tussen eenvoudige, reguliere en complexe zaken. Met eenvoudige zaken worden overtredingen bedoeld die na de waarschuwingsbrief beëindigd of gelegaliseerd zijn. Reguliere zaken zijn overtredingen die het hele traject doorlopen, maar na het opleggen van een formele herstelsanctie wel tijdig zijn beëindigd. Complexe zaken zijn overtredingen die door een veelvoud aan belanghebbenden en rechtsprocedures een groot beslag leggen op de beschikbare tijd.