Verordening functioneringsgesprekken burgemeester gemeente Krimpenerwaard

Geldend van 16-04-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester gemeente Krimpenerwaard

De raad van de gemeente Krimpenerwaard;

Gelezen het voorstel van het presidium d.d. 21 maart 2016,

b e s l u i t:

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,

de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 15 juli 2012;

de handreiking functioneringsgesprek burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Afdeling Kabinetszaken, van juni 2008

Vast te stellen de ‘Verordening functioneringsgesprekken burgemeester gemeente Krimpenerwaard .

Artikel 1 Taak

Er wordt een commissie ingesteld die tot taak heeft functioneringsgesprekken te houden met de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties in de gemeenteraad.

  • 2. De commissie kiest een voorzitter uit haar midden.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4. De commissie kiest uit haar midden een gespreksdelegatie van drie personen, waaronder de voorzitter, die het functioneringsgesprek met de burgemeester voert.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De secretaris wijst een plaatsvervangend secretaris aan.

  • 3. De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4. De secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

  • 5. De secretaris draagt zorg voor de afstemming met (het kabinet van) de commissaris van de Koning.

Artikel 4 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De commissie legt bij functioneringsgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4. De commissie treft, met inachtneming van artikel 10 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De commissie of gespreksdelegatie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste achtenveertig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de burgemeester.

  • 3. De commissie of gespreksdelegatie vergadert niet als niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 6 Bijzondere bepalingen

  • 1. De commissie houdt eens per jaar een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie ook tussentijds een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 3. In het eerste jaar na benoeming van de burgemeester vindt tevens een ‘honderd-dagen-gesprek’ plaats.

  • 4. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over diens functioneren. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.

  • 5. Het gesprek is wederkerig. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt, voor zover van toepassing, getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige functioneringsgesprek.

  • 6. Het functioneringsgesprek vindt plaats tenminste drie weken voorafgaand aan het klankbord-gesprek dat de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.

  • 7. In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure wordt de opportuniteit van herbenoeming tussen commissie en burgemeester verkennend besproken.

Artikel 7 Verslag

  • 1. Van het functioneringsgesprek wordt een geheim verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt uitgereikt in het presidium en na bespreking ook weer ingenomen.

    Het verslag kan voor overige raadsleden onder geheimhouding ter inzage worden gelegd bij de griffier.

  • 2. Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordt toegezonden aan de commissaris van de Koning.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 9 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op installatie van de nieuwe raad na verkiezingen. De commissie wordt dan terstond opnieuw samengesteld uit de dan fungerende fractievoorzitters. Hiertoe hoeft geen nieuwe verordening te worden vastgesteld. De commissie draagt via de secretaris zorg voor de overdracht aan de nieuw samengestelde commissie.

Artikel 10 Archivering

De griffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard d.d. 29 maart 2016.
Griffier, drs. K.E. Driehuijs.
Voorzitter, mr. T.P.J. Bruinsma.