Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard tot vaststelling van de Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard

Geldend van 11-04-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard tot vaststelling van de Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende dat het wenselijk is bijzondere bepalingen vast te stellen voor de behandeling van bezwaarschriften in verband met de gevolgen van het coronavirus voor de reguliere behandeling van bezwaarschriften;

gelet op artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;

besluiten de volgende regeling vast te stellen:

Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    bijzondere commissie: de drie behandelende commissieleden als bedoeld in artikel 4 van deze regeling;

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    reguliere commissie bezwaarschriften: Commissie bezwaarschriften als bedoeld in de Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020;

  • -

    secretaris: een secretaris als bedoeld in de Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020;

  • -

    secretaris tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken: de secretaris van de Commissie bezwaarschriften die tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken is van het team Bestuurlijk Juridische Zaken van de gemeente Krimpenerwaard althans bij diens afwezigheid een ander lid van het team Bestuurlijk juridische zaken;

  • -

    verordening: Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020;

  • -

    verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • -

    wet: Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1. Deze regeling is van toepassing op bezwaarschriften die op het moment van inwerkingtreding niet zijn behandeld door de reguliere commissie bezwaarschriften op een hoorzitting als bedoeld in artikel 10 van de verordening en niet vallen onder het bereik van artikel 2, tweede lid, van de verordening.

  • 2. Artikelen 10 tot en met 18 van de verordening zijn niet van toepassing op de in het vorige lid bedoelde bezwaarschriften.

  • 3. De secretaris tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken kan besluiten dat de hierna volgende artikelen niet van toepassing zijn op een bezwaarschrift. In dat geval zijn in afwijking van het tweede lid de artikelen 10 tot en met 18 van de verordening van toepassing. Hij doet daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 3 Bijzondere commissie bezwaarschriften

  • 1. Er is een ‘Bijzondere commissie bezwaarschriften’, die belast is met de advisering over de beslissingen op bezwaar gemaakt tegen besluiten van het college of de burgemeester.

  • 2. Lid van de Bijzondere commissie bezwaarschriften zijn de leden van de reguliere commissie bezwaarschriften en de secretarissen.

Artikel 4 Behandelende commissieleden

  • 1. De secretaris tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken wijst een bezwaarschrift toe aan een commissie die bestaat uit drie leden van de Bijzondere commissie bezwaarschriften.

  • 2. De bijzondere commissie bestaat uit drie leden, namelijk de secretaris van de reguliere commissie bezwaarschriften en twee leden van de reguliere commissie bezwaarschriften.

  • 3. Het lid dat secretaris van de reguliere commissie bezwaarschriften is, is voorzitter van de bijzondere commissie.

  • 4. De voorzitter van de bijzondere commissie zal worden aangeduid als: voorzitter van de Bijzondere commissie bezwaarschriften.

  • 5. Leden van de bijzondere commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 5 Bevoegdheden voorzitter

De in artikel 8 en 9 van de verordening genoemde bevoegdheden worden uitgeoefend door de voorzitter van de bijzondere commissie.

Artikel 6 Onderzoek

  • 1. De bijzondere commissie kan onderzoek doen of laten doen en deskundigen uitnodigen om op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist. De uit het onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de bijzondere commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 2. Indien het onderzoek plaatsvindt na de hoorzitting, kunnen het verwerend orgaan en belanghebbenden binnen een week na verzending van het afschrift aan de voorzitter van de bijzondere commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter van de bijzondere commissie beslist op dit verzoek. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 3. De voorzitter van de bijzondere commissie is bevoegd alle inlichtingen in te winnen bij het verwerend orgaan.

Artikel 7 Hoorzitting

  • 1. Belanghebbenden en het verwerend orgaan worden in de gelegenheid gesteld gehoord te worden door de voorzitter van de bijzondere commissie op een door hem te bepalen plaats en tijdstip.

  • 2. Het horen vindt zo veel mogelijk telefonisch danwel via elektronische middelen plaats.

  • 3. De bijzondere commissie beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 4. De voorzitter van de bijzondere commissie beslist over de toepassing van artikelen 7:4, zesde lid, 7:5, tweede lid, en artikel 7:6, tweede en vierde lid, van de wet.

  • 5. Indien de bijzondere commissie op grond van het derde lid besluit af te zien van het horen, doet zij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

  • 6. Artikel 15 van de verordening is zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Advies

  • 1. De bijzondere commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2. Over het uit te brengen advies wordt bij meerderheid van stemmen beslist. Indien de stemmen staken, beslist de stem van het lid dat tevens lid van de reguliere commissie bezwaarschriften is. Van een minderheidsstandpunt wordt in het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel over de te nemen beslissing op het bezwaar.

  • 4. Het advies wordt ondertekend door de voorzitter van de bijzondere commissie.

  • 5. Het advies wordt uitgebracht aan het verwerend orgaan.

Artikel 9 Mandatering beslissing op bezwaar

Voor zover een mandaatbesluit van het college of de burgemeester spreekt van de Commissie bezwaarschriften, wordt daaronder mede begrepen: Bijzondere commissie bezwaarschriften.

Artikel 10 Inwerkingtreding en terugwerkende kracht

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard op 31 maart 2020,

de secretaris (wnd.),

J. Hennip

de burgemeester,

mr. R.S. Cazemier

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard op 31 maart 2020,

de burgemeester,

mr. R.S. Cazemier

Artikelsgewijze toelichting Regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften Krimpenerwaard

Aanhef

Het college en de burgemeester kunnen zelfstandig afwijken van de Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020. De Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020 is een samenwerking tussen raad, college en burgemeester. Elk van deze bestuursorganen kunnen ook zelf een regeling vaststellen. Zij kunnen daarom ook elk zelfstandig tijdelijk van de verordening afwijken.

De bevoegdheid voor de regeling ligt in artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Artikel is juridisch-technisch.

Artikel 2 Toepassingsbereik

De regeling hoeft alleen van toepassing te zijn op zaken die nog niet door de reguliere commissie (op grond van de Verordening commissie bezwaarschriften Krimpenerwaard 2020) zijn behandeld. Zaken die al op een reguliere hoorzitting zijn geweest, kunnen volgens het reguliere proces worden afgehandeld.

De secretarissen hebben zowel onder de reguliere verordening als deze regeling noodprocedure behandeling bezwaarschriften de regie op het bezwaarproces. De primus inter pares onder de secretarissen, namelijk de secretaris tevens senior adviseur bestuurlijk juridische zaken van het team Bestuurlijk Juridische Zaken (BJZ), kan ervoor kiezen een zaak aan te houden tot er weer een reguliere commissie kan worden gevormd. Hierover vindt overleg plaats met de manager van de afdeling BMO, die in contact staat met de crisisorganisatie.

Artikel 3 Bijzondere commissie bezwaarschriften

De juristen van team BJZ zijn secretaris van de reguliere commissie bezwaarschriften. Bij de Bijzondere commissie bezwaarschriften zijn deze juristen onderdeel (lid) van de commissie en functioneren deze juristen tevens als voorzitter. Zij zijn daartoe voldoende uitgerust, omdat zij ook in het reguliere proces een onafhankelijke rol vervullen.

Door de samenstelling van de bijzondere commissie ontstaat een tussenvorm van de reguliere commissie bezwaarschriften en ambtelijk horen. Dit geeft de flexibiliteit en mogelijkheden van ambtelijk horen, maar waarborgt ook een apart en onafhankelijk advies over het bezwaar.

Artikel 4 Behandelende commissieleden

De Bijzondere commissie bezwaarschriften wordt gevormd door twee onafhankelijke leden (uit de reguliere commissie bezwaarschriften) en een jurist van team BJZ. Deze jurist is voorzitter. Doordat de voorzitter geen externe is, is artikel 7:13 Awb niet van toepassing. Dat artikel vereist dat degene die belanghebbenden hoort, extern moet zijn. Omdat artikel 7:13 niet van toepassing is, kan een jurist van team BJZ belanghebbenden horen.

Artikel 5 Bevoegdheden voorzitter

Deze bevoegdheden worden in de reguliere procedure ook door de voorzitter van de commissie uitgeoefend.

Artikel 6 Onderzoek

Het artikel komt grotendeels overeen met het artikel over onderzoek uit de verordening bezwaarschriften.

Artikel 7 Hoorzitting

De voorzitter van de bijzondere commissie hoort belanghebbenden, bij voorkeur telefonisch danwel via andere elektronische middelen. Door telefonisch te horen, kunnen belanghebbenden thuis blijven en toch gehoord worden. Van het horen wordt, indien mogelijk, een geluidsopname gemaakt overeenkomstig artikel 15 van de verordening. Indien het niet mogelijk blijkt een geluidsopname te maken, zal een verslag van het horen worden opgemaakt.

Artikel 8 Advies

Het artikel komt grotendeels overeen met het artikel uit de verordening bezwaarschriften. Het verschil zit erin dat, bij het staken van de stemmen, de stem van de onafhankelijke leden de doorslag geeft, in plaats van die van de voorzitter.

Artikel 9 Mandatering beslissing op bezwaar

Dit artikel is een aanvulling op het mandaatregeling, dat de mandatering af laat hangen van advisering van de reguliere commissie bezwaarschriften.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Het besluit treedt in werking zodra dat is bekendgemaakt.

Artikel 11 Citeertitel

Artikel spreekt voor zich.