Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling melden vermoeden misstanden en/of onregelmatigheid gemeente Krimpenerwaard 2016

Geldend van 14-07-2016 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Regeling melden vermoeden misstanden en/of onregelmatigheid gemeente Krimpenerwaard 2016

Gemeente Krimpenerwaard

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;

gelet op:

  • -

    artikel 160 van de Gemeentewet alsmede de artikel van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst (hierna CAR-UWO);

  • -

    de instemming van de Bijzondere Commissie voor Georganiseerd Overleg van 27 november 2014;

    B E S L U I T :

    vast te stellen de navolgende

    Regeling melden vermoeden misstanden of onregelmatigheid gemeente Krimpenerwaard 2016

Begripsbepalingen

Artikel 1

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, 1e lid onder a van de CAR-UWO die werkzaam is (geweest) bij de gemeente;

    • b.

      bevoegd gezag: het college van burgemeester en wethouders;

    • c.

      vermoeden van een misstand of onregelmatigheid: een vermoeden van:

      • a.

        een strafbaar feit;

      • b.

        een schending van regelgeving of beleidsregels

      • c.

        het misleiden van justitie

      • d.

        een gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu

      • e.

        het bewust achterhouden van informatie over deze feiten

      • f.

        misbruik van positie

      • g.

        misbruik van bevoegdheden

      • h.

        belangenverstrengeling

      • i.

        lekken van vertrouwelijke informatie

      • j.

        misbruik van informatie

    • d.

      melder: de medewerker die een vermoeden van een

      misstand en/of onregelmatigheid meldt;

    • e.

      melding: de melding van een vermoeden van een misstand en/of onregelmatigheid door de melder;

    • f.

      vertrouwenspersoon: de functionaris als zodanig benoemd door hetbevoegd gezag;

    • g.

      extern meldpunt: de Onderzoeksraad Integriteit Overheid (OIO).

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt degene die anders dan op basis van een ambtelijke aanstelling of een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam is binnen de gemeente gelijkgesteld met een medewerker als bedoeld in het 1e lid, onder a.

Bescherming van de melder

Artikel 2

  • 1.

    Een ieder die betrokken is bij de behandeling van een melding maakt de identiteit van de melder niet bekend zonder zijn instemming, dat zijn in ieder geval de leidinggevende, de vertrouwenspersoon en het externe meldpunt.

  • 2.

    De medewerker zal als gevolg van de melding van een vermoeden van een misstand of onregelmatigheid geen nadelige gevolgen ondervinden voor zijn rechtspositie. Onder nadelige gevolgen worden in ieder geval verstaan: a. het verlenen van ongevraagd ontslag; b. het niet verlengen van een aanstelling voor bepaalde tijd; c. het niet omzetten van een aanstelling voor bepaalde tijd in een vaste aanstelling; d. de opgelegde benoeming in een andere functie; e. het treffen van disciplinaire maatregelen; f. het onthouden van salarisverhoging, incidentele beloning of toekenning van vergoedingen; g. het onthouden van promotiekansen; h. het afwijzen van een verlofaanvraag, voor zover dit redelijkerwijs verband houdt met de door de melder gedane melding van een vermoeden van een misstand of onregelmatigheid.

  • 3.

    Het bevoegd gezag draagt er zorg voor dat de melder ook anderszins bij de uitoefening van zijn functie geen nadelige gevolgen van de melding ondervindt.

  • 4.

    Het bepaalde in het 2e en 3e lid van dit artikel geldt ook voor de medewerker die te goeder trouw een vermoeden van een misstand of onregelmatigheid in een andere organisatie dan die van gemeente Krimpenerwaard, volgens de in die organisatie geldende regels, bij die organisatie heeft gemeld. De bescherming geldt alleen als de medewerker: a. uit hoofde van zijn functie met die andere organisatie samenwerkt of heeft samengewerkt; b. uit hoofde van zijn functie kennis heeft verkregen van de vermoede misstand en/of onregelmatigheid; c.het vermoeden van de misstand en/of onregelmatigheid tijdig bij zijn leidinggevende heeft gemeld; d.zich heeft gehouden aan de afspraken die ter zake van deze melding met hem of haar zijn gemaakt door het bevoegd gezag.

  • 5.

    De medewerker heeft recht op juridische bijstand wanneer hij als gevolg van het te goede trouw melden van een vermoeden van een misstand of onregelmatigheid nadelige gevolgen ondervindt in zijn rechtspositie, tijdens en/of na het volgen van deze regeling. Deze juridische bijstand wordt gefinancierd door de gemeente.

De vertrouwenspersoon

Artikel 3

  • 1.

    Het bevoegd gezag wijst een of meer vertrouwenspersonen aan.

  • 2.

    De vertrouwenspersoon heeft tot taak de melder te adviseren.

  • 3.

    De vertrouwenspersoon maakt jaarlijks een geanonimiseerd verslag van de aard en de omvang van het aantal interne meldingen. Dit verslag wordt aan het bevoegd gezag en de Ondernemingsraad gestuurd en openbaar gemaakt.

  • 4.

    De vertrouwenspersoon geniet bescherming overeenkomstig het bepaalde in artikel 2, 2e tot en met het 5e lid, tegen benadeling van zijn rechtspositie als gevolg van de hem bij deze regeling toebedeelde taken.

Het externe meldpunt

Artikel 4

  • 1.

    Het bevoegd gezag wijst als extern meldpunt aan de Onderzoeksraad Integriteit Overheid.

  • 2.

    De Onderzoeksraad Integriteit Overheid heeft tot taak een door de melder gemeld vermoeden van een misstand te onderzoeken en het bevoegd gezag daarover te adviseren.

Interne meldingsprocedure

Melding

Artikel 5

  • 1.

    De medewerker doet een melding bij zijn leidinggevende, bij de vertrouwenspersoon of, indien daartoe aanleiding bestaat, rechtstreeks bij het externe meldpunt.

  • 2.

    Een melding laat de wettelijke verplichting tot het doen van aangifte van een strafbaar feit onverlet.

Melding door een ex-medewerker

Artikel 6

De ex-medewerker die een vermoeden van een misstand of onregelmatigheid wil melden doet dit binnen een periode van twaalf maanden na zijn ontslag of beëindiging van zijn werkzaamheden voor de gemeente bij een vertrouwenspersoon. Hij kan alleen een melding van een vermoeden van een misstand of onregelmatigheid doen als hij in de hoedanigheid van ambtenaar kennis heeft gekregen van het vermoeden.

Informeren van het bevoegd gezag

Artikel 7

De leidinggevende of de vertrouwenspersoon bij wie een melding is gedaan draagt er zorg voor dat de gemeentesecretaris en het bevoegd gezag onverwijld op de hoogte worden gesteld van de melding en van de datum waarop de melding ontvangen is.

Ontvangstbevestiging door het bevoegd gezag

Artikel 8

  • 1.

    Het bevoegd gezag zendt aan de melder of de vertrouwenspersoon bij wie het vermoeden van een misstand of onregelmatigheid is gemeld een ontvangstbevestiging. In het laatste geval stuurt de vertrouwenspersoon de ontvangstbevestiging door aan de melder. De ontvangstbevestiging bevat het gemelde vermoeden van een misstand en/of onregelmatigheid en de datum waarop de melder het vermoeden heeft gemeld.

  • 2.

    Het bevoegd gezag informeert de persoon of personen op wie een melding betrekking heeft over de melding, tenzij daardoor het onderzoeksbelang kan worden geschaad.

  • 3.

    Het bevoegd gezag zorgt ervoor dat de identiteit van de melder die overeenkomstig het bepaalde in artikel 5 of 6 een melding heeft gedaan, niet verder bekend wordt dan noodzakelijk is voor de behandeling van de melding.

Onderzoek door het bevoegd gezag

Artikel 9

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt na ontvangst van de melding onverwijld een onderzoek in.

  • 2.

    Het onderzoek wordt niet verricht door een persoon die mogelijk betrokken is of is geweest bij de vermoede misstand en/of onregelmatigheid.

  • 3.

    Het bevoegd gezag kan een deskundige raadplegen.

Standpunt en kennisgeving door het bevoegd gezag

Artikel 10

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt de melder of de vertrouwenspersoon bij wie de melding is gedaan binnen tien weken na ontvangst van de melding schriftelijk op de hoogte van zijn standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand of onregelmatigheid.

  • 2.

    Indien niet binnen tien weken een standpunt kan worden gegeven worden de melder of de vertrouwenspersoon bij wie de melding is gedaan voordat deze termijn is verstreken daarvan door middel van een kennisgeving schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte gesteld. Het bevoegd gezag kan het advies met ten hoogste vier weken verdagen.

Externe meldingsprocedure

Melding bij het externe meldpunt

Artikel 11

  • 1.

    De melder kan zijn vermoeden van een misstand binnen redelijke termijn melden bij het externe meldpunt, indien:

    • a.

      hij het niet eens is met het standpunt bedoeld in artikel 10;

    • b.

      hij geen standpunt heeft ontvangen binnen de termijnen bedoeld in artikel 10.

  • 2.

    Indien zwaarwegende belangen de toepassing van de interne meldingsprocedure in de weg staan, kan de melder het vermoeden van een misstand of onregelmatigheid rechtstreeks melden bij het externe meldpunt.

  • 3.

    De melding bij het externe meldpunt bevat ten minste:

    • a.

      naam en adres van de melder;

    • b.

      de organisatie waar de betrokkene werkzaam is of is geweest;

    • c.

      de organisatie waarop de melding betrekking heeft;

    • d.

      de omschrijving van de misstand die wordt vermoed;

    • e.

      de reden van melding aan het externe meldpunt.

Ontvangstbevestiging

Artikel 12

  • 1.

    Het externe meldpunt bevestigt de ontvangst van een melding van een vermoeden van een misstand aan de melder.

  • 2.

    Het externe meldpunt draagt er zorg voor dat het bevoegd gezag op de hoogte wordt gesteld van de melding bij het meldpunt.

  • 3.

    Het externe meldpunt informeert de persoon of personen op wie een melding betrekking heeft over de melding bij het externe meldpunt, tenzij het onderzoeksbelang hierdoor kan worden geschaad.

Niet ontvankelijkheid

Artikel 13

  • 1.

    Het externe meldpunt verklaart de melding niet ontvankelijk indien:

    • a.

      er geen sprake is van een misstand of van een misstand van voldoende gewicht;

    • b.

      de medewerker niet aantoont dat hij het vermoeden eerst intern aan de orde heeft gesteld volgens deze regeling, tenzij zwaarwegende belangen toepassing van de interne procedure in de weg staan;

    • c.

      de medewerker het vermoeden intern aan de orde heeft gesteld volgens deze regeling, maar de termijn waarbinnen het bevoegd gezag een inhoudelijk standpunt omtrent het vermoeden van een misstand dient te geven, nog niet verstreken is;

    • d.

      geen sprake is van een medewerker zoals bedoeld in deze regeling;

    • e.

      de melding niet binnen redelijke termijn is ontvangen nadat de ambtenaar op de hoogte is gesteld van het standpunt van het bevoegd gezag.

  • 2.

    Indien de melding niet ontvankelijk is, stelt het externe meldpunt de melder of vertrouwenspersoon en het bevoegd gezag hiervan binnen vier weken op de hoogte.

Onderzoek door het externe meldpunt

Artikel 14

  • 1.

    Wanneer de melding ontvankelijk is, kan het meldpunt indien dit voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk is een onderzoek instellen.

  • 2.

    Ten behoeve van het onderzoek genoemd in het 1e lid is het externe meldpunt gerechtigd bij het bevoegd gezag alle inlichtingen in te winnen die het voor de vorming van zijn advies nodig acht. Het bevoegd gezag verschaft het externe meldpunt alle inlichtingen.

  • 3.

    Het externe meldpunt kan een deskundige raadplegen.

  • 4.

    Wanneer de inhoud van bepaalde door het bevoegd gezag verstrekte informatie vanwege het vertrouwelijke karakter uitsluitend ter kennisneming van het externe meldpunt dient te blijven, wordt dit aan het externe meldpunt meegedeeld. Het externe meldpunt beveiligt informatie met een vertrouwelijk karakter tegen kennisneming door onbevoegden.

Advies en kennisgeving door het externe meldpunt

Artikel 15

  • 1.

    Het externe meldpunt legt binnen acht weken na ontvangst van de melding zijn bevindingen neer in een advies aan het bevoegd gezag. Het externe meldpunt zendt een afschrift van het advies aan de melder of de vertrouwenspersoon bij wie de melding is gedaan.

  • 2.

    Indien niet binnen acht weken een advies kan worden gegeven worden de melder of de vertrouwenspersoon bij wie de melding is gedaan alsmede het bevoegd gezag voordat deze termijn is verstreken daarvan door middel van een kennisgeving schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte gesteld. Het externe meldpunt kan het advies met ten hoogste vier weken verdagen.

  • 3.

    Het advies wordt, in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van de aan het externe meldpunt verstrekte informatie en de ter zake geldende wettelijke bepalingen, door het externe meldpunt openbaar gemaakt op een wijze die het externe meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich hiertegen verzetten.

  • 4.

    Het externe meldpunt maakt zijn advies niet openbaar voordat het standpunt van het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 16 van deze regeling, is ontvangen, of er twee weken zijn verstreken sinds het advies is gegeven.

Standpunt bevoegd gezag naar aanleiding van het advies van het externe meldpunt

Artikel 16

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt binnen twee weken na ontvangst van het advies het externe meldpunt schriftelijk op de hoogte van zijn standpunt en de eventuele consequenties die het daaraan verbindt.

  • 2.

    Het externe meldpunt zal het standpunt van het bevoegd gezag aan de melder doen toekomen.

  • 3.

    Een van het advies afwijkend standpunt wordt gemotiveerd.

Jaarverslag

Artikel 17

  • 1.

    Jaarlijks wordt door het externe meldpunt een verslag opgemaakt.

  • 2.

    In dat verslag wordt in geanonimiseerde zin en met inachtneming van de ter zake wettelijke bepalingen gemeld: a. het aantal en de aard van de meldingen van een vermoeden van een misstand; b. het aantal meldingen dat niet heeft geleid tot een onderzoek; c. het aantal onderzoeken dat het externe meldpunt heeft verricht; d. het aantal adviezen en de aard van de adviezen dat het externe meldpunt heeft uitgebracht.

  • 3.

    Dit jaarverslag wordt aan het bevoegd gezag en de Ondernemingsraad gestuurd en openbaar gemaakt.

Intrekken oude regelingen

Artikel 18

Op de dag dat deze regeling in werking treedt, worden de volgende regelingen ingetrokken:

  • ·

    Regeling melden vermoeden misstanden gemeente Bergambacht 2011 vastgesteld op 19 april 2011;

  • ·

    Regeling klokkenluiders gemeente Nederlek 2004 vastgesteld op 20 januari 2004;

  • ·

    Regeling klokkenluiders gemeente Ouderkerk 2002;

  • ·

    Regeling melden vermoeden misstanden gemeente Schoonhoven 2011 vastgesteld op 26 januari 2011;

  • ·

    Regeling melden vermoeden misstanden gemeente Vlist 2013 vastgesteld op 26 februari 2013;

  • ·

    Regeling melden vermoeden misstanden K5 gemeenten 2011 vastgesteld op 5 april 2011.

Citeertitel en ingangsdatum

Artikel 19

Deze regeling wordt aangehaald als "Regeling melden vermoeden misstanden en/of onregelmatigheid gemeente Krimpenerwaard 2016” en treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

Ondertekening

Schoonhoven, 14 juni 2016.
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. R.S. Cazemier