Regeling vervallen per 18-11-2022

Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd 2012

Geldend van 15-03-2012 t/m 17-11-2022

Intitulé

Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd 2012

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Agendapunt:

Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd

De raad van de gemeente Landerd;

gelet op de artikelen 15 lid 3, 41c lid 2 en 69 lid 2 van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 13 februari 2012 ;

B E S L U I T:

Vast te stellen de “Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd 2012”

Gedragscode politiek ambtsdragers

gemeente Landerd

Inleiding

Gedragscodes zijn voor gemeenten verplicht op grond van de Gemeentewet. De gemeenteraad stelt zowel voor de eigen leden als voor de bestuurders een gedragscode vast. Voor de opstelling van de Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd is uitgegaan van de modelgedragscode, behorend bij de Handreiking integriteit van politiek ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen. Die Handreiking is een gezamenlijk product van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Interprovinciaal Overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen.

De gedragscode is geschreven voor alle politiek ambtsdragers van de gemeente Landerd, derhalve de bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers. Onder ‘bestuurders’ wordt verstaan de burgemeester en de wethouders. Onder ‘gekozen volksvertegenwoordigers wordt verstaan de raadsleden. Op een enkele uitzondering na richten de gedragsregels zich op al deze politiek ambtsdragers.

De code heeft bestuurlijke en politieke relevantie. Politiek ambtsdragers zijn op de

naleving van gedragscodes aanspreekbaar. Als zij zich er niet aan houden kan dat

gevolgen hebben voor hun functioneren en positie. Het rechtskarakter van een

gedragscode is dat van een interne regeling in aanvulling op de wettelijke regels.

De Gemeentewet laten gemeenten ruimte bij de inhoudelijke invulling.

Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of elders geregeld zijn, bijvoorbeeld over fraude, valsheid in geschrifte en over nevenfuncties. Dergelijke voorschriften zijn niet in deze code opgenomen, maar de bij deze code gevoegde handreiking gaat er wel op in.

De code en de handreiking zijn belangrijk als beoordelingskader voor dagelijks bestuur en algemeen bestuur bij vragen, twijfels en discussies. De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedureafspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie, en kunnen daarmee de controleerbaarheid vergroten.

De code bestaat uit twee onderdelen. Deel I beschrijft een aantal kernbegrippen van

integriteit, als het ware de algemene uitgangspunten voor de gedragscode. Daarmee

wordt het vraagstuk in een breder kader geplaatst. De gehanteerde begrippen zijn in

dezelfde of soms iets andere bewoordingen in de handreiking terug te vinden.

Deel II bevat de feitelijke gedragsregels, in dezelfde indeling als de hoofdstukken 1 tot en met 5 van de handreiking:

1 algemene bepalingen en leeswijzer

2 belangenverstrengeling

3 informatie

4 geschenken, diensten en uitnodigingen

5 voorzieningen waaronder bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, buitenlandse reizen.

Deel I Kernbegrippen integriteit van politiek ambtsdragers

Leden van het dagelijks en algemeen bestuur van een gemeente stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente, en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politiek ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen. Een aantal

kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politiek ambtsdragers in een breder perspectief:

Dienstbaarheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.

Functionaliteit

Het handelen van een politiek ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.

Onafhankelijkheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

Openheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale

verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politiek ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.

Betrouwbaarheid

Op een politiek ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn

afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

Zorgvuldigheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen. Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken.

Deel II Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd

1 Algemene bepalingen

  • 1.

    1 Deze gedragscode geldt voor alle politiek ambtsdragers van de gemeente Landerd tenzij uit de tekst van een gedragsregel anders blijkt.

  • 1.

    2 In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is vindt bespreking plaats in het college of de gemeenteraad.

  • 1.

    3 De code is openbaar en voor iedereen makkelijk toegankelijk.

  • 1.

    4 Politiek ambtsdragers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

  • 1.

    5 Een politiek ambtsdrager is aanspreekbaar op de naleving van deze code.

2 Belangenverstrengeling

  • 2.

    1 Een politiek ambtsdrager doet opgave van zijn financiële belangen.

  • 2.

    2 Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de politiek ambtsdrager (de

schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

2.3 Een oud-politiek ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn

ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden

voor de gemeente Landerd.

2.4 Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politiek ambtsdrager over een

onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in

hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

2.5 Een politiek ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins

persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de

gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

2.6 Een politiek ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente, geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn

onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

2.7 Een politiek ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico

vormen voor een integere invulling van de politieke functie.

2.8 Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn

nevenfuncties en q.q-nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden

verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.

2.9 Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie, tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan. De inkomsten komen ten goede aan de kas van gemeente. Voor een voltijds bestuurder vindt verrekening plaats met inkomsten uit niet aan het ambt gebonden nevenfuncties.

3 Informatie

3.1 Een politiek ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke

gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

  • 3.

    2 Een politiek ambtsdrager houdt geen informatie achter.

  • 3.

    3 Een politiek ambtsdrager verstrekt geen informatie die vertrouwelijk of geheim is.

  • 3.

    4 Een politiek ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 3.

    5 Een politiek ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail- en

internetfaciliteiten alsmede met de sociale media van de gemeente.

4 Geschenken, diensten en uitnodigingen

4.1 Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten

indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden

geschenken of andere voordelen.

4.2 Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie

ontvangt, worden gemeld en geregistreerd.

4.3 Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie

ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn

eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen worden wel gemeld maar kunnen worden behouden.

4.4 Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is

gebeurd, meldt een politiek ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waarvan hij deel

uit maakt, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt

genomen.

4.5 Aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen worden

niet geaccepteerd.

4.6 Een politiek ambtsdrager bespreekt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit

maakt uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.

5 Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen

en buitenlandse dienstreizen

5.1 Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan

kunnen worden aangetoond. Een politiek ambtsdrager is terughoudend bij het in

rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek

bevinden.

5.2 Een politiek ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden

vergoed.

  • 5.

    3 In geval van twijfel over een declaratie of over het correct gebruik van een creditcard door een bestuurder, wordt dit voorgelegd aan de burgemeester en zonodig ter besluitvorming aan het college.

  • 5.

    4 Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een

buitenlandse reis (daaronder valt ook een reis naar de landen van het Koninkrijk in

de Caraïben en de BES-eilanden) te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse

reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het

bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Indien het toestemming aan een bestuurder betreft wordt de gemeenteraad van de besluitvorming in het college op de hoogte gesteld.

5.5 Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een

uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt en verschaft

daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen,

de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van

de reis verslag wordt gedaan.

  • 5.

    6 Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan als dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.

  • 5.

    7 Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de

gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is weliswaar niet verboden maar wordt in het algemeen ontraden. In ieder geval wordt dit bij de besluitvorming betrokken.

5.8 Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privédoeleinden is slechts

beperkt toegestaan en moet betrokken worden bij de besluitvorming. De extra

reis- en verblijfkosten en de fiscale gevolgen komen volledig voor rekening van de

politiek ambtsdrager.

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad der gemeente Landerd

van

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

J.A.G. Huijs W.C. Doorn-van der Houwen