Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2016

Geldend van 02-02-2017 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2016

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2016

Artikel 1 Begripsbepaling

Het Reglement verstaat onder:

de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555));

het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

ambtenaar van de burgerlijke stand (abs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

gemeentehuis: alle huizen welke bij raads- of collegebesluit als zodanig zijn aangewezen;

Wet BRP: Wet Basisregistratie Personen.

Artikel 2 Ambtenaren van de Burgerlijke Stand

  • 1. De vaste ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

Artikel 3 Buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand

Er zijn 3 categorieën babsen die in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken kunnen voltrekken:

  • a.

    vaste babsen

  • b.

    onbezoldigde babsen en

  • c.

    eenmalige babsen

  • a.

    Vaste babsen

    Een vaste babs dient aan de voorwaarde te voldoen dat hij/zij bereid is om op alle trouwlocaties in de gemeente Krimpenerwaard huwelijken te voltrekken.

    Hij/zij moet bereid zijn huwelijken van personen van verschillend en gelijk geslacht te voltrekken. Daarnaast wordt verwacht dat de babsen elkaar bij ziekte, vakantie etc. onderling vervangen.

    Vaste babsen zullen na een sollicitatieprocedure worden benoemd, steeds voor een periode van 5 jaar. Hierbij wordt in de eerste termijn een proeftijd van 6 maanden gehanteerd.

  • b.

    Onbezoldigde babsen

    Leden van het college van burgemeester en wethouders alsmede raadsleden van de gemeente Krimpenerwaard kunnen aangesteld worden als onbezoldigde babs gedurende de periode dat zij deze functie uitoefenen. Na vertrek of ontslag van een college- of raadslid volgt automatisch ontslag als babs van de gemeente Krimpenerwaard. Hij/zij moet bereid zijn huwelijken van personen van verschillend en gelijk geslacht te voltrekken.

  • c.

    Eenmalige babsen

    Dit zijn personen die voor één dag benoemd worden op verzoek van het bruidspaar om op die dag hun huwelijk te voltrekken. Eenmalig benoemde babsen ontvangen hiervoor van de gemeente Krimpenerwaard geen vergoeding.

    Eenmalige babs’en, die niet actief deze functie uitoefenen bij een andere gemeente, zullen begeleid worden door een vaste babs. Deze vaste babs zal hen adviseren en tijdens de huwelijksvoltrekking toezicht houden om ervoor te zorgen dat aan alle wettelijke verplichtingen wordt voldaan.

Artikel 4 Locaties wettelijke taken

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Beëdigde verklaringen

De ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd verklaringen af te laten leggen onder eed of belofte als bedoeld in artikel 2.8 onder 2e van de wet BRP.

Artikel 6 Locatie

  • 1. Als locatie waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt, naast de in gebruik zijnde gemeentelijke locaties (gemeentekantoor Bergambacht, gemeentekantoor Lekkerkerk, gemeentekantoor Schoonhoven en gemeentekantoor Stolwijk), iedere andere locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de daadwerkelijke verbintenis aldaar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:

    • a.

      de locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Krimpenerwaard (locatie bevindt zich op vaste grond, dan wel op een aan de wal gemeerd schip;

    • b.

      de locatie een ruimte dient te betreffen, waarbij gelijkgesteld wordt een ruimte in de open lucht. Er dient wel een alternatief te zijn i.v.m. slecht weer (bijvoorbeeld een partytent);

    • c.

      de locatie de toets van openbare orde en veiligheid en goede zeden moet kunnen doorstaan;

    • d.

      de eigenaar dan wel beheerder van de locatie toestemming heeft verleend;

    • e.

      de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de overige aanwezigen is gewaarborgd;

    • f.

      er een nadrukkelijke scheiding tussen burgerlijke voltrekking vooraf en de rest van de ceremonie is;

    • g.

      de burgerlijke huwelijksvoltrekking niet op dezelfde locatie plaatsvindt als de inzegening door een kerk –of geloofsgemeenschap;

    • h.

      de verbintenis ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

    • i.

      de openbaarheid, toegankelijkheid en brandveiligheid van de locatie gewaarborgd zijn;

    • j.

      voor de locatie een gebruiksmelding is afgegeven, indien er 50 personen of meer aanwezig zullen zijn èn plaatsvindt in een tent of ander tijdelijk bouwwerk;

    • k.

      Indien er naast de huwelijksvoltrekking ook andere activiteiten worden georganiseerd, zoals het aansnijden van de bruidstaart, een champagnemoment, een receptie of trouwfeest, dienen de benodigde vergunningen hiervoor geregeld te worden. 

  • 2. Wordt aan één van de in dit artikel gestelde voorwaarden niet voldaan, dan kan dat reden zijn om niet tot het voltrekken van de verbintenis over te gaan.

  • 3. In geval van schade of eventueel andere kosten, voortvloeiend uit het sluiten van een verbintenis op de uitgekozen locatie, wordt de aanvrager verantwoordelijk gesteld.

Artikel 7 Gebruik gemeentelijke locaties

Het is verboden om bij de gemeentelijke trouwlocaties te strooien met rijst, confetti of iets dergelijks.

Artikel 8 Leiding van Dienst

De afdelingsmanager Klant Contact Centrum (KCC) is belast met de leiding van het bureau van de Burgerlijke Stand.

Artikel 9 Huwelijken

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar van te voren worden afgesproken.

Artikel 10 Openstelling

Het bureau van de Burgerlijke Stand is voor het publiek geopend:

  • a.

    voor huwelijksvoltrekkingen: op maandag van 10.00 uur tot 16.30 uur en van dinsdag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek van een belanghebbende besluiten het bureau voor huwelijksvoltrekkingen open te stellen op een ander moment dan bovengenoemd.

  • b.

    voor kosteloze huwelijken op maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur.

  • c.

    voor overige werkzaamheden van maandag tot en met vrijdag gedurende de openstellingsuren van het Klant Contact Centrum. Het bureau is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

Het bureau kan op specifieke momenten, waarop dit regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn. Dit geschiedt op de door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

Artikel 11 Kosteloze huwelijken

  • 1. Huwelijksvoltrekkingen op kosteloze tijdstippen zijn alleen mogelijk als ten minste één van de huwelijkskandidaten ingezetene van de gemeente Krimpenerwaard is (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de wet BRP).

  • 2. (Bruids)paren kunnen alleen een kosteloos huwelijk aangaan op de in artikel 10, aanhef en sub b genoemde tijdstippen.

  • 3. Tijdens de "kosteloze ceremonie" zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen. Dit betekent dat de ceremonie zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het "ja" woord bij een huwelijk en bij een geregistreerd partnerschap of omzetting het tekenen van de akte.

  • 4. Voorafgaand aan de ceremonie vindt er géén gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk zal voltrekken.

  • 5. Het huwelijk zal worden voltrokken door een abs (ambtenaar van de burgerlijke stand).

  • 6. Er wordt geen gemeentebode ingezet.

  • 7. Het huwelijk wordt voltrokken in een op dat moment beschikbare ruimte in het gemeentekantoor te Stolwijk met maximaal 10 genodigden.

  • 8. Er worden van gemeentewege geen presentjes uitgereikt.

  • 9. Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek of het drinken van champagne, is niet toegestaan.

Artikel 12 Schakelbepaling

De in dit Reglement genoemde bepalingen over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn eveneens van toepassing op het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 13 Intrekking oude reglement

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Het Reglement treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 mei 2016 met uitzondering van artikel 6. Dit treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

Artikel 15 Citeertitel

Het Reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand gemeente Krimpenerwaard 2016.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders, gehouden op 10 januari 2017.
De secretaris, Mw. mr. M. Plantinga
De burgemeester, mr. R.S. Cazemier