Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen 2016

Geldend van 15-11-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen 2016

In deze beleidsregel beschrijft de gemeente Krimpenerwaard waarom ze meewerkt aan het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische voertuigen. Onder welke voorwaarden ze dat doet en hoe ze hierin samenwerkt met marktpartijen. Maar ook hoe een inwoner of bedrijf uit gemeente Krimpenerwaard een openbare oplaadpaal kan aanvragen en wat er vervolgens met die aanvraag gebeurt.

Deze beleidsregel is dan ook bedoeld voor zowel eigenaren van een elektrische auto, als marktpartijen die oplaadpalen willen plaatsen.

Waarom werkt de gemeente mee aan openbare oplaadpalen voor elektrische auto’s.

LET OP

Deze beleidsregel gaat specifiek over elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen, scooters en snor/bromfietsen en auto’s met een accu die niet met een laadvoorziening van buitenaf kunnen worden opgeladen.

Waarom werkt de gemeente mee aan openbare oplaadpalen voor elektrische auto’s

In Nederland rijden ruim 7 miljoen auto's. Een auto is een makkelijk en comfortabel vervoermiddel. Maar auto's zorgen ook voor problemen. Ze vervuilen ons milieu door de uitstoot van roetdeeltjes, stikstof en kooldioxide en ze maken veel lawaai. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die voor een auto kiezen die minder schadelijk is voor het milieu. Zo komen er bijvoorbeeld steeds meer elektrische auto’s. De accu voor zo’n auto moet je opladen. Niet iedereen kan dat op eigen terrein. Daarom zijn er openbare oplaadpalen nodig.

De gemeente Krimpenerwaard wil deze ontwikkeling ondersteunen. Elektrische auto’s helpen immers mee aan behalen van de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.

De gemeente laat het plaatsen van oplaadpalen over aan marktpartijen

Gemeente Krimpenerwaard gaat zelf geen oplaadpalen in de openbare ruimte plaatsen. Wel geeft ze, onder bepaalde voorwaarden, marktpartijen toestemming om zulke oplaadpalen te plaatsen en exploiteren.

Marktpartijen die in de gemeente oplaadpalen in de openbare ruimte willen plaatsen en exploiteren kunnen zich bij de gemeente melden (open markt benadering). De gemeente sluit met de betreffende marktpartij een contract.

Een eigenaar van een elektrische auto kan bij de marktpartij(en) een oplaadpaal aanvragen. Mocht de gemeente met meerdere marktpartijen een contract sluiten, dan kiest de aanvrager zelf een van de marktpartijen uit.

Dit zijn de uitgangpunten van de gemeente Krimpenerwaard

Oplaadpalen mogen niet zomaar door iedereen en overal worden geplaatst in de openbare ruimte. Hieronder staan in hoofdlijnen de uitgangspunten en voorwaarden die de gemeente Krimpenerwaard stelt. In hoofdstuk 2 en 3 staan de uitgangspunten en voorwaarden in detail uitgewerkt.

  • Een eigenaar van een elektrische auto die op eigen terrein kan parkeren en laden, kan geen openbare laadpaal aanvragen bij (een van) de marktpartij(en).

  • De marktpartij plaatst, beheert en onderhoudt de oplaadpalen volledig voor eigen rekening en risico. Ook zorgt zij voor een snelle afhandeling van eventuele storingen.

  • De marktpartij verwerkt de aanvragen, controleert deze op de voorwaarden van de gemeente en zorgt voor de daadwerkelijk plaatsing. De gemeente heeft het eindoordeel over de uiteindelijke locatie.

  • De oplaadpalen zijn openbaar toegankelijk en voldoen aan de gebruikelijke (nationale en internationale) vereisten op het gebied van veiligheid en interoperabiliteit.

  • Om te zorgen dat elektrisch rijden ook echt duurzaam is, leveren de oplaadpalen groene stroom.

  • Gemeente Krimpenerwaard laat de oplaadpalen bij voorkeur plaatsen op centrale, goed bereikbare plekken waar de waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de parkeerdruk.

  • Bij een oplaadpaal hoort een parkeervak dat gereserveerd is voor elektrische auto’s die aan het opladen zijn. De gemeente neemt hiervoor een verkeersbesluit, plaatst een passend verkeersbord, handhaaft en draagt de kosten die bij deze taken horen.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen, scooters en snor/bromfietsen en auto’s met een accu die niet met een laadvoorziening van buitenaf kunnen worden opgeladen.

  • b.

    oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • c.

    oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen.

  • d.

    marktpartij: de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard.

  • f.

    interoperabel: de mogelijkheid om met een laadpas van verschillende aanbieders van laaddiensten gebruik te maken van een laadpaal van verschillende aanbieders van laadinfrastructuur

Hoofdstuk 2 Aanvraag

Artikel 2 Zo verloopt het proces van aanvraag tot plaatsing

Marktpartij, netbeheerder en gemeente werken samen bij het plaatsen van een oplaadpaal. De totale doorlooptijd van alle partijen samen is 18 weken of langer. Daarin is 6 weken wettelijk verplicht vanwege de bezwaartermijn op het verkeersbesluit. Als er bezwaar wordt gemaakt, dan duurt het aanvraagproces langer. Houd u bij de aanschaf van een elektrische auto rekening met deze termijnen.

Dit zijn de stappen in het proces:

  • 1.

    De aanvrager kiest voor één van de marktpartijen waar de gemeente een overeenkomst mee heeft afgesloten. De aanvraag begint op de website van deze marktpartij.

  • 2.

    De marktpartij controleert de aanvraag op de voorwaarden van de gemeente.

    Daarnaast controleert de marktpartij, in samenspraak met de netbeheerder of de aanwezige ondergrondse bekabeling geschikt is.

  • 3.

    De marktpartij doet een locatievoorstel bij de gemeente

  • 4.

    De gemeente controleert het locatievoorstel en beslist dan of ze wel of niet haar medewerking aan de nieuwe laadlocatie verleent. De gemeente controleert het voorstel hier op:

    • -

      Zijn er in de nabije toekomst reconstructies, infrastructurele aanpassingen gepland op / rond de voorgestelde locatie?

    • -

      Is de parkeerdruk in de buurt van de geplande locatie niet te hoog?

    • -

      Past de oplaadpaal in het straatbeeld?

  • 5.

    Via de marktpartij hoort u of en waar de aangevraagde oplaadpaal wordt geplaatst.

  • 6.

    De gemeente start de procedure voor een verkeersbesluit. Met een verkeersbesluit wijst de gemeente een parkeerplaats aan die vanaf dan alleen gebruikt mag worden door elektrische auto’s die aan het laden zijn. Gelijktijdig start de marktpartij de aanvraag bij de netbeheerder en doet een KLIC-melding voor de benodigde werkzaamheden.

  • 7.

    Als er verder geen bezwaren zijn plaatst de marktpartij de oplaadpaal en richt de gemeente het parkeervak in dat bij de oplaadpaal hoort met een verkeersbord E4 of E8 met onderbord ‘ opladen elektrische voertuigen’

Artikel 3 Wie kan een oplaadpaal aanvragen

  • Particulieren die wonen of werken in gemeente Krimpenerwaard én kunnen aantonen dat ze eigenaar zijn van een elektrische auto of deze leasen.

  • Bedrijven en instellingen in gemeente Krimpenerwaard die een of meerdere elektrische auto’s bezitten of leasen.

Artikel 4 Wie kan geen oplaadpaal aanvragen

  • Iemand die in gemeente Krimpenerwaard op bezoek komt, maar hier niet woont of werkt, kan geen oplaadpaal aanvragen.

  • Particulieren, bedrijven en instellingen die op eigen terrein kunnen parkeren en/of die een parkeerplek hebben (of kunnen huren, kopen of leasen) die hoort bij de woning of bedrijfsgebouw kunnen geen openbare oplaadpaal aanvragen. Gemeente Krimpenerwaard verwacht dat u op eigen terrein een oplaadpunt maakt.

Artikel 5 Alleen medewerking aan oplaadpalen door marktpartijen die een contract met de gemeente hebben afgesloten

  • De gemeente werkt niet mee aan verzoeken van particulieren, bedrijven of instellingen die een oplaadpaal die ze zelf hebben aangeschaft in de openbare ruimte willen (laten) plaatsen.

Artikel 6 Eén oplaadpaal per gebruiker

  • Een eigenaar van een elektrische auto kan maximaal één oplaadpaal in de openbare ruimte aanvragen.

  • Een eigenaar van een elektrische auto kan bij maximaal één marktpartij een oplaadpaal aanvragen.

Artikel 7 Oplaadpaal alleen bij bestaande parkeerplaats

  • De marktpartij mag alleen oplaadpalen plaatsen bij al bestaande openbare parkeerplaatsen. De gemeente legt geen nieuwe parkeerplaatsen aan voor nog te plaatsen oplaadpalen.

Artikel 8 Geen privé-oplaadlocatie

  • De gemeente Krimpenerwaard geeft alleen toestemming voor openbare oplaadpalen die 24 uur per dag voor iedereen toegankelijk zijn en worden gehouden.

  • De gemeente Krimpenerwaard werkt in principe niet mee aan een oplaadlocatie pal voor het huis / bedrijf van een gebruiker (dit kan in de praktijk wel de uitkomst zijn).

Artikel 9 Oplaadpaal op verzoek van auto-eigenaar en op strategische locaties

  • De marktpartij toont aan dat er werkelijk behoefte is aan een oplaadpaal op aangevraagde locatie. Dit doet de aanbieder bijvoorbeeld met een aantoonbare aanvraag van een eigenaar van een elektrische auto.

  • Uitzondering op deze regel zijn de oplaadpalen op strategische locaties. Voor deze strategische oplaadpalen stemt de gemeente Krimpenerwaard de locaties af met de marktpartij(en).

Artikel 10 Eén parkeerplaats per oplaadpaal

  • De gemeente richt per oplaadpaal één parkeerplaats in speciaal voor het opladen van elektrische auto’s.

  • De gemeente richt een tweede parkeerplaats bij de oplaadpaal pas in als de marktpartij kan laten zien aan de hand van gebruiksgegevens dat er ook echt behoefte is aan een extra parkeerplaats. En als de tweede parkeerplaats niet voor problemen zorgt qua parkeerdruk of veiligheid.

Artikel 11 Groene stroom

De marktpartijen werken samen met energieleveranciers die lokale duurzame opwek stimuleren. Deze energieleveranciers verzorgen voor eigen rekening en risico de voor de laadsessies benodigde stroom. Dit betreft 100% duurzaam opgewekte energie, waarvan de certificaten van Nederlandse oorsprong zijn.

Artikel 12 Handhaving

Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrische voertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt met als doel de auto op te laden.

Hoofdstuk 3 De oplaadlocatie

Artikel 13 Voorkeurslocaties

  • 1. De gemeente Krimpenerwaard laat de oplaadpalen in principe plaatsen op plekken waar:

    • a.

      laadpalen goed zichtbaar en makkelijk te vinden zijn

    • b.

      de parkeerdruk laag is

    • c.

      verspreid over de dag verschillende gebruikers te verwachten zijn

    • d.

      al meerdere openbare parkeerplaatsen zijn aangelegd

  • 2. De voorkeur van de gemeente Krimpenerwaard gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijken. Bijvoorbeeld op (grote)parkeerplaatsen, in de buurt bij winkels, langs wijkontsluitingswegen of doorgaande wegen. Zo willen we ook voorkomen dat er grote verkeersstromen ontstaan binnen woonwijken als er in de toekomst steeds meer elektrische auto’s komen.

  • 3. Bij een aanvraag kijkt de gemeente Krimpenerwaard eerst of het mogelijk is om de oplaadlocatie op een van de voorkeursplekken te maken. Pas als dat niet kan, of als zo’n plek te ver van de gebruiker ligt, onderzoeken we of andere plekken in de wijk beschikbaar zijn. Hierbij toetsen we altijd aan de voorwaarden die in deze beleidsregel staan vermeld en kan de gemeente omwonenden uitgebreider informeren via een brief of ontwerpverkeersbesluit.

Artikel 14 Mogelijkheid tot uitbreiding in toekomst

De oplaadpaal komt bij voorkeur te staan op een plek van waaruit in de toekomst meerdere parkeerplaatsen bediend kunnen worden, bijvoorbeeld op de grens van naast elkaar gelegen parkeerplaatsen.

Artikel 15 Goede spreiding van oplaadlocaties

Als er binnen een straal van 250 tot 300 meter al een openbare oplaadlocatie is, werkt de gemeente niet mee aan een nieuwe oplaadlocatie, tenzij er aantoonbaar op basis van gebruiksgegevens meer vraag is dan de aanwezig oplaadpaal aan kan.

Artikel 16 In de openbare ruimte

De oplaadpaal en bijbehorend parkeervak moeten in de openbare ruimte liggen.

Artikel 17 Geen belemmering

  • 1. Andere weggebruikers (auto, voetgangers, rolstoelers etc.) mogen geen last van de oplaadlocatie hebben.

  • 2. De oplaadpaal mag niet in de weg staan van ander straatmeubilair of (openbaar) groen onnodig beschadigen. Zo wordt de oplaadpaal bij voorkeur op minstens 1,5 meter van een boom geplaatst en bij voorkeur niet onder een kruin van een boom.

Artikel 18 Altijd toegankelijk

  • 1. Het oplaadpunt is 24 uur per dag, 7 dagen in de week toegankelijk voor gebruikers van elektrische voertuigen.

  • 2. Het oplaadpunt is interoperabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

  • 3. De marktpartij zorgt er voor dat gebruikers via websites en/of app’s kunnen zien waar de oplaadpalen staan en of ze beschikbaarheid zijn.

  • 4. De marktpartij is 24 uur per dag, 7 dagen bereikbaar voor het verhelp van storingen of calamiteiten. De contactgegevens van de storingsdienst en helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal.

Hoofdstuk 4 De oplaadpaal

Artikel 19 Aantal aansluitpunten

De oplaadpaal heeft minimaal 2 aansluitpunten voor gelijktijdig laden van elektrische auto’s.

Artikel 20 Veiligheid en interoperabiliteit

De oplaadpaal voldoet aan de meest up-to-date en gebruikelijke (nationale en internationale) vereisten van een openbare oplaadpaal op het gebied van veiligheid en interoperabiliteit.

Artikel 21 Passend uiterlijk

De marktpartij stemt een eenduidige verschijningsvorm van de oplaadpaal af met de gemeente. Alleen in bijzondere situaties kan, in overleg met, en met toestemming van, de gemeente hiervan afgeweken worden.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 22 Samenwerkingscontract

Een marktpartij mag pas oplaadpalen plaatsen, nadat er een samenwerkingscontract is gesloten tussen de gemeente en de betreffende marktpartij. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd over onder andere aansprakelijkheid, looptijd van de exploitatie, verantwoordelijkheden van beide partijen enzovoorts.

Artikel 23 Aansprakelijkheid

De marktpartij draagt er zorg voor dat zij voor een bedrag van minimaal € 1.000.000,- per gebeurtenis verzekerd is tegen aansprakelijkheden en risico’s die verband houden met de Overeenkomst en zal, desgewenst, hiervan de Gemeente genoegzaam bewijs leveren door het overleggen van een afschrift van de desbetreffende polis.

Artikel 24 Afwijken van de beleidsregel

  • 1. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan de gemeente Krimpenerwaard van deze beleidsregel afwijken.

  • 2. De gemeente Krimpenerwaard is te allen tijde bevoegd om in acute en/of gevaarlijke situaties direct in te grijpen op kosten en risico van de marktpartij.

Artikel 25 Inwerkingtreding en duur

  • 1. Deze beleidsregel treedt in werking de dag na de bekendmaking.

  • 2. Deze beleidsregel kan tussentijds worden ingetrokken, herzien en aangescherpt op basis van het aantal binnenkomende aanvragen, de (technische) ontwikkeling in de automobielmarkt, veranderingen in (landelijk) beleid en de ervaring die met elektrisch rijden en de bijbehorende oplaadinfrastructuur is opgedaan.

Artikel 26 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen 2016.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op 1 november 2016.
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester,mr. R.S. Cazemier